revisie kop

Motorblok, cilinderkop enz

Moderator: pietsky

Re: revisie kop

Berichtdoor A26O4 » 15 okt 2013, 15:49

ontertussen zit de boel terug samen, maar start nog niet.
Distributieketting vernieuwd, ontsteking naar elektronisch omgebouwd, kleppen geregeld en ketting aangespannen.


Als ik prober te starten krijg ik hier en daar een ontploffing, wat al positief is, maar nog niet op de juiste moment
Ik krijg echter zowel ontploffingen alsof ik een te vroege ontsteking heb (ploffen en vlammen uit de carburator) evenals alsof ik een te late ontsteking heb (luide backfires in de uitlaat). En dit tegelijk...
En dit is toch wel gek lijkt mij.

Ik heb de kleppen gesteld volgens volgend patroon:
op 0° (krukasmerkteken op DBP merkteken, verdeler wijzend naar bougie 1) klep 6 en 8
op 180° (krukas 180° verder gedraaid, nokkenas is nu 90° verder) klep 4 en 7
op 360° (krukas doorgedraaid zodat de BDP weer overeenkomt met het krukasmerkteken, nokkenasmerkteken is nu op 180° van zijn begin) klep 1 en 3
op 540° (krukas weer 180° doorgedraaid, nokkenas staat nu op 270°) klep 2 en 5

DIt heb ik al 3 keer gecontroleerd. De boegiekabelaansluiting heb ik ook al 3 keer gecontroleerd...

Is er iemand die mij raad kan geven?
Zeg maar Pieter als dat makkelijker is.
Avatar gebruiker
A26O4
Lid 2015
 
Berichten: 1880
Geregistreerd: 17 aug 2008, 15:33
Woonplaats: Kaprijke
Mijn Niva('s): 1600 87
1600 94
2105 91
2101 77

Re: revisie kop

Berichtdoor Walby » 15 okt 2013, 16:11

Ben je heeeeeel zeker dat je stroom verdeler niet 180° verdraaid zit?
Van die backfires en carbu steekvlammen lijkt mij heel fel hierop.
Homo Sapiens non urinat in Ventum
Avatar gebruiker
Walby
moddereter
 
Berichten: 3950
Geregistreerd: 29 aug 2004, 16:26
Woonplaats: Ramsel
Mijn Niva('s): t' zonneke 1,7 mono 79

Re: revisie kop

Berichtdoor ladanivabelgium » 15 okt 2013, 16:27

Walby schreef:Ben je heeeeeel zeker dat je stroom verdeler niet 180° verdraaid zit?
Van die backfires en carbu steekvlammen lijkt mij heel fel hierop.

zal wel zoiets zijn. Zet bougiekabel 1 op 4 en 2 op 3. zal dan wel in orde zijn
Draco dormiens nunquam titillandus
Avatar gebruiker
ladanivabelgium
Site Admin
 
Berichten: 7368
Geregistreerd: 19 aug 2003, 06:45
Woonplaats: Kessel, België
Mijn Niva('s): Niva 1.9TD
Niva Cabrio restoproject
Niva 1.6 '78 restoproject
Lada 2101

Re: revisie kop

Berichtdoor BartVoermans » 15 okt 2013, 19:08

klinkt iid als klassiek gevalletje onsteking
Leven is het meervoud van lef..
Avatar gebruiker
BartVoermans
Lid 2015
 
Berichten: 531
Geregistreerd: 07 feb 2012, 14:17
Mijn Niva('s): 1998 MonoPoint

Re: revisie kop

Berichtdoor A26O4 » 15 okt 2013, 20:05

alle gekheid op een stokje.
de verdelerkap zit juist en de boegiekabels zitten juist.
echter als ik 1 en 4, 2 en 3 verwissel (verkeerd steek dus) start de motor direct!
Wie mij dat kan verklaren krijgt bier, alleszins bedankt!

Ik ben superblij. Mijn eerste grote operatie is gelukt :blij:
Zeg maar Pieter als dat makkelijker is.
Avatar gebruiker
A26O4
Lid 2015
 
Berichten: 1880
Geregistreerd: 17 aug 2008, 15:33
Woonplaats: Kaprijke
Mijn Niva('s): 1600 87
1600 94
2105 91
2101 77

Re: revisie kop

Berichtdoor Walby » 15 okt 2013, 21:32

A26O4 schreef:Wie mij dat kan verklaren krijgt bier, alleszins bedankt!


Heb je het kleppen deksel eraf genomen om de positie te bepalen van de rotor?
Ik vermoed van niet.

Als je op de krukas poeli de streepjes juist zet heb je 50/50 kans dat cilinder 1 moet ontsteken en 50/50 dat cilinder 4 moet ontsteken. (beide staan dan op hun BDP eentje net na de compressieslag en voor de arbeidsslag en eentje na de uitlaatslag net voor de inlaatslag)
Dit weet je alleen met zekerheid als ook het puntje op de nokkenas op zijn plaats staat (dan moet cilinder 4 ontsteken!). (ter opfrissing voor elke omwenteling van de krukas doet de nokken as maar een halve omwenteling)

Dus bij het wisselen van de kabels verander je de onstekingsvolgorde van 13 42 naar 42 13 wat hetzelfde is als de stroomverdeler 180° draaien.
Homo Sapiens non urinat in Ventum
Avatar gebruiker
Walby
moddereter
 
Berichten: 3950
Geregistreerd: 29 aug 2004, 16:26
Woonplaats: Ramsel
Mijn Niva('s): t' zonneke 1,7 mono 79

Re: revisie kop

Berichtdoor A26O4 » 16 okt 2013, 11:29

Nokkenas merkteken stond bovenaan. Verdeler had ik naar 1 laten wijzen ipv 3
Jij krijgt dus bier :1bier:
Zeg maar Pieter als dat makkelijker is.
Avatar gebruiker
A26O4
Lid 2015
 
Berichten: 1880
Geregistreerd: 17 aug 2008, 15:33
Woonplaats: Kaprijke
Mijn Niva('s): 1600 87
1600 94
2105 91
2101 77

Re: revisie kop

Berichtdoor Walby » 16 okt 2013, 13:49

A26O4 schreef:Verdeler had ik naar 1 laten wijzen ipv 3

Je bedoelt 1 ipv 4!

A26O4 schreef:Nokkenas merkteken stond bovenaan.

En weet je waarom ze dan niet gewoon beginnen met cilinder 1 te laten ontsteken? Lijkt toch ordelijker en logischer!
Ik weet waarom, maar kga u der nog wa over meten peinzen. :twisted:

A26O4 schreef:Jij krijgt dus bier :1bier:


:blij:
Homo Sapiens non urinat in Ventum
Avatar gebruiker
Walby
moddereter
 
Berichten: 3950
Geregistreerd: 29 aug 2004, 16:26
Woonplaats: Ramsel
Mijn Niva('s): t' zonneke 1,7 mono 79

Re: revisie kop

Berichtdoor ladanivabelgium » 16 okt 2013, 16:36

A26O4 schreef:Jij krijgt dus bier :1bier:

ja, da's ook weer wa! Ik had overdag geen tijd om te antwoorden! :(

;@^§çà@%£* :evil:























:wink:
Draco dormiens nunquam titillandus
Avatar gebruiker
ladanivabelgium
Site Admin
 
Berichten: 7368
Geregistreerd: 19 aug 2003, 06:45
Woonplaats: Kessel, België
Mijn Niva('s): Niva 1.9TD
Niva Cabrio restoproject
Niva 1.6 '78 restoproject
Lada 2101

Re: revisie kop

Berichtdoor Walby » 16 okt 2013, 16:43

ladanivabelgium schreef:ja, da's ook weer wa! Ik had overdag geen tijd om te antwoorden! :(

;@^§çà@%£* :evil:


Zijd blij, das een teken dat ge niet werkloos zijt!
Tussen CV schrijven, vacatures googlen, soliciteren, doppen, schuld eisen, en vakbonden vind ik wel een gaatje hier of daar om te forumen.
Homo Sapiens non urinat in Ventum
Avatar gebruiker
Walby
moddereter
 
Berichten: 3950
Geregistreerd: 29 aug 2004, 16:26
Woonplaats: Ramsel
Mijn Niva('s): t' zonneke 1,7 mono 79

Re: revisie kop

Berichtdoor ladanivabelgium » 16 okt 2013, 16:45

jaja, uitleggen en ventjes tekenen...gij krijgt bier, en ikke ni, en ik moet blij zijn :shock:
Draco dormiens nunquam titillandus
Avatar gebruiker
ladanivabelgium
Site Admin
 
Berichten: 7368
Geregistreerd: 19 aug 2003, 06:45
Woonplaats: Kessel, België
Mijn Niva('s): Niva 1.9TD
Niva Cabrio restoproject
Niva 1.6 '78 restoproject
Lada 2101

Re: revisie kop

Berichtdoor Walby » 16 okt 2013, 16:49

ladanivabelgium schreef:jaja, uitleggen en ventjes tekenen...gij krijgt bier, en ikke ni, en ik moet blij zijn :shock:

Ik heb meer bier nodig op dit moment dan gij, om mijn imago als dopper hoog te houden! :twisted:
Homo Sapiens non urinat in Ventum
Avatar gebruiker
Walby
moddereter
 
Berichten: 3950
Geregistreerd: 29 aug 2004, 16:26
Woonplaats: Ramsel
Mijn Niva('s): t' zonneke 1,7 mono 79

Re: revisie kop

Berichtdoor ladanivabelgium » 16 okt 2013, 16:52

ma zegt dan tenminste ne keer: ik kom tot in Kessel en we zullen da bier samen opdrinken!! :D
Draco dormiens nunquam titillandus
Avatar gebruiker
ladanivabelgium
Site Admin
 
Berichten: 7368
Geregistreerd: 19 aug 2003, 06:45
Woonplaats: Kessel, België
Mijn Niva('s): Niva 1.9TD
Niva Cabrio restoproject
Niva 1.6 '78 restoproject
Lada 2101

Re: revisie kop

Berichtdoor A26O4 » 17 okt 2013, 19:19

Walby schreef:
ladanivabelgium schreef:jaja, uitleggen en ventjes tekenen...gij krijgt bier, en ikke ni, en ik moet blij zijn :shock:

Ik heb meer bier nodig op dit moment dan gij, om mijn imago als dopper hoog te houden! :twisted:



kzal cara pakken :D dan zijn we ineens van jan zijn gezaag of :lol:
Hmm en ik zal inderdaad nog eens moeten peinzen...
Zeg maar Pieter als dat makkelijker is.
Avatar gebruiker
A26O4
Lid 2015
 
Berichten: 1880
Geregistreerd: 17 aug 2008, 15:33
Woonplaats: Kaprijke
Mijn Niva('s): 1600 87
1600 94
2105 91
2101 77

Re: revisie kop

Berichtdoor JJNIVA » 01 jan 2014, 16:33

Beste sleutelaars,

Jawel, gisteravond de bekende diagnose gesteld, bubbels in het expansietankje van het koelsysteem.
Af en toe leek het alsof de koelvleoistof via de radiatordop eruit gespoten moet hebben.
Het betreft een 1.7 Multipoint uit 2007 met ongeveer 145.000 km op de teller op LPG

Diagnose lekke koppakking.
Ik ben begonnen met demontage van de cylinderkop.

Morgen ga ik nog wat originele onderdelen halen bij de LADA dealer in duitsland.
Ik heb bijv een kapotte distributiekettinggeleider in de kop zitten (Een bevestigingsbus uitgebroken).
Verder krijg ik 3 kopbouten nog niet los (hiervoor moet ik een speciale dop kopen (ziet uit als uitwendige 6 kant torkx van ongeveer 12-13mm). Ik kon 7 bouten losdraaien met een dop van 13mm totdat deze scheurde.
Maar bouten zijn niet beschadigd, dus met originele dop moeten ze er zo uit vliegen.

Wat ik mij afvraag is hoe jullie de kop normaal reinigen van pakkingresten, doen jullie dat met een plamuurmes? en remmenreiniger? de kop is namelijk van zacht materiaal (aluminium).
De bovenkant van het onderblok kan dus ook met het plamuurmes gereinigd worden?
Bovenstaande betekent dus dat de bovenzijde van het onderblok niet met fijn schuurpapier schoongemaakt mag worden?
Aangezien de motor bij mijn weten niet erg heet is geweest, wil ik de kop eens nameten met liniaal en voelermaat, en niet laten vlakken indien de afwijking maximaal 0,1 mm bedraagt.

Tips mbt tot reiniging van de kop en onderblok zijn welkom.

ps, de beste wensen voor 2014, Jan
JJNIVA
Lid 2015
 
Berichten: 151
Geregistreerd: 01 feb 2012, 22:04
Woonplaats: Sittard NL
Mijn Niva('s): 17i LPG G3 2007

VorigeVolgende

Keer terug naar Motor

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron