Kogellagers

Versnellingsbak, tussenbak, diff's, steekassen enz

Moderator: pietsky

Kogellagers

Berichtdoor Breuer » 12 maart 2018, 11:42

Hallo,
Ik heb een vraag over mijn kogellagers voor,
Bestaat er een oplossing om deze (conische lagers) te vervangen door normale lagers, want ik rij dagelijks 50km met mijn Lada en moet ze dus bijna ieder jaar vervangen!
Alvast dank,
Breuer

Mijn Niva('s): Lada Niva XTA 1.9d

Re: Kogellagers

Berichtdoor Ram » 12 maart 2018, 20:58

Lang geleden dat ik dat allemaal bekeken heb....
Als ik het goed voor heb zijn de standaardlagers 40 68 19 van maat, conische rollager en kunnen die eventueel wel vervangen worden door het type 63008 2rs, die zijn maat 40 68 21, kunstof afgeschermde diepgroeflagers. Je MOET dan sowieso een gepaste afstandsbus vinden die tussen de 2 lagers moet komen. Een maat of nr kan ik je niet geven voor die afstandsbus, want ik heb er nooit verder op gezocht. Ik heb toen ook op de een of andere niva tuningshop in Oekraïne een kant en klaar setje gevonden , maar die leverden niet in Europa.
Uiteindelijk heb ik dan een setje nieuwe fusees met dubbelrij conische lagers gekocht, lagers zoals in de meeste moderne wagens vooraan gebruikt worden. Deze brengen ook wel een probleem mee. Ook al neem je de versie met de 22 tandsnaaf (die jij zo goed als zeker ook moet hebben, aangezien je een diesel hebt), de fusee is eigenlijk het model van een niva M en die is NIET hetzelfde als het oudere model. In t kort, het camber en spoor is volledig om zeep en moet opnieuw uitgelijnd worden. De naaf moet ook in de lager geperst worden...
Deze zijn verkrijgbaar bij Ladapower .
Persoonlijk vind ik wel dat je lagers snel sneuvelen, tussen de 15000 en 20000km per setje?
Ram
Lid 2015

Mijn Niva('s): 1.7i, 2001, paars
1.7i ,1996, bordeaux

Berichtdoor Breuer » 12 maart 2018, 21:15

Dank,
klopt ongeveer 20/25000 afgelopen jaar. Maar hier in Frankrijk op het forum vinden ze dat veel, hier hebben ze het over 10/15000 om te vervangen.
Ik heb ook die sets gevonden maar dat gaat ongeveer €400 kosten., Terwijl lagers hier ongeveer €30 per kant zijn. Ik ben alleen bang dat het ook niet goed om ieder jaar alles los te halen en weer in elkaar te zetten (vanwege slijtage).
Ik ga even uitzoeken of u verhaal een optie is voor mij.
Merci,
Benjamin
Breuer

Berichtdoor pietsky » 13 maart 2018, 19:28

Elk jaar moeten vervangen is niet normaal. De lagers moeten zeker 40.000 tot 50.000 km mee gaan. Lijkt mij dat de afstelling van de lagers te wensen overlaat. Tevens een geoede smering voor dat ze gemonteerd worden zou goed zijn. Ik spreek dan over echt veel vet van goede kwaliteit.
Helaas Nivaloos op dit moment.
pietsky
moddereter

Mijn Niva('s): ..

Berichtdoor Breuer » 13 maart 2018, 23:24

https://photos.app.goo.gl/vX9IFNjg7j1jWhLn2

Is dit een beetje wat u bedoelde Ram?
Ik heb met mijn buurman (automonteur Peugeot Béziers) er over gehad, en hij zegt dat ie dat middenstuk tussen de lagers zou kunnen maken. Ik heb nu drie opties,
1: orginele lagers (iedere 1½ jr wisselen)
2:de optie zoals hierboven
3:een nieuwe versterkte set met een Iveco dubbele lager voor €320,-
Breuer

Berichtdoor Ram » 15 maart 2018, 20:31

Ja , dat is inderdaad wat ik bedoel. Hoe duurzaam dit is weet ik niet. Belangrijkste voordelen lijken me dat er geen smering meer nodig is, geen af te regelen voorspanning meer is en je je huidige fusees kan behouden.
K ga akkoord met Pietsky, kwalitatieve lagers, de standaardlagers dan, zouden toch een pak langer moeten meegaan, op voorwaarde dat ze goed afgesteld zijn om te beginnen , goed gesmeerd zijn en regelmatig gecontroleerd worden op speling/afstelling.
De ivecolagers zijn zo goed als zeker de meest duurzame van de drie, maar dan moet je er het een en ander erbij nemen.
Ze zijn niet goedkoop bij aankoop, later hoeft uiteraard alleen de lager zelf nog vervangen te worden indien nodig. Zoals reeds gezegd, de uitlijning is volledig om zeep en moet herdaan worden. De naaf moet in het lager geperst worden, maar ook eruit als je bv je remschijf moet vervangen, en daar heb je een speciaal stukje voor nodig dat er niet bij geleverd word.
In mijn volgorde van keus
1. Probeer de diepgroeflagers uit, zal in prijs niet zoveel schelen als de standaardlagers, blijkt dit goed te zijn, dan heb je er alleen maar bij gewonnen.
2. Goede kwaliteit standaardlagers
3. De ivecolagers (vooral wegens prijs)
Ram
Lid 2015

Mijn Niva('s): 1.7i, 2001, paars
1.7i ,1996, bordeaux

Berichtdoor pietsky » 15 maart 2018, 20:42

Even terug komend op het probleem van het veelvuldig vervangen van de lagers.
In mijn ex Niva zitten lagers van 2010.
Die hebben dus al zo'n beetje een kleine 60.000 km erop zitten en gaan nog steeds still going strong.
Wat Ram al zei de afstelling en het voorzien van zeker genoeg vet is een vereiste.

Is er te weing vet dan zal het vet uit de lagers lopen en komen de lagers droog te lopen met alle gevolgen van dien.
Zit er teveel speling op dan heb je ook een probleem leidt tot meer slijtage.

De derde reden en dit misschien wel de belangrijkste het aanhaalmoment mag de 7,5 kg niet te boven gaan, te strak afgestelde lagers gaan niet lang mee!! Kan zelfs leiden tot vastlopers.
Helaas Nivaloos op dit moment.
pietsky
moddereter

Mijn Niva('s): ..

Keer terug naar Aandrijflijn