Te verwachten km-stand Niva

Motorblok, cilinderkop enz

Moderator: pietsky

Te verwachten km-stand Niva

Berichtdoor Guust » 14 dec 2014, 12:03

Hey guys.

Ik heb me voorgesteld en ik ben me volop aan het informeren wat zoals de zwanke punten zijn aan de Niva.

Over roest heb ik al gelezen, maar da's bij mijn huidige Defender niet veel beter. Dus ik heb ervaring met dinitrol toestanden en beschik over een carport met smeerput om te sleutelen.

Een Defender heeft zo zijn kwaaltjes. Het ene al duurder dan het andere. Aardig wat sleutel 'plezier' aan zo'n kar. Ben nu wel benieuwd welke de meest voorkomende problemen zijn bij een Niva van de laatste generatie, dus de multipoint benzine.

Welke zijn de ta halen kilometerstanden zonder al te veel probs of koprevisie?
Welke zijn zo de nadelige invloeden van LPG of rijdt een Niva daar feilloos mee?
...

Hoor het graag jongens. Mercie!
Guust

Mijn Niva('s): In afwachting ...

Re: Te verwachten km-stand Niva

Berichtdoor A26O4 » 14 dec 2014, 14:39

we hebben hier over het laatst een discussie gehad hierover.
veel probleemloze kilometers kunnen zeker, als je een beetje je best doet
om het samen te vatten: doe alles wat in het onderhoudsboekje staat en hou je niva origineel
Zeg maar Pieter als dat makkelijker is.
A26O4
Lid 2015

Mijn Niva('s): 1600 87
1600 94
2105 91
2101 77

Berichtdoor pietsky » 14 dec 2014, 15:21

Guust

De nieuwe Niva M, heeft vele upgrades gehad, waardoor een aantal zaken beter functioneren dan voorheen.
Niet voor niets heeft Lada de garantie termijn naar 3 jaar of 150.000 km gebracht.
Vwb: Roest is bij de nieuwe Niva's zo goed als zeker helemaal uitgesloten, hier zit een garantie op van 10 jaar, bij de huidige nieuwe Niva's.
Om een aantal voorbeelden te geven:
Tussenbak heeft aan de uitgaande assen naar de tussenassen dubbele lagers gekregen.
Tussenassen zijn nu uitgevoerd met homokineten.
Voortrein is compleet veranderd en de voorwiellagers zijn nu als 1 unit uitgevooerd, geen conische lagers meer, maar een gesloten recht rollager.
Achtertrein is 22 graden gekanteld waardoor er een beter aansluiting is in de aandrijflijn.
Andere schokdempers 2 - 4 cm langer
ABS systeem op alle modellen nu.
BAS systeem Brake assistance system.
Vanaf 1 Januari gaat de fabriek ook de huidige kachel ventilator vervangen voor een beter type.
Tevens zijn de stoelen verbeterd.

Verder zijn er nog verbeteringen gedaan aan de Niva in totaal 150!
Wil je een geheel up to date exemplaar hebben dan zou ik evt wachten met kopen tot de herfst van 2015.

Ik durf te zeggen dat je in Europa rustig een kleine 100.000 km met een huidige nieuwe Niva kunt rijden zonder problemen.
Helaas Nivaloos op dit moment.
pietsky
moddereter

Mijn Niva('s): ..

Berichtdoor Guust » 10 nov 2015, 17:17

Hey Pietskie

Ik heb je antwoord zeker niet uit het oog verloren en hou de evolutie en de kleine markt van Niva's in de gaten.

Het idee neemt alsmaar toe om me toch -tegen rad in van andere autoliefhebbers- een Niva aan te schaffen.

Ik ga eerstdaags eens langs bij deze kerel:

http://www.2dehands.be/autos/lada/niva/ ... 52813.html

Is het dichtst bij mijn woonplaats en via mail lijk ik wel de indruk te hebben dat die man rechtuit is en weet waarover hij praat. Benieuwd.

Alleen moet ik nog even uitzoeken hoeveel de BIV en de jaarlijkse taks kost voor een 4-zitter voor alledaags gebruik, benzine versie met LPG onderbouw. Mijn voorkeur zou uitgaan naar de laatste nieuwe versie, dit in verband met de vele verbeteringen. Al hoop ik dat de laatste versie de pook voor korte gearing nog heeft, dus met tussenboite.

Vraagje: hoe herken ik met zekerheid de laatste nieuwe modellen, dus met de vernieuwde aanpassingen? Enkel aan de grille?

Hoor het graag. Thanks.
Guust

Berichtdoor Guust » 10 nov 2015, 17:42

Update: zonet gebeld naar Flanders Off Road, en de nieuwe Urban is pas te verkrijgen ergens volgend jaar. Wel heeft de garagist eentje staan, een witte, met wat opties, een vier-zitter, met LPG onderbouw. Ben benieuwd naar een testrit en ben razend benieuwd. To be continued.
Guust

Berichtdoor steven205 » 10 nov 2015, 19:41

Mijn 1600 heeft ongeveer 160.000 km. Zal wel juist zijn, onderhoudsboekje is ingevuld tot 140.000 km
steven205
Lid 2015

Mijn Niva('s): Niva 1600 & Zhiguli VAZ 2101

Berichtdoor bornniva » 10 nov 2015, 21:37

beste guust

een zogenaamde autoliefhebber(s) die zeggen dat een lada of niva slecht zijn ,die hebben nog nooit in een lada gereden en zijn zelf niet helemaal zuiver.
of hebben zelf een dikke Mercedes op de oprit , die na 10,000km aleen maar in de garage staan ivm storingen.
je weet wat ze zeggen liever een ster in de voorruit dan op de motorkap... :lol:

een lada is gewoon goed dat is mijn mening. mijn ladas hebben mij nog nooit laten staan!

groetjes en suc6 verder met de lada zoektocht
bornniva
Lid 2015

Mijn Niva('s): 1600 van 88 5bak

Keer terug naar Motor