revisie kop

Motorblok, cilinderkop enz

Moderator: pietsky

Re: revisie kop

Berichtdoor bornniva » 01 jan 2014, 17:03

je kan de kop en het blok gewoon schoonmaken met een plat standymes in zoon speciale houder, of een pakkingschraper fijn plamuurmes gaat ook,

je hoeft niet snel bang te zijn dat het fout gaat , gewoon zorgen dat er geen stukjes pakking in de kanalen komen voor de olie of koelvloeistof .

je kan het onderblok gewoon schuren met schuurpapier gebruik dan wel een vlak blokje en ga in diogonale richting over het blok.

ik gebruik zelf meestal schuurpapier van ongeveer 320 korrel dat is fijn genoeg zodat het geen schade aan het blok brengt.

over de kop die zou ik gewoon wegbrengen voor te vlakken en af te persen dan weet je zeker dat hij goed is :D

suc7
bornniva
Lid 2015
 
Berichten: 312
Geregistreerd: 30 nov 2013, 21:29
Mijn Niva('s): 1600 van 88 5bak

Re: revisie kop

Berichtdoor Walby » 01 jan 2014, 17:25

ik gebruik een glas krabber voor pakkingsresten weg te halen. (plamuurmes zou ik toch niet gebruiken)
Kop vlakken kost iets van een 25€ maar is niet altijd nodig, maar dan ben je wel zeker.

Afpersen kost 90€ ofzo, maar ik heb nog nooit geweten dat er scheurtjes in een niva kop zaten. (ik laat dit nooit doen.)
Homo Sapiens non urinat in Ventum
Avatar gebruiker
Walby
moddereter
 
Berichten: 3950
Geregistreerd: 29 aug 2004, 16:26
Woonplaats: Ramsel
Mijn Niva('s): t' zonneke 1,7 mono 79

Re: revisie kop

Berichtdoor bornniva » 01 jan 2014, 17:48

ja walby , ligt aan het budget, voor iedereen is dat anders

maar meestal is dit idd niet nodig ,vooral als hij niet warm geworden is, en je er optijd bij bent :D
bornniva
Lid 2015
 
Berichten: 312
Geregistreerd: 30 nov 2013, 21:29
Mijn Niva('s): 1600 van 88 5bak

Re: revisie kop

Berichtdoor ladanivabelgium » 01 jan 2014, 21:35

schoonmaken met een glaskrabber, eventueel eerst inspuiten met pakkingrestverwijderaar. Dan opschuren met een vlak blokje en schuurpapier. Ik spuit de boel tijdens het schuren in met WD40. 'k Vind 0,1 mm afwijking vrij veel, 'k zou eerder 0,05 mm aanhouden en daarboven zowiezo laten vlakken. Als het blok niet heet geweest is zal de kop niet krom zijn.

Er zijn trouwens misverstanden over het vlakken van een cilinderkop. Stel dat de afwijking 0,3 mm bedraagt, wat perfect kan als de kop heel heet geweest is. je kan dit natuurlijk laten vlakken en dan is de onderkant van de kop weer perfect recht. Denkt er nooit iemand aan de bovenkant van de kop waar de nokkenas zit? Die is namelijk even krom. Bij een Niva valt dit nog mee omdat de nokkenas in z'n eigen houder loopt, maar als de nokkenas rechtstreeks in de kop geschroefd of geschoven wordt (zoals bv bij m'n TD) zit de nokkenas wel geklemd in een scheve kop.
Draco dormiens nunquam titillandus
Avatar gebruiker
ladanivabelgium
Site Admin
 
Berichten: 7368
Geregistreerd: 19 aug 2003, 06:45
Woonplaats: Kessel, België
Mijn Niva('s): Niva 1.9TD
Niva Cabrio restoproject
Niva 1.6 '78 restoproject
Lada 2101

Re: revisie kop

Berichtdoor raf » 10 jan 2014, 00:07

Walby schreef: Afpersen kost 90€ ofzo, maar ik heb nog nooit geweten dat er scheurtjes in een niva kop zaten. (ik laat dit nooit doen.)


aanwezig. Ik wel (en ik wel). Minuscuul scheurtje in de kop, ontdekt door degene die de revisie deed en hem getest had op lekken. Niet te zien, tot je weet waar je moet kijken…

Ik heb een tijd geleden wegens "ietwat heet gelopen" van de motor een ander blok gestoken, en ineens een kop degelijk in orde laten zetten bij de revisie-firma achter de hoek:
- testen op scheurtjes (twee maal wegens de eerste kop wel degelijk een scheurtje dus herbegonnen met een andere)
- opkuisen
- kop vlakken met 0,6mm
- nieuwe klepsteelrubbers
- andere klepgeleiders (niet nieuw maar wel nog degelijk)
- kleppen roderen en slijpen
- kleppen en co inpersen
- nokkenas controleren op rechtheid en balans
Ik heb daar een goeie 200 euro voor betaald. (weliswaar in cash, ahum…)
Helaas, helaas: een Nivaloos bestaan...
Avatar gebruiker
raf
Lid 2015
 
Berichten: 346
Geregistreerd: 05 feb 2007, 00:40
Woonplaats: mechelen
Mijn Niva('s): Voormalig 1600 en 1700 monopoint

Re: revisie kop

Berichtdoor Korzakov » 09 okt 2014, 11:04

Goeden dag,

Wat is de maat van de torx dop voor de kop bouten van de 1.7i Niva.Afbeelding
Avatar gebruiker
Korzakov
 
Berichten: 26
Geregistreerd: 30 jul 2012, 11:08
Woonplaats: Papendrecht
Mijn Niva('s): 1978, 2005 ........ en geen verschil

Re: revisie kop

Berichtdoor pietsky » 09 okt 2014, 11:31

ik denk dat het 12 is.
Helaas Nivaloos op dit moment.
pietsky
moddereter
 
Berichten: 2047
Geregistreerd: 22 feb 2010, 19:17
Woonplaats: Kursk, Kursk Oblast, Rusland. Ribnita, Moldavië.
Mijn Niva('s): ..

Vorige

Keer terug naar Motor

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron