meer vermogen

Motorblok, cilinderkop enz

Moderator: pietsky

meer vermogen

Berichtdoor stefaan » 14 maart 2013, 20:32

valt er eigenlijk meer uit de standaard cilinderkop te halen?als hij er dan toch af moet :twisted:

heeft er iemand ooit al geprobeerd de in en uitlaat kanalen te polieren?
eventueel grotere kleppen laten plaatsen en een scherpere nokkenas (de verbeelding slaat weer op hol :roll: )

topic staat ook niet meer op zijn plaats eigenlijk, best verder gaan onder motor zeker... :oops:
4WD and not afraid to use it
Avatar gebruiker
stefaan
Event team
 
Berichten: 1497
Geregistreerd: 11 apr 2006, 17:29
Woonplaats: heist-goor
Mijn Niva('s): 1600

Re: problemen elektronische ontsteking

Berichtdoor A26O4 » 15 maart 2013, 06:53

Alles wat je aanhaalt zou een verbetering moeten zijn, al kan ik niet zeggen of de winst tov de tijd die je er insteekt de moeite is.

Ik denk dat er in twan zijn topic een en ander staat. Iet met een 1700 nokkenas en zo.
Zeg maar Pieter als dat makkelijker is.
Avatar gebruiker
A26O4
Lid 2015
 
Berichten: 1880
Geregistreerd: 17 aug 2008, 15:33
Woonplaats: Kaprijke
Mijn Niva('s): 1600 87
1600 94
2105 91
2101 77

Re: meer vermogen

Berichtdoor ladanivabelgium » 15 maart 2013, 08:16

goed, even wat verhaaltjes uit de wereld helpen. het opvoeren van een motor is niet zo simpel als het lijkt, er moet met allerlei parameters rekening gehouden worden.
Pff, dit wordt een lange tekst... :lol:

Ik weet HEEL ZEKER dat ik uit een Nivamotor 150pk kan halen. Moet je daar blij om zijn? nee, daar valt niet mee te rijden. Het maximum vermogen van de motor zal ergens rond de 7000 t/min zitten, met een bruikbaar koppel ergens rond de 6000 t/min. In de praktijk zit je dus met een motor die bruikbaar koppel levert tussen de 5500 en 6500 toeren. Daar onder niks en daar boven niks. Valt niet mee te rijden, zo'n motor is voor circuitgebruik.
Even tussendoor: als bijv iemand je vertelt dat een ladamotor met enkel webers, een nokkenas en een spaghetti als aanpassing 160 pk levert: vergeet dat maar, dat zijn café-pk's en nergens wordt iets gestaafd met een vermogenbankuitdraai. Zonder verdere aanpassingen kom je hoogstens aan 110/115 pk. Het GEVOEL van een berg pk's kan daar wel zijn, maar da's alles.

Ter zake:
Wat is belangrijk bij het opvoeren van een motor?
1. Compressieverhouding
2. Brandstof
3. Lucht
4. Ontsteking.

Bij jouw motor zit je met geen enkele van die zaken goed, behalve de compressieverhouding (en dan nog).
Ik heb het al eens gezegd: ik ben een groot voorstander van injectiesystemen. Een carburateur is niet meer van deze tijd. Ik ben ook een groot voorstander van ecu's. In een ecu kan je alle parameters vastleggen die nodig zijn om een motor in ALLE omstandigheden optimaal te laten presteren. Een carbumotor kan je vandaag perfect afstellen, morgen is het 10° kouder of warmer en je afstelling is niks meer waard.
WAKOSTDA? veel. Als we het nog niet over de mechanische aanpassingen zelf hebben: +- 750€ met een goedkoop (maar vrij goed) stand alone ontsteking en injectiesturing. Sessie op een rollenbank is daarbij inbegrepen. Een zeer goed stand alone systeem kost +-2500€, dan krijg je een doos met een hoop spul en moet je nog alles zelf monteren, kabelboom maken, afstellen. Je bent dan dus gauw 3500€ verder. En da's dan alleen de sturing. De sturing van 750 werkt ook goed, die komt van de zomer op de Clio.
Motorische aanpassingen dan: eerst en vooral compressieverhouding. Rond de 11/1 zit je goed voor een motor waar niet het maximum uit gehaald moet worden. Ik denk (ik zou het eens moeten uitrekenen) dat jij nu op een dikke 10/1 zit.
De grote dooddoener bij een 1600-ontsteking (mechanisch of elektronisch) is dat hij bijna niet goed af te stellen is. Je kan dat wel, maar niet specifiek voor alle omstandigheden. Op lage toeren en onder grote belasting bijv heb je een PAK voorontsteking nodig. Als je hem zo afstelt moet je een PAK benzine inspuiten om het pingelen tegen te gaan. Allemaal goed en wel, maar je rijdt niet altijd onder grote belasting op lage toeren. Met zo'n (vaste) afstelling gaat hij zuipen als een tempelier en voor geen meter rijden. Om dat allemaal goed geregeld te krijgen heb je een ecu nodig die je AFR (air fuel ratio) in de gaten houdt. Een originele ecu gaat die hele boel wel in de gaten houden, maar je gaat nooit het maximum vermogen halen. Daarvoor heb je dan weer een beschrijfbare chip (je originele chip wordt dan vervangen) nodig die beschreven gaat worden op de vermogenbank. Ook je originele chip vervangen en laten beschrijven kost geld. Reken zo'n 4 tot 500€. goedkoper dan een stand alone, maar het nadeel is dat je dan altijd gebonden bent aan de motor zoals hij is toen de chip gemaakt werd. Even een andere nokkenas proberen of zo zit er dan niet in. Dan moet je opnieuw een andere chip. Een stand alone kan hergeprogrammeerd worden.
In- en uitlaat: polieren? vergeet dat maar. Fabeltjes en cafépraat. De inlaatkanalen 'proper' maken helpt wel, dus de bramen eruit vijlen. Waarom niet polieren? Een mengsel moet wervelen. Bij een gepolierd kanaal gaat het mengsel juist NIET wervelen. De benzine gaat bij wijze van spreken gewoon binnen lopen. Als je je cilinderkop perfect 'afgesteld' wil hebben (met afstellen bedoel ik dan in- en uitlaat perfect maken) moet je je kop laten flowen. Specialistenwerk, reken op ong 3000€ (duizend, geen honderd). De inlaatkanalen vergroten is nog zo'n verhaaltje. krijg je meer lucht binnen? je zou het denken, ja, maar het tegenovergestelde is in de meeste gevallen waar. Hoe groter het gat, hoe lager de luchtSNELHEID. Heeft te maken met vacuum, even een kleine vergelijking om het uit te leggen. Neem een buis van 2 cm diameter en zuig eraan. Je zal merken dat de lucht redelijk snel in je mond komt. neem nu een buis van 10cm diamter en je zal al last hebben om met 1 keer te ademen nog maar een beetje lucht binnen te krijgen.
Zonder andere zaken aan te passen (cilinderinhoud, vorm en lengte inlaatspruitsuk bijv) kan je daar dus best afblijven. daarom is het ook zo duur om een kop te laten flowen. Die mannen leveren beter werk dan de fabriek met z'n tientallen ingenieurs en hele dure software om motoren te ontwikkelen. Ik hoor het op café of op johnnyforums anders graag zeggen: ik haal 20% meer vermogen uit m'n motor door alleen de kop aan te passen. Die denken echt dat ze betere machines, know-how en software hebben dan bijv de Hondafabrieken. Fabeltjes, vertelseltjes en interessantdoenerij, niks meer en niks minder...

WAKOSTDA? Even onze Laurenz z'n Clio erbij nemen als vergelijkingsmateriaal. Wat is daar aan gebeurd?
- blok geboord
- Clio Williams 2.0 zuigers
- krukas van een 1.9 Laguna diesel :shock:
- inlaatkanalen aangepast
- spaghetti uitlaat en inox uitlaanlijn.
- K&N inleg luchtfilter
- gemapt op rollenbank

compressieverhouding is 10.8/1, nokkenassen zijn standaard

kostenplaatje: dik 4000€. Wij hadden wel het geluk dat we het al geboorde blok en de krukas konden overnemen van iemand, dus het was goedkoper.

Waar blijf jij dan met je Niva? Ik stel voor:
- je huidige kop goed reviseren
- een webertje van een Fiat erop (sproeierbezetting heb ik hier ergens op pc staan, ik zoek het wel eens op). Wel erop letten dat je eentje hebt met een koperen vlotter. Met een plastieken vlotter is het slecht offroaden omdat die te veel over en weer kwakt en de benzinetoevoer naar de vlotterkamer te pas en te onpas afsluit.
- een nokkenasje van lada world (lijkt voorlopig geen op stock te zijn)
- uitlaatlijn aanpassen naar diameter 50mm

WAKOSTDA? pakweg 500€ of zoiets, en dan win je een pk'tje of 10. Drivebility en koppelverloop gaan wel een heel stuk beter zijn.
Maar het meeste ga je winnen met er een monopoint injectie van te maken :twisted:
Draco dormiens nunquam titillandus
Avatar gebruiker
ladanivabelgium
Site Admin
 
Berichten: 7368
Geregistreerd: 19 aug 2003, 06:45
Woonplaats: Kessel, België
Mijn Niva('s): Niva 1.9TD
Niva Cabrio restoproject
Niva 1.6 '78 restoproject
Lada 2101

Re: meer vermogen

Berichtdoor steveh » 15 maart 2013, 18:30

handig !

@jan, jij had.een dagje verveling ? :mrgreen: :bier:
pietsky schreef:Rijden in en met een Lada Niva is een levensstijl die je niet verloochent, daar ben je als Niva rijder gewoon trots op.
steveh
Event team
 
Berichten: 598
Geregistreerd: 13 jun 2012, 17:31
Woonplaats: ranst
Mijn Niva('s): 1.7i '88
1900 D '95
2001 rollende kas !

Re: meer vermogen

Berichtdoor stefaan » 15 maart 2013, 20:46

wow wat een uitleg :bedankt:

Maar het meeste ga je winnen met er een monopoint injectie van te maken :twisted:


ik weet het toch niet, ik denk niet dat mijn monopoint meer vermogen had dan de 1700 carbu.
injectie is wel beter natuurlijk, maar ik rij op de een of andere manier liever met mijn carbu rond :roll:

dit lijstje lijkt me wel haalbaar

- je huidige kop goed reviseren (moet toch gebeuren)
- een webertje van een Fiat erop (sproeierbezetting heb ik hier ergens op pc staan, ik zoek het wel eens op). Wel erop letten dat je eentje hebt met een koperen vlotter. Met een plastieken vlotter is het slecht offroaden omdat die te veel over en weer kwakt en de benzinetoevoer naar de vlotterkamer te pas en te onpas afsluit. (heb ik hier in de schuif liggen)
- een nokkenasje van lada world (lijkt voorlopig geen op stock te zijn)
- uitlaatlijn aanpassen naar diameter 50mm (zou dit de moeite zijn?)
4WD and not afraid to use it
Avatar gebruiker
stefaan
Event team
 
Berichten: 1497
Geregistreerd: 11 apr 2006, 17:29
Woonplaats: heist-goor
Mijn Niva('s): 1600

Re: meer vermogen

Berichtdoor ladanivabelgium » 16 maart 2013, 05:51

Stefaan, de diameter van je uitlaat vergroten naar 50mm helpt wel degelijk. Ook weer geen grotere diameter nemen, want dat is dan weer juist niet goed. De uitlaat werkt als een soort vacuümkamer om de uitlaatgassen uit de cilinderkop te helpen trekken. Tegelijkertijd moet hij groot genoeg zijn om de gassen af te kunnen voeren.
Het allerbelangrijkste bij het opvoeren van een motor is dat je begint met een gezonde basis. Een half versleten blok gaan opvoeren om op z'n originele vermogen terug uit te komen brengt niks op.
Draco dormiens nunquam titillandus
Avatar gebruiker
ladanivabelgium
Site Admin
 
Berichten: 7368
Geregistreerd: 19 aug 2003, 06:45
Woonplaats: Kessel, België
Mijn Niva('s): Niva 1.9TD
Niva Cabrio restoproject
Niva 1.6 '78 restoproject
Lada 2101

Re: meer vermogen

Berichtdoor ladanivabelgium » 16 maart 2013, 07:03

BTW: onze kleine is van plan om op termijn een 2 liter te maken van z'n Niva. De krukas daarvoor is te vinden op obscure Russian sites. Moet een pak koppel mee te winnen zijn.

Met een TD ook, maar swat :oops:
Draco dormiens nunquam titillandus
Avatar gebruiker
ladanivabelgium
Site Admin
 
Berichten: 7368
Geregistreerd: 19 aug 2003, 06:45
Woonplaats: Kessel, België
Mijn Niva('s): Niva 1.9TD
Niva Cabrio restoproject
Niva 1.6 '78 restoproject
Lada 2101

Re: meer vermogen

Berichtdoor stefaan » 16 maart 2013, 20:24

BTW: onze kleine is van plan om op termijn een 2 liter te maken van z'n Niva. De krukas daarvoor is te vinden op obscure Russian sites. Moet een pak koppel mee te winnen zijn.

Met een TD ook, maar swat :oops:


is het dan niet makkelijker/goedkoper om er een ander blok in te leggen?
spijtig dat die twin cam motoren zo zeldzaam geworden zijn :(
is er met zo'n adapter plaat voor peugeot diesels geen leuk peugeot naftje in te leggen eigenlijk?
blijft wel altijd een probleem dat het carter zo'n rare vorm moet hebben door het voordif :?
4WD and not afraid to use it
Avatar gebruiker
stefaan
Event team
 
Berichten: 1497
Geregistreerd: 11 apr 2006, 17:29
Woonplaats: heist-goor
Mijn Niva('s): 1600

Re: meer vermogen

Berichtdoor ladanivabelgium » 17 maart 2013, 05:05

is er met zo'n adapter plaat voor peugeot diesels geen leuk peugeot naftje in te leggen eigenlijk?
blijft wel altijd een probleem dat het carter zo'n rare vorm moet hebben door het voordif :?

yep, de mogelijkheden zijn E I N D E L O O S, de XU diesel- en benzinemotoren gebruiken hetzelfde blok. Zelfs het specifieke Niva diesel carter past erop. Op zich past elke XU motor er dus in, gaande van een 1.6 75 pk tot en met een T16 200 pk, en alles wat daar tussenin ligt.
Draco dormiens nunquam titillandus
Avatar gebruiker
ladanivabelgium
Site Admin
 
Berichten: 7368
Geregistreerd: 19 aug 2003, 06:45
Woonplaats: Kessel, België
Mijn Niva('s): Niva 1.9TD
Niva Cabrio restoproject
Niva 1.6 '78 restoproject
Lada 2101

Re: meer vermogen

Berichtdoor stefaan » 17 maart 2013, 09:43

een mooi lijstje met de benzine motoren.

http://en.wikipedia.org/wiki/PSA_XU

die passen in theorie of wa :shock:
en het carter past er nog op ook
zo'n 2.0 16V 150pk zou wel leuk zijn, dan neem ik er zelfs de injectie bij als het moet 8)
4WD and not afraid to use it
Avatar gebruiker
stefaan
Event team
 
Berichten: 1497
Geregistreerd: 11 apr 2006, 17:29
Woonplaats: heist-goor
Mijn Niva('s): 1600

Re: meer vermogen

Berichtdoor stefaan » 17 maart 2013, 13:45

ik ga nu voorlopig de kop ketting enz. van pjotjer (17i) op toontje zetten.
toch handig als je een 17i blok hebt rondslingeren 8)
wel al gemerkt dat de kop van pjotjer blijkbaar meer gevlakt is dan die van toontje :shock:
als dat meer goed komt met de ontsteking :roll:
4WD and not afraid to use it
Avatar gebruiker
stefaan
Event team
 
Berichten: 1497
Geregistreerd: 11 apr 2006, 17:29
Woonplaats: heist-goor
Mijn Niva('s): 1600

Re: meer vermogen

Berichtdoor pietsky » 18 maart 2013, 07:40

Kijken jullie maar eens hier rond.
Een goed en bekend bedrijfje in Moscow!!
http://www.kartuning.ru/shop/category/camshaft_nujdin/
Hier voor de klassieke 2107 en de Niva een leuke set
http://www.kartuning.ru/shop/category/7590/
Zorgt voor 1900 ccm!
Helaas Nivaloos op dit moment.
pietsky
moddereter
 
Berichten: 2047
Geregistreerd: 22 feb 2010, 19:17
Woonplaats: Kursk, Kursk Oblast, Rusland. Ribnita, Moldavië.
Mijn Niva('s): ..

Re: meer vermogen

Berichtdoor stefaan » 18 maart 2013, 20:36

daar staat wel mooi gerief tussen 8)

enige mogelijkheid om dat hier te krijgen?
het simpelste is waarschijnlijk naar daar gaan :?

carbu met compressorkit :m_yes:

Afbeelding
4WD and not afraid to use it
Avatar gebruiker
stefaan
Event team
 
Berichten: 1497
Geregistreerd: 11 apr 2006, 17:29
Woonplaats: heist-goor
Mijn Niva('s): 1600

Re: meer vermogen

Berichtdoor BartVoermans » 25 maart 2013, 18:58

Dus als zo'n XU motor past met een adapterplaat is het misschien een idee om een 205GTI te kopen en de boel om te klussen. Wat kost zon plaat en hoe kom ik eraan?

iemand misschien ervaring? motorsteunen, koeling?

groeten,
Bart
Leven is het meervoud van lef..
Avatar gebruiker
BartVoermans
Lid 2015
 
Berichten: 531
Geregistreerd: 07 feb 2012, 14:17
Mijn Niva('s): 1998 MonoPoint

Re: meer vermogen

Berichtdoor ladanivabelgium » 13 nov 2013, 06:21

Beetje late reactie, maar toch...

met een adapterplaat alleen kom je er niet. Het goedkoopste, en zeker het makkelijkste, is als je aan een Niva diesel kan komen. Dan heb je gelijk alles:
- adapterplaat
- andere koppelingsklok versnellingsbak
- vliegwiel (zeer apart)
- carter waar voordiff onder past
- ophanging voordiff
Draco dormiens nunquam titillandus
Avatar gebruiker
ladanivabelgium
Site Admin
 
Berichten: 7368
Geregistreerd: 19 aug 2003, 06:45
Woonplaats: Kessel, België
Mijn Niva('s): Niva 1.9TD
Niva Cabrio restoproject
Niva 1.6 '78 restoproject
Lada 2101

Volgende

Keer terug naar Motor

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast