CO uitstoot stationair toerental

Motorblok, cilinderkop enz

Moderator: pietsky

CO uitstoot stationair toerental

Berichtdoor Johan » 15 dec 2016, 08:52

Na de opknapbeurt van mijn 1.7i, de auto naar de garage gehad voor de keuring.
De auto was goed op één punt na. De CO uitstoot bij stationair toerental is te hoog. Iemand een idee waar dat aan kan liggen (luchtfilter, injectors)?
Alvast bedankt
Johan

Mijn Niva('s): 2121 1.7i 2006

Re: CO uitstoot stationair toerental

Berichtdoor Johan » 20 dec 2016, 12:13

Helemaal niemand? :shock:

Ik heb inmiddels aansluitingen gecontroleerd op lekkage.Dus geen valse lucht naar sensors. Luchtfilter gecontroleerd. ECU uitgelezen, deze geeft geen foutcodes.
Zouden het vieze injectoren kunnen zijn? Valt dit te verhelpen met brandstof toevoeging?
Iemand andere suggesties om de CO waarde bij stationair toerental naar beneden te krijgen?

Vriendelijke groet,
Johan
Johan

Berichtdoor Ram » 20 dec 2016, 12:23

De lambdawaarde is wel ok? Uitlaat volledig gasdicht? Zelfs een heel kleine lekkage kan de meting beïnvloeden.
Ram
Lid 2015

Mijn Niva('s): 1.7i, 2001, paars
1.7i ,1996, bordeaux

Berichtdoor ladanivabelgium » 22 dec 2016, 07:53

monopoint of multipoint?
Draco dormiens nunquam titillandus
ladanivabelgium
Site Admin

Mijn Niva('s): Niva 1.9TD
Niva Cabrio restoproject
Niva 1.6 '78 restoproject
Lada 2101

Berichtdoor Johan » 23 dec 2016, 14:27

Jan,

Een 1.7i Multi uit 2006

Volgens de garage was de Lamdawaarde niet goed en de CO uitstoot stationair te hoog. Stationair pruttelt hij licht, verder rijdt hij prima. Ik heb gecontroleerd op lekkage van de uitlaat maar daar kan ik niks vinden. Verder heb ik geen "check engine" lampje of enige foutmeldingen vanuit de ECU. Ik heb inmiddels een flesje Wynn injector cleaner bij de benzine in.
Kan ik de O2 sensor controleren op goede werking?
Johan

Berichtdoor BartVoermans » 23 dec 2016, 15:00

Een lambda sensor kun je redelijk gemakkelijk uitlezen met een multi meter. Als je de stekker los trekt in de buurt van de sensor, dan kun je het voltage van de signaaldraad meten. Die zal tussen de 200 en 900 Mvolt ligge. Als de waardes ronde 450Mvolt liggen is het goed, bij jouw zullen ze hoger aangeven. Je hebt er 2 en degene voor de kat moet een hogere waarde aangeven. Omdat jouw CO te hoog (motor loopt te rijk) is zal het signaal richting de 900Mvolt gaan. Als de andere dezelfde waarde aangeeft is de kat stuk. is deze een stuk lager, dan is de kat goed. Als de waarde van de eerste te hoog is (ver boven de 450Mv) dan is er iets voor de sensor niet goed.

Een multi ken ik verder niet zo goed, maar een beetje garage houder, kan de computer zo uitlezen.
Leven is het meervoud van lef..
BartVoermans
Lid 2015

Mijn Niva('s): 1998 MonoPoint

Berichtdoor Johan » 23 dec 2016, 15:36

Allen,

Ik heb net gemeten op beide Lamda sensoren.
Sensor 2 meet stabiel 450mV
Sensor 1 geen constante waarde. Hij fluctueert continue tussen de 50 en 800mV

Wat kan ik hier uit opmaken?
Johan

Berichtdoor Johan » 27 dec 2016, 17:26

Ik krijg de Niva (1.7i multi) niet door de keuring vanwege te hoge CO uitstoot bij stationair toerental. Stationair stottert hij wat maar hij rijdt verder prima.

lamdasensoren: signaalstroom sensor 1 schommelt tussen 50 en 800 mV (is dit oorzaak of gevolg?) signaalstroom sensor 2 geeft stabiel 450mV aan.
De katalysator lijkt me dus goed.

Brandstoftrim bank 1 korte en lange termijn 2%. Bank 2 korte en lange termijn is 38% (!). De ecu lijkt dus iets te compenseren. Maar ik krijg geen check engine lampje of foutcodes.

Ik kon geen duidelijke lekkages vinden (nieuw uitlaat spruitstuk en pakkingen gebruikt na het vervangen van de koppakking). Koelwater temperatuur sensor werkt goed. Luchtfilter is schoon. Additieven bij de brandstof gedaan voor het reinigen van de injectoren.

Effin, ik weet het even niet meer...

Alvast bedankt voor uw hulp.
Vriendelijke groet,
Johan
Johan

Berichtdoor t4travel » 28 dec 2016, 08:26

Per toeval las ik zonet volgend topic:
http://autoshite.com/topic/11515-for-sa ... e-8/page-4
Daar is ook een probleem met CO icm goede lambda sensoren. De oplossing is eerder ongewoon :)

Is de verbranding in alle 4 de cilinders (even) goed? Grootste kans is sowieso nog steeds een lek.
De lambda sensoren zou ik laten testen. Uitlezen met een mulitmeter geeft wel een beperkte indicatie maar is niet waterdicht.
Dit kan je eens doorlezen:
https://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q= ... T3zmQrY3OQ

Die wisselende waardes van sensor 1 zijn dus waarschijnlijk correct (al ken ik het type sensor van een 1.7 multi niet). Een multimeter is ook niet echt 'snel' genoeg voor een goede uitlezing...

Succes!
t4travel

Mijn Niva('s): Niva gezocht

Berichtdoor BartVoermans » 28 dec 2016, 08:55

Je tweede sensor is stuk, of de Kat heeft de geest gegeven. de acties van de katalysator is redelijk lineair. Je hebt gemeten bij een niet lopende motor, maar warme uitlaat? De waarde van de eerste sensor moet langzaam (afkoelen) en steeds minder voltage geven. Als de waardes schommelen, maar binnen de grenzen blijven kan ik me voorstellen dat de ECU er niets mee doet. haal de kat er een tussen uit en kijk er eens in. mag niet vol roet zitten of misvormd of losse delen hebben (dat laatste is vaak ook te controleren middels een klap met de vuist erop om te horen of er iets rammelt). Heb je een foto van de sensor? Ik heb er nog wel eentje liggen misschien.

Doe ook gelijk even een foto van een bougie, een zwarte bougie betekend vaak dat de motor te rijk loopt en dus teveel CO e.d.

groeten,
Bart V.
Leven is het meervoud van lef..
BartVoermans
Lid 2015

Mijn Niva('s): 1998 MonoPoint

Berichtdoor hades » 28 dec 2016, 19:37

Ik heb bij mijn multi de meeste problemen gehad met de sensoren en de luchtmassameter. Ik zou ze een voor een loshalen en schoonmaken en controleren. Bij mijn lada zat er een gaatje in de slang van het luchtfilter huis maar hij gaf niet zoveel verschil bij meting.

Ik kan er te weinig over zeggen helaas omdat ik er te weinig verstand van heb
Winner lifetime award most annoying avatar
hades
Lid 2015

Mijn Niva('s): Niva 1.6 1986

Berichtdoor Johan » 08 feb 2017, 17:02

Gelukt,

Bedankt voor jullie uitleg en hulp allemaal. In mijn geval was de tweede Lambda sensor stuk. Dankzij jullie aanwijzingen is het gelukt de fout op te sporen. Hij kwam feilloos door de keuring.

mvg
Johan
Johan

Keer terug naar Motor