mechanische "automatische" kettingspanner of hydraulische?

Motorblok, cilinderkop enz

Moderator: pietsky

mechanische "automatische" kettingspanner of hydraulische?

Berichtdoor wimpie 4X4 » 29 apr 2014, 07:27

Ik denk dat ik mijn mechanische kettingspanner (niva 1600 Carbu) moet vervangen worden, want de power is er volgens mij af en bij koude startperiode op ralentie, hoor ik de ketting tikken tegen.....
Als ik gas geef (+2000 toeren) of motor warm: tikken riebedebie.
Na opspannen ketting: tikken soms meer, soms minder, soms weg, als het dan lukt: komt na paar weken gegarandeerd terug.
Daarom denk ik: kettingspanner heeft duidelijk last om zijn spanning op te houden, en ik zet de dopmoer zeeeeer stevig vast :wink:
Of iets anders mss?

Ideetje: Op verschillende russische sites wordt er veel over een mechanische "automatische" kettingspanner gesproken. Vooral van het merk Pilot.
Lijkt mij interessant om de ketting constant op de juiste spanning te houden?
Iemand ervaring mee?
Indien positief: waar best bestellen?
Afbeelding

2e ideetje: kan ik er geen hydraulische kettingspanner (zoals bij de "modernere" Niva's) opzetten?
wimpie 4X4
Lid 2015

Mijn Niva('s): 1.6 LPG '93

Re: mechanische "automatische" kettingspanner of hydraulisch

Berichtdoor ladanivabelgium » 29 apr 2014, 07:37

op het Zuid-Afrikaanse nivaforum loopt een discutie over deze spanners. Ik zoek straks even de juiste link voor je op. Ikzelf geloof er niet in...

heb je al eens gecontroleerd of je kettinggeleiders niet kapot zijn? Bij een 1600 wil het bovenste geleidertje nog wel eens 'verdwijnen' om dan de rest van z'n leven in de carterpan door te brengen.
BTW: ik heb spanners en kleine geleiders op stock normaal gezien

in het rode cirkeltje zit normaal een geleider
Afbeelding

in theorie zou het kunnen, een hydraulische kettingspanner monteren, maar een multi heeft enkele ipv van dubbele tandwielen en da's het grootste probleem. Het is niet enkel de spanner die je moet vervangen, maar de hele distributiehandel
Draco dormiens nunquam titillandus
ladanivabelgium
Site Admin

Mijn Niva('s): Niva 1.9TD
Niva Cabrio restoproject
Niva 1.6 '78 restoproject
Lada 2101

Berichtdoor Walby » 29 apr 2014, 11:26

ladanivabelgium schreef:heb je al eens gecontroleerd of je kettinggeleiders niet kapot zijn?

Of te ver ingesleten. De halve maan waar de spanner tegen drukt kan ook te ver weg gesleten zijn waardoor er ook geen spanning meer op de ketting komt, ook al werkt je spanner perfect. (spanner staat dan op zijn uiterste zonder druk op de maan te zetten)
(als je deze vervangt, moet je de eerste paar 100km je ketting regelmatig spannen omdat deze moet ingelopen worden, en dan valt de spanning rap weg)

Dit zie je pas als je de ketting en de maan eruit haalt.
Maar mijn verdachte nummer 1 is gelijk jan zegt, de geleider die aan de stroomverdeler zijde zit is weg.

Wat het ook nog kan zijn is een versleten / gerokken keting, deze kan je ook niet meer spannen omdat hij gewoon weg te lang geworden is. Een ketting van een 1600 kan gemakkelijk een halve schakel langer geworden zijn. (heb ook al meer gezien)

Ik denk dat je best gewoon de ketting, die maan en de andere geleider besteld en samen vervangt (pakking distributie deksel heb je dan ook nodig). Steek dan ook meteen een nieuwe keerring voor de krukas poelie want je hebt dan toch de distributie deksel in je handen.
Homo Sapiens non urinat in Ventum
Walby
moddereter

Mijn Niva('s): t' zonneke 1,7 mono 79

Berichtdoor wimpie 4X4 » 29 apr 2014, 18:24

De motor van de Niva is volledig gereviseerd 700 km geleden: geleiders, ketting en tandwielen waren nog goed in orde en waarschijnlijk zelfs niet al te lang geleden vervangen. Geleiders zelf waren nog maar klein beetje ingesleten.
Daarom dat mijn gedacht eerder ging naar de kettingsspanner?
Is er een manier om de kettingspanner te testen op voldoende sterkte? En dat hij niet verder meer kan duwen? (wegens halve maan uitgesleten/gerokken ketting zie Walby)

Als het de spanner niet is, (en als Jan niet in de Pilot-versie geloofd laat ik deze versie vallen, hydraulisch ook geen optie, dus een gewone spanner zal het dan worden :D)
dan is de ketting waarschijnlijk te ver uitgerokken en ga ik deze zeker moeten vervangen.
Ondertussen kan ik al de andere onderdelen natuurlijk nog eens bekijken op slijtage. Maar op 700 km kan dit volgens mij niet écht, of de vorige eigenaar heeft er sjinese-internet- charlatan-prutsen opgevezen.....en dan is de halve maan mss al helemaal naar de maan :blah:
wimpie 4X4
Lid 2015

Berichtdoor Walby » 29 apr 2014, 20:30

een gerokken ketting kan je ook zien als je de kleppen deksel er af neemt.
Het lange streepje op de krukas poelie gelijk zetten met het streepje op het distributie deksel.
En dan kijken of het bolletje op het nokkenas tandwiel nog overeen komt met het streepje op het nokkenas huis.
(moet wel gebeuren met een ketting die iets of wat gespannen is)
Homo Sapiens non urinat in Ventum
Walby
moddereter

Mijn Niva('s): t' zonneke 1,7 mono 79

Berichtdoor wimpie 4X4 » 29 apr 2014, 21:58

Ok, check gerokken ketting: staat bovenaan op mijn TO-DO lijstje.
Ander deeltje van (mijn lange :wink:) TO DO lijst: zie onderdeel: elektriciteit
wimpie 4X4
Lid 2015

Keer terug naar Motor