LPG uitlaat

Motorblok, cilinderkop enz

Moderator: pietsky

LPG uitlaat

Berichtdoor toney » 09 dec 2010, 20:20

Ik heb laatst m'n uitlaat vervangen
Mijn standaard 1600 uitlaat heb ik vervangen voor een LPG uitlaat, zodat ik een gastank onder de wagen kwijt kan.
Omdat ik toch bezig was en m'n oude uitlaat niet meer zo best was heb ik alle delen vervangen:
Dit zat er onder:
Afbeelding
Afbeelding
De eerste twee delen (die aan het spruitstuk vastzit en het deel met de middendemper) heb ik vervangen voor dezelfde delen.
Het achterste deel heb ik vervangen voor twee delen die ruimte maken onder de bagageruimte zodat daar een gastank ingebouwd kan worden.
Dit zijn de laatste twee delen van het plaatje hieronder:
Afbeelding
Zo zag het er uit tijdens het vervangen. (foto's van het eindresultaat ben ik vergeten te maken, maar die komen nog wel.
Afbeelding
Afbeelding

Er zaten wel een paar dingen tegen:
Het onderdeel dat aan het spruitstuk vastgemaakt dient te worden paste totaal niet.
Op het oog was het hetzelfde ding maar de maatvoering was net verkeerd waardoor we de twee pijpen los hebben moeten slijpen van de montageplaat en weer vast hebben moeten lassen onder een andere hoek na het inkorten van de twee pijpen. Dit alles koste nogal wat tijd en ik had geluk dat ik hulp had en een brug kon gebruiken.
TIP: Kijk dus uit waar je dit onderdeel koopt, maar in iedergeval niet hier:http://stores.ebay.de/vvvvvv-FROESCHL-AUTOZUBEHOER-de

De achterste pijp van de middendemper van een 1600 uitlaat heeft een andere diameter dan die van de 1.7 uitlaat.
Dit heb ik pas gemaakt door een stukje buis uit de oude uitlaat te slijpen en als adapter ring te gebruiken:
Afbeelding

Ook de bevestigingspunten en rubbers van de laatste twee uitlaatdelen zijn anders dan bij de oude. Daar heb ik dus eea voor moeten fabrieken.

Al met al een hele onderneming die me door al die tegenslag wat meer tijd kostte dan gepland maar ik denk dat ik niet de enige ben die daar last van heeft zo nu en dan. :wink:

O, ja ik heb ook gelijk mijn trekhaak vervangen voor een andere trekhaak zodat er ruimte is voor de gastank.
foto's volgen.
Laatst bijgewerkt door toney op 26 sep 2011, 08:46, in totaal 1 keer bewerkt.
groeten,
Mario
toney
Lid 2015

Mijn Niva('s): 1600 1984

Re: LPG uitlaat

Berichtdoor Roderick » 10 dec 2010, 09:42

Uitkijken met zwaar off road rijden anders rij je die demper er onderuit. Spreek uit ervaring.
Sleeping Niva is sold :-(
Roderick

Keer terug naar Motor