Pagina 1 van 2

Kleppen regelen na motorrevisie

BerichtGeplaatst: 02 jan 2018, 15:34
door niva-man
onlangs begonnen een nieuwe blok klaar te maken om mijn "ontplofte" blok te vervangen. (drijfstang van cilinder 3 door de blok).
De kop heb ik behouden en deze werd gevlakt en voorzien van nieuwe kleppen.
Na plaatsing nieuwe krukas, segmenten, zuigerveren bij het vervangblok. de blok en kop terug gemonteerd. Wat nog restte was enkel het regelen van de kleppen.

Het probleem is dat we alle kleppen geregeld krijgen behalve de kleppen van de 2de cilinder. de regeling is al volledig ingedraaid en er komt maar geen speling tussen tuimelaars en nokkenas.
Uit veiligheid en uit vrees dat de nokkenas een duw had gehad, hebben we ook deze en de tuimelaars vervangen maar het probleem blijft.
nu is het rare dat de klepstelen niet hoger komen dan van de andere 6 kleppen, het is dus ook niet zo dat de klepzittingen van de 2 cilinder verder ingesleten is
Timing Distributie is ook al nagezien

Iemand een idee wat er hier aan de hand is? het jammere is dat ik nu een weekje verlof heb en ik hoopte de blok terug te kunnen plaatsen in de niva, maar we zitten een beetje "vast"...

Re: Kleppen regelen na motorrevisie

BerichtGeplaatst: 03 jan 2018, 08:27
door A26O4
Geen speling, dus uw klep gaat dieper geduwd worden dan nodig. Dus wat compressieverlies in het slechtste geval.
Ik zou het blok erin lepelen en eens laten draaien. En zien of de speling groter wordt.
Er zit toch geen speling op uw krukas?

Re: Kleppen regelen na motorrevisie

BerichtGeplaatst: 03 jan 2018, 08:47
door niva-man
Speling krukas denk ik niet? maar maakt ook weinig verschil toch? Dan zou het toch niet logisch zijn dat de kleppen van cil 1,3&4 wel te regelen zijn en goed blijven.
Maar zal het toch eens checken volgende keer.
T'is wel jammer nu hij open ligt dat we het niet zouden vinden. Als er geen andere optie is kunnen we de klepstelen een beetje inkorten.

Re: Kleppen regelen na motorrevisie

BerichtGeplaatst: 03 jan 2018, 11:04
door BartVoermans
Inbouwen en testen, je kunt altijd de kop eraf trekken als de motor ingebouwd is.

Re: Kleppen regelen na motorrevisie

BerichtGeplaatst: 03 jan 2018, 11:25
door A26O4
Je kan idd de nu steel al inkorten.
Ik zou gewoon eens testen. De kop moet er niet af he om er nog aan te werken. Enkel de nokkenas, maar dat is nu ook geen werk e.
In den tijd wisselden wij nog nokkenassen tussen de frieten en het naar huis rijden :mrgreen:

Ge kunt ook geen speling laten en gewoon rijden. Tzal wel slijten tot ge speling hebt :lol:

Nieuwe kleppen, nokkenas, tuimelaar. Is eigenlijk wel bizar dat er 1 klep niet af te regelen is. Zit de bol van de afregelaar wel even hoog als de rest indien volledig ingedraaid?

Re: Kleppen regelen na motorrevisie

BerichtGeplaatst: 15 apr 2020, 20:21
door Crispijn
@ niva-man: Hoe heb je dit probleem uiteindelijk opgelost?

Ikzelf zit met iets gelijkaardigs, zijnde wel het de uitlaatklep van cilinder 1 en helaas iets drastischer...
Bij het starten na een revisie deed cilinder 1 niet meer mee, die wel perfect ging er voor.
Hier bleek geen compressie te zijn dus kop er terug af en getest of ze wel goed afsloten maar dat was allemaal in orde...
Dan gemerkt dat enkele klepstoters in mindere staat waren (ik heb een 2010 MPFI dus deze stoters zijn hydraulisch). Om te testen dan de beste op voorste kleppen geïnstalleerd maar weer geen compressie...
Nu gevonden dat de uitlaatklep dus open komt te staan zodra de nokkenas is gemonteerd maar waarom dit gebeurt is ons een raadsel.

Onze theorieën:
-Kleppen ingeslepen op een nieuwe maar andere hoek waar de steel dus meer uit steekt maar dat zou toch moeten opgevangen kunnen worden door de klepstoter?
-Tuimelaar of nokkenas per ongeluk geforceerd maar dat lijkt me straf en ook iets dat wel snel zou opvallen...

Slijtage op tuimelaar en as lijkt me vreemd aangezien er maar 65 000km op de teller staat.
Wat misschien wel nog te vermelden valt is dat de langste kettinggeleider compleet naar de ruk was (lag in 5 verschillende stukken in het oliereservoir) maar hij reed wel nog op zijn 4 cilinders en de lpg spong ook nog aan (die normaal zou moeten afspringen bij enige vorm van 'misfire' als ik me niet vergis)

We zitten best vast dus enige tips of theorieën zijn zeker welkom :oops:

Re: Kleppen regelen na motorrevisie

BerichtGeplaatst: 20 apr 2020, 15:17
door A26O4
Er is altijd wel iets wat opengeduwd wordt. In geen geval zijn alle 8 de kleppen tegelijk gesloten.
Welke compressie heb je op de 4 cylinders?

Re: Kleppen regelen na motorrevisie

BerichtGeplaatst: 21 apr 2020, 18:32
door Crispijn
De uitlaatklep sluit nooit genoeg af als de nokkenas gemonteerd zit :(
Zonder nokkenas blijven ze allemaal mooi dicht (het testje of ze mooi afsloten was geen probleem)
Hij gaat wel mooi volledig open als hij open moet maar sluit gewoon niet voldoende af als hij dat juist wel moet doen.

De andere cilinders gaven een normale druk aan (de exacte waardes weet ik helaas niet meer).

We zijn nu meer aan het nijgen naar de theorie dat de klepzitting te diep is ingeslepen...
Enig idee hoe we dit eventueel zouden kunnen testen? En oplossen?
En of dit in principe wel nog de moeite is want er blijkt aan de kop toch nog best veel te zijn dat niet meer optimaal werkt en we beginnen ons af te vragen of we misschien niet beter naar een 2e hands moeten gaan zoeken... :?

Re: Kleppen regelen na motorrevisie

BerichtGeplaatst: 22 apr 2020, 19:23
door A26O4
Te diep uitgeslepen dat kan. Kans ik klein dat de steel langer geworden is of dat de nokken gegroeid zijn.
Stukje van de klepsteel doen zou ik zeggen.

Re: Kleppen regelen na motorrevisie

BerichtGeplaatst: 23 apr 2020, 19:19
door Crispijn
Hoe zou u dat doen? Het lijkt me dat daar eerder precisie aan te pas moet komen die niet haalbaar is in onze schuur... :?
Een klep is toch van best hard materiaal gemaakt en het afslijpen zou toch met intervallen van maximaal 0.1 mm kunnen?

Re: Kleppen regelen na motorrevisie

BerichtGeplaatst: 24 apr 2020, 09:19
door t4travel
Crispijn schreef:Hoe zou u dat doen? Het lijkt me dat daar eerder precisie aan te pas moet komen die niet haalbaar is in onze schuur... :?
Een klep is toch van best hard materiaal gemaakt en het afslijpen zou toch met intervallen van maximaal 0.1 mm kunnen?


Het bovenste deel is inderdaad vaak van gehard staal (geen idee hoe dit bij de niva zit eerlijk gezegd) om slijtage te beperken.
Zomaar inkorten lijkt mij op lange termijn dan ook niet zo slim...of het moet echt om micrometers gaan (identiek aan normale slijtage)...

Re: Kleppen regelen na motorrevisie

BerichtGeplaatst: 24 apr 2020, 12:28
door Crispijn
Zomaar inkorten lijkt mij op lange termijn dan ook niet zo slim...of het moet echt om micrometers gaan (identiek aan normale slijtage)...


Dus volgens u is inkorten geen optie? Zijn er andere opties of is het dan de kop vervangen? :cry:

Re: Kleppen regelen na motorrevisie

BerichtGeplaatst: 24 apr 2020, 16:59
door A26O4
Het makkelijkste zal zijn om de kop gewoon te vervangen. Dat kan je prima zelf.

Inkorten is een optie, maar perfect krijg je dat uiteraard nooit. Als je het perfect wil is het inderdaad in stapjes van 0.1mm. Maar als je er gewoon 'wat' afhaalt dan zal het ook wel gaan. In het slechtste geval opent ze niet zo veel als ze zou moeten, da's in een niva nu ook geen drama.

Re: Kleppen regelen na motorrevisie

BerichtGeplaatst: 03 mei 2020, 18:38
door Crispijn
Na wat liggen testen zijn we tot besluit gekomen om de nokkenas op te shimmen met 0,4mm.
Dat was de laagste waarde waarbij desbetreffende klep ook kon komen dicht te staan...
Ben er wel in geslaagd om een klepstoterhouder te breken :roll:
Maar bij zoeken naar een nieuwe gaf het internet me altijd een houder voor de manuele stoters, zijn deze misschien dezelfde?

Re: Kleppen regelen na motorrevisie

BerichtGeplaatst: 04 mei 2020, 14:37
door A26O4
Dat vraag je best eens na via LadaPower

Shims is een idee, maar zorg dat alles goed vast zit. Hou er ook rekening mee dat uw timing anders gaan zijn, geen idee hoeveel een multipoint ECU corrigeert.