lage oliedruk: oorzaak en oplossing?

Motorblok, cilinderkop enz

Moderator: pietsky

Re: lage oliedruk: oorzaak en oplossing?

Berichtdoor BartVoermans » 17 jun 2015, 10:05

Oliedruk in de Noordkaap Niva is nooit hoog geweest, ik denk dat de meter niet goed is (op het blok dan he). Nu heb ik echter een 1700 motor met nieuwe pomp en alles en 20W50 olie. Mooie druk, maar als de motor warm wordt (bedrijfs temp) dan ben ik de druk kwijt (lampje gaat aan) onder de 1000 a 1100rpm...

Pomp is nieuw? (bijna nieuw dan). iemand suggesties?
Leven is het meervoud van lef..
Avatar gebruiker
BartVoermans
Lid 2015
 
Berichten: 531
Geregistreerd: 07 feb 2012, 14:17
Mijn Niva('s): 1998 MonoPoint

Re: lage oliedruk: oorzaak en oplossing?

Berichtdoor pietsky » 17 jun 2015, 17:41

Bart wat is de druk in koude toestand?
Ik neem aan dat de lagerschalen de juiste tolerantie maten hebben!
Helaas Nivaloos op dit moment.
pietsky
moddereter
 
Berichten: 2047
Geregistreerd: 22 feb 2010, 19:17
Woonplaats: Kursk, Kursk Oblast, Rusland. Ribnita, Moldavië.
Mijn Niva('s): ..

Re: lage oliedruk: oorzaak en oplossing?

Berichtdoor BartVoermans » 18 jun 2015, 07:25

Hallo Pietsky,

Ik heb er nu 20W50 half syntheet inzitten. Als de motor koud is, is het lampje uit en heb ik misschien een halve bar druk. Als de motor op bedrijfstemperatuur komt dan zakt de druk weg, begint het oliedruk lampje te flikkeren en als ie op temp is dan is de druk weg onder de 1500 tot 2000rpm, daarna heb ik weer wat druk.

De olie pomp is nieuw en werkt, anders had ik geen druk bij koude motor. Er zitten allemaal nieuwe lagers in, maaarrrrrr ik ben bang dat er hier iid wel eens iets niet goed kan zitten. Ik moet dan toch even Jan aankijken en vragen of hij zeker weet dat er de juiste lagers voor de krukas en drijfstangen zijn geplaatst? Ik heb ze alleen visueel gecontroleerd.

iets anders kan ik niet verzinnen..

Mut komt dichterbij... Dus misschin gaat de oude 1600 er weer terug in.....
Leven is het meervoud van lef..
Avatar gebruiker
BartVoermans
Lid 2015
 
Berichten: 531
Geregistreerd: 07 feb 2012, 14:17
Mijn Niva('s): 1998 MonoPoint

Re: lage oliedruk: oorzaak en oplossing?

Berichtdoor pietsky » 18 jun 2015, 07:46

Je kan er donder op zeggen dat dit dus niet goed is!!
Bij koude motor moet je minimaal 4 tot 4,5 bar druk hebben.
Oftewel de pomp heeft een probleem, nieuw zegt ook niet alles.
Of de tolerantie van je lagers is te groot, wat druk velies oplevert.
Ik neem aan dat alle lagerschalen juist gemonteerd zijn.
Zit niets anders op dan de motor, het onderblok te demonteren en controleren wat daar aan scheelt.
Helaas Nivaloos op dit moment.
pietsky
moddereter
 
Berichten: 2047
Geregistreerd: 22 feb 2010, 19:17
Woonplaats: Kursk, Kursk Oblast, Rusland. Ribnita, Moldavië.
Mijn Niva('s): ..

Re: lage oliedruk: oorzaak en oplossing?

Berichtdoor BartVoermans » 18 jun 2015, 08:08

Ik heb bij mijn andere blok ook nooit meer dan een bar druk gehad. ... als het metertje omhoogkwam was ik al blij... lampje uit is OK denk ik altijd maar :-)

grrrrr ik ben niet blij.....
Leven is het meervoud van lef..
Avatar gebruiker
BartVoermans
Lid 2015
 
Berichten: 531
Geregistreerd: 07 feb 2012, 14:17
Mijn Niva('s): 1998 MonoPoint

Re: lage oliedruk: oorzaak en oplossing?

Berichtdoor ladanivabelgium » 18 jun 2015, 10:30

bart, de krukas, lagerschalen en pomp zijn nieuw (wel van bij ladashop eu), dus de kwaliteit ervan zou minder dan origineel kunnen zijn, maar het ene stel schalen dat ik eruit had leek me goed. Of de schalen überhaupt bij de krukas passen weet ik niet, nooit opgemeten. Wel merkte ik op (dat gaf ik je denk ik nog mee toen je het blok oppikte) dat de dat de krukas nogal in z'n lagers over en weer gaat. Misschien niet de juiste halve maantjes?
Je hebt in ieder geval VEEL te weinig oliedruk. M'n TD heeft warm 1 bar per 1000 toeren en ik meet dan nog de restdruk (dus waar de olie terug het filter in gaat nadat ze het hele blok gepasseerd is). En dat ding heeft 350 000 + nog wat kilometers EN een oliekoeler die er nog wat druk afpietst
Draco dormiens nunquam titillandus
Avatar gebruiker
ladanivabelgium
Site Admin
 
Berichten: 7368
Geregistreerd: 19 aug 2003, 06:45
Woonplaats: Kessel, België
Mijn Niva('s): Niva 1.9TD
Niva Cabrio restoproject
Niva 1.6 '78 restoproject
Lada 2101

Re: lage oliedruk: oorzaak en oplossing?

Berichtdoor BartVoermans » 18 jun 2015, 13:09

Thanks Jan,

Ik kan me iid zoiets nog wel herinneren. Heb er zelf ook wat lagers uit gehad en die zagen er netjes uit. Zou het aan de pomp kunnen liggen? dat de ovrdruk klep nauwlijks of niet werkt? Eigenlijk bij een hele lage druk al open gaat en daardoor nooit druk opbouwt?

Probeer effe hardop te denken wat er aan de hand kan zijn, naast te ruime lagers en slechte pomp? Kan een axiale speling op de krukas zoveel invloed hebben?

@Jan, Het blok heeft met deze lagers toch een 100km goed gelopen (met juiste olie druk)? :bedankt:

Wordt nog even doorklussen om klaar te zijn voor Mamut.....
Leven is het meervoud van lef..
Avatar gebruiker
BartVoermans
Lid 2015
 
Berichten: 531
Geregistreerd: 07 feb 2012, 14:17
Mijn Niva('s): 1998 MonoPoint

Re: lage oliedruk: oorzaak en oplossing?

Berichtdoor pietsky » 18 jun 2015, 18:39

Axiale speling kan evt verband houden met dit probleem!!
Even een tekst van de techneuten van ABtoVaz, controle van oliedruk met een manometer.

At serviceable warmed up to operating temperature, engine oil pressure at idle speed should be at least 196.2 kPa (2 bar), and the oil pressure at high engine speeds 441,3637,4 kPa (4.5-6, 5 bar). If the pressure is below normal, the engine needs major repairs. If the oil pressure at high engine speeds higher than normal, then the problem may be a safety (pressure relief) valve of the oil pump.

Ik hoop dat je er wat mee kan Bart, wordt helaas voorlopig de 1600 terug bouwen.
Helaas Nivaloos op dit moment.
pietsky
moddereter
 
Berichten: 2047
Geregistreerd: 22 feb 2010, 19:17
Woonplaats: Kursk, Kursk Oblast, Rusland. Ribnita, Moldavië.
Mijn Niva('s): ..

Re: lage oliedruk: oorzaak en oplossing?

Berichtdoor djonieboy » 18 jun 2015, 19:30

Bij mijn 1600 is de olie druk max 2 bar bij 3500 toeten
op de snelweg, verbuik is zo goed als niks. Moet ik me zorgen
maken?
djonieboy
Lid 2015
 
Berichten: 610
Geregistreerd: 19 okt 2012, 10:46
Woonplaats: Geertruidenberg
Mijn Niva('s): 1600 '85

Re: lage oliedruk: oorzaak en oplossing?

Berichtdoor pietsky » 18 jun 2015, 20:22

djonieboy schreef:Bij mijn 1600 is de olie druk max 2 bar bij 3500 toeten
op de snelweg, verbuik is zo goed als niks. Moet ik me zorgen
maken?


Als je 100% zekerheid wilt hebben moet je er een goede oliedrukmeter opzetten en kijken wat die aangeeft.
Olie viscociteit kan ook een rol spelen in deze!!
Helaas Nivaloos op dit moment.
pietsky
moddereter
 
Berichten: 2047
Geregistreerd: 22 feb 2010, 19:17
Woonplaats: Kursk, Kursk Oblast, Rusland. Ribnita, Moldavië.
Mijn Niva('s): ..

Re: lage oliedruk: oorzaak en oplossing?

Berichtdoor ladanivabelgium » 19 jun 2015, 03:52

At serviceable warmed up to operating temperature, engine oil pressure at idle speed should be at least 196.2 kPa (2 bar), and the oil pressure at high engine speeds 441,3637,4 kPa (4.5-6, 5 bar)


dat lijkt me erg veel, piet. De 1700 manual houdt het bij 3,5-4,5 bar bij 5400 t/min met de olie op 85°.
Draco dormiens nunquam titillandus
Avatar gebruiker
ladanivabelgium
Site Admin
 
Berichten: 7368
Geregistreerd: 19 aug 2003, 06:45
Woonplaats: Kessel, België
Mijn Niva('s): Niva 1.9TD
Niva Cabrio restoproject
Niva 1.6 '78 restoproject
Lada 2101

Re: lage oliedruk: oorzaak en oplossing?

Berichtdoor pietsky » 19 jun 2015, 07:56

Jan 4.5 schijnt wat ik begrijp van de heren een soort max waarde te zijn, maar doordat evt de veiligheidsklep in de oliepomp niet goed werkt kan er een overwaarde ontstaan deze mag mag max 6.5 zijn.
Dus met ander woorden zit je op 4.5 dan is alles goed, boven de 4,5 is er iets niet goed in de oliepomp!!
Bij stationair draaien zou ik zeker voor een waarde van 1 tot 1,5 bar gaan.

Wat we niet moeten vergeten is dat veel factoren hier een rol in spelen, kwaliteit van de olie, viscositeit, en de leeftijd van je motorblok, evenals de buitentemperatuur.

Zoals al eerder gezegd heb je problemen met de oliedruk, kijk naar de omstandigheden en/of sluit een goede manometer aan en controleer de druk.

In de gevallen van Bart en Djonnie is de waarde extreem laag, bij Bart is het overduidelijk een probleem na een revisie zodat hier het probleem gezocht moet worden, bij Djonnie zou er eerst een goede meting met betrouwbare apperatuur gedaan moete worden om tot een evt diagnose te kome,.
Helaas Nivaloos op dit moment.
pietsky
moddereter
 
Berichten: 2047
Geregistreerd: 22 feb 2010, 19:17
Woonplaats: Kursk, Kursk Oblast, Rusland. Ribnita, Moldavië.
Mijn Niva('s): ..

Re: lage oliedruk: oorzaak en oplossing?

Berichtdoor Buster » 19 jun 2015, 08:25

Waarom wordt er gebruik gemaakt van een 20W50 olie in plaats van een 10W40 half-synthetisch?
Niva under construction
Avatar gebruiker
Buster
Lid 2015
 
Berichten: 2394
Geregistreerd: 26 aug 2005, 17:00
Woonplaats: Helchteren, Limburg
Mijn Niva('s): 1.6 1993
1.9D 1996

Re: lage oliedruk: oorzaak en oplossing?

Berichtdoor pietsky » 19 jun 2015, 09:28

Goede vraag Buster, het antwoord zou Bart het beste kunnen geven.

Eventueel zou het kunnen zijn dat Bart hiervoor heeft gekozen om evt een beter waarde van oliedruk te krijgen, ivm de lage druk bij stationair draaien.
De 10W40 kun je voor kiezen als je in wat koudere winters verblijft.

Over het algemeen wordt er toch 15W40 voor de Niva's aanbevolen mineraal.

Ik zelf ben op half syntheet overgeschakeld op aanraden van Castrol, dit was een optie voor ouder motoren Castrol high milage. (15W40)
In rusland had ik deze variant niet voor handen en ben daar overgeschakeld naar Lukoil 10W40 ook ivm met de wat kouder winters, ik moet zeggen het bevalt goed, ik heb geen problemen er mee, het olieverbruik is ook zeer laag.
Helaas Nivaloos op dit moment.
pietsky
moddereter
 
Berichten: 2047
Geregistreerd: 22 feb 2010, 19:17
Woonplaats: Kursk, Kursk Oblast, Rusland. Ribnita, Moldavië.
Mijn Niva('s): ..

Re: lage oliedruk: oorzaak en oplossing?

Berichtdoor Buster » 19 jun 2015, 10:11

Mijn 1600tje rijdt op 15W40 half en de 1700's op 10W40 half-synthetisch. De peugeot diesel bolt hier ook op 10W40 half-synthetisch.
..W50 kom ik soms ook wel tegen op BMW's en Porsche maar voor de rest komt deze olie niet veel voor. Vooral bij motoren die merendeel in tijd hoge toerentallen draaien. Dus lijkt het me overbodig dit toe te passen op een Niva.
Niva under construction
Avatar gebruiker
Buster
Lid 2015
 
Berichten: 2394
Geregistreerd: 26 aug 2005, 17:00
Woonplaats: Helchteren, Limburg
Mijn Niva('s): 1.6 1993
1.9D 1996

VorigeVolgende

Keer terug naar Motor

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron