1600 wel/niet starten

Motorblok, cilinderkop enz

Moderator: pietsky

Re: 1600 wel/niet starten

Berichtdoor A26O4 » 04 jun 2013, 20:08

Het verrekte ding start nu weer niet meer :evil:

Als ik kijk met de stobo is er nu 2cm verschil tussen de merktekens!!
Vant weekend eens die ketting eens van nader bij bekijken...
Zeg maar Pieter als dat makkelijker is.
Avatar gebruiker
A26O4
Lid 2015
 
Berichten: 1880
Geregistreerd: 17 aug 2008, 15:33
Woonplaats: Kaprijke
Mijn Niva('s): 1600 87
1600 94
2105 91
2101 77

Re: 1600 wel/niet starten

Berichtdoor raf » 05 jun 2013, 23:30

uit 1600 gesukkel met ontsteking ervaring: gewoon eens vanaf nul beginnen.
- ketting controleren qua positie van de tandwielen (zie handboek)
- kleppen stellen
- platinneke controleren en desnoods vervangen, net als condensator
- idem delcokap (ingesleten contacten)
- timing stellen, inclusief dwellhoek
- carbu regelen

En qua carbu: zo moeilijk is dat niet om de ganse boel uiteen te vijzen, proper te maken en met nieuwe pakkigskes en diafragmatjes terug in elkaar te vijzen (mits het hebben van een pakkingsetje natuurlijk). Zeker ook het filtertje uitspoelen dat in de carbu zit op de plek waar de benzineleiding in de cabru komt (moer aan de onderzijde losdraaien). Heb al meegemaakt dat daar zoveel prut in zat dat hij gewon niet genoeg benzine binnen kreeg om meer dan ralenti te doen.
En eens met lekkenzoeker of remmenreiniger rond de carbu spuiten: als die dan plots meer toeren draait trekt hij valse lucht (ervan uitgaande dat hij natuurlijk al op ralenti blijft draaien, want anders valt er niet veel te spuiten en in toeren te gaan).

1600's kunnen krellen zijn. Als het niet draait, dan zoek je je te pletter.
En uiteindelijk is het ofwel een prul, ofwel werkt het op mysterieuze wijze toch plots weer.
Helaas, helaas: een Nivaloos bestaan...
Avatar gebruiker
raf
Lid 2015
 
Berichten: 346
Geregistreerd: 05 feb 2007, 00:40
Woonplaats: mechelen
Mijn Niva('s): Voormalig 1600 en 1700 monopoint

Re: 1600 wel/niet starten

Berichtdoor Buster » 06 jun 2013, 07:32

Pieter, zit je delco niet 180 graden verdraaid?
Niva under construction
Avatar gebruiker
Buster
Lid 2015
 
Berichten: 2394
Geregistreerd: 26 aug 2005, 17:00
Woonplaats: Helchteren, Limburg
Mijn Niva('s): 1.6 1993
1.9D 1996

Re: 1600 wel/niet starten

Berichtdoor A26O4 » 06 jun 2013, 20:33

Raf, ik was van plan om dit weekend effectief eens van 0 te beginnen. Het zal wel een prul zijn, gezien hij ofwel goed, ofwel niet start.

Nick, Ik denk dat ik de delco net geen 180° kan draaien.
Zeg maar Pieter als dat makkelijker is.
Avatar gebruiker
A26O4
Lid 2015
 
Berichten: 1880
Geregistreerd: 17 aug 2008, 15:33
Woonplaats: Kaprijke
Mijn Niva('s): 1600 87
1600 94
2105 91
2101 77

Re: 1600 wel/niet starten

Berichtdoor Buster » 07 jun 2013, 06:59

Het Delcokapje kan je mits moeite wel verkeerd vastklikken. (180 graden verdraaid) Controleer even of alles in de juiste volgorde is aangesloten in de ontstekingsvolgorde 1342 (dacht ik).
Niva under construction
Avatar gebruiker
Buster
Lid 2015
 
Berichten: 2394
Geregistreerd: 26 aug 2005, 17:00
Woonplaats: Helchteren, Limburg
Mijn Niva('s): 1.6 1993
1.9D 1996

Re: 1600 wel/niet starten

Berichtdoor ladanivabelgium » 07 jun 2013, 08:02

1 3 4 2 is juist
zijn alle zekeringen nog goed en maken ze goed contact? 't zou de eerste keer niet zijn dat een 1600 niet meer start door slecht contact op zekering 9

krijgt je bobijn stroom?
Draco dormiens nunquam titillandus
Avatar gebruiker
ladanivabelgium
Site Admin
 
Berichten: 7368
Geregistreerd: 19 aug 2003, 06:45
Woonplaats: Kessel, België
Mijn Niva('s): Niva 1.9TD
Niva Cabrio restoproject
Niva 1.6 '78 restoproject
Lada 2101

Re: 1600 wel/niet starten

Berichtdoor djonieboy » 07 jun 2013, 19:25

Heb dat ook af en toe. Er zit een voeding verdeler net na de accu,
die is wat gecorrodeerd waardoor ik soms helemaal geen stroom
meer heb en ik vermoed dat daardoor ook soms de accu niet bijlaat
djonieboy
Lid 2015
 
Berichten: 610
Geregistreerd: 19 okt 2012, 10:46
Woonplaats: Geertruidenberg
Mijn Niva('s): 1600 '85

Re: 1600 wel/niet starten

Berichtdoor A26O4 » 08 jun 2013, 09:27

elke periode dat hij niet start heb ik wel ontsteking, dus het elektrisch circuit lijkt mij in orde.
Delco zit juist, de uitsparing zit waar ze hoort.

Ik heb daarnet het kleppendeksel er eens van gehaald, en als ik het merkteken op de krukas goed zet, dan zit ik met het merkteken op de nokkenas 0,5cm verkeerd. Ik zal al beginnen met dat eens aan te passen en te zien of de aanpassing blijft na eens goed doorgestart te hebben.
Zeg maar Pieter als dat makkelijker is.
Avatar gebruiker
A26O4
Lid 2015
 
Berichten: 1880
Geregistreerd: 17 aug 2008, 15:33
Woonplaats: Kaprijke
Mijn Niva('s): 1600 87
1600 94
2105 91
2101 77

Re: 1600 wel/niet starten

Berichtdoor A26O4 » 08 jun 2013, 12:16

A26O4 schreef:elke periode dat hij niet start heb ik wel ontsteking, dus het elektrisch circuit lijkt mij in orde.
Delco zit juist, de uitsparing zit waar ze hoort.

Ik heb daarnet het kleppendeksel er eens van gehaald, en als ik het merkteken op de krukas goed zet, dan zit ik met het merkteken op de nokkenas 0,5cm verkeerd. Ik zal al beginnen met dat eens aan te passen en te zien of de aanpassing blijft na eens goed doorgestart te hebben.


Als ik de ketting een tand vervroeg zit ik 0,5cm te vroeg ipv te laat. kon ik eigenlijk op voorhand al bedacht hebben, gezien de tanden van het nokkenastandwiel 1cm uit elkaar staan...

Ik denk wel dat ik de oorzaak van die 0,5cm verschil gevonden heb: een gebroken kettingdemper. Klinkt dit zinnig volgens de kenners?
Zeg maar Pieter als dat makkelijker is.
Avatar gebruiker
A26O4
Lid 2015
 
Berichten: 1880
Geregistreerd: 17 aug 2008, 15:33
Woonplaats: Kaprijke
Mijn Niva('s): 1600 87
1600 94
2105 91
2101 77

Re: 1600 wel/niet starten

Berichtdoor ladanivabelgium » 08 jun 2013, 15:31

klinkt zinnig, maar het heeft meer te maken met een gerokken ketting. Geen van beiden heeft met het startprobleem te maken
Draco dormiens nunquam titillandus
Avatar gebruiker
ladanivabelgium
Site Admin
 
Berichten: 7368
Geregistreerd: 19 aug 2003, 06:45
Woonplaats: Kessel, België
Mijn Niva('s): Niva 1.9TD
Niva Cabrio restoproject
Niva 1.6 '78 restoproject
Lada 2101

Re: 1600 wel/niet starten

Berichtdoor A26O4 » 08 jun 2013, 21:22

Een interessante tip van Hoodoo op lada.co.uk

To do static timing set the crank mark to the short mark next to the TDC mark, and make sure the rotor arm in the distributer is pointing to No.1 lead on the cap (or where it would be). Then turn ignition on and move distributer slightly side to side until you hear and see the points spark. Tighten distributer and fine tune with a strobe after. Note that it doesn't really have to be pointing at No1, either 1 or 4 will do.
Zeg maar Pieter als dat makkelijker is.
Avatar gebruiker
A26O4
Lid 2015
 
Berichten: 1880
Geregistreerd: 17 aug 2008, 15:33
Woonplaats: Kaprijke
Mijn Niva('s): 1600 87
1600 94
2105 91
2101 77

Re: 1600 wel/niet starten

Berichtdoor Buster » 09 jun 2013, 09:21

Either 1 or 4 will do?
Dat maakt toch wel uit; als cilinder 1 einde compressie is en ontsteking krijgt is tegelijker tijd cilinder 4 in uitlaatslag. Dus als je deze omwisselt kan hem toch nooit draaien. Het heeft geen zin om een ontsteking te geven bij uitlaat he..
De fase verschuiving tussen cilinders 1&3 - 4&2 bedraagt toch 180 graden? Mannen als ik het fout voorheb hoor ik het graag!
Niva under construction
Avatar gebruiker
Buster
Lid 2015
 
Berichten: 2394
Geregistreerd: 26 aug 2005, 17:00
Woonplaats: Helchteren, Limburg
Mijn Niva('s): 1.6 1993
1.9D 1996

Re: 1600 wel/niet starten

Berichtdoor A26O4 » 09 jun 2013, 12:55

Ik heb de uitleg van hoodoo gevolgd en ik heb de rotor naar de vier de bougie laten 'wijzen'. Startte direct :blij:
Ik had ook nieuwe boegiekabels, nieuwe rotor en nieuwe verdeelkap gestoken, just in case :)
Kheb dan nog een klein beetje aan de gehele verdeler gedraaid tot de toeren wat stegen. Draait op gas nu.

De carburator kan wel eens een grote beurt gebruiken denk ik... Als ik nu op naft probeer te starten blijft het ding compleet droog. Mogelijks weer verstopt.

Mijn probleem was blijkbaar tweeërlei, slechte carburatie en slechte ontsteking. Duurt voor een leek wel even alvorens je het systeem een beetje doorhebt :oops:

Bedankt voor de hulp.
Zeg maar Pieter als dat makkelijker is.
Avatar gebruiker
A26O4
Lid 2015
 
Berichten: 1880
Geregistreerd: 17 aug 2008, 15:33
Woonplaats: Kaprijke
Mijn Niva('s): 1600 87
1600 94
2105 91
2101 77

Vorige

Keer terug naar Motor

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast