Kleppen regelen na motorrevisie

Motorblok, cilinderkop enz

Moderator: pietsky

Kleppen regelen na motorrevisie

Berichtdoor niva-man » 02 jan 2018, 15:34

onlangs begonnen een nieuwe blok klaar te maken om mijn "ontplofte" blok te vervangen. (drijfstang van cilinder 3 door de blok).
De kop heb ik behouden en deze werd gevlakt en voorzien van nieuwe kleppen.
Na plaatsing nieuwe krukas, segmenten, zuigerveren bij het vervangblok. de blok en kop terug gemonteerd. Wat nog restte was enkel het regelen van de kleppen.

Het probleem is dat we alle kleppen geregeld krijgen behalve de kleppen van de 2de cilinder. de regeling is al volledig ingedraaid en er komt maar geen speling tussen tuimelaars en nokkenas.
Uit veiligheid en uit vrees dat de nokkenas een duw had gehad, hebben we ook deze en de tuimelaars vervangen maar het probleem blijft.
nu is het rare dat de klepstelen niet hoger komen dan van de andere 6 kleppen, het is dus ook niet zo dat de klepzittingen van de 2 cilinder verder ingesleten is
Timing Distributie is ook al nagezien

Iemand een idee wat er hier aan de hand is? het jammere is dat ik nu een weekje verlof heb en ik hoopte de blok terug te kunnen plaatsen in de niva, maar we zitten een beetje "vast"...
Wat je niet hebt kan niet stuk
niva-man
Lid 2015

Mijn Niva('s): Niva 1.6 1991

Re: Kleppen regelen na motorrevisie

Berichtdoor A26O4 » 03 jan 2018, 08:27

Geen speling, dus uw klep gaat dieper geduwd worden dan nodig. Dus wat compressieverlies in het slechtste geval.
Ik zou het blok erin lepelen en eens laten draaien. En zien of de speling groter wordt.
Er zit toch geen speling op uw krukas?
Zeg maar Pieter als dat makkelijker is.
A26O4
Lid 2015

Mijn Niva('s): 1600 87
1600 94
2105 91
2101 77

Berichtdoor niva-man » 03 jan 2018, 08:47

Speling krukas denk ik niet? maar maakt ook weinig verschil toch? Dan zou het toch niet logisch zijn dat de kleppen van cil 1,3&4 wel te regelen zijn en goed blijven.
Maar zal het toch eens checken volgende keer.
T'is wel jammer nu hij open ligt dat we het niet zouden vinden. Als er geen andere optie is kunnen we de klepstelen een beetje inkorten.
Wat je niet hebt kan niet stuk
niva-man
Lid 2015

Mijn Niva('s): Niva 1.6 1991

Berichtdoor BartVoermans » 03 jan 2018, 11:04

Inbouwen en testen, je kunt altijd de kop eraf trekken als de motor ingebouwd is.
Leven is het meervoud van lef..
BartVoermans
Lid 2015

Mijn Niva('s): 1998 MonoPoint

Berichtdoor A26O4 » 03 jan 2018, 11:25

Je kan idd de nu steel al inkorten.
Ik zou gewoon eens testen. De kop moet er niet af he om er nog aan te werken. Enkel de nokkenas, maar dat is nu ook geen werk e.
In den tijd wisselden wij nog nokkenassen tussen de frieten en het naar huis rijden :mrgreen:

Ge kunt ook geen speling laten en gewoon rijden. Tzal wel slijten tot ge speling hebt :lol:

Nieuwe kleppen, nokkenas, tuimelaar. Is eigenlijk wel bizar dat er 1 klep niet af te regelen is. Zit de bol van de afregelaar wel even hoog als de rest indien volledig ingedraaid?
Zeg maar Pieter als dat makkelijker is.
A26O4
Lid 2015

Mijn Niva('s): 1600 87
1600 94
2105 91
2101 77

Keer terug naar Motor