lage oliedruk: oorzaak en oplossing?

Motorblok, cilinderkop enz

Moderator: pietsky

Berichtdoor ladanivabelgium » 07 sep 2005, 06:07

de johnny verbruikt ong 1 liter op 2000 km, de rus geen idee van, maar minder. Ik ga van het principe uit dat elke motor minstens half-synthetisch moet hebben. Het is niet omdat je dikkere olie in je motor doet en dat hij dan minder verbruikt dat je motor er ook daadwerkelijk beter van wordt.
Op het werk merken wij heel goed dat motoren langer goed blijven met vol-synthetische olie. Dan blijven ze ong 15 à 20 wedstrijden heel, dan moeten ze uit elkaar voor nieuwe lagers. Met minerale olie draaien ze op de testbank soms al in de soep. Ik heb het dan wel over 1300 cc's met 230 pk bij 11000 t/min;
Draco dormiens nunquam titillandus
Avatar gebruiker
ladanivabelgium
Site Admin
 
Berichten: 7368
Geregistreerd: 19 aug 2003, 06:45
Woonplaats: Kessel, België
Mijn Niva('s): Niva 1.9TD
Niva Cabrio restoproject
Niva 1.6 '78 restoproject
Lada 2101

Berichtdoor Roderick » 07 sep 2005, 09:03

Daar kan ik me iets bij voorstellen, maar dan heb je het over een echte high performance motor net zoals een een F1 bolide. Een Niva kun je daar niet echt mee vergelijken. Al hoewel......... :wink:
Hayabusa = 177 pk/liter
Niva = 43.75 pk/liter
Avatar gebruiker
Roderick
 
Berichten: 706
Geregistreerd: 29 nov 2004, 11:22
Woonplaats: Bilzen

Berichtdoor diddle » 07 sep 2005, 15:04

iemand anders zei me ook van er minerale olie in te gieten, 15w40. ga dit eens proberen in combinatie met nieuwe oliefilter en zullen zien
diddle
 

Berichtdoor Spoetnik 17 » 12 maart 2006, 21:01

Is vr de motor ook 5W40 goed (Q8 Formula Excel)?
Een wereld zonder psychopaten zou abnormaal zijn!
Spoetnik 17
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 10 dec 2004, 19:59
Woonplaats: Kwaremont
Mijn Niva('s): Best Co 2013

Berichtdoor steel » 12 maart 2006, 21:33

supergoei olie! (die excel)

maar persoonlijk zou ik voor de 1600 een goede kwaliteit 15w40 gebruiken en voor de 1700 een goeie kwaliteit 10w40.

de olie van Q8 en zeker de deze die in de Q8 shops verkocht worden hebben een hoge kwaliteit.
Steeds rechtdoor

Afbeelding
Avatar gebruiker
steel
moddereter
 
Berichten: 1706
Geregistreerd: 09 apr 2005, 19:43
Woonplaats: lovendegem
Mijn Niva('s): Niva 1600cc '93
Lada 2101 '86

Berichtdoor Spoetnik 17 » 12 maart 2006, 23:20

Kan die (beperkt) aan inkoopprijs krijgen en uit alle soorten kwam den dezen er als beste gemiddelde uit vlgs Q8 man-berekeningen. Vr de rest vd olie zou het Q8 T65 75W90 worden.

@Steel gezien ik er zelf niks van ken wat is het verschil mss?
Een wereld zonder psychopaten zou abnormaal zijn!
Spoetnik 17
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 10 dec 2004, 19:59
Woonplaats: Kwaremont
Mijn Niva('s): Best Co 2013

Berichtdoor ladanivabelgium » 13 maart 2006, 05:58

volsynthetische motoroliën hebben bij een standaard Niva weinig zin. Bij de Rus giet ik er die in omdat hij een hogere compressieverhouding heeft en de lagers daardoor harder op hun donder krijgen. Zoals Steel al aangaf: bij een 1600 een goede 15W40 en bij een 17i een 10W40 (halfsynthetisch). Ook in een 1600 kan je halfsynthetisch gieten, maar hou dan rekening met (meer) olieverbruik. Bij een volsynthetische ga je zowiezo meer olie verbruiken (ook een 17i). Volsynthetisch is bedoeld voor hoge-prestatiemotoren en/of heel lange intervals
Draco dormiens nunquam titillandus
Avatar gebruiker
ladanivabelgium
Site Admin
 
Berichten: 7368
Geregistreerd: 19 aug 2003, 06:45
Woonplaats: Kessel, België
Mijn Niva('s): Niva 1.9TD
Niva Cabrio restoproject
Niva 1.6 '78 restoproject
Lada 2101

Berichtdoor steel » 13 maart 2006, 08:25

ik dacht dat ik het al eens gepost heb maar hier is het nog eens :

de viscositeit is de vloeibaarheid of de dikte van een olie en wordt weergegeven met een sae-klasse. hoe lager het getal hoe dunner de olie en omgekeerd.
vb 10w40 koude start dikte van 10 warm een dikte van 40
let wel op, de kwaliteit van de olie wordt aangegeven door de acea en api normen
api norm vb api sj/cf
s staat voor benzine, c voor diesel
tweede letter is de kwaliteit, hoe verder in het alfabet hoe hoger
acea norm vb A3/B3
a voor benzine b voor diesel
A1 en B1 zijn brandstofbesparend
A2 en B2 laagste kwaliteit, A5 en B5 hoogste kwaliteit.

Dat de Q8 man/vrouw zegt dat die excel de juiste is is niet verwonderlijk :
Q8 heeft die goeie en vooral dure olie gemaakt dat die overal op kan :
De mensen komen de shop binnen en zeggen dat ze olie nodig hebben "want mijn lampke brandt".
welke olie het is weten ze niet!
daarmee geeft men altijd de excel mee, is altijd goed.
ne 20w50 (oldtimer) kapt ge niet zomaar op ne TDI 150 pk!

dus slecht is ze niet maar wel zonde van die dure kwaliteit voor op ne niva.
als ge nog vragen hebt stel ze maar.
Steeds rechtdoor

Afbeelding
Avatar gebruiker
steel
moddereter
 
Berichten: 1706
Geregistreerd: 09 apr 2005, 19:43
Woonplaats: lovendegem
Mijn Niva('s): Niva 1600cc '93
Lada 2101 '86

Berichtdoor Spoetnik 17 » 13 maart 2006, 22:39

@Jan en Steel merci! Ik twijfel nog m die half-synthetische want die kan ik in allebei gieten.
Een wereld zonder psychopaten zou abnormaal zijn!
Spoetnik 17
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 10 dec 2004, 19:59
Woonplaats: Kwaremont
Mijn Niva('s): Best Co 2013

Berichtdoor steel » 14 maart 2006, 08:18

wel ja, neem dan die 10w40
Steeds rechtdoor

Afbeelding
Avatar gebruiker
steel
moddereter
 
Berichten: 1706
Geregistreerd: 09 apr 2005, 19:43
Woonplaats: lovendegem
Mijn Niva('s): Niva 1600cc '93
Lada 2101 '86

Berichtdoor Spoetnik 17 » 14 maart 2006, 20:26

wel ja, neem dan die 10w40

:D 't lijkt wel of ik niet wil luisteren nr u hé? :wink:
't is gewoon nog wat gulden middenwegen zoeken daarmede
Een wereld zonder psychopaten zou abnormaal zijn!
Spoetnik 17
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 10 dec 2004, 19:59
Woonplaats: Kwaremont
Mijn Niva('s): Best Co 2013

Berichtdoor steel » 14 maart 2006, 20:30

:lol2:
't is gewoon om te vermijden dat ge te dure olie koopt
Steeds rechtdoor

Afbeelding
Avatar gebruiker
steel
moddereter
 
Berichten: 1706
Geregistreerd: 09 apr 2005, 19:43
Woonplaats: lovendegem
Mijn Niva('s): Niva 1600cc '93
Lada 2101 '86

Berichtdoor Niva Fever » 14 maart 2006, 20:39

te dure olie.....???

Zal mij niet gebeuren!!!


:smiley2520toppie:


Bij de action 5 liter voor 5 euro!!!!

Als het maar smeert!!!!

(alleen maar offroad km's, dus geen dagelijks gebruik!!)
Niva Fever
De Zotten Uit Holland!!!! :) :)
Avatar gebruiker
Niva Fever
 
Berichten: 276
Geregistreerd: 08 jan 2005, 21:56
Woonplaats: Deventer

Berichtdoor tomber » 18 maart 2006, 21:45

Sorry, hier effen verduidelijken,
het verschil tussen A1/B1, A2, A3/B3, A5/B5 is niet de kwaliteit, wel de toepassing.Een A1 en A5 olie hebben een lage shear waarde (HTHS), dit is de afschuifwaarde van de olie, te vergelijken met de weerstand tegen schuren. Een A1 of A5 olie wordt gebruikt om het benzineverbruik laag te houden, hoe minder afschuifweerstand de olie heeft in de motor, hoe minder verbruik. Een A3 olie heeft een hogere afschuifweerstand, zal dus beter smeren maar een hoger verbruik geven. Dit alles heeft te maken met de emmissienormen, voor het schonere milieu.
De beste olie (voor de motor, niet voor het milieu) voor een niet al te moderne motor is nog altijd een A3/B3 olie, deze bescheremt de motor het beste. Kijk dus bij aankoop naar de normen op de bus en zoek een A3/B3 en dan lieftst in de 10w-40 viscositeit. Dunnere olie is voor modernere mototen die er voor gemaakt zijn.

Kzou het toch een beetje moeten weten, kwerk op de technische dienst van Shell smeermiddelen, dus allen, koop Shell Helix Plus 10w-40 :-))).


zie ook oa: http://www.infineum.com/information/gaseng2004.pdf
Voor wie wacht komt alles veel te laat
Avatar gebruiker
tomber
Lid 2015
 
Berichten: 298
Geregistreerd: 20 jan 2006, 20:38
Woonplaats: Kortenberg
Mijn Niva('s): ex 17i '02
1600 '92

Re: lage oliedruk: oorzaak en oplossing?

Berichtdoor garry » 09 dec 2008, 23:50

Alhoewel, het een is het een en het ander het ander. De stelling dat iets dikkere olie gebruiken de smering niet tengoed komt mag dan wel juist zijn, voorzover de oliezuiper door het gebruik van 10w40 niet meer onder zijn oliepijl komt te draaien dan boven het min.pijl. In dat geval is het, denk ik, toch beter 15w40 of zo te gaan gebruiken. :wink:
garry
 

VorigeVolgende

Keer terug naar Motor

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron