koelvloeistof

Motorblok, cilinderkop enz

Moderator: pietsky

Re: koelvloeistof

Berichtdoor pietsky » 07 nov 2012, 21:41

Toch maar even een aantal tips voor degene die hun koelvloeistof willen gaan verversen!!

Het mengen van de verschillende soorten koelvloeistoffen wordt zowel door de autofabrikanten als door de producenten afgeraden
Rood, blauw, groen: je komt koelvloeistof in alle mogelijke kleuren tegen. De kleur dient slechts ter herkenning en heeft niets met de kwaliteit van doen. Het mengen van de verschillende soorten koelvloeistoffen wordt zowel door de autofabrikanten als door de koelvloeistofproducenten afgeraden. Er kunnen problemen ontstaan met loskomende oxidatie lagen die voor verstopping zorgen, lekkages van de waterpomp en de koppakking zijn niet uitgesloten en kunststoffen en rubber kunnen verzwakken of aangetast worden met koelvloeistofverlies tot gevolg. De genoemde problemen treden niet onmiddellijk op, maar wel op de lange duur.

Samenstelling
Koelvloeistof bestaat uit een 50/50 mengsel van water, antivries en additieven. Omdat het antivriespakket bestaat uit (ongeveer) 92% glycol, 5% additieven en 3% water, bestaat 100% koelvloeistof uit 51,5% water, 46% glycol en 2,5% additieven. Het water moet aan een aantal eisen voldoen om geschikt te zijn als koelwater. De zuurgraad, de hardheid, en de hoeveelheden sulfaten, chloor en andere ongewenste stoffen moeten binnen bepaalde grenzen vallen.

Er worden twee soorten glycol gebruikt, mono ethyleen glycol (MEG of kortweg EG) en mono-propyleen glycol (MPG of kortweg PG). Het is niet mogelijk om het verschil tussen de twee vast te stellen zonder de hulp van een laboratorium. De additievenpakketten zijn ook verschillend omdat de autofabrikanten verschillende eisen stellen. Grofweg zijn er drie typen: Japanse, Europese en Amerikaanse. Omdat niet vast te stellen is welke koelvloeistof in het systeem zit, is het niet wenselijk zomaar additief bij te vullen. Bovendien is het additief niet los verkrijgbaar.
Bijvullen
Als er moet worden bijgevuld, gebruik dan de voor dat automodel voorgeschreven koelvloeistof. Vergeet niet de oorzaak van het verlies op te sporen en te verhelpen. Ververs de koelvloeistof op de juiste wijze, op de voorgeschreven termijn en met de voorgeschreven vloeistof.

Het verschil tussen de twee glycolen is dat ethyleen glycol giftiger is dan de mono-propyleen glycol. Dit type glycol werd in Zwitserland gebruikt vanwege de verkoop van koelvloeistoffen in supermarkten. Er is verschil in viscositeit (stroperigheid), warmteoverdracht en de hoeveelheid die nodig is om een bepaald vriespunt te halen. Moderne koelvloeistoffen bevatten MEG, gebruiken een OAT-additievenpakket en speciaal onthard en gezuiverd water.

Tot slot nog een belangrijke opmerking: het bepalen van het vriespunt zegt niets over de toestand van de additieven in de koelvloeistof. Op tijd vervangen blijft het beste.

Bron: AMT

Hier waarom de koelvloeistoffen niet te mengen door elkaar, gebruik ook verse koelvloeistof en niet vloeistof die al een tijd je op de plank staat. (paar jaar)

een nieuw type koelvloeistof. Dit product wordt aangeduid met G12 en mag de gehele levensduur (14 jaar) in de motor blijven zitten. Deze bijzondere ontwikkeling is mogelijk geworden door het werk van Texaco, dat een geheel nieuw additievenpakket heeft opgeleverd. De komst van de volledig uit aluminium vervaardigde motoren heeft meegeholpen bij de overgang naar dit nieuwe type koelvloeistof. Koelvloeistof moet drie taken verrichten. Allereerst moeten alle onderdelen van het koelsysteem tegen corrosie worden beschermd. Ten tweede moet de antivries in de koelvloeistof voorkomen dat het koelwater bevriest. Ten derde draagt de koelvloeistof bij aan het verhogen van het kookpunt. Het voorkomen van corrosie speelt bij de grote hoeveelheden aluminium (motor en radiateur) een steeds grotere rol. De gebruikelijke koelvloeistof en bieden twee tot drie jaar bescherming en moeten dan worden vervangen. Een test op de bescherming tegen bevriezing zegt niets over de corrosiebescherming, zodat helaas veel koelvloeistoffen niet op tijd én volledig worden vervangen. Er is geen betrouwbare test om te weten of een koelvloeistof nog voldoende bescherming biedt tegen corrosie, dus is vervangen het enig juiste. Texaco heeft (in eerste instantie voor de truckmotoren) een langeduur koelvloeistof ontwikkeld, waarvan het additievenpakket is gepatenteerd. Dankzij dit werk kunnen nu automotoren levenslang worden beschermd tegen corrosie en bevriezing. De nieuwe Audi/VW G12 koelvloeistof is rood van kleur en moet in de juiste verdunning worden toegepast om het beoogde doel te bereiken. Menging met andere typen koelvloeistof is uit den boze. Als de koelvloeistof van een oude of nieuwe Audi/VW moet worden vervangen, moet alleen de nieuwe G12 koelvloeistof worden toegepast. Oudere motoren met de groene G11 koelvloeistof moeten uiteraard worden bijgevuld met dezelfde vloeistof (G11) om vermenging te vermijden. Het vermengen van G11 met G12 heeft tot gevolg dat de anticorrosieve werking sterk terugloopt, hetgeen ernstige aantasting van het aluminium (vooral van de cilinderkop) tot gevolg heeft.

Doe er je voordeel mee en ververs altijd de complete inhoud van je koelsysteem.
Helaas Nivaloos op dit moment.
pietsky
moddereter
 
Berichten: 2047
Geregistreerd: 22 feb 2010, 19:17
Woonplaats: Kursk, Kursk Oblast, Rusland. Ribnita, Moldavië.
Mijn Niva('s): ..

Re: koelvloeistof

Berichtdoor Wiboka » 08 nov 2012, 13:27

Wat is de beste manier om je koelsysteem geheel te verversen?
Mooie uitleg trouwens over de verschillende soorten koelvloeistoffen.
Wiboka
Lid 2015
 
Berichten: 61
Geregistreerd: 31 jul 2011, 18:33
Woonplaats: Kaatsheuvel
Mijn Niva('s): Niva 17! 2002

Re: koelvloeistof

Berichtdoor pietsky » 08 nov 2012, 17:46

aande radiatuer is een plug om af tetappen en aan de linker zijde van het motorblok.
Evt kan je een slang loshalen bij de thermostaat om zeker te zijn dat alles leeg komt.
Helaas Nivaloos op dit moment.
pietsky
moddereter
 
Berichten: 2047
Geregistreerd: 22 feb 2010, 19:17
Woonplaats: Kursk, Kursk Oblast, Rusland. Ribnita, Moldavië.
Mijn Niva('s): ..

Re: koelvloeistof

Berichtdoor Ram » 08 nov 2012, 19:01

:bedankt: Pietsky, das pas uitleg. Dus als k er eerst een radiator flush ingiet, wat ga rijden, dan alles aflaat, vervolgens met water doorspoel, kan ik zowat kiezen welke koelvloeistof ik gebruik.
Of niet?
Ram
Lid 2015
 
Berichten: 307
Geregistreerd: 15 okt 2011, 15:17
Woonplaats: mariakerke
Mijn Niva('s): 1.7i, 2001, paars
1.7i ,1996, bordeaux

Re: koelvloeistof

Berichtdoor pietsky » 08 nov 2012, 19:46

Klopt inderdaad, geheel juist.
Helaas Nivaloos op dit moment.
pietsky
moddereter
 
Berichten: 2047
Geregistreerd: 22 feb 2010, 19:17
Woonplaats: Kursk, Kursk Oblast, Rusland. Ribnita, Moldavië.
Mijn Niva('s): ..

Re: koelvloeistof

Berichtdoor ladanivabelgium » 09 nov 2012, 05:20

niet vergeten je verwarming open te zetten, zodat deze ook mee gespoeld word
Draco dormiens nunquam titillandus
Avatar gebruiker
ladanivabelgium
Site Admin
 
Berichten: 7368
Geregistreerd: 19 aug 2003, 06:45
Woonplaats: Kessel, België
Mijn Niva('s): Niva 1.9TD
Niva Cabrio restoproject
Niva 1.6 '78 restoproject
Lada 2101

Vorige

Keer terug naar Motor

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast