1600 wel/niet starten

Motorblok, cilinderkop enz

Moderator: pietsky

1600 wel/niet starten

Berichtdoor A26O4 » 23 mei 2013, 19:07

bobby prins z'n motor heeft nogal een eigen leven.

toen ik hem net had startte hij moeilijk, maar het ging wel
overlaatst had ik wat vacuumdarmen in orde gezet. Hij startte toen meteen, vanaf de eerste klik. Meermaals.
Nu staat hij 2 weken stil en weigert te starten...

Het valt mij op dat er redelijk wat benzine uit het lekbuisje van de carburator komt. Wijst dit op een teveel aan brandstof?
De acceleratiepomp leek ook wat te lekken, dus die heb ik eens uit elkaar gehaald en schoon gemaakt. Er zat precies kalkaanslag in vanbinnen.

Hij geeft onsteking en krijgt lucht.

Ik vermoed dat hij of te veel of te weinig benzine krijgt. Hoe kan ik dat te weten komen en afstellen?
Zeg maar Pieter als dat makkelijker is.
Avatar gebruiker
A26O4
Lid 2015
 
Berichten: 1880
Geregistreerd: 17 aug 2008, 15:33
Woonplaats: Kaprijke
Mijn Niva('s): 1600 87
1600 94
2105 91
2101 77

Re: 1600 wel/niet starten

Berichtdoor Buster » 24 mei 2013, 07:02

Afstellen van je vlotter, zie handleidingen en hier opt forum staat ergens ook een topic van Walby met wat meer uitleg.
Niva under construction
Avatar gebruiker
Buster
Lid 2015
 
Berichten: 2394
Geregistreerd: 26 aug 2005, 17:00
Woonplaats: Helchteren, Limburg
Mijn Niva('s): 1.6 1993
1.9D 1996

Re: 1600 wel/niet starten

Berichtdoor A26O4 » 26 mei 2013, 14:41

Zeg maar Pieter als dat makkelijker is.
Avatar gebruiker
A26O4
Lid 2015
 
Berichten: 1880
Geregistreerd: 17 aug 2008, 15:33
Woonplaats: Kaprijke
Mijn Niva('s): 1600 87
1600 94
2105 91
2101 77

Re: 1600 wel/niet starten

Berichtdoor BartVoermans » 27 mei 2013, 18:53

Als het niet lukt met de carburateur... Ik ben nu bezig met het vinden vam de juiste sproeier setting voor een Weber DGV en dat lijkt er veel belovend uit te gaan zien, loopt nu al een stuk beter... meer koppel, alleen hoog toeren nog iets te rijk. Deze carb. heeft minder slangen en poespas en is op het luchtfilterhuis (bij mij tenminste) binnen een 20 min, opgebouwd. :D
Leven is het meervoud van lef..
Avatar gebruiker
BartVoermans
Lid 2015
 
Berichten: 531
Geregistreerd: 07 feb 2012, 14:17
Mijn Niva('s): 1998 MonoPoint

Re: 1600 wel/niet starten

Berichtdoor A26O4 » 27 mei 2013, 19:21

Ik weet niet of het aan de carburator zelf ligt. Ik heb nog niet direct de neiging van de carb open te gooien.

Ik heb eens een volle lpg-ton aangesloten om eens op lpg te proberen starten (tank was leeg). Helaas geen ontploffing waar te nemen. Ook met startpiloot niets.

De lpg komt toch als gas toe bovenaan de carburator he? Ik dacht dat ik (ook met een slecht afgestelde carburator) toch wel iets van ontploffing ging hebben...

De boegies geven ontsteking. Kan het zijn dat de ontstekeing zo danig slecht afgesteld is dat ik geen ontploffing krijg?
Zeg maar Pieter als dat makkelijker is.
Avatar gebruiker
A26O4
Lid 2015
 
Berichten: 1880
Geregistreerd: 17 aug 2008, 15:33
Woonplaats: Kaprijke
Mijn Niva('s): 1600 87
1600 94
2105 91
2101 77

Re: 1600 wel/niet starten

Berichtdoor Buster » 28 mei 2013, 08:08

Zou eerst aan ontsteking enzo controlere voordat je aan de carburator begint te demonteren of bij te regelen.
Meet eerst je bougiekabels door, omdat het een LPG-voertuig is mag je electrode afstand verkleinen naar 0.7 ipv. 0.9.
Probeer je ontsteking te regelen zodat deze enkele graden voorontsteking heeft. Ergens in de manual staat het juiste getal.
Je kan ook onderaan je delco het klemboutje losdoen op de cilinderkop en met je delco stilletjes draaien en luisteren wat de motor doet indien je geen strobolamp ter beschikking hebt. Hoop dat je hiermee een beetje verder kan.
Niva under construction
Avatar gebruiker
Buster
Lid 2015
 
Berichten: 2394
Geregistreerd: 26 aug 2005, 17:00
Woonplaats: Helchteren, Limburg
Mijn Niva('s): 1.6 1993
1.9D 1996

Re: 1600 wel/niet starten

Berichtdoor A26O4 » 28 mei 2013, 08:25

strobo is voorhanden. Ik zal het eens proberen.
Zeg maar Pieter als dat makkelijker is.
Avatar gebruiker
A26O4
Lid 2015
 
Berichten: 1880
Geregistreerd: 17 aug 2008, 15:33
Woonplaats: Kaprijke
Mijn Niva('s): 1600 87
1600 94
2105 91
2101 77

Re: 1600 wel/niet starten

Berichtdoor A26O4 » 30 mei 2013, 19:23

die motor doet nog steeds niks. ontsteking vervroegen of verlaten heeft geen enkel effect. die boegies vonken allemaal en de starmotor gaat snel rond.
moeten de boegies nat staan van de benzine als ik een tijdje aan het doorstarten ben?
Zeg maar Pieter als dat makkelijker is.
Avatar gebruiker
A26O4
Lid 2015
 
Berichten: 1880
Geregistreerd: 17 aug 2008, 15:33
Woonplaats: Kaprijke
Mijn Niva('s): 1600 87
1600 94
2105 91
2101 77

Re: 1600 wel/niet starten

Berichtdoor Buster » 31 mei 2013, 07:05

Bougies nat wilt aantonen dat hij te veel benzine krijgt, mss verzuipt hij gewoon als jij start. Toch dan maar aan de carbu regelen.
Niva under construction
Avatar gebruiker
Buster
Lid 2015
 
Berichten: 2394
Geregistreerd: 26 aug 2005, 17:00
Woonplaats: Helchteren, Limburg
Mijn Niva('s): 1.6 1993
1.9D 1996

Re: 1600 wel/niet starten

Berichtdoor ladanivabelgium » 31 mei 2013, 07:34

hoe oud is de benzine die er in zit? Een 1600 loopt op zowat alles, maar NIET op rotte benzine
Draco dormiens nunquam titillandus
Avatar gebruiker
ladanivabelgium
Site Admin
 
Berichten: 7368
Geregistreerd: 19 aug 2003, 06:45
Woonplaats: Kessel, België
Mijn Niva('s): Niva 1.9TD
Niva Cabrio restoproject
Niva 1.6 '78 restoproject
Lada 2101

Re: 1600 wel/niet starten

Berichtdoor A26O4 » 31 mei 2013, 23:16

Nadat ik hem enkele weken leeggereden had heb ik er vers getankte naft in gedaan. Verre van rot dus.

De bougies zijn droog, dus dat is goed.

Ik denk dat ik het tijdstip van de ontsteking toch eens van nader bij ga bestuderen. Als ik start is het alsof er geen druppeltje benzine in de leiding zit. Niks nul ontploffing. Vant weekend eens op mijne gemak naar kijken. Tzal wel iets onnozels zijn...
Zeg maar Pieter als dat makkelijker is.
Avatar gebruiker
A26O4
Lid 2015
 
Berichten: 1880
Geregistreerd: 17 aug 2008, 15:33
Woonplaats: Kaprijke
Mijn Niva('s): 1600 87
1600 94
2105 91
2101 77

Re: 1600 wel/niet starten

Berichtdoor ladanivabelgium » 01 jun 2013, 07:31

Bart, van het SA forum de sproeierbezetting voor een 32/36 DGAV:
Primary\secondary fuel jets.....................1.30\1.30
Primary\secondary air jets.......................1.65\1.60
Primary\secondary emulsion tubes............F66\F66
Primary\secondary idle jets..................... .60\.50

Pieter, als de bougies droog blijven krijgt hij geen benzine. Spuit eens remmenreiniger in de carb terwijl hij start. Loopt hij dan wel?
Draco dormiens nunquam titillandus
Avatar gebruiker
ladanivabelgium
Site Admin
 
Berichten: 7368
Geregistreerd: 19 aug 2003, 06:45
Woonplaats: Kessel, België
Mijn Niva('s): Niva 1.9TD
Niva Cabrio restoproject
Niva 1.6 '78 restoproject
Lada 2101

Re: 1600 wel/niet starten

Berichtdoor A26O4 » 01 jun 2013, 14:46

Dan loopt hij ook niet...
Ik heb ondertussen de ontsteking met strobo afgeregeld. Zonder resultaat.
Die motor draait gewoon rond alsof er geen ontsteking is.

De carburator is wel erg vuil vanbinnen. Alsof er olie in zit. Ook en het deel van het inlaatspruitstuk dat ik kan zien doorheen de carburator zit er wat zwarte olie.

Kan er iets verstopt zitten? Ik dacht dat de weg van het luchtfilterhuis door de carbu en door het spruitstuk iets was met toch een redelijke diameter.

Ik merkte ook op dat er geen benzine uit het sproeiertje kwam als ik aan de gashendel trok. Ik heb het bovenste blok eens van de carburator gehaald om het sproeiertje te reinigen. Ik kan het doorblazen met de mond, dus het zit niet verstopt. Zonder dit teutje kan ik wel benzine doen komen door gas te geven. Maar met het teutje niks. Een paar keer herhaald. Het sproeiertje is echt vrij maar weigert benzine te druppelen.

Moest de motor nu wel lopen op gas of remreiniger dan zou ik er voorlopig een andere carbu op zetten, maar ik weet niet of de carbu het echte probleem is.

Edit:

kan het zijn dat de timing van de ontsteking wel juist lijkt (overeenkomend merktekens met de strobo) maar niet juist is door bvb een versprongen distributieketting?
Zeg maar Pieter als dat makkelijker is.
Avatar gebruiker
A26O4
Lid 2015
 
Berichten: 1880
Geregistreerd: 17 aug 2008, 15:33
Woonplaats: Kaprijke
Mijn Niva('s): 1600 87
1600 94
2105 91
2101 77

Re: 1600 wel/niet starten

Berichtdoor A26O4 » 02 jun 2013, 10:54

Bon, ondertussen zit ik al een stuk verder.

Ik krijg ontploffing en de motor draait soms al enkele seconden zelfstandig. LPG als brandstof.
Wel heb ik nog backfires in de carburator. het luchtfilterhuisdeksel was nog open, en soms komen er zelfs vlammen uit, dat ziet ook maar vies :?

Ik was langzaamaan begonnen met de onsteking te vervroegen. Telkens een héél klein beetje.
Eerst keer ik soms eens ontsteking in 1 cylinder.
Vervolgens in meer cylinders. Nu en dan een backfire.
Daarna kon ik de motor ook op toeren brengen.
Als ik nog verder doordraaide bleef de motor iets langer zelfstandig draaien op ralenti, maar krijg ik hem niet boven de 1000 toeren door gas te geven.

Hoe weet ik of ik te vroeg zit?
Welke schade kan ik aanrichten met die backfires?

Edit:

Na de verdeler nog wat terug naar achter te draaien zit ik juist voor ralenti. Op naft zit ik op 900 tpm. Op lpg iets van een 200, dus dat is nog niet optimaal.
Op ralenti draait hij soepel, maar als ik gas geef krijg ik backfires en houd de motor in. Dat zal waarschijnlijk afstelling van de carbu zijn?

Wat gek is: Als ik met mijn strobo kijk zitten de 2 merktekens meer dan een cm van elkaar :shock:
Zeg maar Pieter als dat makkelijker is.
Avatar gebruiker
A26O4
Lid 2015
 
Berichten: 1880
Geregistreerd: 17 aug 2008, 15:33
Woonplaats: Kaprijke
Mijn Niva('s): 1600 87
1600 94
2105 91
2101 77

Re: 1600 wel/niet starten

Berichtdoor BartVoermans » 03 jun 2013, 18:11

Hey Jan,

Ik heb een 32/32 DGV 15C. Is net effe anders als de 32/36. Ik ben er nu uit en moet alleen nog even checken of ie niet te rijk staat, maar ik schat in dat ie redelijk goed staat. minuutje op de choke en regelschroef ongeveer 1,5 slag uit. Koppel is een stuk beter bij lage toeren, trek goed door en heeft een hogere top. Ik kan zowaar invoegen op de snelweg met bijna 100 :D

Ik zal een "how to" topic opstellen met fotoos en resultaten.
Leven is het meervoud van lef..
Avatar gebruiker
BartVoermans
Lid 2015
 
Berichten: 531
Geregistreerd: 07 feb 2012, 14:17
Mijn Niva('s): 1998 MonoPoint

Volgende

Keer terug naar Motor

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast