lage oliedruk: oorzaak en oplossing?

Motorblok, cilinderkop enz

Moderator: pietsky

Re: lage oliedruk: oorzaak en oplossing?

Berichtdoor steveh » 23 jun 2015, 15:38

BartVoermans schreef:@Steve, O OOOO jij hebt toch 1,5mm van de kop gehaald? ik zie een verband :oops:

Gisteren gekeken naar de krukas van het kapotte blok en die is iid niet fris. Drijfstang tappen en lagers zijn alle netjes, maar de hoofd lagers liggen er allemaal uit en de tappen zijn ook niet mooi. Ik zal eens kijken of ik dit op foto kan krijgen. Dit lijkt me n.m. echt de oorzaak en niet gevolg (legers is gevolg)

Van het oude 1600 blokje zien de lagers er nog goed uit en voelen de tappen ook heel goed. Heel anders dan die van de 1700.

@Steve, hou dus misschien rekening met een versleten krukas.


Bart wat zou het verband kunnen zijn dan ?:(
pietsky schreef:Rijden in en met een Lada Niva is een levensstijl die je niet verloochent, daar ben je als Niva rijder gewoon trots op.
steveh
Event team
 
Berichten: 598
Geregistreerd: 13 jun 2012, 17:31
Woonplaats: ranst
Mijn Niva('s): 1.7i '88
1900 D '95
2001 rollende kas !

Re: lage oliedruk: oorzaak en oplossing?

Berichtdoor BartVoermans » 23 jun 2015, 18:41

jij hebt ook 1,5mm van de kop gehaald..... hahahahaha en een blok in de niva en 1700....
Leven is het meervoud van lef..
Avatar gebruiker
BartVoermans
Lid 2015
 
Berichten: 531
Geregistreerd: 07 feb 2012, 14:17
Mijn Niva('s): 1998 MonoPoint

Re: lage oliedruk: oorzaak en oplossing?

Berichtdoor pietsky » 23 jun 2015, 19:44

Bart, ik denk dat er iets met de revisie niet goed gegaan is.
Zou het kunnen zijn dat de lagers van de krukas verkeerd gemonteerd zijn, of zijn de lagers evt het probleem!
Ik heb jaren geleden ook een probleem bij een motor gehad met te weinig druk, dit kwam door een grote tolerantie van de krukas lagers.
Het blok had meer dan 2000 km gedraaid en geen schade aan de krukas, na vervanging van de lagers met kleinere tolerantie was het probleem verholpen.
Helaas Nivaloos op dit moment.
pietsky
moddereter
 
Berichten: 2047
Geregistreerd: 22 feb 2010, 19:17
Woonplaats: Kursk, Kursk Oblast, Rusland. Ribnita, Moldavië.
Mijn Niva('s): ..

Re: lage oliedruk: oorzaak en oplossing?

Berichtdoor BartVoermans » 23 jun 2015, 21:11

Zie hier de foto's van wat ik vanavond gevonden heb. Ik hoop niet dat ik iemand beledig, ik weet niet wie dit in elkaar heeft gezet, maar die zal het vast met de beste bedoelingen gedaan hebben....

Morgen krijg ik Plastigage binnen om de spelingen te meten van het oude 1600 blokje en dan kan ik bepalen welke lagers erin gaan.

Fotos staan ook de facebook paginá van de NoordkaapNiva. Daar staan tevens meer foto's.

Afbeelding check de verschillende lagers van onderen

Afbeelding hoofdlagers 2 en 3

Afbeelding reden van de grote axiale speling (lager verkeerd om gemonteerd)

Afbeelding typisch gevalletje versleten krukas... Dit kun je normaal amper meten, laat staan op de foto krijgen...
Leven is het meervoud van lef..
Avatar gebruiker
BartVoermans
Lid 2015
 
Berichten: 531
Geregistreerd: 07 feb 2012, 14:17
Mijn Niva('s): 1998 MonoPoint

Re: lage oliedruk: oorzaak en oplossing?

Berichtdoor pietsky » 24 jun 2015, 06:51

Krukas zoals je zegt maak er maar iets van!
Bart waren de hoofd lagers goed gemonteerd in het blok?
Even nog dit controleer de vervuiling in de olie svp, evt de olie kanalen reinigen en goed doorblazen !!
Helaas Nivaloos op dit moment.
pietsky
moddereter
 
Berichten: 2047
Geregistreerd: 22 feb 2010, 19:17
Woonplaats: Kursk, Kursk Oblast, Rusland. Ribnita, Moldavië.
Mijn Niva('s): ..

Re: lage oliedruk: oorzaak en oplossing?

Berichtdoor BartVoermans » 25 jun 2015, 21:48

Lagers en krukas gecontroleerd van de 1600. Met "plastigage" volgens het boekje :D

Afbeelding

Afbeelding

leuk werk :-)
Leven is het meervoud van lef..
Avatar gebruiker
BartVoermans
Lid 2015
 
Berichten: 531
Geregistreerd: 07 feb 2012, 14:17
Mijn Niva('s): 1998 MonoPoint

Re: lage oliedruk: oorzaak en oplossing?

Berichtdoor BartVoermans » 15 jul 2015, 08:31

Gisteren eerste rondje weer gereden en vandaag mee naar het werk. lijkt allemaal super te gaan. Heb het gevoel dat ik meer koppel heb, maar eerst even rustig inlopen....
Leven is het meervoud van lef..
Avatar gebruiker
BartVoermans
Lid 2015
 
Berichten: 531
Geregistreerd: 07 feb 2012, 14:17
Mijn Niva('s): 1998 MonoPoint

Re: lage oliedruk: oorzaak en oplossing?

Berichtdoor ladanivabelgium » 15 jul 2015, 08:47

Mooi werk, Bart!
het 1700 blok is vorige keer opgebouwd door de vorige eigenaar. Ik heb het (zoals je weet) niet volledig open getrokken, dus van deze schade wist ik niet
Draco dormiens nunquam titillandus
Avatar gebruiker
ladanivabelgium
Site Admin
 
Berichten: 7368
Geregistreerd: 19 aug 2003, 06:45
Woonplaats: Kessel, België
Mijn Niva('s): Niva 1.9TD
Niva Cabrio restoproject
Niva 1.6 '78 restoproject
Lada 2101

Re: lage oliedruk: oorzaak en oplossing?

Berichtdoor pietsky » 18 jul 2015, 08:16

Zie net op facebook dat de Noordkaap Niva weer de geest gegeven heeft.
Wat nu de oorzaak is niet bekend bij mij.
Zou mooi zijn als Bart even laat weten wat er aan de hand is.
Helaas Nivaloos op dit moment.
pietsky
moddereter
 
Berichten: 2047
Geregistreerd: 22 feb 2010, 19:17
Woonplaats: Kursk, Kursk Oblast, Rusland. Ribnita, Moldavië.
Mijn Niva('s): ..

Re: lage oliedruk: oorzaak en oplossing?

Berichtdoor BartVoermans » 27 jul 2015, 13:03

De Niva loopt nog wel, maar rookt behoorlijk bij vollast gas geven. Na een ritje van een kleine 200km lijkt de olie druk goed, maar de motor loopt erg onrustig en staat te "bokken" / "schudden". lijkt op ontsteking, maar dat gaf niet het gewenste resultaat bij verstellen met een stroboscoop. Niva staat nu op de parkeerplaats. Ik moet eerst mijn andere "daily ride" fixen voor de apk en wat onderhoud. Ik denk dat ik er over een paar weken weer eens naar ga kijken... Zodra er weer nieuws is dan laat ik het weten.

Erg jammer dat we de Golf mee moesten nemen naar Mamut... :-(
Leven is het meervoud van lef..
Avatar gebruiker
BartVoermans
Lid 2015
 
Berichten: 531
Geregistreerd: 07 feb 2012, 14:17
Mijn Niva('s): 1998 MonoPoint

Re: lage oliedruk: oorzaak en oplossing?

Berichtdoor pietsky » 27 jul 2015, 13:35

Bart zou evt een oorzaak kunnen zijn van caburateur en onsteking te samen.
Klinkt of er teveel brandstof naar de motor gaat, (verzuipen) en dan ook onvolledige verbranding.
Helaas Nivaloos op dit moment.
pietsky
moddereter
 
Berichten: 2047
Geregistreerd: 22 feb 2010, 19:17
Woonplaats: Kursk, Kursk Oblast, Rusland. Ribnita, Moldavië.
Mijn Niva('s): ..

Vorige

Keer terug naar Motor

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron