Werking koeling

Motorblok, cilinderkop enz

Moderator: pietsky

Werking koeling

Berichtdoor Bert Vanzavelberg » 17 sep 2016, 14:57

Hallo,

Een theoretisch vraagje: er is een gedeelte in de flow van het koelcircuit wat ik niet begrijp.
Bovenaan het blok komen 2 slangen samen. Volgens de doorsnedes gaat het warme water daar in 2 richtingen: meteen naar de radiator en naar de thermostaat.

Het is vooraf de slang die het water naar de thermostaat brengt waar ik niet helemaal met mee ben. Op de tekening nr 5.

Klopt het dat als de temperatuur bereikt is de thermostaat open gaat en het warme water word doorgelaten richting waterpomp? Als de thermostaat open is, wordt het koude water dan afgesloten?
Wanneer komt het koude water dan weer binnen?

Wat doet nummer 2? Bij mijn Niva loopt die meteen naar buis nr 1.

Afbeelding

Zijn deze doorsnedes ook beschikbaar met engelstalige tekst?
Bert Vanzavelberg
Lid 2015
 
Berichten: 201
Geregistreerd: 06 mei 2015, 16:06
Woonplaats: Oud-Heverlee
Mijn Niva('s): 1.6 1986

Re: Werking koeling

Berichtdoor djonieboy » 18 sep 2016, 11:29

Slang 1 is de retour van je interieur kachel,
Maar waarom slang 2 van uitlaat naar in laad
loopt geen idee. Als de thermostaat dicht is
heb je alleen flow door je blok. Als hij open gaat
heb je flow via de radiateur.
djonieboy
Lid 2015
 
Berichten: 610
Geregistreerd: 19 okt 2012, 10:46
Woonplaats: Geertruidenberg
Mijn Niva('s): 1600 '85

Re: Werking koeling

Berichtdoor Bert Vanzavelberg » 18 sep 2016, 13:25

djonieboy schreef: Als de thermostaat dicht is
heb je alleen flow door je blok. Als hij open gaat
heb je flow via de radiateur.


Ok, betekend dit dus dat als de thermostaat dicht is, het warme water van slang nr 5 doorgelaten word ?
En dus zodra de temperatuur oploopt, de thermostaat opengaat en het koude water vanaf de onderkant van de radiator binnenkomt?
Als dit gebeurd, is de toevoer van het warme water (slang 5) geheel afgeloten?

Ik weet dat in sommige auto's een thermostaat opengaat omdat het warme water een soort van wax in de thermostaat "vloeibaar" maakt waardoor een naald naar beneden gaat. Werkt dit ook zo bij de Niva thermostaat?
Bert Vanzavelberg
Lid 2015
 
Berichten: 201
Geregistreerd: 06 mei 2015, 16:06
Woonplaats: Oud-Heverlee
Mijn Niva('s): 1.6 1986

Re: Werking koeling

Berichtdoor djonieboy » 19 sep 2016, 08:00

Hé bert

Als de thermostaat open gaat, mengt
hij koud met warm in de thermostaat,
alle slangen blijven op. Deze thermostaat
werkt met een bimetaal die bij warmt
open gaat.
djonieboy
Lid 2015
 
Berichten: 610
Geregistreerd: 19 okt 2012, 10:46
Woonplaats: Geertruidenberg
Mijn Niva('s): 1600 '85

Re: Werking koeling

Berichtdoor Buster » 19 sep 2016, 08:20

De thermostaat is een soort schroefveer die door de temperatuursverandering een 'lengteverandering' ondergaat. De veer verandert in hoogte.
Hierdoor wordt een schotel van zijn zitting geheven en krijg je een opening in de thermostaat. zie op de tekening de afbeelding rechts bovenaan.

Nu kan het koude water onderaan de radiator mee gemengd worden met het warme water (slang 28) van de waterpomp.
Niva under construction
Avatar gebruiker
Buster
Lid 2015
 
Berichten: 2394
Geregistreerd: 26 aug 2005, 17:00
Woonplaats: Helchteren, Limburg
Mijn Niva('s): 1.6 1993
1.9D 1996

Re: Werking koeling

Berichtdoor Bert Vanzavelberg » 19 sep 2016, 18:41

Merci.
Dan klopt het dus dat in gesloten toestand er enkel warm water van slang 5 doorgaat en in geopende toestand het koude water, komende van onderaan de radiator (nr23), zich vermengt met het warme water.

Bij deze een afbeelding van de thermostaat:
Afbeelding

Dus de gesloten toestand komt overeen met de thermostaat rechts onderaan afgebeeld?
De open thermostaat is links bovenaan afgebeeld?

Sorry dat ik het allemaal vraag, ik wil het echt begrijpen. :?
Bert Vanzavelberg
Lid 2015
 
Berichten: 201
Geregistreerd: 06 mei 2015, 16:06
Woonplaats: Oud-Heverlee
Mijn Niva('s): 1.6 1986

Re: Werking koeling

Berichtdoor Bert Vanzavelberg » 19 sep 2016, 21:25

Ik heb het eens verder opgezocht.
Die werking met een bimetaal. Ik moet eerlijk toegeven dat ik bimetaal niet kende. Of ik heb het misschien ooit al wel eens gezien maar er niet verder bij nagedacht/vergeten.
Zeer boeiend.
Dit verklaard de thermostaat werking helemaal.

Merci
Bert Vanzavelberg
Lid 2015
 
Berichten: 201
Geregistreerd: 06 mei 2015, 16:06
Woonplaats: Oud-Heverlee
Mijn Niva('s): 1.6 1986

Re: Werking koeling

Berichtdoor Walby » 20 sep 2016, 06:12

Buster schreef:De thermostaat is een soort schroefveer die door de temperatuursverandering een 'lengteverandering' ondergaat. De veer verandert in hoogte.
Hierdoor wordt een schotel van zijn zitting geheven en krijg je een opening in de thermostaat. zie op de tekening de afbeelding rechts bovenaan.
Dat is de radiator dop! en niet de thermostaat.

Bert Vanzavelberg schreef:Ik weet dat in sommige auto's een thermostaat opengaat omdat het warme water een soort van wax in de thermostaat "vloeibaar" maakt waardoor een naald naar beneden gaat. Werkt dit ook zo bij de Niva thermostaat?
Geen idee hoe het werkt, maar op de andere doorsnedes lijkt toch een naald te zitten in "iets" waar het in kan bewegen.

Er is intern een verbinding van het blok naar de inlaat collector van hier gaat het warm water naar de carbu (via slang 2) dit dient ervoor deze op te warmen om benzine die niet verneveld is op te warmen en te verdampen. Van de carbu gaat hij via de retour leiding van de interieur verwarming terug naar de pomp. Dit is slang 3 (deze staat ook soms op een andere plaats, namelijk vlak achter de pomp)
Homo Sapiens non urinat in Ventum
Avatar gebruiker
Walby
moddereter
 
Berichten: 3950
Geregistreerd: 29 aug 2004, 16:26
Woonplaats: Ramsel
Mijn Niva('s): t' zonneke 1,7 mono 79

Re: Werking koeling

Berichtdoor Bert Vanzavelberg » 20 sep 2016, 15:16

Ah ok,
Dus de thermostaat werkt mogelijks ook via een een soort "was". Deze was is reageert op warmte en doet de naald omhoog gaan. Denk ik, kga eens een thermostaat opendoen om het te bekijken.

Bon ik ga op dit theoretisch gedeelte verder in een nieuw topic met een probleem waar ik al even met zit.
Bert Vanzavelberg
Lid 2015
 
Berichten: 201
Geregistreerd: 06 mei 2015, 16:06
Woonplaats: Oud-Heverlee
Mijn Niva('s): 1.6 1986

Re: Werking koeling

Berichtdoor retro2002 » 20 sep 2016, 15:24

https://www.youtube.com/watch?v=FzMpsJPa4o0

https://www.youtube.com/watch?v=PGkSfPbGr3Y


Niet echt nodig om open te halen, der zijn der u voor geweest ;-)
Все, что действительно здорово и вдохновляющее создается человеком, который мог работать свободно.
Avatar gebruiker
retro2002
Lid 2015
 
Berichten: 107
Geregistreerd: 25 nov 2015, 20:29
Woonplaats: Berendrecht (2040 Antwerpen)
Mijn Niva('s): Nivaloos.

Re: Werking koeling

Berichtdoor Bert Vanzavelberg » 20 sep 2016, 16:00

Merci,
Dat 2de filmke, "eric the carguy" lijkt me zeker de moeite. Dat ga ik later bekijken als ik meer tijd heb.
Het eerste filmke laat het eigenlijk ook al helemaal zien. De was doet de naald omhoog komen.
Bert Vanzavelberg
Lid 2015
 
Berichten: 201
Geregistreerd: 06 mei 2015, 16:06
Woonplaats: Oud-Heverlee
Mijn Niva('s): 1.6 1986

Re: Werking koeling

Berichtdoor Bert Vanzavelberg » 02 dec 2016, 22:17

Nog een vraagje:
De ventilator is die direkt gekoppeld aan de waterpomp?
Is het toerental van de waterpomp even hoog als ventilator?
Zit hier nog iets tussen dat de waterpomp vertraagd?

Deze vragen omdat ik tegenwoordig automechanica in volwassenenonderwijs volg en zaken tegenkom die ik bij de niva wil weten.
Bert Vanzavelberg
Lid 2015
 
Berichten: 201
Geregistreerd: 06 mei 2015, 16:06
Woonplaats: Oud-Heverlee
Mijn Niva('s): 1.6 1986

Re: Werking koeling

Berichtdoor Ram » 03 dec 2016, 18:27

De mechanische ventilator zit rechtstreeks op de waterpomp zonder iets ertussen, gelijk toerental dus.
Ram
Lid 2015
 
Berichten: 307
Geregistreerd: 15 okt 2011, 15:17
Woonplaats: mariakerke
Mijn Niva('s): 1.7i, 2001, paars
1.7i ,1996, bordeaux


Keer terug naar Motor

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron