Carbu naar monopoint ombouw

Motorblok, cilinderkop enz

Moderator: pietsky

Carbu naar monopoint ombouw

Berichtdoor Walby » 04 nov 2012, 17:48

The Best of both worlds!

Beste nivalingen!
Voor dat ik dit topic stevig inzet ga ik eerst wat onnodig zagen en leuteren over emotionele en sentimentele zever, om zo op die manier 3 minuten extra van jullie drukke leven totaal nutteloos verloren te laten gaan.
Ik heb recent een oldtimertje opgeknapt, een lekker geile 1600. Nu ja zo 1600 was hij ook niet, er lag een 1700 carbu in. Dit blokje was er eentje met een stevige geschiedenis! Het was oorspronkelijk een 1700 monopoint injectie afkomstig van Gabor omgebouwd naar carbu door onze enige echte goeroe god & meester: Ladanivabelgium himself. Het was jaren lang het kloppend hard van "De Rus". Toen Jan het offroaden even had stop gezet omwille van zijn pols blessure heb ik in mei 2007 de blok overgenomen en in "De Mijne" gelegd, en maakte hij weer stevig offroad kilometers. Na een accidentje is hij dan tussen de onderdelen stok terecht gekomen en kreeg pas nieuw leven in 2010 toen hij in mijn oldtimer is beland. Deze was pas in de zomer van 2012 afgeraakt. Na veel geknoei met ontsteking en carburator en een heel hoog verbruik kreeg hij een nieuwe ketting en koppakking. Tijdens deze werken bleek al snel dat de blok niet meer de oude was, en dat hij op korte termijn vervangen zou moeten worden.

Ik ging op zoek naar een andere monopoint om deze weer om te bouwen naar carbu. Alleen een blok heb ik niet gevonden wel een volledige niva. Met aandringen van Jan en mijn gebrek aan goesting om nog maar eens ontsteking en carbu af te stellen is er uiteindelijk besloten om het volledige injectie systeem mee om te bouwen. Het zou alleen maar voordelen hebben op het feit na dat mijn niva weer eens weken immobiel ging zijn.

In dit topic vind je een lijst met wat je allemaal nodig hebt (je zal snel zien dat de nodige onderdelen apart kopen niet gaat renderen en je best een volledige monopoint koopt).
Ook heb ik hier zo veel mogelijk details gezet over de ombouw. Hier en daar ontbreek ik wat foto's en zal ik dingen vergeten zijn. Ook zijn er nog kleine niet essentiële aanpassingen die nog niet afgewerkt zijn, maar die later nog gaan volgen.

Veel lees en kijk plezier!
Homo Sapiens non urinat in Ventum
Avatar gebruiker
Walby
moddereter
 
Berichten: 3950
Geregistreerd: 29 aug 2004, 16:26
Woonplaats: Ramsel
Mijn Niva('s): t' zonneke 1,7 mono 79

Re: Carbu naar monopoint ombouw

Berichtdoor Walby » 12 nov 2012, 19:19

Wat moet je uit de sloper hebben:

Uiteraard de motor, inc alternator, luchtfilter, ontsteking

Injectie kabelboom:
Afbeelding
Deze is een aparte kabelboom en kan je in 1 geheel uit de sloper halen.

Stukje van de originele kabel boom:
Afbeelding
De stekker zit in de aparte injectie kabel boom. 2 blauwe draden moet je van het zekering bakje af pitsen. En dan nog 3 kabels af pitsen aan de stekkers naar het teller paneel (check engine lampje en toerenteller).

Kabel van ECU naar benzine pomp. Voor deze er uit te halen moet je de bestuurdersstoel en binnen bekleding en handrem cover er af halen.
Afbeelding

Benzine tank met pomp en vlotter:
Afbeelding

De drie benzine leidingen heb je nodig. Aanvoer, retour en benzine damp recuperatie. Vergeet ook de rubbertjes niet.
Afbeelding

Stuk benzine leiding met filter.
Afbeelding

Gas kabel (ook het klipje aan de motor kant)
Afbeelding

En gas pedaal. Deze kan je los bouten zonder de rest van de pedalen te moeten los maken.
Afbeelding

Benzine damp recuperatie systeem in de rechtse achter flank.
Afbeelding

Benzine damp vaatje ook in de rechtse achter flank.
Afbeelding

Benzine damp recuperatie pot van het motor compartiment.
Afbeelding

Kawtjoe tsjoep
Afbeelding
Deze is om het gat te dichten waar de 1600 gaspedaal door het schutboard gaat.
Hij lijkt gigantisch op de foto, maar in het echt is hij veel kleiner.

De plastieken kap waar de ECU achter zit. Want de originele zal niet meer passen.
Afbeelding

De inlaat collector druk sensor (zit tegen de ruitenwisser motor)
Afbeelding

Octaan gehalte pot meter (zit boven de batterij)
Afbeelding

Dekseltje tussenbak De sensor heb je ook nodig (niet op foto).
Afbeelding
Homo Sapiens non urinat in Ventum
Avatar gebruiker
Walby
moddereter
 
Berichten: 3950
Geregistreerd: 29 aug 2004, 16:26
Woonplaats: Ramsel
Mijn Niva('s): t' zonneke 1,7 mono 79

Re: Carbu naar monopoint ombouw

Berichtdoor Walby » 05 maart 2013, 19:15

Werkzaamheden:

Eerst heb ik een hele hoop uit de niva gesloopt:
Aandrijfassen om de tussenbak eruit te krijgen om de versnellingsbak eruit te krijgen om de benzineleiding eruit te krijgen.
Dat maakt het uitbouwen van de motor wel een stuk gemakkelijker. Radiator even er uit nog een bout, kabel of een slang hier of daar, diff los en blok eruit.
Terwijl je de bollekes van de tussenbak poken en de versnellingspook eruit ben aan het halen, kan je ook meteen de bestuurdersstoel eruit halen samen met de gordel, plastieken kapjes rubber mat en isolatie van aan de achterbank tot aan het schutboard. Over achterbank gesproken die mag er ook uit. Als ge de felle wilt uit hangen en stoefen over hoe ge geen achterbank hebt, wil ik u direct meedelen dat een LPG ton er nog moeilijker is uit te krijgen. En voor ge zegt haha die heb ik ook niet kijk dan eerst even naar het prijsverschil tussen LPG en benzine! Nu als ge ne LV met LPG onderbouw hebt, kan ik geen commentaar meer geven. En als ge met nen diesel rijd is deze ombouw niet van toepassing en hebt ge geen recht om commentaar op mijne commentaar te geven.
Dan mag de plastieken kap over het rechter achterspatbord er ook uit, rubber mat of wat je er ook hebt in liggen en de metalen plaat die over de benzine tank zit ook. Moest je het nog niet geraden hebben, de benzinetank mag er ook uit, samen met het ontluchtingspotje. Nu ik er aan denk kan je dit beter doen voor je de benzine leiding er onderuit probeert te halen.
Midden console los maken, stuur er af, klokken er uit km kabel los, en dan kan je het dashboard met de dikke scheur erin verwijderen (Jan voor je iets zegt, jij rijd met een diesel, DUS geen recht op commentaar!). De choke kabel mag/moet er ook mee uit.
Nu kan je ook de pinkerdoos los maken voor je er later in zit te boren.
Terug in het motor compartiment: Bobijn eruit halen en de kabeltjes netjes af plakken. Ah ja doet me er aan denken dat je als eerste je batterij af koppelt voor je met de starter of alternator kabel vonken begint te maken.
Het stangen stelsel van het gaspedaal mag er ook uit. Bij t zonneke liep er een remleiding over de staaf, en ik had geen goesting om de remmen opnieuw te ontluchten dus heb de die laten zitten en de stang over geslepen om hem er uit te halen. Die leiding is een tijdje geleden vervangen geweest, dus ik weet niet of deze altijd in de weg zit. Ruitenwisser mechanisme mag er ook uit.
Als er later nog iets in de weg blijkt te zitten haal je dat er ook maar gewoon uit.

Tijd om er iets injectie achtig in te steken!

De 3 leidingen. Hiervoor moet je wat boor werk gaan doen.
Het origineel gat in de koffer.
Afbeelding
Bij een mono is het gat niet alleen groter maar ook de holte waar het in zit, en het gat zit ook meer naar voor.

Ik had een houten blok op maat gezaagd en hier lichtjes klemmend in geklopt.
Afbeelding
Nu kan je langs onder netjes met een klokboor van 20mm te werk gaan. De boor zit netjes vast in het houd, en op zijn plaats vooraleer de klok het metaal raakt.

Ik kan niet hard genoeg benadrukken dat je voor dit klusje investeert in een deftige klokboor.
Afbeelding

Ik heb 2 gaten met de klokboor gemaakt met de centers 25mm uit elkaar (denk ik, best meet je even de rubber na die in het gat moet), en dan het stukje tussenin met de dremel weg geslepen (I Afbeelding dremel speedclic).
Afbeelding

De leidingen en rubber langs onder opsteken. :roll:
Afbeelding
De derde leiding is voor de benzine dampen, het gat zat er al, ik heb alleen een rubber stop moeten uit duwen.

Omdat de leidingen ongeveer 5mm verder naar achter zitten omwille van een net andere positie van het gat, waren ze serieus aan het wringen. En bleven niet op hun plaats met die originele plooi dingentjes. Ik heb 2 extra beugels bij gezet.
De eerste langs de handrem
Afbeelding

Langs binnen zit een plaatje met 2 boutjes op gelast.
Afbeelding

En een 2de veel lastigere maar belangrijkere beugel in de versnellingsbakkoker waar er een knik zit.
Afbeelding

Nu kan je die wirwar van potjes boven het spatbord monteren.
De leiding die van het motor compartiment komt en onder de niva naar rechts zijn eigen gaatje in kruipt, die gaat naar met metalen potje met nog een zwart plastiek potje tussen.
Van het metalen potje naar een T en van daar naar de opvangbak (2 foto's verder) De aftakking gaat weer naar een zwart plastiek potje en van daar naar het darmpje dat buiten boven de vuldop uit komt.
Afbeelding

Voor de opvangbak moet je 2 gaatjes boren, en vast schroeven.
Afbeelding
Je zet ook best de bovenste darm op de opvangbak, deze gaat (later) naar de tank ontluchting.

Je kan ook al die grote zwarte pot monteren. Ik heb mij laten wijs maken dat dit een koolstofpot is.
Afbeelding
Hiervoor moet je 2 gaatjes bij boren.

Voor het gaspedaal moet je gewoon de twee rechtse moertjes los maken van de pedalen console, de 1700 pedaal erop en moertjes terug erop draaien.
Afbeelding

Voor de gas kabel hebben ze het origineel gat van de choke kabel gebruikt. Dit moet je even uitboren tot 16mm als ik het goed herinner (meet de rubber even na).
Afbeelding
En de kabel met rubber er in proppen.

Om even iets gemakkelijker te doen terwijl je van een pintje geniet, kan je de rubber stop in het origineel gaspedaalgat steken!
Afbeelding
Let vooral op de artistieke wijze waarop er in deze foto gespeeld word met focus op het onbelangrijke, de heldere kleuren, en de clash tussen mens en machine!

De niva 1700 heeft jammer genoeg geen olie druk metertje, alleen een waarschuwingslampje voor als het toch al te laat is.
Deze schakelaar moet je van de blok schroeven (zit onder de ontstekingskaars van de 4de cilinder)
Afbeelding

En je moet hier die van de 1600 in de plaats steken (deze heeft nog een extra potje)
Afbeelding

De 1600 thermostaat met darmen moet je ook overzetten. Als je de 1600 radiator opnieuw gebruikt toch. Ik heb eentje laten hermaken met grotere mazen dus deze is er terug in gegaan.
Ik heb geen idee hoeveel werk het is om de 1700 radiator er in te steken.
Hier wat je moet overzetten als je de 1600 radiator blijft gebruiken:
Afbeelding
Homo Sapiens non urinat in Ventum
Avatar gebruiker
Walby
moddereter
 
Berichten: 3950
Geregistreerd: 29 aug 2004, 16:26
Woonplaats: Ramsel
Mijn Niva('s): t' zonneke 1,7 mono 79

Re: Carbu naar monopoint ombouw

Berichtdoor Walby » 05 maart 2013, 19:24

Voor de injectie kabelboom moet je een gat van 60mm maken in het schutboard.
Hier zie je waar het gat moet komen:
Afbeelding
Probeer met je boor recht onder de bout van de pinkerdoos te zitten, en met de klok er net boven zodat je dezen nipt mee weg zaagt.
Als je het gat hoger maakt ge je in de problemen komen met je ruitenwissers. En als je hem lager zet, zit je met die bout te knoeien.
En nog lager zit je met die plooi waar dan de rubber niet goed op aansluit.
Dus zorg dat je hier voorzichtig te werk gaat, en dat het goed zit!

Boom met rubber op zijn plaats:
Afbeelding

Binnenkant:
Afbeelding
Doet me er aan denken dat je de isolatie aan de binnenkant goed aan de kant moet doen, eenmaal als de centerboor er in zit heb je miserie.

Motor kant van wat verder:
Afbeelding

Langs binnen lopen de kabels naar links en dan achter de zekeringen bakjes naar onderv (1). (zekering bakjes even los maken kabels er achter en bakjes terug zetten)
De monopoint relais heb ik op de zelfde boutjes vast gezet als waar de originele 1600 relais zitten (2).
De ECU heb ik met 1 bout en 2 zelftappers vast gezet (3). En de Zekeringen en uitlees poort ook met zelftappers (4).
Afbeelding

Voor de benzine pomp is er een extra kabel nodig. Hiervoor trek je best de originele kabeltjes van de benzine meter door de plaat onder de achterbank richting handrem.
Ik heb het origineel gaatje en rubbertje hergebruikt. Je kan de grijze plastiek van de benzine pomp stekker open klikken alle kabeltjes door het gaatje duwen en het rubbertje terug steken.
Nu heb je de monopoint benzinetank stekker klaar liggen (1). Voor de metertjes zijn er op de nieuwe kabel stekkertjes voorzien waar je ze gewoon kan in steken (2). Dan moet je alleen nog de masse kabel van de pomp vast zetten op een boutje van de handrem (3).
Afbeelding

De grijze kabel van de pomp mag je via de andere kabels richting ECU laten lopen en daar aansluiten.
Afbeelding

Het stukje kabelboom dat je nog extra nodig had kan je nu ook erin steken.
De 2 blauwe draden moeten verbonden worden met het contactslot. Dit heb ik ergens achter het dash afgetakt. Ik heb de dikke kabels van het contactslot omhoog gevolgd tot ik er gemakkelijk aan kon. Aan mijn wijsvinger zie je waar ik heb afgetact. Het is een blauw zwart kabeltje dat tussen de dikke kabels van het contact slot zit.
Afbeelding
Hier heb ik die 2 andere blauwe bij aan gesoldeerd.

In het motor compartiment gebruik je je gezond verstand.
Bestuurders zijde:
Afbeelding

Aan de andere kant heb ik het iets anders gelegd dan origineel in de 1700.
Ik heb de kabels namelijk achter het ventilatie bakje gelegd ipv ervoor. Ik vind het nu al genoeg wringen om de kleppen deksel er af te nemen, dus daar heb ik geen extra rommel nodig.
Je moet wel na het ventilatie bakje direct naar voor met je kabel, als hij onder het ruitenwisser motortje gaat heb je miserie.
Afbeelding

Nog eentje van aan het blok:
Afbeelding

Op de draadjes van het check engine lampje heb ik een stekkertje gezet. En de bruine draad op dit stukje kabelboom is van de toerenteller en kan je niet zomaar op een 1600 teller aansluiten dus deze heb ik voorlopig afgeplakt. (een oplossing hiervoor is in de maak)

Omdat je het choke lampje op je 1600 toerenteller klok nu niet meer nodig hebt, heb ik hiervan de kabeltjes zo kort mogelijk aan de originele stekker afgepitst en verlengd. Hier heb ik nu een andere stekker op gezet waar die van het check engine kabels in steekt.
Afbeelding
Ik heb op dezelfde stekker ook al de kabel van de 1600 toerenteller gestoken. Maar deze is nog niet verbonden met iets op de andere stekker!
Homo Sapiens non urinat in Ventum
Avatar gebruiker
Walby
moddereter
 
Berichten: 3950
Geregistreerd: 29 aug 2004, 16:26
Woonplaats: Ramsel
Mijn Niva('s): t' zonneke 1,7 mono 79

Re: Carbu naar monopoint ombouw

Berichtdoor Walby » 16 maart 2013, 10:00

Elektrische incompatibiliteit oplossen:

De alternator van een 1600 en een 1700 verschillen ook redelijk wat.
Als je de 1600 alternator terug wil gebruiken moet je de steunen mee over zetten (1600 alternator is beter beschermd tegen water en slijk).
Zit de 1700 alternator nog op de nieuwe blok en wil je die gebruiken dan zijn er wat aanpassingen nodig aan de bedrading in het motor compartiment. (1700 alternator heeft een sterker laad vermogen)

Voor de 1700 alternator aan de praat te krijgen op een 1600 moet je eerst en vooral de externe spanningsregelaar verwijderen.
Afbeelding
Regelaar

De originele is een metalen doos op het rechter binnen spatbord. (vaak zit er een aftermarket in die van plastiek is) Er gaat een oranje draad naartoe afkomstig van de batterij en er vertrekt een grijze draad richting alternator.
De oranje maak je los en plak je zorgvuldig af, de grijze maak je gewoon los. De spanningsregelaar kan je nu gewoon verwijderen, deze heb je niet meer nodig omdat de 1700 alternator een inwendige spanningsregelaar heeft. Op het origineel stekkertje met de grijze draad zit ook een gele draad, deze mag je volgen tot aan het laad lamp relais.
Afbeelding
Laad lamp relais

Dit relais kunnen we helaas niet hergebruiken. Er zit namelijk ook een verschil in het bedienen van het laad lampje.
Afbeelding
Bij een 1600 is het signaal afkomstig van het sterpunt van de alternator en bij een 1700 van de gelijkgerichte fases.
Dus dit relais mag ook verwijdert worden. Bij de gele draad heb ik de stekker aan alternator zijde afgepitst en daar een enkel stekkertje op gezet.
Het originele laad lam relais is een normaal gesloten relais en moet vervangen worden door een normaal open relais. Dit zijn standaard 30A auto relais en kan je gemakkelijk in de autozaak vinden of uit een sloper halen.

De nieuwe aansluitingen:
De zwarte draad verbind je met aansluiting 30 op het nieuwe relais (gaat naar het lampje in het dash)
De gele met 86 (andere zijde met nieuw stekkertje gaat naar alternator [niet naar de roze draden maar naar de aparte aansluiting])
En de twee oranje gaan naar 85 & 87 (12V afkomstig van de zekeringen)
87a word niet gebruikt

Afbeelding
Homo Sapiens non urinat in Ventum
Avatar gebruiker
Walby
moddereter
 
Berichten: 3950
Geregistreerd: 29 aug 2004, 16:26
Woonplaats: Ramsel
Mijn Niva('s): t' zonneke 1,7 mono 79

Re: Carbu naar monopoint ombouw

Berichtdoor Walby » 16 maart 2013, 10:00

Update
Toerenteller post eindelijk af gekregen:

Toerenteller aanpassing:
De Mooie ronde sportieve oldschool 1600 toerenteller werkt niet met het 1700 signaal.
Wat uitleg:
De 1600 teller krijgt zijn pulsen van de bobijn en platine. De bobijn is een transfo die 12V omvormt naar een puls van een paar kilo Volt wanneer de platine sluiten en dit geeft een vonk op één van de ontstekingskaarsen. Terwijl de platine dicht zijn slaat de primaire spoel van de bobijn een deel energie op en wanneer de platine terug open gaan word deze energie gedumpt in de toerenteller.
Deze pulsen hebben een spanning van over de 50V. Deze worden aan de ingang van de teller verzwakt en opgekuist.

De 1700 daarentegen krijgt zijn signaal van de ECU, dit is een zwak 5V Über proper signaal. Als je dit aansluit op de ingang van de 1600 teller gaat er na het verzwakken van het signaal niet veel meer over blijven (teller werkt dus niet). Als je de teller niet wil open maken moet je van het zwak 5V signaal een lekker rauw 50V signaal maken. Dit is niet echt simpel ik heb zitten knoeien met buck-boost convertors maar was niet tevreden met het resultaat. Ik heb daarom gekozen om de elektronica in de teller zelf aan te passen. Dit bleek een heel eenvoudige oplossing op te leveren.

Hier is het originele schema met de aanpassing erbij getekend:
Afbeelding
De TIP122 is een vrij zware transistor (lichter gaat waarschijnlijk ook maar deze had ik liggen) die het dempend gedeelte van de teller elektronica voorbij steekt.
De 1K weerstand is gewoon een gate stopper. Deze aanpassing aan de schakeling zorgt er voor dat het 5V signaal versterkt word tot 12V en het dempend gedeelte overslaat.
Het resultaat is een 1600 teller die werkt met het 1700 signaal.

De elektronica is nog het eenvoudigste, het open breken van de teller en het terug monteren is lastiger.
Hier wat foto's en uitleg.

Als je de teller klok eruit hebt, dan moet je eerst de chromen ring eraf prutsen. Best aan het begin de omgeplooide kant een beetje open wringen terwijl je de zijkant met je duim terug duwt.
Dit moet maar een cm of zo zijn, daarna kan je de ring er voorzichtig af schuiven.
Afbeelding

Nu de drie schroefjes los zetten aan de achter kant en het teller gedeelte eruit halen (ook 3 kabeltjes los zetten)
Afbeelding

Van de transistor (TIP122) het midden pootje af pitsen en het rechter om plooien
Afbeelding

Aan de onderkant van de teller, soldeer je het omgeplooide pootje van de transistor op het pootje van de aangeduide weerstand. (rode pijl)
Kijk goed naar de oriëntatie van de printplaat en van de transistor.
Na het vast zetten even met de naald draaien en kijken of het mechanisme de transistor niet raakt. (blauwe pijl)
Afbeelding
Dit is de emittor van de transistor en geeft het 12V signaal aan de teller.

Volgende stap: soldeer een draadje tegen de achter kant van het transistor koel plaatje. Dit is de collector en is verbonden met het middelste pootje.
De andere kant van het draadje soldeer je op de + ingang van de teller.
Afbeelding

Knip het draadje door dat de signaal pen verbind met de printplaat.
Afbeelding

Soldeer een 1kOhm weerstand (1/4 wat is voldoende) op de signaal ingang pin. De andere kant verleng je met een draadje en zet er een krimpkous op om ongewenste verbindingen met de rest van de printplaat te vermijden. (namelijk de 12V ingang pen)
Afbeelding

Soldeer de andere kant van het draadje op de base van de transistor (rode pijl)
controleer opnieuw dat het mechanisme de aanpassing niet raakt (groene pijl) door de naald te draaien.
Afbeelding

Zet de transistor vast met een drupje lijm (lijm pistool of epoxy)

Voor ik de teller terug in elkaar heb gestoken, heb ik deze terug met het dashboard verbonden, en tegelijk met een uitlees apparaat het toerental bekeken dat de ECU aan gaf.
Hier zat toch wel wat verschil op. Er zit een potentiometer op de print die ik heb bij geregeld zodat de toerenteller vrij goed overeen komt met de waarde uit de ECU. Het pot metertje stond eerst op 132.4 Ohm en na het regelen staat deze op 161.8 Ohm.

Hier zie je waar je moet meten en regelen:
Afbeelding

Check nog eens dat het mechanisme niets raakt!
En daarna alles terug in elkaar steken.
Homo Sapiens non urinat in Ventum
Avatar gebruiker
Walby
moddereter
 
Berichten: 3950
Geregistreerd: 29 aug 2004, 16:26
Woonplaats: Ramsel
Mijn Niva('s): t' zonneke 1,7 mono 79

Re: Carbu naar monopoint ombouw

Berichtdoor Walby » 16 maart 2013, 11:16

Nog even iets over de tussenbak:
Als je de volledige tussenbak over zet voor de dubbele uitgang te hebben voor sensor en kabel, dan gaat je km teller feller afwijken en een hogere snelheid aan geven, met mij 4bak diffs er nog onder gaf hij 160km/uur aan als ik 120 deed.

Ik heb er ondertussen 1600 5bak diffs onder en de afwijking was nog geroot, nu heb ik ook de plastieken tandwieltjes vervangen die achter dat kapje zitten met 2 uit 1600 5bak tussenbakken (hebben minder tanden) en loopt de teller juist.
Dit kapje kan je van de tussenbak verwijderen zonder de tussen bak te demonteren (laat eerst wel de olie af). Maar je kan dit best doen als de tussenbak er toch onderuit ligt voor de benzine leidingen te steken.

Ben ik tevreden over de monopoint?
Ja absoluut! Rijd geweldig, lager verbruik, veel stabieler, geen afstelling van voor ontsteking en carbu.

Was het al die tijd en moeite waard?
Zeker! Het heeft veel werk en energie gekost, het resultaat is geweldig bevredigend en het was vooral de uitdaging die mij het meeste gemotiveerd heeft en het meeste genot op gebracht heeft.

Waarom niet gewoon de volledige monopoint niva opknappen?
Omdat mijn 1600 oldtimer is en een stuk minder kost aan verzekering en taks per jaar, maar vooral om dat de tellers in het dash en de kont van de 1700 gewoon LELIJK zijn vergeleken met een 1600.

Ik doe mijn best om de ontbrekende puzzelstukjes nog in te vullen.
We zitten hier op een forum, dus als er vragen zijn laat ze maar komen.
Homo Sapiens non urinat in Ventum
Avatar gebruiker
Walby
moddereter
 
Berichten: 3950
Geregistreerd: 29 aug 2004, 16:26
Woonplaats: Ramsel
Mijn Niva('s): t' zonneke 1,7 mono 79

Re: Carbu naar monopoint ombouw

Berichtdoor A26O4 » 16 maart 2013, 12:38

Wat een ombouw! Redelijk grote uitdaging me dunkt. Ik wil juist de stap van multi naar carbu zetten om minder gedoe te hebben met sernsoren en ecu's en weet ik veel wat nog allemaal. En uiteraard ook voor de kont en metertjes :lol:
Zeg maar Pieter als dat makkelijker is.
Avatar gebruiker
A26O4
Lid 2015
 
Berichten: 1880
Geregistreerd: 17 aug 2008, 15:33
Woonplaats: Kaprijke
Mijn Niva('s): 1600 87
1600 94
2105 91
2101 77

Re: Carbu naar monopoint ombouw

Berichtdoor ladanivabelgium » 16 maart 2013, 13:50

van multi naar carbu

krijgt ge nooit door de keuring
Draco dormiens nunquam titillandus
Avatar gebruiker
ladanivabelgium
Site Admin
 
Berichten: 7368
Geregistreerd: 19 aug 2003, 06:45
Woonplaats: Kessel, België
Mijn Niva('s): Niva 1.9TD
Niva Cabrio restoproject
Niva 1.6 '78 restoproject
Lada 2101

Re: Carbu naar monopoint ombouw

Berichtdoor A26O4 » 17 maart 2013, 09:58

ladanivabelgium schreef:
van multi naar carbu

krijgt ge nooit door de keuring


Dat inderdaad niet, maar ik vervang mijn multi-niva gewoon door een 1600 niva. Klein misverstand :lol:

Van zodra ik een vloer in mijn hangar heb begin ik aan de afbouw van mijn terrein-niva :blij:
Zeg maar Pieter als dat makkelijker is.
Avatar gebruiker
A26O4
Lid 2015
 
Berichten: 1880
Geregistreerd: 17 aug 2008, 15:33
Woonplaats: Kaprijke
Mijn Niva('s): 1600 87
1600 94
2105 91
2101 77

Re: Carbu naar monopoint ombouw

Berichtdoor stefaan » 17 maart 2013, 11:24

Dat inderdaad niet, maar ik vervang mijn multi-niva gewoon door een 1600 niva. Klein misverstand :lol:


dat is de makkelijkste en beste oplossing :D
4WD and not afraid to use it
Avatar gebruiker
stefaan
Event team
 
Berichten: 1497
Geregistreerd: 11 apr 2006, 17:29
Woonplaats: heist-goor
Mijn Niva('s): 1600

Re: Carbu naar monopoint ombouw

Berichtdoor Walby » 08 sep 2015, 18:30

Update in verband met de toeren teller juist aan de praat te krijgen. Post 3 ofzo.
Homo Sapiens non urinat in Ventum
Avatar gebruiker
Walby
moddereter
 
Berichten: 3950
Geregistreerd: 29 aug 2004, 16:26
Woonplaats: Ramsel
Mijn Niva('s): t' zonneke 1,7 mono 79

Re: Carbu naar monopoint ombouw

Berichtdoor A26O4 » 27 sep 2015, 18:18

toch ne krak ze gij
Zeg maar Pieter als dat makkelijker is.
Avatar gebruiker
A26O4
Lid 2015
 
Berichten: 1880
Geregistreerd: 17 aug 2008, 15:33
Woonplaats: Kaprijke
Mijn Niva('s): 1600 87
1600 94
2105 91
2101 77

Re: Carbu naar monopoint ombouw

Berichtdoor hades » 18 sep 2017, 14:20

Jammer dat de foto's niet meer zichtbaar zijn
Winner lifetime award most annoying avatar
Avatar gebruiker
hades
Lid 2015
 
Berichten: 1562
Geregistreerd: 25 okt 2007, 18:29
Woonplaats: Oisterwijk NL
Mijn Niva('s): Niva 1.6 1986

Re: Carbu naar monopoint ombouw

Berichtdoor A26O4 » 19 sep 2017, 18:35

Grootse plannen Joep?
Zeg maar Pieter als dat makkelijker is.
Avatar gebruiker
A26O4
Lid 2015
 
Berichten: 1880
Geregistreerd: 17 aug 2008, 15:33
Woonplaats: Kaprijke
Mijn Niva('s): 1600 87
1600 94
2105 91
2101 77

Volgende

Keer terug naar Motor

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron