Koeling

Motorblok, cilinderkop enz

Moderator: pietsky

Koeling

Berichtdoor Johan » 21 apr 2016, 15:24

Mijn Niva (1.7i 2006) wordt sinds kort warmer dan anders. Was het koelwater temperatuur normaal net boven de 90 graden, loopt hij nu door richting 130. Ook het aanslaan van beide fannen krijgt de temperatuur niet naar beneden.
Alle slangen van en naar de radiateur worden ook warm dus ik vermoed dat de thermostaat zijn werk wel doet. Moet ik aan de pomp denken? Hoe kan ik de doorstroom controleren voordat ik deze demonteer? Zou het de koppaking kunnen zijn? En hoe controleer ik dit?
Ik las op het forum ook iets over de radiateur dop?
Ik heb de Niva voorlopig even geparkeerd zodat ik de motor niet oververhit. Graag uw hulp.
:bedankt:
Johan
Johan
 
Berichten: 36
Geregistreerd: 30 jan 2015, 12:17
Woonplaats: Terschelling
Mijn Niva('s): 2121 1.7i 2006

Re: Koeling

Berichtdoor A26O4 » 22 apr 2016, 11:46

Begin alvast met je koelcircuit te spoelen en er nieuwe vloeistof in te doen.
Als de darmen heet worden werkt je pomp.
Wordt de gehele radiator warm? Dit is belangrijk.

Een koppakking kan kapot gaan na verhitten, niet andersom.
Zeg maar Pieter als dat makkelijker is.
Avatar gebruiker
A26O4
Lid 2015
 
Berichten: 1880
Geregistreerd: 17 aug 2008, 15:33
Woonplaats: Kaprijke
Mijn Niva('s): 1600 87
1600 94
2105 91
2101 77

Re: Koeling

Berichtdoor ladanivabelgium » 23 apr 2016, 06:03

mogelijke oorzaken:
radiateurstop niet meer goed
darm tussen expantietankje en radiateur verstropt
koelwaterpeil te laag in radiateur
luchtbellen in het systeem door mogelijk lekke koppakking
Draco dormiens nunquam titillandus
Avatar gebruiker
ladanivabelgium
Site Admin
 
Berichten: 7368
Geregistreerd: 19 aug 2003, 06:45
Woonplaats: Kessel, Belgiƫ
Mijn Niva('s): Niva 1.9TD
Niva Cabrio restoproject
Niva 1.6 '78 restoproject
Lada 2101

Re: Koeling

Berichtdoor A26O4 » 23 apr 2016, 11:01

Ah luchtbellen, op die manier.
Zeg maar Pieter als dat makkelijker is.
Avatar gebruiker
A26O4
Lid 2015
 
Berichten: 1880
Geregistreerd: 17 aug 2008, 15:33
Woonplaats: Kaprijke
Mijn Niva('s): 1600 87
1600 94
2105 91
2101 77

Re: Koeling

Berichtdoor Johan » 25 okt 2016, 11:18

Update:

Ik heb, met een paar tips van Jan over de email, de koppakking van mijn Niva 1.7i vervangen. Goede nieuws hij draait als een zonnetje. Slechte nieuws tijdens het warmdraaien wederom belletjes in het expansievat. Ik kon niet lang genoeg warm draaien, want er ontstond rook onder het hitteschild nabij de starter. Ik denk een kabel die de uitlaat / schild raakt. Dat moet ik dus nog rechtzetten. Twee vragen:

1. De belletjes in het expansievat, kan dat nog lucht in het systeem zijn? Ik heb niet lang genoeg warm kunnen draaien om thermostaat open te laten gaan. Koppakking is nieuw, kop is gevlakt en afgeperst door revisiebedrijf. Ik heb me keurig aan de aandraai momenten e.d. gehouden.

2. Hoe kan ik het beste de starter bekabeling bij een 1.7i verwijderen inspecteren. Ik heb een nieuw type uitlaat spruitstuk geplaatst (de oude was op meerdere plekken gescheurd en ik had nog budget) waarbij het originele hitteschild niet honderd procent paste.

Ik hoor het graag!
Johan
 
Berichten: 36
Geregistreerd: 30 jan 2015, 12:17
Woonplaats: Terschelling
Mijn Niva('s): 2121 1.7i 2006

Re: Koeling

Berichtdoor ladanivabelgium » 26 okt 2016, 05:55

ben je heel zeker dat het een kabel is die de rook veroorzaakt? Is het niet vocht dat aan het verdampen is?
Hij moet eerst goed warm zijn om de belletjes weg te hebben.
Tip, krik de auto een beetje op aan de bijrijderskant. Op die manier vult het blok zich beter vanuit de radiator
Draco dormiens nunquam titillandus
Avatar gebruiker
ladanivabelgium
Site Admin
 
Berichten: 7368
Geregistreerd: 19 aug 2003, 06:45
Woonplaats: Kessel, Belgiƫ
Mijn Niva('s): Niva 1.9TD
Niva Cabrio restoproject
Niva 1.6 '78 restoproject
Lada 2101

Re: Koeling

Berichtdoor Johan » 27 okt 2016, 14:11

Ik zal na het weekend op onderzoek uit, maar ik was vrij zeker van een gesmolten plastic / rubber lucht.
Johan
 
Berichten: 36
Geregistreerd: 30 jan 2015, 12:17
Woonplaats: Terschelling
Mijn Niva('s): 2121 1.7i 2006

Re: Koeling

Berichtdoor A26O4 » 30 okt 2016, 07:57

Kan ook olie zijn. Stinkt ook geweldig op een uitlaatspruitstuk.
Als je draad gesmolten is zou de zekering moeten springen doordat je kortsluiting gaat maken. Een kleine beschadiging aan de kabel zou je wel moeten kunnen voelen. De hele zooi demonteren lijkt mij wat overdreven.
Zeg maar Pieter als dat makkelijker is.
Avatar gebruiker
A26O4
Lid 2015
 
Berichten: 1880
Geregistreerd: 17 aug 2008, 15:33
Woonplaats: Kaprijke
Mijn Niva('s): 1600 87
1600 94
2105 91
2101 77

Re: Koeling

Berichtdoor Walby » 01 nov 2016, 09:22

A26O4 schreef:Als je draad gesmolten is zou de zekering moeten springen doordat je kortsluiting gaat maken.

Pieter er lopen een hele boel dikke ongezekerde kabels in een niva, onder andere die van de starter en alternator.

Koelvloeistof op de uitlaat collector kan ook belachelijk veel roken.
Als het de kabel van de starter is, moet je batterij vrij snel leeg getrokken en moet de kabel foor heer worden. Je kan eens voelen aan de kabels die op de plus pool van de batterij zitten.
Homo Sapiens non urinat in Ventum
Avatar gebruiker
Walby
moddereter
 
Berichten: 3950
Geregistreerd: 29 aug 2004, 16:26
Woonplaats: Ramsel
Mijn Niva('s): t' zonneke 1,7 mono 79

Re: Koeling

Berichtdoor Johan » 01 nov 2016, 19:11

Bedankt voor al uw reacties, het bleek inderdaad vloeistof op het uitlaatspruitstuk.
Ik heb de bijrijders kant opgekrikt tijdens het warm draaien. Alle lucht is nu uit het systeem. Ik zal nu alleen nog voor de zekerheid het oliefilter en de olie wisselen.

We rijden weer!!!
Johan
 
Berichten: 36
Geregistreerd: 30 jan 2015, 12:17
Woonplaats: Terschelling
Mijn Niva('s): 2121 1.7i 2006


Keer terug naar Motor

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron