Horten stoten en inhouden, motorlampje brandt niet

Motorblok, cilinderkop enz

Moderator: pietsky

Re: Horten stoten en inhouden, motorlampje brandt niet

Berichtdoor ladanivabelgium » 06 dec 2013, 17:14

neolada heeft het over 'jan', maar ik weet bij god niet waar hij het over heeft. Hij heeft me ook al pm erover gestuurd en de auto zou blijkbaar van bij mij komen??? Ik moet eerst ff een en ander ophelderen denk ik.

wordt vervolgd
Draco dormiens nunquam titillandus
ladanivabelgium
Site Admin

Mijn Niva('s): Niva 1.9TD
Niva Cabrio restoproject
Niva 1.6 '78 restoproject
Lada 2101

Berichtdoor Theije » 09 dec 2013, 15:40

Jaja, daar was ik weer... nog steeds problemen met Lambdasonde numero uno! Na het vervangen van de sonde en (toen ik toch bezig was) de complete uitlaat van voor tot achter (katalysator was niks meer van over) blijf ik problemen houden (+/- minuut na koudstart begint 1 (of meer) cilinder(s) missfires te geven, op gehoor geen misfire codes meer) ECU maar weer eens uitgelezen en wederom P0134: O2 sensor bank 1 sensor 1 no activity, tevens zegt mijn obd2 scanner EVAP not ready (geen idee) , o2s not ready Ho2S not ready (zelfde als p0134 lijkt mij). Heiruit concludeer ik dat lamda 1 dus niet functioneert. Sensor kabel tot aan ECU doorgemeten: prima Sensor massa tot aan ECU: Prima. dacht misschien slechte massa? dus de vier inkomende massa aansluiting op de ecu even doorgepiept en die maken gewoon massa.

Iemand enig idee? ervaring?? Ikzelf denk inmiddels dat de ecu de massa niet doorschakelt, kan het ook nog aan de temp. sensor liggen?? (gezien de ecu aan de hand van die info bepaald wanneer de lambda zou moeten gaan werken) op dash werkt deze ogenschijnlijk gewoon.

Kortom ik begin zo langzamerhand psychische problemen te ontwikkelen ;) dus iemand tips??? Alvast enorm :bedankt:
Theije

Mijn Niva('s): 1.7i

Berichtdoor hades » 09 dec 2013, 15:48

Ik heb ooit ook code p0134 gehad, toen was de slang net na de luchtmassameter aan de onderkant gescheurd
Winner lifetime award most annoying avatar
hades
Lid 2015

Mijn Niva('s): Niva 1.6 1986

Berichtdoor ladanivabelgium » 09 dec 2013, 19:36

op dash werkt deze ogenschijnlijk gewoon.

zijn 2 verschillende sensoren, ecu en dash
ladanivabelgium
Site Admin

Niva Cabrio restoproject
Lada 2101

Berichtdoor Theije » 10 dec 2013, 00:21

Jan bedankt voor je reactie (Hades ook!) denk je dat het daar vandaan kan komen? en welke sensor is voor de ECU? heb jij dit al eens eerder meegemaakt?
Theije

Berichtdoor Walby » 10 dec 2013, 00:33

Theije schreef:en welke sensor is voor de ECU?

Die op het alu T stuk vooraan rechterkant blok vlak boven waterpomp.
Homo Sapiens non urinat in Ventum
Walby
moddereter

Mijn Niva('s): t' zonneke 1,7 mono 79

Berichtdoor Theije » 10 dec 2013, 21:30

Dank!! heeft iemand misschien de weerstand waarden voor de temp sensor? dingetje kost een paar knaken dat weet ik, maar ik blijf er onderdelen tegenaan gooien op deze manier :p
Theije

Berichtdoor Walby » 10 dec 2013, 21:44

die waarden vind je in het handboek in de download sectie.
Toegankelijk voor betalende leden. Er zitten ook fout opspoorings flowcharts in (weet wel niet hoe hulpzaam die zijn, ik heb ze nog nooit gebruikt).
Homo Sapiens non urinat in Ventum
Walby
moddereter

Mijn Niva('s): t' zonneke 1,7 mono 79

Berichtdoor Theije » 10 dec 2013, 22:01

Dank! ik heb een uitgeprinte ergens liggen bedenk in me net, daar had ik natuurlijk ook eerst even in kunnen kijken :)
Theije

Berichtdoor ladanivabelgium » 11 dec 2013, 05:42

Afbeelding
ladanivabelgium
Site Admin

Niva Cabrio restoproject
Lada 2101

Berichtdoor Theije » 11 dec 2013, 19:58

Dankje Jan!!

Net even wat gespeeld met een bakje water (15 graden, en 98 graden, (gemeten met thermocpuple op mn multi meter) Bij de koude temp wijkt hij ongeveer 1000 ohm af (te hoog, dus hij " denkt" dat het +\- 5 graden kouder is) en bij hoge temp wijkt hij ongeveer 150 ohm af (wederom te laag).. Hoe nauwkeurig zou dit moeten zijn? Iemand ervaring?
Theije

Berichtdoor ladanivabelgium » 14 dec 2013, 08:24

Theiije stuurde me hier pm over. Ik zal de vraag en het antwoord hier ook posten zodat iemand anders er misschien ook wat aan heeft

Theije schreef:Hoi Jan!

Ik stuur uit lichte wanhoop maar een bericht in de hoop dat je me wat verder kan helpen met de niva, ik krijg hem maar niet lekker aan de loop (Blijf code P0134 en P0135 houden met P0300 en P0301 misfires ten gevolge) sinds kort ook P0563 system voltage high, (is dat een massa probleem?) Temp sensor schijnt goed te werken, signaal draad naar de ECU vandaag ook even doorgepiept.. ook goed, wat ik alleen niet snap ik waarom er een draad van de temp. sensor naar de rough road sensor gaat???? haalt hij hier zijn massa vandaan?? Wat me helemaal dol maakt is dat hij bij koudstart nog een minuut perfect loopt...???!!!

kortom, help!!!!!!!

Alvast :bedankt:

geen makkelijke, waarschijnlijk toch ergens slecht contact of kabelbreuk

doe even de volgende testen (P0134):
- hang de OBD2 tool aan de ecu en laat de auto even warm lopen totdat de lambdasondes warm zijn
- (1)controleer of het voltage van lambdasonde 1 tussen 400 en 580mV zit
zo ja:
- maak de stekker van de lambdasonde 1 los en meet met een multimeter tussen pen A van de stekker (roze draad) en massa. Dit moet 450mV zijn.
zo ja: lambdasonde defect
zo nee: kabelbreuk roze of bruin/witte draad of kapotte eu

als bij test (1) het voltage NIET tussen 400 en 580mV zit:
- wis alle foutcodes
- laat de motor op halve en op vollast lopen
- komt foutcode P0134 terug?
zo ja: controleer de stekkers van de sonde op slecht contact. Als die in orde zijn: vervang de lambdasonde
zo neen: code P0134 is niet van belang als er geen andere codes gegenereerd worden

je hebt ook foutcode P0135. Het is mogelijk uit te vogelen waarom dat zo is, maar dat kan niet met een multimeter of gewone OBD2 tool. je hebt daarvoor de originele uitleesappatatuur van lada nodig.
Wat je zelf kan doen is het volgende:
- (2)Contact uit, maak de stekker van de sonde los, contact aan. Zet een testlamp tussen pen B van de stekker (roos-zwart) en massa. Brandt de testlamp?
neen: kabelbreuk roos/zwarte draad
ja: zet de testlamp tussen pen D (geel-blauw) en massa.Brandt de testlamp?
ja: geel-blauw kortgesloten tegen stroom
nee: zet de testlamp tussen geel-blauw en stroom. Brandt de lamp?
ja: geel-blauw kort naar massa
nee: contact uit. Maak de stekker van de ecu los en zet een ohmmeter tussen de beide einden van de geel-blauwe draad. Weerstand moet minder dan 1 ohm zijn
ja: kapotte sonde of ecu kapot
nee: geel-blauw kabelbreuk

system voltage high kan duiden op een kapotte regulator van de alternator/dynamo. Als dat het geval is kan het voltage oplopen tot 18V. Erg voorzichtig mee zijn

mvg

jan
ladanivabelgium
Site Admin

Niva Cabrio restoproject
Lada 2101

Berichtdoor ladanivabelgium » 21 dec 2013, 06:08

goed gekomen?
ladanivabelgium
Site Admin

Niva Cabrio restoproject
Lada 2101

Berichtdoor Theije » 08 jan 2014, 19:32

Zo... Ontzettend druk gehad de laatste tijd, dus helaas niet meer aan de niva toegekomen.. Gisteren dan eindelijk een uurtje quality time met de niva, multimeter, testlamp en yours truly vrij kunnen maken.

Het volgende resultaat:

Helaas heeft mijn OBD2 geen live data functie :( dus die (cruciale meting) kan ik helaas niet doen, wel zegt hij O2 sensor not ready.
Toen zoals voorgesteld gemeten met de multimeter en meet 430 mV tussen pen A (roze draad) en massa (minpool accu). Dan zal je na aanleiding van Jan zijn instructies denken dat de sonde kapot is, echter kan ik me dat niet indenken gezien dit de tweede nieuwe originele bosch sensor is die ik erin geschroefd heb. Dus toen het vervolg geprobeerd: code gewist half last en vollast> weer uitgelezen en wederom code 134 :roll: stekker nagekeken op slecht contact, ook niet :cry:

Verder meten dus.... Zoals voorgesteld roos-zwarte draad met testlampje aan de massa> Lampje Brand.. das dus goed, Toen Geel blauw (pen D) geel blauw?? geel blauw??? bij mij is die grijs-zwart (pen A roze> pen B roos-zwart> pen c bruin-wit> pen D Grijs-zwart) tegen stroom lamp brand niet. Draad doorgemeten en meet 0.9ohm.

Kortom ben ik iets wijzer?? ik zie het niet.. enige optie die ik nog niet heb gehad is een andere ECU.. iemand misschien eentje liggen?

wederom iedereen bedankt voor de hulp/tips (met name JAn!!!)
Theije

Berichtdoor ladanivabelgium » 25 maart 2014, 06:29

Ben deze even uit het oog verloren :oops:
laatst had ik hier een Niva die niet lambda wilde lopen. Info van beide sondes kwamen binnen in de ecu maar die deed er niks mee. Er ging geen uitgaand signaal naar ontsteking en injectie om de boel bij te sturen. De lambdawaarde in de ecu bleef gewoon op 1.0000000 staan wat in de praktijk onmogelijk is. Ecu vervangen en het probleem was opgelost.

Verder zou ik alle darmen goed controleren op fitten en haarscheurtjes, en ook alle pakkingen van het inlaattraject. dat doe je door bij lopende motor carburatuerreiniger of remmenreiniger op de aansluitingen te spuiten. Wel even opletten, is redelijk brandbaar goedje. Als de ralenti dan spontaan omhoog gaat is er een lekje
ladanivabelgium
Site Admin

Niva Cabrio restoproject
Lada 2101

Vorige

Keer terug naar Motor