vraagje radiateur

Motorblok, cilinderkop enz

Moderator: pietsky

vraagje radiateur

Berichtdoor luckystrike1968 » 14 aug 2014, 18:00

Hallo mede-Lada-lovers.. ;-)

ik kwam gisteren tot de ontdekking dat er in het koelsysteem van mijn vorige week aangeschafte Niva, bruine smurrie zit wat in de verste verte niet lijkt op koelvloeistof. Mijn diagnose is dat er ooit water in gedaan is als noodoplossing en dat dit is blijven zitten met als gevolg roesten en dus water wat in bruine smurrie veranderd is. (de vorige eigenaar heeft bijvoorbeeld ook nooit goed schoongemaakt na off-road rijden.. dus ik denk dat hij ook nooit meer gedacht heeft aan het vervangen van het water voor koelvloeistof..)
denken jullie dat deze diagnose klopt, of zou er ook nog wat anders aan de hand kunnen zijn?

als mijn diagnose klopt, kan ik twee dingen doen; alles doorspoelen totdat de bruine smurrie eruit is en vervolgens weer koelvloeistof erin doen, OF, het hele systeem vervangen voor nieuw... ik zag dat ik bij www.russian4x4.de voor 100 euro slangen en een radiateur heb, dat zijn de kosten dus niet. Ik zag ook dat 1 slang lichtjes gescheurd is en lekt, dus die moet ik toch al vervangen.
Wat zouden jullie doen?

en... ik las ergens dat de website die ik hierboven noem niet een beste is omdat daar veel chinese troep verkocht wordt? welke website verkoopt wel goede Niva-onderdelen?

grtzz, en bedankt alvast!
luckystrike1968

Mijn Niva('s): 1.7I, 2002

Re: vraagje radiateur

Berichtdoor djonieboy » 14 aug 2014, 19:13

Bij ronell, in nederland met twee dagen binnen. Originele
onderdelen uit de fabriek.
djonieboy
Lid 2015

Mijn Niva('s): 1600 '85

Berichtdoor hades » 14 aug 2014, 19:14

djonieboy schreef:Bij ronell, in nederland met twee dagen binnen. Originele
onderdelen uit de fabriek.

Klopt!

Even registeren (kan nu wat langer duren ivm vakantieperiode)
http://www.lada-shop.eu
Winner lifetime award most annoying avatar
hades
Lid 2015

Mijn Niva('s): Niva 1.6 1986

Berichtdoor luckystrike1968 » 14 aug 2014, 19:29

Ok thanx! Heb me geregistreerd, even wachten op een password.

Any thoughts voor wat betreft de radiateur en de bruine smurrie? Zag in een ander topic (over een reis naar rusland) dat die niva hetzelfde probleem had. Alleen was daar de smurrie het gevolg van het mengen met olie. Dat is bij mij niet zo denk ik omdat de motorolie een gewone kleur heeft en nergens lekt. Dan denk ik dat mijn koppakking (nog) niet aangetast is dus. Ik ga m morgen uit elkaar halen en schoon maken (radiateur en slangen).
luckystrike1968

Berichtdoor Walby » 15 aug 2014, 11:58

Als die smurie aanvoelt als mayonaise dan is het zeker weten de koppakking.
Een lek langs het olie kanaal dat naar de kop gaat.
Je motor olie gaat er vaak nog ok uitzien omdat het lek maar in 1 richting is. De druk in dat olie kanaal is altijd hoger dan dat van de koelvloeistof.

Koppakking vervangen, eventueel laten vlakken.
Homo Sapiens non urinat in Ventum
Walby
moddereter

Mijn Niva('s): t' zonneke 1,7 mono 79

Berichtdoor luckystrike1968 » 15 aug 2014, 15:31

heb vandaag radiateur en slangen uitgebouwd, helemaal schoongespoeld en weer ingebouwd. En schone koelvloeistof erin gedaan.
de bruine troep die eruit kwam was zeker niet vermengd met olie, het was namelijk zo dun als water. geen "mayonaise" dus... gelukkig!
nu maar eens kijken de komende weken. Er zal vast nog troep achtergebleven zijn dus de vloeistof zal met een aantal ritjes wel weer smerig worden, maar het is in ieder geval al schoner dan het was. Als het weer bruinig wordt, spoel ik alles nog een keer door, net zo lang tot het schoon is. Voorlopig zou ik er zo weer mee moeten kunnen rijden, maar ik denk dat ik niet alle troep er uit ga krijgen, dus op termijn moet het (radiateur, slangen, thermostaat) sowieso vernieuwd worden denk ik.
Of denken jullie dat ik sowieso alles moet vervangen? ik kijk de komende ritjes even of de motor goed gekoeld wordt (dus ook of bijv. de thermostaat nog goed werkt).
luckystrike1968

Berichtdoor A26O4 » 31 aug 2014, 11:59

Zolang alles goed doorstroomt, er geen brokken in zitten en alles goed koelt valt het allemaal wel mee.
Zeg maar Pieter als dat makkelijker is.
A26O4
Lid 2015

Mijn Niva('s): 1600 87
1600 94
2105 91
2101 77

Berichtdoor steveh » 01 sep 2014, 06:22

Het hele boeltje inclusief de motor mee doorspoelen. Of zo een spoelproduct bij t koelwater kappen ?
pietsky schreef:Rijden in en met een Lada Niva is een levensstijl die je niet verloochent, daar ben je als Niva rijder gewoon trots op.
steveh
Event team

Mijn Niva('s): 1.7i '88
1900 D '95
2001 rollende kas !

Keer terug naar Motor