Tweede & gebrom/trillingen

Versnellingsbak, tussenbak, diff's, steekassen enz

Moderator: pietsky

Tweede & gebrom/trillingen

Berichtdoor educorner » 26 sep 2018, 19:19

Nu het buiten wat kouder aan het worden is kan ik 's morgens niet in 2de geraken of het kraakt. Ik ga dan maar van 1 naar 3.
Is dit normaal ? Na 2km gereden te hebben gaat dit wel. Deze zomer ook al gemerkt dat 2de stroever is dan anders maar deze ochtend ging het gewoon niet.

Verder denk ik (maar mij niva M is 3 maand oud) dat de bak ontzettend trilt en teveel lawaai maakt. Rond de 100 km/uur wordt ik bijna doof in de auto. (Ik ben al bezig met hem sound-proof te maken maar ik vermoed dat de oorzaak elders zit)
Eens aan 130 km / uur is het weer beter maar dat kan je niet altijd rijden en bovendien slurp hij dan teveel nafte.

Alleen, ik kan niet vergelijken met wat normaal is voor een Niva M.
Graag jullie advies.

mvg,

J.
educorner

Mijn Niva('s): 1700i

Re: Tweede & gebrom/trillingen

Berichtdoor Ram » 26 sep 2018, 20:48

De trillingen komen in de meeste gevallen door een slechte uitlijning tussen de versnellingsbak en de tussenbak en meestal het ergst rond de 90km/h. Trillen de poken van de tussenbak? Probeer eens stilstaand, tussenbak in neutraal, ongeveer evenveel toeren te draaien in 5e als aan 90 a 100km/h. Als je stilstaand ook veel trillingen hebt, is het de uitlijning. Al eens onder de wagen gekeken of de moeren/bouten van de bakken nog wel vast zitten?
Ik heb 75w90 in de versnellingsbak en die schakelt in de winter ook goed. K weet dat gezegd word dat de overfill bij de M niet meer nodig is ( k vermoed door de gesloten lagers bovenaan), maar ik zou het toch doen, ik heb die gesloten lagers ook en toch doe ik de overfill nog. Probeer hem eens eerst een paar minuten in 3e of zo te laten draaien (tussenbak in neutraal, ook stilstaand dus) voor je vertrekt. Als hij daarna goed schakelt , olie/smering probleem.

Maar eigenlijk als m 3 maand nieuw is , ga naar de garage waar je de wagen gekocht hebt, zij moeten het maar onder garantie oplossen....
Ram
Lid 2015

Mijn Niva('s): 1.7i, 2001, paars
1.7i ,1996, bordeaux

Berichtdoor BartVoermans » 28 sep 2018, 10:14

Een makkelijke manier om te checken of het gaat om de versnellingsbak of de tussenbak (voor wat betrefd de trillingen) is de tussenbak in zijn vrij te zetten. (je kunt nu "gewoon" door de versnellingen heen lopen met draaiende bak).

Voor wat betrefd het schakelen zou ik iid eerst eens nieuwe olie erin gooien. Normaal mag jouw klacht niet voorkomen, maar misschien "plakt" de synchromesh van de 2de versnelling door te dikke olie in combinatie met wat inloopslijtage..
Leven is het meervoud van lef..
BartVoermans
Lid 2015

Mijn Niva('s): 1998 MonoPoint

Berichtdoor educorner » 30 sep 2018, 16:02

bedankt voor de info, het is inderdaad de uitlijning van de tussenbak. Vandaag eens onder de auto gedoken en met een plakbandmethode het boeltje wat verzet.
(info gevonden in dit weliswaar Duitstalig filmpje https://www.youtube.com/watch?v=eC0S28J2bxs) Resultaat is een hemelsbreed verschil. Nog niet helemaal perfect maar volgende week gaat de bak er toch uit moeten voor een upgrade naar 4x2.
educorner

Mijn Niva('s): 1700i

Berichtdoor Ram » 01 okt 2018, 20:44

Upgrade naar 4x2????=downgrade van 4x4! K vermoed dat je de voorste behuizing van de tussenbak gaat vervangen door eentje die de vooras kan "uitschakelen". Qua brandstofverbruik zal dat niet heel veel verschil maken aangezien de hele voorwielaandrijving gewoon blijft meedraaien , qua weggedrag is achterwielaandrijving de minst gunstige van de drie.
Als je permanent 4x2 wil rijden, haal de voorste of achterste cardanas ervantussen en zet de sper van de tussenbak op, zo kan je kiezen of je voor of achterwielaandrijving wil.
Ram
Lid 2015

Mijn Niva('s): 1.7i, 2001, paars
1.7i ,1996, bordeaux

Keer terug naar Aandrijflijn