motor loopt warm

Motorblok, cilinderkop enz

Moderator: pietsky

Re: motor loopt warm

Berichtdoor pietsky » 11 dec 2014, 13:25

Buster schreef:
pietsky schreef:Ram
In deze heb je geljk er schijnen uit de laatste versies monopoints te zijn die inderdaad met elec fans zijn uitgerust.

Juiste, mijne heeft ook al elektrische fan!

Buster daarom vond je opmerking 105 110 graden ook zo vreemd, mono temp aanslaan 97 en afslaan 93 graden celcius.
Helaas Nivaloos op dit moment.
pietsky
moddereter

Mijn Niva('s): ..

Berichtdoor Buster » 12 dec 2014, 09:37

ladanivabelgium schreef:bij de latere mono's zitten er inderdaad elektrische fans op (2000 en 2001).
Bij de multi schakelen de fans in op 105°C en terug uit bij 101°C

@ Piet,

Ik heb een mono en een Multi staan. De bedoeling is dat de mono in de 1600 komt en wou dan direct een elektrische fan bouwen maar ben naar mijne mono gaan kijken en deze heeft al reeds een elektrische fan. No Probs so far :D
Niva under construction
Buster
Lid 2015

Mijn Niva('s): 1.6 1993
1.9D 1996

Berichtdoor maxim45 » 27 dec 2014, 08:30

volgens een engelse vriend zou het eventueel kunnen dat de ontsteking van mn Niva niet goed staat en hij daardoor warm loopt . Heeft iemand daar al iets over gehoord ?
maxim45

Mijn Niva('s): 1.7I

Berichtdoor ladanivabelgium » 27 dec 2014, 08:36

kan kloppen, als de ontsteking veeeeel te vroeg staat wordt de motor warm, maar dan hoor je hem wel pingelen en zal hij nadraaien als je hem stil legt. Maar jre hebt een 17i, dus normaal staat de ontsteking altijd goed. Nog een mogelijke verdachte is de radiateurstop, daar zit een drukgevoelige klep in. Als die niet meer opent wordt hij ook te warm. Kijk ook even of de darm tussen radiator en expantievatje niet verstopt zit, gebeurt wel eens en dan wordt hij ook te warm
Draco dormiens nunquam titillandus
ladanivabelgium
Site Admin

Mijn Niva('s): Niva 1.9TD
Niva Cabrio restoproject
Niva 1.6 '78 restoproject
Lada 2101

Berichtdoor A26O4 » 27 dec 2014, 12:24

als hij te weinig brandstof krijgt zal hij ook warmlopen, maar dat zou bij een multi ook goed moeten zijn.
Zeg maar Pieter als dat makkelijker is.
A26O4
Lid 2015

Mijn Niva('s): 1600 87
1600 94
2105 91
2101 77

Berichtdoor JJNIVA » 28 dec 2014, 21:14

Hoi Maxim,

De temperatuurmeter in het dashboard kan afwijken indien er slechte solderingen op de print achter de klokken zitten, dit was bij de mijne ook het geval.
Bij de mijne gaf het klokje een te hoge temperatuur aan, de benzinemeter stond te hoog, en er knipperde af en toe een lampje in het dashboard indien ik het licht of de richtingaanwijzer aanzette.
Het beste is de temperatuur te controleren door de temperatuur uit te lezen op de ECU dmv OBD. (OBD met bluetooth koste mij minder dan 10 Euro, en werkt icm diverse appjes op de GSM)

Kijk ook of de fans draaien, bij mij zaten er te lichte zekeringen in de zekeringenkast bij de OBD stekker.

success, jan
JJNIVA
Lid 2015

Mijn Niva('s): 17i LPG G3 2007

Berichtdoor A26O4 » 29 dec 2014, 10:44

de thermometer die naar de ecu gaat is een andere dan deze die naar de klokken gaat!
dus 100°C op het dashboard is niet noodzakelijk 100°C voor de ecu
Zeg maar Pieter als dat makkelijker is.
A26O4
Lid 2015

Mijn Niva('s): 1600 87
1600 94
2105 91
2101 77

Berichtdoor pietsky » 29 dec 2014, 15:48

Maxim
Zoals eerder gepost door anderen controleer je temperatuur van je koelsysteem met een thermometer, en vergelijk dit evt. aanslaan van de fan's en de klok op je dasboard.
Het aanslaan van de fan's zou dan rond de 100 graden celcuis moeten of een beetje hoger, evt. kun je je thermostaat vervangen voor een type wat opent bij 82 graden.
En meten met een thermostaat erin svp.
Zonder thermostaat functioneert het koelsysteem van de Niva niet optimaal.
En zet je kachelkraan helemaal open als je je koelsysteem bijvult en ontlucht.
pietsky
moddereter

Berichtdoor BartVoermans » 08 jun 2016, 14:24

pietsky schreef:Foto van de ECU de aansluiting van de omcirkelde draad zwart violet gebruik je voor het signaal van je electrische fan, deze foto is van een mono point met fan, normaal is deze aansluiting leeg.
De aansluitings draad gaat naar een relais aansluiting 86.

Even nog de temperatuur van de monopoint aanslaan van de fan 97 C en afslaan van de fan 93 c.

Pietske,
Super foto en super uitleg. Ik ben nu bezeg met de ZuidkaapNiva en ontdek dat de fans niet aanslaan. Het is een Monoponit met electrische fans. Volgens mij zijn deze fans er later ingebouwd. Ik denk dat omdat er een Ford relais gemonteerd zit en de houder ook niet origineel. Is oeverigens wel netjes gedaan. Volgens mij werkte de fans wel toen ik hem kocht. Gisteren even aan het meten geweest en ontdekt dat het relais voor de fans een signaal krijgt vanaf de ECU (Relais is goed en fans ook). Dit signaal is denk ik het probleem. Ik meet er geen spanning op, maar wel een weerstand. Als op het dashboard de temperatuur net over de 90graden loopt, valt de weerstand van 13ohm naar zo goed als 0 en als de motor afkoelt gaat ie weer naar 13ohm. Dit signaal komt echter van een blauwe draad (volgens mij dezelfde blauwe als op jouw foto) en dat is een hele andere positie als dat jij aangeeft.

Nu is mijn vraag: Wat voor signaal meet jij uit de ECU? (aansluiting 86 is een geschakelde plus, dus ik verwacht dat je 12volt of helemaal niets meet).

Alvast super bedankt.
Bart
Leven is het meervoud van lef..
BartVoermans
Lid 2015

Mijn Niva('s): 1998 MonoPoint

Berichtdoor pietsky » 08 jun 2016, 21:20

Bart mijn aansluiting van de ecu, schakelde hem naar massa.
Ik kan van de week nog eens gaan meten, en kijken of dit klopt.
pietsky
moddereter

Berichtdoor Buster » 09 jun 2016, 10:51

Bart,

Op een relais zijn aansluitingen 85 en 86, de massa
aansluiting 30 en 87, de plus aansluiting.

Een massaschakeling wordt meestal gebruikt in de automotive, net zoals Piet aanhaalt.
Controleer even het massa contact van je relais en/of fan door even een extra massakabel bij te leggen rechtstreeks naar de min-pool van de batterij.
Niva under construction
Buster
Lid 2015

1.9D 1996

Berichtdoor BartVoermans » 09 jun 2016, 18:04

hmmm, naar massa betend dus dat ik iid een weerstand moet meten van nul (naar massa) als ie schakelt en dat is zo. heb de lokatie van de draad gechecked en is dezelfde aansluiting als bij Piet. De Fans draaien als ik het relais overbrug, het relais schakelt en werkt (doorgemeten). Ik ga dit nog eens doen en eens kijken of de ECU wel goed massa maakt. Dat is eigenlijk het enige wat verandert is. deze heb ik een 20cm hoger geplaatst.

ik hou jullie op de hoogte. bedankt vast voor het mee denken.
BartVoermans
Lid 2015

Berichtdoor BartVoermans » 10 jun 2016, 08:58

Yes, Ik heb het gevonden, Het relais was aangesloten met de fan op de ECU? Dus alle massa van de fans door de ECU als het relais inschakelt... Dit wilde ik dus gelijk anders hebben en daarbi kwam ik erachter dat de stekkertjes niet fris meer waren of nooit zijn geweest. Nu werkt het weer. gelukkig is de thermostaat stuk en is de motor lekker snel warm om het te controleren :-)

Dit bracht me op het idee om de stekkers van de toeter ook gelijk te checken aangezien die het ook niet deed ennnnn, die doet het nu ook weer :-)

Electrisch is is nu weer helemaal up to date. Nu alleen nog de relais voor de extra lampen en dan kan het dashbaord er weer op.
BartVoermans
Lid 2015

Berichtdoor Buster » 13 jun 2016, 09:35

ok, super!
Niva under construction
Buster
Lid 2015

1.9D 1996

Berichtdoor Walby » 19 jun 2016, 15:24

Nog iets over de mono en fans. (ik ben heel erg fan van mono).

De mono's die zijn uitgevoerd zonder elektrische koelschroef hebben wel de uitgang op de ECU die ook effectief schakelt.

Mijn mono donor was zonder elektrische koelschroeven en ik heb op de ECU stekker een pinnetje met draadje bij gestoken, ook een zekering en relais en elektrische koelschroef heb ik bij gestoken.
Alles werkt netjes. Alleen de ingestelde temp vind ik wat hoog, slaat aan op 97°C en af op 93°C. Dat mag voor mij gerust 2°C lager zijn.

De koelschroeven zijn van R-power en zijn super dingen. (merci dimi voor de tip!)
Homo Sapiens non urinat in Ventum
Walby
moddereter

Mijn Niva('s): t' zonneke 1,7 mono 79

Vorige

Keer terug naar Motor