meer vermogen

Motorblok, cilinderkop enz

Moderator: pietsky

Re: meer vermogen

Berichtdoor bornniva » 03 dec 2013, 19:12

ja je kan natuurlijk ook gewoon de compressie verlagen als kop er toch afmoet en een t3 of t4 turbo erop schroeven je moet wel olie kanaal maken af en aanvoer maar dat is te doen en brandstof toevoer aanpassen maar dat is allemaal te doen ik denk dat de niva dan aan ongeveer 150 pk komt misschien wat minder ligt aan de boost :D :D
bornniva
Lid 2015

Mijn Niva('s): 1600 van 88 5bak

Berichtdoor pietsky » 03 dec 2013, 21:07

Om toch maar weer even op het onderwerp terug te komen als je het redelijk en goed aanpakt dan kan uit een opgeboorde 1.7 liter en met een grotere slag krukas, met een iets veranderde nokkenas profiel, 135 pk halen waarbij het motortje het gewoon zonder problemen zou moeten houden.

Wat heb je er voor nodig:

Zuigers voor 1800 cc 82 mm, voor 1900 cc 84 mm.
Krukas voor 1800 of 1900 cc dezelfde slag 84 mm, er zijn vele mogelijkheden tot 90 mm maar dit gaat ten koste van betrouwbaarheid .
Nokkenas een rustige nokkenas met een koppel wat al vanaf laag toeren aan te spreken is, 256 graden of een 258/256 graden nokkenas, dit met 10.9 mm opening of 10.9/9.8 mm opening.
Grotere kleppen zijn ook te verkrijgen dit in combinatie van een nokkenas en verbeterde kanalen geeft al een aardige winst voor het motorvermogen.
Vliegwiel een afgedraaid vliegwiel kan evt gemonteerd worden maar in mate, natuurlijk gebalanceerd.
Je kan er voor kiezen om evt dubbele webers te monteren met bijbehorend inlaatspruitstuk, maar kan ook met de standaard multi inspuiting!!
Injectoren daar zijn van Bosch div types voor te krijgen.
Al je met al kan je alle kanten op, div stages zijn mogelijk
Zoals Ladanivabelgium schreef gaat alles aardig in de papieren lopen en het ligt eraan wat je precies wil, een Niva is er voor gemaakt dat op je laag toeren vermogen hebt om door het terrein te komen.
Dit gegeven moet je altijd in het achterhoofd houden als je aan een motortuning begint voor de niva.
Helaas Nivaloos op dit moment.
pietsky
moddereter

Mijn Niva('s): ..

Berichtdoor bornniva » 04 dec 2013, 11:07

het is zeker duur maar met een turbo krijg je aardig koppel erbij dus helpt enorm maar je moet hem wel op bepaald toeren houden das het minderen :)
bornniva
Lid 2015

Mijn Niva('s): 1600 van 88 5bak

Vorige

Keer terug naar Motor