motorblokgeschiedenisles

Motorblok, cilinderkop enz

Moderator: pietsky

motorblokgeschiedenisles

Berichtdoor wimpie 4X4 » 13 feb 2014, 09:40

Hier een foto van het zeer vers gespoten gespoten BA3-blok.
(foto staat op zijn kop, sorry, maar Tinypic heeft zo af en toe zijn kuren en ik krijg het niet omgedraaid binnen Tinypic)

Ik zou zeer graag zoveel mogelijk geschiedenis aan dit blok "vastplakken".

BA3?
De cijfers 2106?
Er is nog een nummer te lezen: 27281 K, waarschijnlijk serienummer, mss ook iets uit af te leiden?
Afbeelding
wimpie 4X4
Lid 2015

Mijn Niva('s): 1.6 LPG '93

Re: motorblokgeschiedenisles

Berichtdoor pietsky » 15 mei 2014, 09:17

Motorblok is van oorsprong Lada Vaz 2106.
Er moet ook een ingeslagen nummer op het blok aanwezig zijn als het goed is.
Info gevonden alle klassieke motorblokken beginnen met het cijfer 2!!
Afbeelding
Voor een orgineel motorblok van de klassieker ВАЗ: 2103, 2106, 21213 op de locatie zone 1 staat het orginele motornummer.
Motorblok ВАЗ 2123 en ВАЗ 21214 zone 2.
Staat er een nummer in de krukas geslagen?
Laatst bijgewerkt door pietsky op 15 mei 2014, 09:48, in totaal 1 keer bewerkt.
Helaas Nivaloos op dit moment.
pietsky
moddereter

Mijn Niva('s): ..

Berichtdoor wimpie 4X4 » 15 mei 2014, 09:45

Afbeelding

Is het dit? zie foto boven.
2121
5128042
Enige info af te leiden uit dit getal?

PS: zie ook onderste foto: er is een "opgelegd" nummer te zien: onder drie vriespastilles, ter hoogte van 2106: "27281 K" ?
wimpie 4X4
Lid 2015

Berichtdoor pietsky » 15 mei 2014, 10:09

Yep dit is het!!
Deze info is van belang om te weten voor welk type Lada het blok van orgine gemaakt is.
2106 is in principe voor een 2106 gemaakt, er is veel informatie dat 2106 onderdelen gebruikt zijn voor de Lada Niva, dus met 100% zekerheid is dus niet te zeggen of het blok daadwerkelijk uit een Lada 2106 komt.
Onderstaand foto van motorblok ВАЗ-21213, 21214, 2123
Afbeelding
De motorblokken van de ВАЗ 2123, ВАЗ 21214, ВАЗ 21213 beginnen in principe met de tekens «*»
Het eerste cijfer van het motorblok uit jouw Lada Niva, in dit geval een 5 geeft het jaartal aan van bouw!
De cijfers 2121 geven aan dat het specifiek uit een Lada Niva 2121 komt!!
Volgens Russische gegevens is de montage van de montage van de 21213 blokken in de Lada Niva omdat het design speciaal voor de 21213 ontwikkeld was, het doel was om het vermogen te verhogen van de motor en het design van het 2106 motorblok voldeed niet aan de gevraagde specificaties.
Weer wat meer gegevens over dit motorblok het is inderdaad gebruikt in de ВАЗ 2106, maar ook in de ВАЗ-2121 Нива, ИЖ-2126 Ода, Москвич-2141, VAZ -2121 Niva , IZH -2126 Ode , Moskvich -2141.
Onderstaand een foto van dit blok
Afbeelding
Gaarne even kijken naar de krukas of hier ergens een nummer ingeslagen staat!!
Gezien de info die ik gevonden heb is het motorblok, van het jaartal 1985 omdat er in 1974 en 1975 twee motornummers werden ingelagen links en rechts.
Na 1975 werd er 1 nummer gebruikt, op de motroblokken van de types ВАЗ-2101, ВАЗ-2102, ВАЗ-2103, ВАЗ-21011, ВАЗ-2104, ВАЗ-2105, ВАЗ-2106, ВАЗ-2107, ВАЗ-2121, werd in principe gebruik gemaakt van twee rijen nummers, tot 1986.
Afbeelding
Na 1985 is men overgegaan op 1 rij motornummers.
Afbeelding
pietsky
moddereter

Berichtdoor pietsky » 15 mei 2014, 12:25

Even verder gezocht en wat meer info over dit blok.
Afbeelding
We zien dus bovenaan een B
ВАЗ in het midden
27281 К onderaan rechts
2106 onderaan links

Wat zegt dit allemaal:
Een voorbeeld.
D
ВАЗ
01 07 85 N 2106

D (A, B, C, F, H) – примененная оснастка; Uitvoering van het motorblok met onderdelen.
ВАЗ – завод-производитель; De fabriek waar het motorblok is vervaardigd.
01 07 85 — дата изготовления блока двигателя; Data wanneer het motorblok is geassembleerd.
(К, N) – шифр бригады; De montagelijn welke het motorblok geassembleerd heeft.
2106 – обозначение модели блока цилиндров. Het model van het motorblok.

Dus jouw motorblok heeft de volgende specificaties!
B uitvoering. op de fabriek kan men dan vertellen wat er aan de motor voor onderdelen gezeten heeft.
ВАЗ de fabriek waar het motorblok vervaardigd is!
27 2 81 Datum van het motorblok waarop het geassembleerd is 27 februari 1981
К de montagelijn van het motorblok
2106 Type motorblok.

De andere cijfers 2121 staat voor het model Lada waar de motor in gemonteerd is, 5128042 is het serienummer, 5 128 042 ofwel 5 miljoen 128 duizend 042 twee en veertig

Tot zover de historie van dit motorblok, 33 jaar oud dus!!
Nog even een feitje:
Het serie nummer werdt direct voor de assemblage er in geslagen door een machine van een duitse firma, met een kracht van ong 560Nm.
Na 1987 is men met het serienummerren van de motoren opnieuw bij 0 begonnen, dit omdat er 10 000 000 motoren gebouwd waren en de nummer machine maar tot 8 cijfers ging, het veranderen van de machine zou teveel gekost hebben, dus terug naar 0
pietsky
moddereter

Berichtdoor wimpie 4X4 » 15 mei 2014, 16:06

Amai, ne zeeeeer interessanten boterham,
Wikipedia is er niks tegen :D
Nu weet ik alvast dat ik een Lada van '93 op papier gekocht heb, met een motor van '81!!!!! De geniepigaards!
T'zal wel zijn dat we het ganse moteurke moeten reviseren hebben begot :evil:

Pietsky, ik zou een paar Duvelkes tot bij u brengen voor deze toffe uitleg, maar ik heb uw woonplaats even gegoogled...
en ik ga hem niet koud kunnen houden tot ginder...
Maar toch ferm :bedankt:
wimpie 4X4
Lid 2015

Berichtdoor pietsky » 15 mei 2014, 16:45

Wim dank je wel maar ik ben nog steeds bezig om naar europa te komen wanneer weet ik helaas niet maar dan wordt Belgie ook aangedaan.
Niva uit 93' daar hoort dus eigenlijk de 21213 motor in.
Zoals eerder gevraagd, heb je evt een nummer op de krukas gezien, of kun je dit nog vinden!
Ik zie nu in de schelpjes posting dat de motor in elkaar zit.
Er wordt namelijk melding gemaakt om een evt krukas met nummer 2103 te vervangen voor de krukas met nummer 21213 schijnt veel beter te zijn en beter uitgebalanceerd.
pietsky
moddereter

Berichtdoor wimpie 4X4 » 15 mei 2014, 18:07

Nee, sorry,
geen krukas nummer te vinden op mijn foto's en ik kan er hem moeilijk terug uitvijzen :wink:
Maar iemand heeft er dus zeker en vast een andere motor ingestoken, waarschijnlijk een oude erin en de betere eruit.
Het zal zeker geen LadaLover geweest zijn :niks_van:
Mss weet Jan er iets meer van, want hij heeft ooit verteld dat er in mijn Niva een andere motor gestoken is, dat bleek toen wel een goede motor te zijn. Ondertussen kan de goede motor natuurlijk kaduuk gereden zijn door niet-Ladalovers.
Eventueel over naar Jan?

Soloke voor Pietsky op z'n Kursks: Спасибо и встретиться с вами в Бельгии
wimpie 4X4
Lid 2015

Berichtdoor ladanivabelgium » 16 mei 2014, 04:19

'k moest ff denken over welke niva het ook alweer gaat, 'k ben ook geen 20 meer :D
Dus: jouw motor is ooit van mij geweest. Hij zat bij een partij Niva's die ik ooit in NL kocht. Walby's eerste Niva is daar eentje van. Als ik het goed heb was dat in 2005. De toenmalige eigenaar van jouw Niva, Jan van den Broeck, heeft toen die motor van me gekocht. Het was toen een 4000 km jonge revisie. Jan heeft de Niva een paar jaar later verkocht en hij verdween uit beeld. Ik kwam hem terug tegen toen een clublid me vroeg om mee te gaan kijken naar een Niva. Dat is nu geloof ik 3,5 jaar geleden. Ik raadde hem toen af die Niva te kopen omdat er te veel laswerk aan was. Dat was dus de Niva die de jouwe zou worden. Nu over die motor: het zal nog wel de motor zijn die ik toen verkocht heb, vergeet niet dat er alweer 10 jaar overheen gegaan is en dat een Nivamotor soms wel best een zwaar leven heeft. Vooral een carbumotor waarvan de carbu dan weer te rijk en dan weer te arm is afgesteld heeft het niet gemakkelijk. Dat is ook de reden waarom 17i's kwalitatief vele malen beter zijn als ze een hogere kilometerstand hebben. Zwaar offroaden doet er ook niet echt goed aan. Je mag een vers gereviseerde motor hebben, als de radiator vol blubber zit en de motor wordt 1x echt te heet is het scherp er al vanaf.
Draco dormiens nunquam titillandus
ladanivabelgium
Site Admin

Mijn Niva('s): Niva 1.9TD
Niva Cabrio restoproject
Niva 1.6 '78 restoproject
Lada 2101

Berichtdoor wimpie 4X4 » 18 mei 2014, 09:32

Nu weten we écht bijna alles. Tof.
Spijtig genoeg hebben de tusseneigenaren, tussen Jan vd Broeck en mij, er toch redelijk ruig mee omgesprongen.
De motor is ondertussen terug ferm gereviseerd, maar als ik het zo hoor had ik er dan toch beter een 1,7i ruilmotor ingelegd.
Want off-roaden is zeker de bedoeling. Zonder modder en spetter en putten: geen plezier begot.
Voordeel bij het nadeel: het is dan toch een 'beetje' een slechte aankoop geweest, maar ik heb al heeeel veel bijgeleerd over mechaniek, want alhoewel ik reeds op tram 50 zit, ben ik op mechaniek-gebied een absoluut groentje.
En deze Niva heeft zowat overal mankementen en dus is dit mijn super-leer-materiaal: met - gelukkig maar - zeer goedkope vervangmaterialen en toch wel eenvoudige techniek. Wel allemaal op z'n Lada's, maar dat maakt het juist zo uniek.
Dat hebben jullie al gemerkt door mijn vele vragen op dit forum zeker :wink: ?
Toch (nog eens) allemaal ongelooflijk bedankt, zonder jullie......:Doh:
En "carrossier" moet ik ook nog worden, want dat is nog een extra verhaal bij deze Niva. Ik ga eerst een tweedehands halfautomaatje op de kop tikken (tips altijd welkom) en dan beginnen we er aan
Belangrijkst: hij is van de allereerste keer door de controle geraakt in december 2013, het is een LV (lage taxen), ik rijd nog steeds rond (rond is niet écht het juiste woord), waarvan 90% op LPG (toch écht goedkoop), en hij rijdt zo "speciaal" dat niemand anders er wil mee rijden, dus: houden zo, want dan is hij helemaal voor mij alleen :goedzo:

Maw: ik bekijk het allemaal nog steeds positief, de mensen rond mij zeggen er iets heel anders over, maar opvallen dat ik doe :R_CHAM~1:

PS: ik zal dus écht in Kessel moeten passeren, Jan, dan kunnen we eens lekker keuvelen over mijn zotte Lada-aankoop, en toch ben ik meer en meer Lada-lover aan het worden. Raar hé? Dan toch Midlife?
T'is dat of een maîtresse zeg ik dan tegen mijn vrouw die steeds meer zucht en blaast....en dan laat ze mij met plezier sleutelen aan de Lada....uuuuren en uuuren.....no prob!
En als de Niva dan even uit elkaar ligt, dan spring ik op mijn oranje griet: ne KTM 990 SMT, nog zo'n sleutelmasjien, noppenbanden erop en off-roaden maar....ook fun zelle...in juni naar schotland ermee.....prospectie voor de Niva?.....wie weet......
wimpie 4X4
Lid 2015

Keer terug naar Motor