revisie versnellingsbak

Versnellingsbak, tussenbak, diff's, steekassen enz

Moderator: pietsky

revisie versnellingsbak

Berichtdoor ladanivabelgium » 18 mei 2012, 12:15

Er moet (weer eens) dringend een andere versnellingsbak onder m'n dieseltje. Deze keer niet zo maar lukraak een 2dehandsje, maar eentje die een volledige revisie krijgt. Ik zal hieronder aan de hand van (vele) foto's tonen hoe ik daarbij te werk ging. Let op: dit is GEEN how-to. Lang niet alle handelingen worden uitgelegd, dus als je met behulp van dit topic je eigen bak gaat uit mekaar trekken, kom je redelijk in de problemen te zitten als je niet weet waar het over gaat.

Voor dit projectje kies ik de oude versnellingsbak van onze Laurenz z'n 17i. Die was kort na aankoop in de poeier gelopen door oliegebrek.

De oorzaak van het 'lekken' was snel gevonden: een barst in het carter van de 5de versnelling

Afbeelding

de daders: afgebroken tanden van de 5de versnelling. Een gekend probleem. Er is bijna niks ruimte tussen carter en tandwiel. Als de afgebroken tanden niet weg kunnen drukken ze het carter stuk.

Afbeelding

Afbeelding

Deze bak is erg schoon binnenin, een meevallertje :D . De ring die je ziet bengelen is de zogenaamde 'thrust ring'. Hij dient om het eerste lager op de ingaande as op z'n plek te houden. Slecht systeem, want die ringen breken nog wel eens, en dan komt lagerschade er al gauw aan. In dit geval is de ring nog heel, maar ik ga hem toch vervangen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Voordat we met deze bak verder gaan eerst even de onderdelen bij mekaar zoeken. Gelukkig vind ik in m'n versnellingsbakkenstock een goede 5de versnelling en een heel carter

Afbeelding

Mooie nieuwe lagers: Ik gebruik nooit de oude lagers terug, ook al lijken ze nog goed te zijn.

Afbeelding

En maar gelijk ook nieuwe schakelvorken:

Afbeelding

De 5de versnelling/achteruit unit uit mekaar getrokken:

Afbeelding

Afbeelding

De drager van de achteruitversnelling:

Afbeelding

De secundaire as: deze is 1 geheel. Eén tandwieltje kapot en de hele hap is rijp voor de sloop, gelukkig is deze nog goed. ik vreesde er wel wat voor, want de bak kraakte in z'n 4de. Straks dus de syncroringen goed nakijken.

Afbeelding

Zodra de secundaire as uit het carter gehaald is kunnen de schakelstangen- en vorken eruit gehaald worden:

Afbeelding

Afbeelding

De primaire as:

Afbeelding

De ingaande as kan je, samen met de vierde versnelling, zo uit het carter trekken:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Aah, nog tekenen van verval: het naaldlagertje tussen de 2 assen is naar z'n grootje. Ook een gekend probleem.

Afbeelding

Links de overblijfselen van het lagertje, rechts hoe het er hoort uit te zien:

Afbeelding

Het lager wordt vernieuwd en moet dus van de as af. Hier de circlips en (alweer) een thrust ring. Op deze komt veel minder stress en gaat dus niet zo rap stuk. Hij is ook een stuk dikker en kleiner dan de andere.

Afbeelding

Afbeelding

Nu moeten we aan de andere kant nog de as van de 1de, 2de en 3de versnelling losmaken. Deze zit vast met een borgplaat. je hebt een slagschroeverdraaier nodig om de boutjes los te maken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Met de borgplaat uit de weg kan het lager uit het carter geschoven worden:

Afbeelding

De hele as kan nu uit het carter gehaald worden. Als je dit voor de eerste keer doet, en de boel valt uit mekaar (en dat zal gebeuren als je niet heel erg goed oppast) heb je een major problem. Als je niet van buiten weet hoe de boel in mekaar past ben je wel even zoet :lol:

Afbeelding

Afbeelding

Het carter is nu helemaal leeg:

Afbeelding

Ik vernieuw de lagers zowiezo, maar toch even duidelijk maken wat olietekort met een lager doet: je merkt heel duidelijk de putjes in het loopvlak van het lager:

Afbeelding

Afbeelding

wordt vervolgd...
Draco dormiens nunquam titillandus
ladanivabelgium
Site Admin

Mijn Niva('s): Niva 1.9TD
Niva Cabrio restoproject
Niva 1.6 '78 restoproject
Lada 2101

Re: revisie versnellingsbak

Berichtdoor ladanivabelgium » 18 mei 2012, 12:16

zo, we gaan weer verder...

Ondertussen is alles schoon gemaakt. Dit wordt wel ooit weer terug een werkende versnellingsbak :mrgreen:

Afbeelding

Afbeelding

De twijfelachtige syncromeshring van de 4de versnelling:

Afbeelding

Een 'nice and shiny new one' erop :D :

Afbeelding

De tandwielen kunnen terug op de primaire as. Monteer draaiende delen NOOIT droog! Altijd een drupje olie op de raakvlakken doen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zo, de versnellingen 1, 2 en 3 zitten terug op hun plaats op de primaire as. Straks komt het asje met de 4de versnelling daar gewoon tegenaan.

Afbeelding

Afbeelding

het asje met de 4de versnelling: daar zit iets raars tussen dat daar niet hoort. Weg ermee, we vissen straks wel uit wat het is :mrgreen:

Afbeelding

Het lege carter: mooi proper gemaakt :shock:

Afbeelding

verder meer...
ladanivabelgium
Site Admin

Niva Cabrio restoproject
Lada 2101

Berichtdoor ladanivabelgium » 18 mei 2012, 12:16

Mooie nieuwe lagers erop en de primaire as kan terug op z'n plek in het carter.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De schakelstangen:

Afbeelding

Afbeelding

Zo, de versnellingen 1, 2, 3 en 4 zitten terug in de bak

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tijd om aan de 5de versnelling / achteruit-unit te beginnen. eerst de drager van het achteruittandwieltje:

Afbeelding

Om de unit gemonteerd te krijgen heb je beide handen nodig, dus geen tussentijdse foto's hiervan :oops:
Wel als alles erin zit:

Afbeelding

Afbeelding

Beetje met de knikkers spelen :D :

Afbeelding

De drukveertjes die de knikkertjes in een uitsparing van de schakelas drukken.

Afbeelding

Wel even bij de les zijn: de veertjes zijn niet allemaal even lang. Een veel gemaakte fout

Afbeelding

verderop meer....
ladanivabelgium
Site Admin

Niva Cabrio restoproject
Lada 2101

Berichtdoor ladanivabelgium » 18 mei 2012, 12:17

nog even over het verdachte stukje plastiek dat in het asje van de eerste versnelling zat:

In dat asje zit een naaldlagertje om het te verbinden met de rest van de primaire as. Het naaldlagertje schuift IN het asje en OVER de rest van de primaire as. het lagertje hoort er zo uit te zien:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

het zag er echter zo uit:

Afbeelding

Het rare stukje pastiek dat ik niet herkende was dus een stuk van het naaldlagertje :shock: Het zat geplet tussen beide assen

Afbeelding

Wordt vervolgd...
ladanivabelgium
Site Admin

Niva Cabrio restoproject
Lada 2101

Berichtdoor ladanivabelgium » 18 mei 2012, 18:01

We gaan weer verder, de 5de versnelling en de achteruit hebben we gisteren als laatste gemonteerd. Nu gaan we de nieuwe behuizing plaatsen.

Eerst een nieuwe oliekeerring erin. Als je originele onderdelen koopt krijg je ook de juiste keerringen. Aan de schuine randjes in het rubber kan je merken dat dit een draairichtingsgevoelige keerring is. Meestal rijd je vooruit, dus dan draait de uitgaande as in de juiste richting. De schuine streepjes die je ziet verhinderen dat de olie naar buiten komt. Als de streepjes andersom staan, laten ze de olie juist wel naar buiten.

Afbeelding

Ik doe steeds een beetje vet aan de keerring. op die manier gaat hij er makkelijker in en later, mocht dat nodig blijken, er ook weer uit. Ik doe ook steeds een beetje vet op het rubber. Droog rubber dicht niet goed af en slijt zeer snel, dus dat is bij deze verholpen.

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb het al gezegd: monteer een draaiend onderdeel nooit droog. Als je dat wel doet, en je gaat de motor starten, en dus de versnellingsbak laten draaien, loopt het lager enkele seconden zonder olie. Dan had je je de moeite om nieuwe lagers te steken kunnen besparen. Droog lopend krijgt dat ding verschrikkelijk op z'n donder.

Afbeelding

De behuizing van de 5de en achteruitversnelling is klaar om gemonteerd te worden. De nieuwe lagers en keerring zitten erin en er is een weinig vloeibare pakking op het vlak aangebracht. Er wordt uiteraard een nieuwe papieren pakking gebruikt, maar de blauwe loctite vangt kleine oneffenheden op mochten die er zijn. Gebruik nooit gewone siliconen, dat werkt niet en is te agressief door het azijnzuur dat erin zit.

Afbeelding

We zijn nu klaar om het schakelen te gaan testen. Om dat te doen moet de pook even gemonteerd worden. Dat hoeft niet echt, maar werkt wel een stuk makkelijker. Normaal moet de koppelingsbehuizing eerst op de bak gezet worden, maar dat gaat even nog niet. Bij m'n diesel is die 'klok' anders dan bij een benzine. ik moet dus eerst m'n (ook kapotte :mrgreen: ) reserve dieselbak slopen of wachten tot m'n eigen bak onder de auto uit is.

Dus, ik pak de pook die bij deze bak hoort. Ik had hem nog niet schoon gemaakt, anders had ik het wel vroeger gemerkt. Zoek de 7 verschillen :D :

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

gevonden? Juist, de originele pook heeft de veertjes niet meer die er voor zorgen dat hij steeds naar de middenstand komt. DAAROM druk ik (en anderen) er steeds op dat je bij het verwijderen van de pook NOOIT de 3 binnenste moertjes mag losdraaien. Die houden namelijk het hele verenzaakje bij mekaar. Draai je die toch los liggen de veertjes in de bak. Meteen is ook de reden gekend waarom de stukken tand die van de 5de afgebroken waren zo groot zijn. De veertjes zijn in de bak gevallen, tussen de tandwielen van de 5de. Waarschijnlijk zijn er wel een paar terug uitgevist, maar niet allemaal. Later is dan het veertje tussen carter en tandwiel geraakt en heeft daar z'n vernietigende werk gedaan. 't Verbaast me niks, de garage waar de Niva van onze Laurenz vroeger op onderhoud ging betrekt z'n bakken sinds een jaar of zo in Kessel :lol:

Alle versnellingen werken goed, dus de carterpan kan er op.

Afbeelding

Zo, da's klaar. Straks de klok er nog op en hij is klaar om onder de diesel te hangen.

Afbeelding

Moest iemand een revisiebak uit Kessel duur vinden (+- de helft van de prijs van een Ebay-bak): in deze bak zit 9u werk :shock: , nieuwe lagers, nieuwe pakkingen, nieuwe oliekeerringen, een nieuwe syncroring en 2 nieuwe schakelvorken. In een Kessel-revisiebak zitten ALTIJD nieuwe lagers, nieuwe pakkingen en oliekeerringen en verder is alles gecontroleerd en vervangen waar nodig.
ladanivabelgium
Site Admin

Niva Cabrio restoproject
Lada 2101

Berichtdoor ladanivabelgium » 19 mei 2012, 07:58

Zo, nu ga ik m'n kapotte bak er onderuit halen. Als iemand zich geroepen moest voelen: de koffie is heet en zwart en de Jup staat koud :lol:
ladanivabelgium
Site Admin

Niva Cabrio restoproject
Lada 2101

Berichtdoor ladanivabelgium » 19 mei 2012, 10:07

Hmmm, de tussenbak is er onderuit, ik kan dus met de uitgaande as van de bak draaien. Hij lijkt zo goed als vastgelopen. Da's ook weer iets nieuws :? 't Zal er binnenin weer mooi uitzien :lol: . Er zat trouwens olie genoeg in.
ladanivabelgium
Site Admin

Niva Cabrio restoproject
Lada 2101

Berichtdoor ladanivabelgium » 19 mei 2012, 10:11

Tooooooom, de Jup staat koud :lol:
ladanivabelgium
Site Admin

Niva Cabrio restoproject
Lada 2101

Berichtdoor Walby » 19 mei 2012, 10:26

:D

Ik kom pas tegen 15u00 moet hier eerst nog een hoop opruimen en de auto (laten) wassen.

En ik heb precies een fout met de stijl van het forum, alleen op deze pagina ziet alles half zwart?
Homo Sapiens non urinat in Ventum
Walby
moddereter

Mijn Niva('s): t' zonneke 1,7 mono 79

Berichtdoor ladanivabelgium » 19 mei 2012, 11:37

En ik heb precies een fout met de stijl van het forum, alleen op deze pagina ziet alles half zwart?

haha, nee, da's in mijn voorsteltopic ook :D , komt door de lange posten met de vele foto's. Als de pagina te lang wordt gaat de opmaak blijkbaar voor een stuk verloren. 'k Zal da wel eens oplossen
ladanivabelgium
Site Admin

Niva Cabrio restoproject
Lada 2101

Berichtdoor pietsky » 19 mei 2012, 17:24

Jan
Wees blij dat je geen SKF lagers gebruikt maar orginele LSA uit Petersburg, anders dan wordt zo'n revisie bak nog veel duurder!!
Afbeelding
Helaas Nivaloos op dit moment.
pietsky

Mijn Niva('s): ..

Berichtdoor ladanivabelgium » 20 mei 2012, 05:56

Piet, ik weet het het, maar SKF is niet per definitie beter, en je kan er niet alle lagers hebben die je nodig hebt voor een Niva-bak

We gaan verder...

De kapot gelopen versnellingsbak. Als je aan de primaire as draait voel je duidelijk minstens 1 kapot lager zitten. Deze bak heeft 50 000 km :shock: Toen ik deze bak monteerde en de klok overbouwde heb ik de grote thrust ring vervangen omdat die gebroken was. De lagers hadden dus al flink geleden, maar door tijdsgebrek kon ik toen niet de hele bak open gooien.

Afbeelding

Mijn Niva diesel specifieke vliegwiel. Ook maar meteen een nieuw toplagertje gemonteerd

Afbeelding

Afbeelding

De koppelingsbehuizing is overgebouwd van de kapotte bak naar de nieuwe. Het druklager was nog goed, maar nadat ik het een beetje schoongemaakt had draaide het heel stroef. Heel bizar allemaal, vernieuwen dan maar. Het rubber waar de koppelingsvork door zit was ook kapot. Tuurlijk. Een nieuw er op dan maar.

Afbeelding

De koppeling zit er pas een dik jaar in en heeft maar 30 000 km gelopen. Kan best nog een tijdje mee.

Afbeelding

Zo, de bak zit er onder

Afbeelding

wreed blingbling :lol:

Afbeelding

'k hoop nu maar dat de klant tevreden is, 't is nogal ne lastige :crazy:
ladanivabelgium
Site Admin

Niva Cabrio restoproject
Lada 2101

Berichtdoor ladanivabelgium » 20 mei 2012, 11:31

Er zit nog een rammel in de aandrijflijn :( De homokineet van de tussenas ratelt. Doordat voorheen de bak zoveel kabaal maakte heb ik dat nooit gehoord, of tenminste, ik weet het aan de bak. Ik heb nu een asje uit m'n stock gehaald en even open gemaakt om schoon te maken en te voorzien van nieuw vet.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
ladanivabelgium
Site Admin

Niva Cabrio restoproject
Lada 2101

Berichtdoor pietsky » 20 mei 2012, 17:36

Jan
Vwb de SKF lagers deze zijn het zesvoudige in prijs ivm Russische lagers.
Maar zoals jij al zegt de kwaliteit is niet beter dan de Russische, zeker de laatste jaren komen de lagers van SKF uit Maleisië en China.
Een vaak gehoord fenomeen is dat de Russische lagers ook al hoor je ze nog, vele duizenden kilometers dienst doen.
Helaas Nivaloos op dit moment.
pietsky

Mijn Niva('s): ..

Berichtdoor ladanivabelgium » 21 mei 2012, 11:22

Ik heb de tussenbak er terug onderuit en de homokineet van het tussenasje is wel degelijk de schuldige. Ik heb de motor gestart zonder het asje op de bak en ik durf gerust te stellen dat ik de stilste Niva-bak van het Westelijk halfrond heb :mrgreen:

't is de eerste keer dat ik weet dat zo'n homokineetje voor problemen zorgt, maar m'n diesel loopt dan ook stilletjesaan tegen de 200 000 km aan.
ladanivabelgium
Site Admin

Niva Cabrio restoproject
Lada 2101

Volgende

Keer terug naar Aandrijflijn