Hoe gevoelig is de 1.7 zijn koppaking?

Motorblok, cilinderkop enz

Moderator: pietsky

Hoe gevoelig is de 1.7 zijn koppaking?

Berichtdoor Soundstorm » 28 dec 2011, 19:32

Hallo,

Het koelcircuit van onze Niva bevatte blijkbaar niet echt genoeg water meer, dus heb ik nu wat schrik dat de pakking er door zou zijn.

In het begin begon hij altijd wat te chauferen bij stilstaan. Vanaf je begon te rijden, ging het zo goed als direct weg. Dus ik dacht dat er ergens iets verstopt zat en gaf er weinig aandacht aan. Alles ging er binnenkort toch uit, dus zorgen voor later.
De laatste rit ging hij na een goede kilometer wel direct naar 130° en blijf hij daar ook tijdens het rijden. Ben er dan direct mee terug gereden (minder dan een kilometer) en een gekeken wat er was.
Toen ik de dop van het plastic reservoir haalde, was er gewoon een goede 'zucht' (dus niet echt veel druk in het systeem). Het niveau zakte niet, maar er was wel een geluid dat er precies alsof er enorm veel water door een afloop loopt.

Vandaag alles uit elkaar gehaald, en het ziet er eigenlijk vrij goed uit. Niks verstopt, en overal water in. Enige probleem dat ik zag, is dat het stuk waar de temperatuursensor in zit en die 2 darmen op aangesloten zitten, leeg was. De darmen zelf, zaten wel nog vol. Daar leid ik dus uit af, dat 3/4 (in de hoogte) van de kop geen water had.

Volgende dat ik doe is een compressietest, maar hoeveel kans is er dat de koppakking er door is?

Heeft iemand ook een verklaring hoe al die lucht in het circuit komt? Het reservoir zat nog goed gevuld, dus waarom liep dat niet leeg?
Uitlaatgas was wel nogal rokerig, maar dat is vrij normaal met dit weer, en verdween min of meer eens de motor een tijdje had gedraaid.
Soundstorm

Mijn Niva('s): 2003 1.7i Multipoint

Re: Hoe gevoelig is de 1.7 zijn koppaking?

Berichtdoor andre » 05 jan 2012, 11:46

hallo,
Voor een tijdje terug is de water pomp van onze 1.7 kapot gegaan,aantal weken later lag de koppaking er ook uit...
De niva is nu al bijna een maand in de garage...
Eerst wachten op info hoe ze het moesten demonteren,daarna koppaking/onderdelen besteld en weer inelkaar gezet.
Na een testrit bleken de kleppen te blijven hangen,nu willen ze er nieuwe klepstoters in zetten,dat word weer wachten dus...

Wel vreemd dat de temperatuurmeter nooit in het rode heeft gestaan,maar alle koelvloeistof was er wel uit.
Ik zag het pas toen ik ging kijken waarom de ventilator niet meer uitsloeg.

Ook vreemd dat het hier zo lastig is en lang duurt om onderdelen (in nederland)te krijgen.
Tot (voorlopig) zover mijn ervaring met de niva...

Groet, Andre
andre

Mijn Niva('s): lada 1700i (2005)

Berichtdoor ladanivabelgium » 05 jan 2012, 12:35

Andre, een multipoint? Je (hydraulische) kleppenstoters zullen niet kapot zijn, ze hebben ze gewoon te vast aangedraaid. Gewoon 'tegen' zetten en dan een BEETJE vaster is ruim genoeg. Vaster draaien en ze werken niet meer. Verder is de koppakking van een Niva behoorlijk fool-proof

BTW: een garage waar ze info opvragen over het hoe te demonteren van een cilinderkop van een simpele Niva? Daar blijf je beter weg, en dan vooral omdat ze na het opvragen van die info het blijkbaar toch klaar gekregen hebben om de stoters te vast aan te draaien. Btw: ik twijfel of die lummel van een NL invoerder dat zelf wel weet :lol:
Draco dormiens nunquam titillandus
ladanivabelgium
Site Admin

Mijn Niva('s): Niva 1.9TD
Niva Cabrio restoproject
Niva 1.6 '78 restoproject
Lada 2101

Berichtdoor Soundstorm » 05 jan 2012, 14:53

Heb ondertussen de compressie gemeten van het blok.
Resultaten bij koude motor:
Gesloten gasklep:
1: 9.9
2: 9.8
3: 8.5
4: 8.7

Open gasklep:
1: 10.5
2: 10.5
3. 9.2
4: 9.6

Zit wel wat afwijking op, maar ik denk dat het 'ok' zou moeten zijn.

Bougies ook eens naar gekeken. Ziet er allemaal goed uit, 2 wijkt wel een beetje af van de rest, maar ziet er normaal uit. Aan 4 hangt er wel wat olie.
Schroefdraad van 2 is wel beschadigd. Krijg hem er dus niet echt goed in. Is dus nogal zachte aluminium dat ze daarvoor hebben gebruikt :(

1 en 2
Afbeelding

3 en 4
Afbeelding
Soundstorm

Berichtdoor pietsky » 06 jan 2012, 10:20

Soundstorm
Verschil tussen 1 en 3 is niet verontrustend maar toch, het is niet weinig.
Ik zou even kijken of afstelling van de kleppen beter kan.
De tweede bougie geeft een indicatie van een evt slechte verbranding, de vierde wordt het warmst is ok logisch is de laatste in de rij.
Vwb de slechte schroefdraad, je kunt allupasta kopen om de schroefdraad mee te smeren voor het indraaien.
Als je de schroefdraad niet vertrouwd zal er heel voorzichtig een tap door gehaald moeten worden.
Koelsysteemalles controleren en evt een druk test uitvoeren, koelsysteem vullen en lang genoeg laten draaien totdat de ventilator zeker tweemaal aangeslagen is en de temp constant contr:, tijdens dit alles uitgaande slangen van de thermostaat controleren op warm worden, dit geeft aan dat de thermostaat werkt.
Radiatuerdop niet monteren tijdens ontluchten vullen om luchtbelllen gelegeheid te geven om te ontsnappen.
Na afloop alles op niveau afvullen ook je tankje van de koelvloeistof en een s gaan rijden en zorgvuldig controleren wat het systeem doet.
Nogmaals controleren visueel op lekkages.
Laatst bijgewerkt door pietsky op 06 jan 2012, 10:33, in totaal 1 keer bewerkt.
Helaas Nivaloos op dit moment.
pietsky
moddereter

Mijn Niva('s): ..

Berichtdoor ladanivabelgium » 06 jan 2012, 10:23

Piet, is een multi, en dus hydraulisch geregeld.
ladanivabelgium
Site Admin

Niva Cabrio restoproject
Lada 2101

Berichtdoor pietsky » 06 jan 2012, 10:34

Jan is daar geen standaard in afstelling voor stoters voor?
pietsky
moddereter

Berichtdoor ladanivabelgium » 06 jan 2012, 10:46

pietsky schreef:Jan is daar geen standaard in afstelling voor stoters voor?

Nee, een hydraulische stoter is ofwel goed ofwel slecht. Er is geen regeling aan. Wat wel kan is het systeem van een 1600 of 1.7 mono overbouwen.
Ik denk trouwens eerder aan verbrande of sterk vervuilde kleppen ivm het compressieverlies. Het verschil is echt wel te groot. 10% verschil is het maximum toelaatbare

edit: heb me ff verkeken: ik zag de waardes van de gesloten gasklep. Compressie test je altijd met open gasklep om lucht in de cilinders te krijgen. Lijkt me op het randje af ok
ladanivabelgium
Site Admin

Niva Cabrio restoproject
Lada 2101

Berichtdoor Soundstorm » 06 jan 2012, 11:00

Er is 1 stoter die kapot is. Dat kan ik horen. Op welke cilinder dat is, weet ik niet. Het is wel op het randje, want afhankelijk van temperatuur, rijsnelheid, hoek van de wagen,... hoor je hem soms niet meer.

Maar het is toch als ze blijven open staan dat de klep te warm wordt? Nu gaat ze gewoon niet volledig open. Zit wel LPG op, dus zal wel wat warmer worden dan normaal.

De kop afhalen is dus misschien toch het beste?
Soundstorm

Berichtdoor pietsky » 06 jan 2012, 11:24

Bij LPG is een verbrande klep vaak de oorzaak van het verschil, stoters allemaal toch ook maar controleren en/of vervangen.
pietsky
moddereter

Berichtdoor andre » 06 jan 2012, 21:13

Tja ik heb al langer mijn twijfels bij deze garage,maar de auto is van mijn baas...
Inmiddels begint de lijst van mankementen op deze manier wel lang te worden..met slechts 45000 op de teller...

En zelf heb ik maar een heel klein beetje verstand van auto's ,dus dat word ook niet wat...
Als de niva weer klaar is zullen we het eens gaan bekijken hoe en of we er verder mee willen :?

Word wellicht vervolgd...
andre

Mijn Niva('s): lada 1700i (2005)

Keer terug naar Motor