lage oliedruk: oorzaak en oplossing?

Motorblok, cilinderkop enz

Moderator: pietsky

Re: lage oliedruk: oorzaak en oplossing?

Berichtdoor BartVoermans » 19 jun 2015, 10:21

Normaal gebruik ik 10W40 ivm met de winterse avonturen. 15W40 gaat er echter ook vaak in als het in de aanbieding is. Moest toch regelmatig wat bijvullen. Altijd half syntheet. Nu eerst gedraaid op 10W40 met de nieuwe motor, maar daar had ik met koude motor al bijna geen druk, gelijk gewisseld naar 50W20 (zeg maar dikkere olie) om het effect te bekijken.

Ik druk eigenlijk altijd overal 15W40 in of als het een wat hoger performance engine of voor de winter een 10W40. Altijd halfsyntheet.

Morgenmiddag (eerst nog even een Laro experience doen :oops:, Misschien win ik well en ga ik met LARO NL naar Down under.... :roll: ) ga ik beginnen met de demontage van de motor en en hoop zondag of maandag avond wat zinnigs te kunnen zeggen over de oorzaak van de lage druk..... Voor de zekerheid ga ik nog even de sensor wisselen en het olifilter. gewoon om het uit te sluiten en het is lekker gemakkelijk....

Weet iemand of er ergens nog een "orifice" (vernouwing) gemonteerd zit in het blok die de druk zou moeten vasthouden?
Leven is het meervoud van lef..
BartVoermans
Lid 2015

Mijn Niva('s): 1998 MonoPoint

Berichtdoor pietsky » 19 jun 2015, 16:56

De pomp zou de druk vast moeten houden!
Bart als het kan gooi er een betrouwbare manometer op gewoon om te kijken of er evt. toch meer druk is dan wordt aangegeven.
Helaas Nivaloos op dit moment.
pietsky
moddereter

Mijn Niva('s): ..

Berichtdoor ladanivabelgium » 19 jun 2015, 21:22

pietsky schreef:De pomp zou de druk vast moeten houden!
Bart als het kan gooi er een betrouwbare manometer op gewoon om te kijken of er evt. toch meer druk is dan wordt aangegeven.

Piet, een 1600 setup is met oliedrukschakelaar voor het lampje en een aparte seingever voor de meter. Het moet al heer raar lopen willen plots beiden defect zijn.

waar ik juist aan denk, maar ik zie het verband niet direct: de drijfstangen hebben een klap gehad doordat er kleppen gebroken waren in het blok. Nu wil het toeval dat ik nog zo'n geval voor heb. Bij warme motor gaat het lampje aan en geeft de (ff bijgeplaatste) 1600 oliedrukmeter geen waarde aan. Toeval wil dat ook deze motor klappen heeft gehad (kromme kleppen door kapot gelopen distributie). Ik zie het verband niet tussen klappen op de zuigers en plots geen of te weinig oliedruk. Een diesel kan z'n drijfstangen kapot slaan in zo'n geval, maar een benzinemotor nooit van ze leven
Draco dormiens nunquam titillandus
ladanivabelgium
Site Admin

Mijn Niva('s): Niva 1.9TD
Niva Cabrio restoproject
Niva 1.6 '78 restoproject
Lada 2101

Berichtdoor pietsky » 20 jun 2015, 06:13

Jan, als er iets met drijfstangen aan de hand moet je dat al merken bij de revisie van het blok.
Het ronddraaien gaat dan niet meer goed, er zit dan een zwaar moment in!!
Bij problemen met een drijfstang(en) kan het zelfs voorkomen doordat er schade aan de drijfstang is (krom) dat deze een eigen leven gaat leiden en verder schade aan een blok oplevert.
Maar olie drukverlies heb ik nog niet meegemaakt door drijfstangen!!
Hooguit door een te grote tolerantie van de lagerschalen.
pietsky
moddereter

Berichtdoor Buster » 20 jun 2015, 09:10

Ik heb al enkele gebroken drijfstangen gezien op een benzine motor hoor. Natuurlijk is er dan ook een gat in het blok geslagen.
Niva under construction
Buster
Lid 2015

Mijn Niva('s): 1.6 1993
1.9D 1996

Berichtdoor ladanivabelgium » 20 jun 2015, 16:39

Buster schreef:Ik heb al enkele gebroken drijfstangen gezien op een benzine motor hoor. Natuurlijk is er dan ook een gat in het blok geslagen.
ik ook, maar dat komt dan doordat er te weinig oliedruk is, de lagerschalen bliksemsnel slijten en er dan speling komt tussen beide drijfstanghelften. De bouten kunnen dat niet houden, de drijfstang breekt en komt door het blok heen
ladanivabelgium
Site Admin

Niva Cabrio restoproject
Lada 2101

Berichtdoor djonieboy » 20 jun 2015, 21:24

Ik gebruik de 20w50 kroon, dat is een minerale olie. Die heeft eengoede prijs en kwaliteit
verhouding, plus dat die ook in de unimog gaat. Heb een vat van 20l kocht toen.
djonieboy
Lid 2015

Mijn Niva('s): 1600 '85

Berichtdoor BartVoermans » 22 jun 2015, 15:47

Ik denk dat ik het euvel gevonden heb.

Olie pomp ziet er heel fris uit en werk naar behoren, Even een drijfstang lager gedemonteerd en die zag er goed uit, ook een hoofd lager gedemonteerd (alles effe snel afgelopen avond terwijl de motor nog in de takels hing). Het hoofd lager dat ik even los gehaald is is naar de klote... Dat komt volgens mij door de lage olie druk tijdens mijn test ritje :-) Daarnaast geconstateerd dat de krukas zwaar versleten is (dat is niet van een half uurtje draaien).

Ik heb dit even vergeleken met de krukas die in mijn oude 1600 zit en die ziet er veeeel beter uit. :-)

Nu driftig op zoek naar Plastigage (om de speling te meten) en de krukas overbouwen, moet natuurlijk wel in mamut met de Niva komen.

Oja, blokje draait soepel rond zonder rare zware punten... uhh deed :?

Had ik nu maar de makkelijke weg gekozen... , maar ja dan had ik gewoon een golf moeten gaan rijden....
BartVoermans
Lid 2015

Berichtdoor pietsky » 22 jun 2015, 17:25

Bart is de 1600 krukas met dezelfde slag?
Bart van dit soort problemen leer je alleen maar!
pietsky
moddereter

Berichtdoor BartVoermans » 22 jun 2015, 17:32

Geen idee of ie dezelfde slag heeft? zijn er met andere slagen dan? Ik dacht dat ze alle hetzelfde waren..... Het is een ouder 1700 blok (ruimte voor stroomverdeler).

Yep hier leer je van. Gelukkig is het hobby :-) en vond ik het te lang geleden dat ik een blokje uit elkaar gehaald had. Ik had alleen gehoopt dat Jan zijn werk niet allemaal in de soep gelopen was.

Voordeel is wel dat ik straks een super vet blokje heb :-)
BartVoermans
Lid 2015

Berichtdoor pietsky » 22 jun 2015, 18:03

1600 blok heeft 79 boring en 80 slag.
1700 blok moet als het goed is 82 boring hebben en ook dezelfde slag.

Dus daar hoef je dan geen zorgen over te maken.
de 2130 Niva heeft namelijk een andere slag 84 mm, maakt dan de motor 1.8 ltr.
pietsky
moddereter

Berichtdoor steveh » 22 jun 2015, 21:28

Bart ik heb de zelfde miserie als jouw.. op koude bloktempratuur mooie druk .. als ie warm is niets meer .. vanaf 4000-5000 rpm..
Blokje gaat int kort ook is open gaan. Moet in orde zijn voor Duitsland
pietsky schreef:Rijden in en met een Lada Niva is een levensstijl die je niet verloochent, daar ben je als Niva rijder gewoon trots op.
steveh
Event team

Mijn Niva('s): 1.7i '88
1900 D '95
2001 rollende kas !

Berichtdoor BartVoermans » 23 jun 2015, 07:48

@Steve, O OOOO jij hebt toch 1,5mm van de kop gehaald? ik zie een verband :oops:

Gisteren gekeken naar de krukas van het kapotte blok en die is iid niet fris. Drijfstang tappen en lagers zijn alle netjes, maar de hoofd lagers liggen er allemaal uit en de tappen zijn ook niet mooi. Ik zal eens kijken of ik dit op foto kan krijgen. Dit lijkt me n.m. echt de oorzaak en niet gevolg (legers is gevolg)

Van het oude 1600 blokje zien de lagers er nog goed uit en voelen de tappen ook heel goed. Heel anders dan die van de 1700.

@Steve, hou dus misschien rekening met een versleten krukas.
BartVoermans
Lid 2015

Berichtdoor ladanivabelgium » 23 jun 2015, 09:38

Bart, ik heb het 1700 blok niet zelf in elkaar gezet, ik heb hem kapot gekocht. Ik weet wel dat krukas, alle lagers, oliepomp, zuigers, ringen, schraapveren en volledige distributie nieuw waren en maar 100 km gelopen hebben voordat het blok in de poeier draaide; Volgens de jongen waar ik het blok kocht kwam alles van lada-shop.eu
ladanivabelgium
Site Admin

Niva Cabrio restoproject
Lada 2101

Berichtdoor BartVoermans » 23 jun 2015, 11:10

Geloof nooit dat de krukas nieuw was..... maar ja, dat maakt nu ook niet meer uit.... Ik maak er wel een tafeltje van ofzo :D

Ik neem jouw ook niets kwalijk hoor Jan, jij was open eerlijk over wat je me verkocht hebt.
BartVoermans
Lid 2015

VorigeVolgende

Keer terug naar Motor