Horten stoten en inhouden, motorlampje brandt niet

Motorblok, cilinderkop enz

Moderator: pietsky

Horten stoten en inhouden, motorlampje brandt niet

Berichtdoor Theije » 06 aug 2013, 01:01

Na een tijdje op een laag pitje te hebben gestaan heb ik mijn 1.7i weer klaar gemaakt (nieuw uitlaatspruitstuk, klepdekselpakking, injector bedrading verrot etc.) hij loopt alleen nog steeds beroerd.. Ik heb de LMM al vervangen in de hoop dat het daar beter van zou worden. De bedrading van de injectoren was ook rot/verfikt (wonder dat hij daar uberhaubt mee liep) dus die weer netjes aan elkaar geknoopt maar helaas.. Soms loopt hij best goed, (vooral bij hoger toerental) trekt goed door houd niet in, maar veelal beroerd. Loopt ook belaberd stationair alsof 1 cylinder niet helemaal lekker mee doet, ligt wat te schudden tegen afslaan aan. De vorige eigenaar heeft de gaskleppositiesensor al eens vervangen.. ECU uilezen heeft zonder storingslampje niet veel zin toch??? Iemand tips waar te zoeken??

Alvast enorm!! Bedankt!!
Theije

Mijn Niva('s): 1.7i

Re: Horten stoten en inhouden, motorlampje brandt niet

Berichtdoor ladanivabelgium » 06 aug 2013, 04:15

toch maar de ecu uitlezen, zullen wel P030x codes uitkomen (misfire)
Draco dormiens nunquam titillandus
ladanivabelgium
Site Admin

Mijn Niva('s): Niva 1.9TD
Niva Cabrio restoproject
Niva 1.6 '78 restoproject
Lada 2101

Berichtdoor BartVoermans » 06 aug 2013, 09:30

Klinkt als ontsteking... goed lopen op hoog toeren is vaak aleen maar camouflage voor af en toe niet ontsteken. Standaard check voor motoren die al effe niet hebben gelopen is brandstof filters, oude benzine, haperende injectoren.

succes
Leven is het meervoud van lef..
BartVoermans
Lid 2015

Mijn Niva('s): 1998 MonoPoint

Berichtdoor Theije » 06 aug 2013, 11:12

Heren bedankt!!

Schoot me vannacht ;) ineens te binnen dat hij na het schoonspuiten gisteren ineens wel heel beroerd liep.. vocht is dus mijn verdachte nr 1 op het moment. Ook zal ik inderdaad brandstof filter even lostrekken, wat ik ook vreemd vind is dat de stalen brandstofleiding die naar de brandstofdrukregelaar gaat te bewegen is.. die moer zit wel stijf vast en er aan bewegen levert geen verschil of lekkage op.
Maar puur interesse vraag; wat doet een mens aan haperende injectoren? :) vernieuwen? en hoe kom ik erachter welke het is?
Theije

Berichtdoor BartVoermans » 06 aug 2013, 16:20

een busje van die brandstof cleaner op een tank benzine doet vaak wonderen. gewwon te halen bij de automaterialen handel. Je hebt verschillende, somige zijn voor carburateurs en andere voor injectie motoren.

Maar vocht is een goede, check dan even je bougie kabels e.d.
Leven is het meervoud van lef..
BartVoermans
Lid 2015

Mijn Niva('s): 1998 MonoPoint

Berichtdoor Theije » 04 sep 2013, 18:11

hAfgelopen week helaas niet door de viergas meting bij de keuring lambda waarde te hoog, maar de eikels van het keuringstation natuurlijk geen C0 en lambda waardes opgeschreven (voor mij moeilijk diagnose stellen dus) dan maar het meest voor de hand liggend de lambdasonde vervangen maar heeft niet geholpen. Dan toch maar de stoute schoenen aangetrokken om een uitleescomputer te kopen, voor 50,- een (niet) gebruikte autosnap a810 gekocht. Super apparaatje, ondersteund alle protocollen en geen gezever met laptop, software etc. inpluggen uitlezen simpel! just thé way i like it!! in mijn geval P0340 Camshaft position sensor. Ik dingetje proberen te demonteren maar dusdanig hard geworden dat bij het voorzichtig loswrikken (via voor en achterzijde) de voorkant eraf brak :p maar even nieuwe besteld dus :) (kwam er toen ook achter dat de distributie geleider geheel los lag) :shock: Ik kan me alleen niet helemaal indenken dat hij met een defecte nokkenas sensor zo beroerd loopt (horten, stoten, inhouden) de ECU gaat zonder die sensor toch gewoon in noodloop? iemand ervaring?? hij heeft die sensor natuurlijk nodig voor de sequentiële brandstof inspuiting maar wat is jullie ervaring met een defecte sensor? heb wel wat gelezen op het forum maar kan niet echt symptomen vinden van een defecte nokkenassensor.
Theije

Berichtdoor A26O4 » 04 sep 2013, 19:38

Al eens in de brandstoftank gekeken? Mss, wat water. Haal de pomp er even uit, dan kan je het goed bekijken.
Zeg maar Pieter als dat makkelijker is.
A26O4
Lid 2015

Mijn Niva('s): 1600 87
1600 94
2105 91
2101 77

Berichtdoor ladanivabelgium » 04 sep 2013, 19:50

nokkenaspositiesensor heeft niet echt veel te maken met je probleem.
Lambda te hoog = te veel zuurstof gemeten door de sonde van de keuring. Dat wil helemaal niet zeggen dat hij niet lambda draait.Wat je eerst dient na te kijken is of je uitlaat geen enkel lekje heeft, ook geen heeeeel kleintje. Daardoor wordt namelijk zuurstof binnen in de uitlaat gezogen en de sonde meet dat.
Je uitlaatspruitstuk al gerepareerd?
ladanivabelgium
Site Admin

Niva Cabrio restoproject
Lada 2101

Berichtdoor Theije » 04 sep 2013, 20:15

Ja, heb een nieuw (gietijzeren) spruitstuk gemonteerd nieuwe pakkingen ertussen dus die kant moet dicht zijn, ik ga morgen de rest even nalopen! bedankt voor de tip!!
Theije

Berichtdoor Theije » 05 sep 2013, 13:29

Zo zendertje vervangen, codes gewist en stukje gereden (mij ooit verteld dat de ECU zijn tabelletjes weer even moet vullen, gevalletje van eens van iemand gehoord.. dus geen idee of da waar is) anyway :) .... loopt aanzienlijk!!! beter :) opnieuw even uitgelezen en geen foutcodes meer... maarrrr wel twee pending codes: 0134; O2 Sensor circuit no activity detected bank 1 sensor 1 en 0135; O2 sensor heater circuit bank 1 sensor 1... Sensor 1 lijkt me de voorste lambdasonde toch?? daar heb ik net een nieuwe ingedraaid :) (ja ja netjes een bosch sensor ;p geen imitatie troep) Jan; kun jij mij misschien uitleggen wat pending codes zijn?? pending lijkt mij iets van " in de wacht" als in de melding eens gekregen maar geen harde storing???
Theije

Berichtdoor Theije » 05 sep 2013, 15:12

je kunt natuurlijk ook de eerste hit op google lezen :p

OBD II Pending Codes are also referred to as “continuous monitor” and “maturing codes”. An intermittent fault will cause the computer to store a pending code in memory. If the fault does not recur within 40 warm-up cycles, the code will be cleared from memory. If the fault recurs a specific number of times, the code will then mature into a diagnostic trouble code (DTC) and the MIL or “check engine” light will turn on.
Theije

Berichtdoor ladanivabelgium » 05 sep 2013, 16:30

bovenstaande uitleg klopt

mbt je lambdasonde: is er geen kortsluiting of onderbroken draad? Ik zal kijken of ik morgenvroeg even de tijd heb om de juiste testprocedure hier neer te zetten
ladanivabelgium
Site Admin

Niva Cabrio restoproject
Lada 2101

Berichtdoor Theije » 05 sep 2013, 20:28

Heel graag :) hij moet morgenvroeg alleen helaas al door de herkeuring dus even afwachten wat de viergasmeting zegt, kon geen lek vinden dus op hoop van zegen dan maar... Daarna even alle draden doormeten allicht ergen een breukje of slechte massa ofz. dusss zoals hier al is beschreven op het forum; een multimeter en een gezonde dosis geduld!! :)
Theije

Berichtdoor Niva-sport » 06 sep 2013, 22:22

Mijn ervaring met een defecte nokkenas sensor is dat het spul wel draait maar net niet helemaal lekker. Starten kan beter en rond 3000 toeren gaat de ecu van het ene noodprogramma over naar het volgende wat te merken is aan een hikje. Ik heb het ding eindelijk vervangen en merk verbetering bij het starten, geen hikjes meer en nóg interessanter: betere trekkracht en het verbruik is van 1:8,5 gedaald naar dichtbij (of zelfs beter) 1:10!
Ik heb een tennisbal op mijn trekhaak
Niva-sport
Lid 2015

Mijn Niva('s): 1.7i, 2006, servostuur en arko

Berichtdoor neolada » 06 dec 2013, 10:45

Beste

Ik zit met een dergelijk probleem, alleen begint mijn motorlampje te pinken wanneer de motor zich inhoud. Wanneer ik deze gekocht heb had hij dit probleem reeds en Jan had hem toen uitgelezen en blijkbaar zat het probleem bij de derde cilinder. Nu na lang zoeken heb ik het nog steeds niet gevonden.
Even recapituleren
probleem is niet bij het starten dat doet hij zeer goed en normaal,het probleem doet zich voor bij vochtig en regenachtig weer, na X aantal honderden meters, dan begint hij precies op drie cilinders te draaien,horten en stoten en vermogenverlies. Wanneer je,( als de motor warm is) de motor aflegd en hem daarna start heb ik geen problemen meer met het rijden. Dit wil dus zeggen dat het denk ik iets met het vocht moet te maken hebben.

Ik heb reeds de bougies , de bougiekabels en de ontstekingsblok veranderd maar het probleem blijft opkomen.

IEMAND EEN IDEE??? :bedankt:
neolada

Mijn Niva('s): een 1700I van 2005 met cervo

Volgende

Keer terug naar Motor