turbo niva?

Motorblok, cilinderkop enz

Moderator: pietsky

turbo niva?

Berichtdoor bornniva » 31 dec 2013, 19:03

beste mensen ik heb graag jullie mening over het bouwen van een turbo blok in de niva ,

dus een turbo op het originele blok zetten met de nodige aanpassingen natuurlijk ,

mijn vraag is dus is er volgens jullie dan nog terrein mee te rijden en kan de versnellingsbak en aandrijflijn het aan?

graag jullie mening ?? :)
bornniva
Lid 2015

Mijn Niva('s): 1600 van 88 5bak

Re: turbo niva?

Berichtdoor ladanivabelgium » 31 dec 2013, 20:06

er is nog terrein mee te rijden als je een kleine turbo neemt die snel opspint.
Wat betreft aandrijflijn: mijn bak lag aan gort met 240Nm (1.4 bar turbodruk). Kan natuurlijk gewoon pech geweest zijn, deze bak heeft ooit zonder olie gelopen en is waarschijnlijk zo heet geweest dat de moleculenstructuur (en dus hardheid) van de tandwielen om zeep was. Ik zit nu terug op 1.1 bar druk (210Nm) en de boel blijft voorlopig heel.
Je hebt een carbu-niva. Ikzelf zou daar nooit aan beginnen om een turbo op te bouwen. Je krijgt de boel nooit goed gestuurd. Beter zoek je dan een multipoint injectieniva en bouw eerst die hele handel in je 1600. Dan pas heb je de nodige ruimte om te spelen met ontstekingscurves en brandstofinspuiting. Over het kostenplaatje wil ik niet eens beginnen. Ik schat dat als je de basis al hebt (dus de multipointspullen) je daar nog op 't gemak 4 a 5000 € mag bij tellen (turbo, betere oliepomp, spruitstukken, uitlaat, stand alone besturing enz). Het loopt rapper in de papieren dan je denkt: bij m'n TD kosten bijv de Samcoslangen alleen al dik 300€. De volledige ombouw, exclusief de motor, zal iets van een 1000-1200 € gekost hebben.

Denk trouwens ook aan de koeling, een turbo stookt je olie pokkeheet en een oliekoeler is dan een must.
Ivm de oliepomp: om een turbocompressor heel te houden heb je (bij warme motor) voor elke 1000 t/min 1 bar oliedruk nodig. Heb ik nog nooit gezien bij een benzineniva, dus dat is het eerste punt waar je moet aan werken.
Draco dormiens nunquam titillandus
ladanivabelgium
Site Admin

Mijn Niva('s): Niva 1.9TD
Niva Cabrio restoproject
Niva 1.6 '78 restoproject
Lada 2101

Berichtdoor bornniva » 01 jan 2014, 12:40

bedankt jan voor je reactie ,
ik heb zelf nog een lada 2104 dus een station met dezelfde motor alleen een 1.5 versie ,

ik heb gehoord van verschillende dat dees motoren makkelijk een turbo kunnen hebben en dan uitkomen op zoon 150pk ik heb alleen nooit gehoord dat die aanpassingen gedaan hebben aan de bak dus neem aan dat die standaard is , en dan draaien ze nog niet kapot? van wat ik gehoord heb maargoed dit is allemaal horen zeggen en geen feiten het kan altijd zijn dat de bak van jou jan niet helemaal goed meer was en toen gewoon kapot draaide ?

ik weet niet of jullie bekent zijn met ladamir dat is een gast die veel met lada classic modellen doet en hij heeft me vertelt dat er meer olie in de bak van de lada moet dan staat aangegeven de 5e versnelling krijgt anders niet genoeg smering en koeling en loopt dan kapot, bij lange afstanden rijden op autobaan .

maargoed ik denk dat het een kwestie is van uitproberen en dan maar zien wat het word ? mits idd de kosten het toelaten maar een turbo heb ik liggen :D

de bak van de 2104 zal misschien ook anders zijn als die van de niva maargoed projecten genoeg :wink:
bornniva
Lid 2015

Berichtdoor bornniva » 01 jan 2014, 12:45

ooja alvast beste wensen iedereen !!! :D :D
bornniva
Lid 2015

Keer terug naar Motor