Kleppen regelen lukt niet

Motorblok, cilinderkop enz

Moderator: pietsky

Kleppen regelen lukt niet

Berichtdoor 79NIVA » 24 apr 2016, 13:19

Beste Niva techneuten,

We hebben een probleem om de kleppen gesteld te krijgen.

Motor is een 1600 uit 1979, gereviseerd door de vorige eigenaar.

Motor had weinig trekkracht en moest hoog in toeren gehouden worden om te vertrekken zonder stil te vallen. reed anders redelijk, zolang hij in toeren was, ralenti sputterend tot stilvallen.

Er zit een elektronische verdeler en kabels en bougies en batterij op, een carburator en benzinepomp. Allemaal nieuw en goede aarding van het blok.

Ik dacht, kleppen eens nazien. Klepdeksel eraf, krukasvliegwiel op BDP, en dan zat het merkteken op het nokkenastandwiel niet op het merkteken op de nokkenashouder. Een dikke 5cm naar rechts als je voor de auto staat.

Krukas wel 6X keren rondgedraaid, maar komt nooit op de goede plek. Ik heb dus een en ander gedemonteerd, en gezorgd dat dit goed zit, als de krukas op BDP staat, staat het nokkenastandwiel merkteken juist.

Wanneer ik nu volgens het boekje de kleppen stel, komt de zuiger 4 die helemaal naar boven moet tegen klep 8 die openstaat, krukasvliegwiel zit dan 2cm voor BDP. Dit op het eind van de 3e halve omwenteling van de krukas.

Het nokkenastandwiel voor de dubbele ketting bestaat uit 2 delen, en zit met 6 boutjes aan elkaar, dus in theorie kan dat per 60° worden gedraaid, maar ik denk niet dat dat de bedoeling is. maar weet niet of iemand voor mij dat uit elkaar gehaald heeft en eventueel verkeerd terug in elkaar gezet.

Kan ik een tand verkeerd zitten met de ketting, ondanks dat alles juist staat. De ketting is nieuw, dus niet uitgerekt, ook de kettingspanner is nieuw. Kan er een klep inzitten met een iets te lange steel, ik heb de motor niet open gehad, en weet niet wat er ingezet is. Heeft de vorige eigenaar daarom de hele zaak zo raar gezet.

Ik heb best wat ervaring in mechaniek, maar snap het hier even niet. Wellicht doe ik iets evident fout, weten jullie wat? Ik heb de laatste 25 jaar enkel diesels moeten herstellen. Geen benzinemotor van dichtbij gezien. Omdat de merktekens juist zitten ga ik alles hetzelfde zetten zelfs als ik alles vanaf nul demonteer en terug monteer.
Kan het krukastandwiel en het krukasvliegwiel verkeerd staan ten opzichte van elkaar op deze motor? Normaal niet dacht ik, maar ben niet vertrouwd met deze Lada motor.

Alle raad en commentaar is dankbaar welkom!

Francis
79NIVA
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 23 apr 2016, 16:15
Mijn Niva('s): Lada Niva 1600 uit 1979

Re: Kleppen regelen lukt niet

Berichtdoor pietsky » 24 apr 2016, 14:25

Francis ik denk dat vwb je gedachten evt inderdaad de timing verkeerd staat, ga een s kijken voor je of er een duidelijke foto en of instructie te vinden is over de distributie.
Kan evt zijn dat er met de spanner evt iets gebeurd en dan de timing versprongen is, waarschijnlijk 1 tand.
Helaas Nivaloos op dit moment.
pietsky
moddereter
 
Berichten: 2047
Geregistreerd: 22 feb 2010, 19:17
Woonplaats: Kursk, Kursk Oblast, Rusland. Ribnita, Moldavië.
Mijn Niva('s): ..

Re: Kleppen regelen lukt niet

Berichtdoor pietsky » 24 apr 2016, 14:37

Afbeelding
Nokkenas merkteken als de 4e cyl in compressie staat.
Afbeelding
Merkteken van de krukas als de 4e cyl in compressie staat.

Waarbij de uitlaat klep van de 4e cyl gesteld moet kunnen worden.

De teheorie dat het waarschijnlijk een tand verkeerd staat, is waarschijnlijk juist.
Hierdoor zal de motor ook veel beter gaan draaien.
Helaas Nivaloos op dit moment.
pietsky
moddereter
 
Berichten: 2047
Geregistreerd: 22 feb 2010, 19:17
Woonplaats: Kursk, Kursk Oblast, Rusland. Ribnita, Moldavië.
Mijn Niva('s): ..

Re: Kleppen regelen lukt niet

Berichtdoor 79NIVA » 24 apr 2016, 15:38

Dank je voor deze snelle reactie, ik ga een van de dagen is proberen de nokkenas 1 tand te verzetten en dan zien of het lukt, dank voor de duidelijke foto's, is duidelijker dan de potloodtekeningen in de manual. Beide merktekens staan juist zoals ik vermoede.
79NIVA
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 23 apr 2016, 16:15
Mijn Niva('s): Lada Niva 1600 uit 1979

Re: Kleppen regelen lukt niet

Berichtdoor ladanivabelgium » 25 apr 2016, 05:25

Bij een standaard 1600-blokje moet de timing al flink verkeerd staan willen de kleppen de zuigers raken. Er staat trouwens een aftermarked nokkenastandwiel op bij jouw. Het standaard nokkenastandwiel is niet regelbaar (dus niet uit 2 delen). Dat van jouw zal ooit vervangen zijn om slack van de ketting te kunnen opvangen en de timing perfect af te stellen. Ik denk dat je iets heel erg fout gedaan hebt toen je probeerde de timing juist te zetten. Probeer van nul te beginnen: Zuiger 4 in BDP en kleppen van zuiger 4 op kantelen zetten. Dat is een redelijk juiste uitgangspositie. Je zal daarvoor het nokkenastandwiel terug moeten loshalen. Beter nog gebruik je voor het op tijd zetten een standaard nokkenastandwiel zodat je zeker bent van de merktekens. Kom je er echt niet uit, vraag dan hulp. In Hongarije zitten flink wat Ladaspecialisten :D
Draco dormiens nunquam titillandus
Avatar gebruiker
ladanivabelgium
Site Admin
 
Berichten: 7368
Geregistreerd: 19 aug 2003, 06:45
Woonplaats: Kessel, België
Mijn Niva('s): Niva 1.9TD
Niva Cabrio restoproject
Niva 1.6 '78 restoproject
Lada 2101

Re: Kleppen regelen lukt niet

Berichtdoor 79NIVA » 25 apr 2016, 12:13

Dank voor je raad. Inderdaad veel specialisten hier, ook niet duur, het is de uitdaging om het zelf te doen natuurlijk. Ik hou er wel van dat iets niet evident is, al moet ik het telkens weer herbeginnen.
Ik probeer je uitgangspunt zeker, binnen enkele dagen want nu regent het, en mijn werkplaats is buiten!
79NIVA
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 23 apr 2016, 16:15
Mijn Niva('s): Lada Niva 1600 uit 1979

Re: Kleppen regelen lukt niet

Berichtdoor 79NIVA » 26 apr 2016, 16:14

Vandaag was de zon er, en de motor draait al redelijk mooi. Nog de ontsteking helemaal juist zetten, en de carburator bijregelen. Dan moet alles ok zijn.

Heb het regelbaar nokkenastandwiel uit elkaar gehaald, de nokkenas met zuiger 4 op BDP en kleppen 7 en 8 op kantelen, en dan het regelbare tandwiel zo gezet dat het merkteken goedzat. Keting erop, onder en boven juist op de merktekens, paar keer de hele motor rondgedraaid, ketting gespannen, kleppen geregeld en klaar. Ontsteking op gehoor wat bijgsteld, morgen de stroboscoop zoeken, en goed doen.

Dank voor jullie raad, heeft goed geholpen. Nu heb ik trekkracht op lage toeren, en een ralenti die niet sputtert. Uiteindelijk stond dat regelbaar tandwiel 120° verkeerd, begrijp niet hoe ze die hebben kunnen laten draaien?! De kleppen stonden van bijna nul tot 0,6mm geregeld.
79NIVA
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 23 apr 2016, 16:15
Mijn Niva('s): Lada Niva 1600 uit 1979

Re: Kleppen regelen lukt niet

Berichtdoor pietsky » 26 apr 2016, 20:38

Top!
Helaas Nivaloos op dit moment.
pietsky
moddereter
 
Berichten: 2047
Geregistreerd: 22 feb 2010, 19:17
Woonplaats: Kursk, Kursk Oblast, Rusland. Ribnita, Moldavië.
Mijn Niva('s): ..


Keer terug naar Motor

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron