Motorkoeling

Motorblok, cilinderkop enz

Moderator: pietsky

Motorkoeling

Berichtdoor Rolduc » 05 aug 2012, 02:51

Sinds enkele dagen slaan de beide koelventilatoren van de radiator niet meer aan.
Zolang ik mijn Niva 1.7I multipoint in beweging kan houden blijft alles ok maar vanaf het moment dat ik aan de rode lichten sta, in een file terecht kom of achter een trage camion bergop rijd stijgt de temperatuur van 90°C naar 130°C en dan is het blub , blub, blub in het expantie vat en een soort koelvloeistof fontein onder de motorkap.
Wat is er kapot en hoe kan ik het herstellen ?
Rolduc

Mijn Niva('s): Bordeaux,1.7i,multipoint,LPG,Trekhaak,Roofrack, winch, verstalers, etc ....

Re: Motorkoeling

Berichtdoor drentseniva » 05 aug 2012, 10:10

Zelfde probleem gehad, en het was bij ons weer eens een massa probleem.

Je moet de draden volgen van de 2 stekkers aan de onderkant van de radiateur, er zit waarschijnlijk tape om heen.
De zwarte massa draden komen ergens onder het reserve wiel samen. Controleer deze verbinding en volg dan de enkele draad verder.
Deze maakt massa met de linkse moer van het potje van de remvloeistofreservoir, maak deze verbinding goed schoon voor een goede massa.

Controleer ook of de 2 blauwedraden geen breuk hebben omdat ze enig zins klem onder het reserve wiel liggen en met een spanningtester controleren of er stroom op komt als de motor heet wordt.

Als dit niet helpt, om te testen. Stekkers los halen en er rechtstreeks stroom op zetten blauw + , zwart - als het goed is gaan ze dan draaien,dan weet je of de koelventilatoren niet zijn door gebrand.

De bedoelde stekkers.
Afbeelding

Hier de massa verbindingen en je zit ook de blauwedraden lopen.
Afbeelding
Afbeelding
drentseniva
Lid 2015

Mijn Niva('s): NIVA SAVANNE 1987
in herstelling

Berichtdoor Rolduc » 06 aug 2012, 01:50

Bedankt Drentseniva voor de snelle en duidelijke reactie !!!
Ik zal er mij vanaf het hier wat afkoelt eens tegenaan gooien en hoop dat ik het snel kan oplossen.
Groeten vanuit het hete zuidoosten van Marokko (40°C en meer)
:) :bedankt:
Rolduc

Mijn Niva('s): Bordeaux,1.7i,multipoint,LPG,Trekhaak,Roofrack, winch, verstalers, etc ....

Berichtdoor Rolduc » 08 aug 2012, 01:52

Ik heb ondertussen de betreffende draden en verbindingen gecontroleerd. Alles lijkt in orde te zijn.
Wat zouden eventuele andere oorzaken kunnen zijn van het plots niet meer aanslaan van de beide ventilatoren ?
Hoe vlugger ik hieruit geraak hoe beter want 't is hier alle dagen 40°C en meer.
Bij voorbaat bedankt voor alle tips en remedies.
Rolduc

Berichtdoor ladanivabelgium » 08 aug 2012, 05:42

mogelijk is de temperatuursensor kapot. We l even opletten: er zijn er 2: eentje naast de 4de bougie en eentje boven de thermostaat in het aluminium koppelstuk. Die moet je hebben. Hij is uit te meten met een ohm-meter

Afbeelding
Draco dormiens nunquam titillandus
ladanivabelgium
Site Admin

Mijn Niva('s): Niva 1.9TD
Niva Cabrio restoproject
Niva 1.6 '78 restoproject
Lada 2101

Berichtdoor drentseniva » 08 aug 2012, 19:09

Heb je er ook al rechtstreeks sroom opgezet? en met wat voor resultaat ?

Als ze dan wel draaien, kan je er eventueel voor nood een handschakelaar tussen zetten ( met relais en zekering )

Maar beter is natuurlijk om de ooraak te vinden en ik blijf de massa verdenken, probeer eens massa rechtstreeks op de accu te maken.
Afbeelding
drentseniva
Lid 2015

Mijn Niva('s): NIVA SAVANNE 1987
in herstelling

Berichtdoor Buster » 10 aug 2012, 12:17

Heb je de zekering al gecontroleerd? Hoe zit het met de relais?
Niva under construction
Buster
Lid 2015

Mijn Niva('s): 1.6 1993
1.9D 1996

Berichtdoor ladanivabelgium » 10 aug 2012, 13:08

de zekering van de koelfan zit links aan het voetenpaneel
Draco dormiens nunquam titillandus
ladanivabelgium
Site Admin

Mijn Niva('s): Niva 1.9TD
Niva Cabrio restoproject
Niva 1.6 '78 restoproject
Lada 2101

Berichtdoor Rolduc » 26 aug 2012, 02:57

Beste mensen,

Een wonder is geschied ... nl ik was mijn Niva bij me thuis de garage aan het inrijden en opeens waren de ventilatoren aan het draaien zoals tevoren ... Zou Allah er zich eventjes mee beziggehouden hebben of was het idd een slechte massa ? :lol:
Ik ben in ieder geval opgelucht want bij temperaturen van 40 a 50 °C moet de koeling optimaal werken ...

Er doet zich nu nog iets anders voor maar ik zal dit op de juiste draad melden ... :(
Rolduc

Keer terug naar Motor