lawaai bij gas los en klapperende bak bij vol remmem

Versnellingsbak, tussenbak, diff's, steekassen enz

Moderator: pietsky

lawaai bij gas los en klapperende bak bij vol remmem

Berichtdoor BartVoermans » 14 maart 2018, 15:10

Hallo allemaal,

Misschien weet ik het antwoord al en dus de oplossing, maar wil het graag een beetje bevstigd hebben :D

Mijn Monopoint heeft een (redelijk) spelingsvrij voordiff met krakende aandrijfassen links (en ook rechts een beetje), de koppeling is van een M en de vijfbak is nieuw, de Donut met homokineet is een paar duizend km oud (en goed toen ik hem een aantal maanden terug geplaatst heb), de tussenbak is van mijn oude 1600 en deed het daar super goed, in de achteras zit een Torsen die heerlijk soepel en spelingvrij loopt.

Nu is het zo dat als ik 150 rij (oke oke, ..... 120) en dan gas los laat, dan is het lawaai en gekraak niet heel fijn om aan te horen en dat baart me zorgen (als ik dan ook nog eens flink hard rem, dan staan de pookjes van de tussen bak te dansen alsof ze tussen de benen getrapt zijn.

Rara wat kan dit zijn. Ik heb ook de cardan assen vervangen voor (redelijk) speling vrije kruisjes versie en de Niva staat een paar inch hoger op de poten.

Persoonlijk denk ik dat het de cardanassen zijn, maar graag jullie mening.

Thanks, :bedankt:
Leven is het meervoud van lef..
BartVoermans
Lid 2015

Mijn Niva('s): 1998 MonoPoint

Re: lawaai bij gas los en klapperende bak bij vol remmem

Berichtdoor pietsky » 15 maart 2018, 21:00

Een puzzelstuk van de bovenste plank, Cardan assen vervangen voor de homokineet versie en de tussenbak ook eens gaan nakijken.
Hoeveel is de Niva verhoogd?
Lijkt me ook redelijk om alles nog eens na te lopen en zorgen dat alles goed in lijn staat en naar behoren werkt.
De donut nog eens nakijken en evt vervangen voor een nieuw exemplaar.

Dan deze evt monteren KLIK HIER deze verbeterde ophanging geeft de tussenbak meer steun vwb het kantelen naar voor of achterkant

Evt deze monteren of een complete set gebalanceerd KLIK HIER

De complete donut set KLIK HIER

Controleer ook de ophanging van versnellings bak en tussenbak het kan zijn dat dit ook evt een boosdoener is.
Afbeelding
Helaas Nivaloos op dit moment.
pietsky
moddereter

Mijn Niva('s): ..

Re: lawaai bij gas los en klapperende bak bij vol remmem

Berichtdoor BartVoermans » 16 maart 2018, 08:20

Hey Pietske, Super bedankt voor de suggesties. :big_hug:

ik denk dat het iid een combinatie is van het kantelen van de tussenbak, de "oude" cardanassen en de verhoging. Gisteren nog even gekeken en niets raars gezien, alles is heel en heeft geen overdreven speling.

De kruisjes van de cardanassen zijn niet gewend een dergelijke hoek te moeten maken en dus daar niet op ingesleten. Deze hoek zorg ook voor een groter kantel moment die natuurlijk het grootst is als ik vol in de ankers ga. Dat derde steunpunt, lijkt me daarom ook geebn overbodige luxe.

Ik ga Jan maar eens een plezier doen denk ik en wat onderdelen bestellen :bedankt:
Leven is het meervoud van lef..
BartVoermans
Lid 2015

Mijn Niva('s): 1998 MonoPoint

Keer terug naar Aandrijflijn