onregelmatig toerental, uitvallen, ...

Motorblok, cilinderkop enz

Moderator: pietsky

onregelmatig toerental, uitvallen, ...

Berichtdoor Belgian metal » 13 jan 2015, 17:54

Hey,

Ik heb een niva van 2000, een 1.7 monopoint, met LPG.

Als hij op benzine rijd dan schokt hij bij het optrekken en bij regelmatige snelheid.
Als ik stop blijft de ralentie eerst hoog en daarna valt hij ineens zover terug dat hij ooit uitvalt.
Dat is het probleem bij de benzine..

Op lpg begint hij nu ook gek te doen..
Minder vermogen, toerental licht onregelmatig, en deze week is hij (al 2 keer) gewoon uitgevallen.
Het was juist of de gas op was, maar als ik hem op benzine zette bleef hij ook gewoon uitvallen.
Toen kort even aan de kant gestaan, hij starte terug, maar op heel lage toeren en als je gas gaf echt knallen..
Daarna reed hij weer "gewoon".
Gisteren weer hetzelfde..

Weet iemand wat dit zou kunnen zijn?

Alvast bedankt
Belgian metal

Mijn Niva('s): Niva 1.7i lpg

Re: onregelmatig toerental, uitvallen, ...

Berichtdoor A26O4 » 13 jan 2015, 18:28

Knallen is mogelijks verkeerde ontsteking.
Haal je kleppendeksel er eens af en check snel eens of de het openen van de kleppen overeen komt met wat zou moeten volgens het merkteken op het nokkenastandwiel.
Ik heb twee keer voorgehad dat de borgpin van het nokkenastandwiel afgebroken was. Het tandwiel was een beetje opgeschoven en daarna weer gegripeerd.
Kleppen bewogen dus normaal, maar niet op het juiste moment.
Dat was wel met een 1600. Kijkt de nokkenassensor (heeft een mono dit?) naar het tandwiel of naar de nokkenas?
Zeg maar Pieter als dat makkelijker is.
A26O4
Lid 2015

Mijn Niva('s): 1600 87
1600 94
2105 91
2101 77

Berichtdoor ladanivabelgium » 13 jan 2015, 20:18

Bougies, luchtfikter en benzinefilter vervangen om te beginnen
Draco dormiens nunquam titillandus
ladanivabelgium
Site Admin

Mijn Niva('s): Niva 1.9TD
Niva Cabrio restoproject
Niva 1.6 '78 restoproject
Lada 2101

Berichtdoor Belgian metal » 13 jan 2015, 22:04

ladanivabelgium schreef:Bougies, luchtfikter en benzinefilter vervangen om te beginnen

Deze heb ik vorige maand al vervangen, dus "normaal" gezien zou dit het probleem niet kunnen zijn?
Belgian metal

Berichtdoor Belgian metal » 13 jan 2015, 22:11

A26O4 schreef:Knallen is mogelijks verkeerde ontsteking.
Haal je kleppendeksel er eens af en check snel eens of de het openen van de kleppen overeen komt met wat zou moeten volgens het merkteken op het nokkenastandwiel.
Ik heb twee keer voorgehad dat de borgpin van het nokkenastandwiel afgebroken was. Het tandwiel was een beetje opgeschoven en daarna weer gegripeerd.
Kleppen bewogen dus normaal, maar niet op het juiste moment.
Dat was wel met een 1600. Kijkt de nokkenassensor (heeft een mono dit?) naar het tandwiel of naar de nokkenas?

Het is wel een elektronische ontsteking, kan dat dan ook te maken hebben met de nokkenas? :oops:

En had het toenstraks nog gehad dat hij stil viel, en als ik hem terug aan de gang had liep hij ook slecht en kwam er veel damp uit de uitlaat.
Het leek nogal redelijk wit, maar hij verbruikt niks van water.. dus join de culasse zal het niet zijn denk ik.. Kan het zijn dat die damp niet tegoei verbrande lpg is?
Belgian metal

Berichtdoor A26O4 » 14 jan 2015, 07:55

ruikt het naar lpg?
A26O4
Lid 2015

1600 94
2105 91
2101 77

Berichtdoor ladanivabelgium » 14 jan 2015, 08:02

er zit een wit vacuümdarmpje tussen het inlaatspruitstuk en de mafsensor. is het niet gescheurd? Een heeeeeel klein fitje is genoeg om de boel slecht te laten lopen. (haal het eraf, houd 1 kant dicht en blaas erin)
Verder zou je de weerstandaardes van de ecu watertemperatuursensor eens moeten doormeten. Een tabel staat hier ergens op het forum

controleer je bobijnen op scheurtjes of slecht contact met de kabels

als je er echt niet uitkomt wil ik hem wel eens uitlezen
Draco dormiens nunquam titillandus
ladanivabelgium
Site Admin

Mijn Niva('s): Niva 1.9TD
Niva Cabrio restoproject
Niva 1.6 '78 restoproject
Lada 2101

Berichtdoor Belgian metal » 14 jan 2015, 17:24

ladanivabelgium schreef:er zit een wit vacuümdarmpje tussen het inlaatspruitstuk en de mafsensor. is het niet gescheurd? Een heeeeeel klein fitje is genoeg om de boel slecht te laten lopen. (haal het eraf, houd 1 kant dicht en blaas erin)
Verder zou je de weerstandaardes van de ecu watertemperatuursensor eens moeten doormeten. Een tabel staat hier ergens op het forum

Heb juist eens gegoogled hoe zo'n maf sensor eruit ziet, maar die zit er volgens mij bij de mijne niet op?
Er loopt wel een darmpje naar een ander rond dingetje met een dopje op. Het dopje eraf gehaald en hier zit een soort vloeistof in, maar wat?

En ivm de watertemperatuursensor, is dat degene die op het dachbord de warmte weergeeft? want die was de laatste tijd wel op en neer aan het gaan, werken, niet werken..
Belgian metal

Berichtdoor Belgian metal » 14 jan 2015, 17:25

A26O4 schreef:ruikt het naar lpg?

niet echt naar gas.. een vreemde geur die ik nog niet ken :lol:
Belgian metal

Berichtdoor A26O4 » 14 jan 2015, 17:51

De temperatuur die je op het dashboard ziet komt niet van dezelfde sensor als deze die de ecu ziet.
A26O4
Lid 2015

1600 94
2105 91
2101 77

Berichtdoor Ram » 14 jan 2015, 21:29

De sensor die de temperatuur geeft op je dashbord zit onder de vierde bougie, dus dicht bij t schutbord. De sensor die de temp aan de ecu geeft zit boven de waterpomp. Ik denk aan ongespannen distributieketting en of slecht afgeregelde kleppen. Ne monopoint uitlezen is niet zo moeilijk. De stekker zit aan bestuurderskant tegen de zijkant onder een kapje samen met 4 zekeringen. je plooit een stukje ijzerdraad , kijkt in de stekker, er zijn maar 3 contacten effectief aangesloten van de 10 of zo, maak met je stukje ijzerdraad een brugje tussen de 2 die net naast elkaar liggen en leg je contact aan, start de motor niet en kijk naar je check engine light. Het zal knipperen, lang knipperen is een tiental , kort een eenheid. De eerste die je krijgt is 12 (systemcheck), dus eenmaal traag en dan tweemaal snel. Elke code wordt 3maal gegeven vooraleer de volgende wordt weergegeven.
Ram
Lid 2015

Mijn Niva('s): 1.7i, 2001, paars
1.7i ,1996, bordeaux

Berichtdoor JJNIVA » 14 jan 2015, 22:49

Je hebt het probleem alleen op benzine.

Heb je oude benzine in de tank, omdat je normaalgesproken op LPG rijdt.
Ik heb wel eens gumresten afkomstig uit benzine aangetroffen in benzinesystemen zoals pompen, carburateurs etc.
Indien je brandstofsysteem vervuild is heb je ook kans op afslaan van de motor etc.
Ikzelf conserveer de benzine altijd met Briggs and stratton fuel fit. Dit spul gebruik ik ook om brandstofsystemen te reinigen.
Ook prima voor in de benzinemaaier.

Ikzelf heb een multipoint uit 2007. Met deze auto had ik ook zeer veel problemen met rijden op gas.
KIjk maar op de volgende link: viewtopic.php?f=22&t=5007&start=30

Sucess. Jan
JJNIVA
Lid 2015

Mijn Niva('s): 17i LPG G3 2007

Berichtdoor Belgian metal » 16 jan 2015, 16:22

JJNIVA schreef:Je hebt het probleem alleen op benzine.

Heb je oude benzine in de tank, omdat je normaalgesproken op LPG rijdt.
Ik heb wel eens gumresten afkomstig uit benzine aangetroffen in benzinesystemen zoals pompen, carburateurs etc.
Indien je brandstofsysteem vervuild is heb je ook kans op afslaan van de motor etc.
Ikzelf conserveer de benzine altijd met Briggs and stratton fuel fit. Dit spul gebruik ik ook om brandstofsystemen te reinigen.
Ook prima voor in de benzinemaaier.

Ikzelf heb een multipoint uit 2007. Met deze auto had ik ook zeer veel problemen met rijden op gas.
KIjk maar op de volgende link: viewtopic.php?f=22&t=5007&start=30

Sucess. Jan

Hij heeft het ook op gas..
We gaan in het weekend is een cilinderdruktest doen.. eens zien wat dat opleverd..
Heb toch een vermoeden dat het de joint de collasse is..
Belgian metal

Berichtdoor ZEN » 06 jan 2018, 08:47

Hallo,
En wat was uiteindelijk de oplossing?
ZEN

Mijn Niva('s): NIVA

Keer terug naar Motor