ruilmotor zoeken of revisie?

Motorblok, cilinderkop enz

Moderator: pietsky

ruilmotor zoeken of revisie?

Berichtdoor wimpie 4X4 » 16 jan 2014, 20:43

Hier volgt mijn eerste Niva-verhaal op dit forum. Toch beetje spannend :oops:
Ik heb onlangs mijn eerste niva gekocht :D : een 1,6 op LPG, lichte vracht, 83.000km, bouwjaar 1993. Na een paar kleinere probleempjes opgelost te hebben door de controle geraakt.
So far so good.
Dan één weekje gereden en de motorproblemen begonnen: slecht starten, sputteren, af en toe stilvallen, witte smurrie hier en daar (dop kleppendeksel, peilstift olie)....
Enfin: riekt naar koppakking lek, blok ooit te heet gelopen, mss zelfs scheurtjes in blok.....
Wat blijkt nu na het opensmijten van de motor (door een vriend want zelf ben ik daar niet zo goed in): diegene die de laatste koppakking geplaatst heeft, is niet goed bezig geweest.
Bouten supervast aangedraaid en bij deze de cilinderkop scheef,
Als extraatje: blijkbaar redelijk compressieverlies (ik weet geen exacte getalletjes maar er is eerst een lektest gedaan), en olielekkage van klepgeleiders.
Verdekke toch, de particuliere verkoper heeft ons goed bij ons....... :evil:
Nu is mijn vraag:
1/of: beter een ruilmotor zoeken? Waar te vinden? Wat mag ik daar aan geven?
2/of: gaan voor vlakken en revisie van cilinderkop en we zien dan wel hoe het verder verloopt?
Extra vraagje: indien bvb. zuigerveren moeten vervangen worden: kunnen de zuigers er langs onder uit of moet de hele motor er weer terug uit?
3/andere voorstellen?
Laatst bijgewerkt door wimpie 4X4 op 30 jan 2014, 08:50, in totaal 2 keer bewerkt.
wimpie 4X4
Lid 2015

Mijn Niva('s): 1.6 LPG '93

Re: ruilmotor zoeken of revisie?

Berichtdoor ladanivabelgium » 17 jan 2014, 07:52

Wim, welke Niva is het? Misschien is hij hier bekend

Over je motor: vergeet niet dat elke 1600 al minstens 20 jaar oud is. Hier en daar zal je nog wel een goede 2dehands vinden, maar 't is altijd koffiedik kijken. Ik zou de cilinderkop reviseren en ook het blok aanpakken. De zuigers gaan er langs boven uit
Draco dormiens nunquam titillandus
ladanivabelgium
Site Admin

Mijn Niva('s): Niva 1.9TD
Niva Cabrio restoproject
Niva 1.6 '78 restoproject
Lada 2101

Berichtdoor Walby » 17 jan 2014, 12:55

zuigers gaan er langs boven uit, maar je gaat je blok er toch terug uit moeten halen.
Je karterpan moet er onderuit en als je de drijfstangen los maakt vallen de schelpjes er uit.
En je voor diff zit in de weg als je het blok in de niva laat zitten.

Ik heb hier nog een 1600 blok liggen, geen idee hoeveel km en welke staat, maar heeft al zeker 10 jaar niet meer gelopen, dus daar moet de kop pakking ook van vervangen worden.
Kleppen na kijken en eventueel vervangen.

Als je een blok op reserve wilt hebben om te reviseren is dit een oplossing, maar als je zo snel mogelijk je niva weel rijdende wil hebben, is dit blokje evenveel werk als het geen dat je nu hebt.
Homo Sapiens non urinat in Ventum
Walby
moddereter

Mijn Niva('s): t' zonneke 1,7 mono 79

Berichtdoor wimpie 4X4 » 18 jan 2014, 17:23

Bedankt voor jullie snelle reactie.

Heb het foto-topic eerst goed gelezen :D en bij deze mijn eerste "foto-plaats-poging":
Eerst enkele foto's van de Niva zelf: misschien herkenbaar voor iemand?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dan hebben we (op jullie aanraden) besloten om voor de revisie te gaan en de cilinderkop is reeds binnen om eerst af te persen, aanstaande maandag of dinsdag uitsluitsel en dan offerte voor revisie.
Voor de geïnteresseerden enkele foto's bijgevoegd.....en wat merken de kenners allemaal op?

Extra vraagje: is er een simpele methode om de slijtage van de zuigerveren te testen, nu de cilinderkop eraf is?

Ter info: op REKUP.net (gratis en lijkt mij toch wel handig) een aanvraag gedaan voor motor en volgende dag al reactie: motor 1600 van 1990, 86000km, 1 md garantie, carbu ontbreekt: 250Euro +BTW
maar zoals jullie zelf voorstellen: we gaan voor de revisie van de huidige motor :D

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
wimpie 4X4
Lid 2015

Berichtdoor ladanivabelgium » 19 jan 2014, 06:43

ik ken deze niva, is nog van een lid geweest in de beginjaren van de club. Zie de foto's hieronder genomen tijdens de ALLEREERSTE clubuitstap op 1/11/2001

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wat meer over je Niva: in 2002-2003 is er een motor in gezet die maar 4000 km had (weet ik zeker). De carrosserie is volledig gezandstraald en de auto is terug gespoten. Later werd de Niva verkocht en heb ik hem een hele tijd niet meer gezien. Tot een jaar of 2-3 geleden een clublid me vroeg om mee te gaan kijken naar een Niva. Het was dus deze en hij stond te koop in Rumst (BW, weet je nog?). Ik vond hem toen te slecht (vooral de bodem) voor de gevraagde prijs. Nu duikt hij dus terug op :D

Een simpele manier om te zien of de zuigerveren nog goed zijn is er niet. Als je de zuigers duidelijk over en weer kan 'kantelen' in het blok is het mis. Als je een duidelijke stootrand voelt in de cilinder aan het BDP is het ook goed mis. In 2002-2003 had dit blok 4000 km, dus mogelijk valt het nog mee.
Draco dormiens nunquam titillandus
ladanivabelgium
Site Admin

Mijn Niva('s): Niva 1.9TD
Niva Cabrio restoproject
Niva 1.6 '78 restoproject
Lada 2101

Berichtdoor wimpie 4X4 » 19 jan 2014, 11:32

Voila begot: dat is'm volledig!!!! Rusland is groot, maar de Belgische Niva-wereld is blijkbaar zeer klein :D Ik heb mij da ook maar direct lid gemaakt, want u verstoppen met ne Niva lukt hier toch niet :bier:

Mijn Niva is blijkbaar ook "nen echte" geweest, als je naar de foto's kijkt....goe bezig toch....

Even verder dit Niva-verhaal uitdiepen nu we al een pak meer info hebben: (mss ander topic, Jan?)
De Niva zal in Rumst waarschijnlijk gekocht zijn door iemand uit Affligem (adres vader stond op inschrijvingsbewijs, even tel.nr. gezocht en opgebeld: zijn zoon heeft er niet lang mee gereden, maar meer info krijg ik er niet uit en het tel.nr. van zijn zoon krijg ik niet......beetje raar toch? mss heeft de zoon een ongeval gehad, want bumpers zijn bvb anders/bullbar is er met nieuwe bouten opgezet/2 extra voorlichten weg/achteraan sporen van niet zo goede herstelling/enige schade onderaan/naden en kieren niet overal gelijk...), waarschijnlijk hebben zij er in 2011 een LPG-installatie ingelegd (zie foto, bekende installateur bij jullie?) en hebben de Niva dan doorverkocht aan een Bornemse Niva hobbyist-opkoper-hersteller-verkoper.
De wagen heeft bij deze Niva-lover een goed jaar in de serre gestaan, hij heeft hier en daar herstellingen/verbeteringen uitgevoerd waaronder een nieuwe cilinderkoppakking gestoken! Maar dan blijkbaar niet volgens de regels van de Niva-bijbel. Beetje spijtig natuurlijk.
Door het stopzetten van zijn hobby heeft hij deze dan in oktober 2013 aan mij verkocht voor ..... 1000 Euro..... Hij was het wel waard voor mij (LV+LPG was mijn vereiste) en technisch was hij het ook wel waard voor mijn vriend-mechanieker. Hij heeft ondertussen al wel heel wat gevloekt ook, moet ik eerlijk zeggen, zijn imago..... weetjewel :D. Maar absoluut no hard feelings, voor 1000 Euro moet je ook geen gouden lada verwachten hé, en die verborgen gebreken....it just happens. Basta!
De roest is spijtig genoeg wel een ietsiepietsie verder gekropen ondertussen, maar voor de rest zagen we het net wel zitten.
Na nog een paar herstellingen is de Niva op 31 december!! 2013 door de keuring gefloept.
En na één week rijden (een volle, zacht gereden 200 km!!) krijgen we de reeds beschreven motorproblemen :oops:
Enfin: mijn Niva-verhaal zit voorlopig (nog) niet al te zuiver in elkaar, maar niet getreurd: samen met mijn vriend-mechanieker en jullie "ongebreidelde liefde" om Niva-bezitters zo veel mogelijk te helpen, komen we er gegarandeerd.
Als de cilinderkop niet lekt, uitsluitsel ma of di aanstaande, en de zuigers "rammelen" niet al te veel, dan gaan we full-power voor de revisie, en binnen een week of twee terug on the road..... :blij:
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door wimpie 4X4 op 25 jan 2014, 22:14, in totaal 1 keer bewerkt.
wimpie 4X4
Lid 2015

Keer terug naar Motor