Ratelende ketting en uitvallen na ontkoppelen

Motorblok, cilinderkop enz

Moderator: pietsky

Ratelende ketting en uitvallen na ontkoppelen

Berichtdoor BartVoermans » 17 feb 2013, 19:50

Heeft er iemand ervaring met het fenomeen dat een 1600tje soms wel en soms niet stationair loopt?
De ene keer net boven de 1000 toeren en andere keer net er onder. Vaak als ik ik rij (warme motor) en trap de koppeling in valt de motor uit of hij pikt nog net op en blijft lopen. Ik heb een niet heel sterke vonk, maar die is wel regelmatig en contactpunten zijn goed. Ik hoor wel een ratel en denk dat mijn ketting spanner versleten is. Dit zou ook het stillvallen kunnen verklaren.

Afgelopen zomer al eens de ketting gespannen volgens de "Baxter" manier, maar denk dat het nu einde oefening is. Iemand een dergelijke ervaring? Is het veel werk een spanner vervangen?

Verder zit ik nog te denken aan de carburateur, maar dat verklaart niet het onregelmatige gedrag volgens mij. Ik vind het wel een erug ingewikkelde carburateur. Heeft er iemand ervaring met een "simpelere"carburateur?

Thanks alvast
Leven is het meervoud van lef..
BartVoermans
Lid 2015

Mijn Niva('s): 1998 MonoPoint

Re: Ratelende ketting en uitvallen na ontkoppelen

Berichtdoor A26O4 » 17 feb 2013, 21:01

Zeg maar Pieter als dat makkelijker is.
A26O4
Lid 2015

Mijn Niva('s): 1600 87
1600 94
2105 91
2101 77

Berichtdoor Buster » 18 feb 2013, 10:53

Onregelmatig relantie kan ook oorzaak zijn van vervuiling van het benzinefiltertje dat in de carburator zit. Dit kan je eenvoudig verwijderen en zuiver maken. Ik zou dit eerst doen voordat je beslist om je carbu open te doen.
Lees de handleiding die hierboven in de link staat om zo je toerental terug af te regelen.
Niva under construction
Buster
Lid 2015

Mijn Niva('s): 1.6 1993
1.9D 1996

Berichtdoor BartVoermans » 18 feb 2013, 18:19

Hmm, dat zijn zaken waar ik wat mee kan. Ik had niet gezien dat er een filter op de carburateur zit, zal van de week gelijk eens effe kijken en de spanner er gelijk effe uitpakken en schoonmaken.

Heb goede hoop op de filter omdat ik de pomp recent al heb vervangen en een aantal leidingen ook. Zou vet zijn als dat het is, want zondag staan er flink wat km´s op de planning voor de snowballrun :D

Bedankt vast voor jullie reacties.
BartVoermans
Lid 2015

Berichtdoor Walby » 18 feb 2013, 20:11

Dat benzine filtertje in de carbu is niet echt een filtertje maar een zeefje.
Je kan er aan door de brede platte kopere bout los te draaien onder de benzine toevoer buis.
Afbeelding

Kijk ook alle vacuum darmpjes na, en lekken in de pakking tussen carbu en inlaat collector (gebruik hiervoor start piloot of rem reiniger en spuit een beetje rond de pakking en kijk of het toerental verhoogt.)
Bij stationair draaien kan het ook een slecht afgestelde carbu zijn.
Homo Sapiens non urinat in Ventum
Walby
moddereter

Mijn Niva('s): t' zonneke 1,7 mono 79

Berichtdoor Buster » 19 feb 2013, 08:30

Gouden tip: Werk stap voor stap om te zien of je werkzaamheden toedragen tot verbetering.
DWZ.: Iets veranderen terug starten en kijken hoe de motor reageert, geen verbetering de volgende stap enzo..
Dat helpt je achteraf om nog verdere diagnose te stellen mocht je met je rug tegen de muure staan.
Niva under construction
Buster
Lid 2015

1.9D 1996

Berichtdoor BartVoermans » 19 feb 2013, 21:01

Filtertje alvast effe er tussenuit gehaald en schoongemaakt. En dat was wel nodig inderdaad. Ratel is er nog steeds, kettingspanner losgehad, schoongemaakt al ziet deze er goed uit en weer teruggebouwd, netjes volgens het boekje gesteld, maar ze blijft ratelen... Gelijk de carburateur proberen te stellen, maar dat moet ik nog zaterdag met fatsoenlijk licht en tijd nog maar effe doen. Hij loopt nu goed als ik de choke gebruik. Carburateurs als deze geven me altijd hoofdpijn. teveel vacuum gestuurd, veel te veel hendeltjes en gewrichten. iemand ervaring met simpelere versies? Misschien een oude Ford of een Weber setje?
BartVoermans
Lid 2015

Berichtdoor Buster » 20 feb 2013, 08:23

Bij het stellen van de carburator liet ik eerst de motor warm draaien en bij open thermostaat begin ik pas te regelen met de choke volledig terug ingedrukt.
In het begin kost het je veel tijd maar op den duur krijg je resultaat.

Het ratelend geluid kan ook zijn dat je loopslede tegenover de kettingspanner in je carter ligt. Hierdoor is de spanner te klein om de ketting toch te kunnen spannen. Je kan dit controleren door kleppendek af te pakken en te kijken, mss ook even nokkenastandwiel afnemen dan is de ketting los.
Ook moet je op letten dat de ketting niet in je cilinderkop aan het eten is. (De groeven van de ketting duidelijk zichtbaar in de cilinderkop.)
Niva under construction
Buster
Lid 2015

1.9D 1996

Berichtdoor ladanivabelgium » 20 feb 2013, 09:28

Afbeelding
Draco dormiens nunquam titillandus
ladanivabelgium
Site Admin

Mijn Niva('s): Niva 1.9TD
Niva Cabrio restoproject
Niva 1.6 '78 restoproject
Lada 2101

Berichtdoor BartVoermans » 23 feb 2013, 17:21

Zo, net effe flink bezig geweest. mijn schuur staat vol kozijnen, dus noodgedwongen op de oprit. :( Filtertje op de carburateur had ik van de week al gedaan. nu de bovenkant van eraf gepakt om de vlotterkamer en de sproeiers te kunnen schoonmaken. Das nu gedaan en voor gelijk maar het kleppendeksel eraf gehaald om eens de ketting te kunnen bekijken. zowel de spanner zit goed als de geleider. De laatste zit echter niet tegen de ketting aan, maar lijkt me niet versleten en niet verstelbaar (wel gebrobeert). Bougies gecheckt en deze raken ook niets, kleppen staan ook redelijk (was nu te koud buiten om ze echt te gaan stellen).

misschien to de waterpomp of dynamo? Nou ja, ze loopt in iedergeval prima en morgen zal best goed gaan in Reusel

groeten,
Bart
BartVoermans
Lid 2015

Keer terug naar Motor