tussenbak lagers

Versnellingsbak, tussenbak, diff's, steekassen enz

Moderator: pietsky

tussenbak lagers

Berichtdoor Ram » 17 feb 2014, 19:24

Klopt het dat deze lager met de uitsparing in zijn rand gelijk met de gleuf van de behuizing erin moet? Lijkt me logisch voor de olie-aanvoer naar de buitenste rij maar k zou t toch graag zeker zijn.Afbeelding
Ram
Lid 2015

Mijn Niva('s): 1.7i, 2001, paars
1.7i ,1996, bordeaux

Re: tussenbak lagers

Berichtdoor Walby » 17 feb 2014, 23:58

Foto is vrij onduidelijk (trek er eens eentje onder een lichte hoek ipv recht erop), en graag wat meer info.

Aan de vorm van het alu te zien zou ik zeggen dat het om de nieuwe dubbel gelagerde asjes gaat. Klopt dit?
Ook de lager op de foto heeft 14 kogels, bij een enkele zijn dat er maar 5 ofzo.

De oude tussen bakken heb ik al 100 keer uit elkaar en terug in elkaar gestoken en ken ik vrijwel van buiten.
De nieuwe heb ik nog nooit gezien.
Homo Sapiens non urinat in Ventum
Walby
moddereter

Mijn Niva('s): t' zonneke 1,7 mono 79

Berichtdoor Ram » 18 feb 2014, 17:34

Zijn inderdaad de nieuwe met de dubbele lagers, de lagers zelf zijn ook veel kleiner (51mm diameter) dan de oude. Aan 1 zijde hebben ze een uitgefreesd boogje in de rand. De behuizing heeft een gleuf. Dus denk ik dat dat boogje gelijk moet zitten met de gleuf en naar buiten gericht ( richting oliekeerring) om gemakkelijker olie naar de buitenste lagerring te laten vloeien. Foto s zullen nog nie al te best zijn , k heb hier nie echt iets deftig liggen. K hoop dat t iets beter zichtbaar is wat ik bedoel.AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Ram
Lid 2015

1.7i ,1996, bordeaux

Berichtdoor Ram » 07 sep 2014, 18:36

Ze hebben maanden in t rek gelegen, maar omdat de tussenbak er dan toch vanonder moest om een nieuwe koppeling te steken (bij de paarse,Luk koppelingsset), is het er eindelijk van gekomen om ze te monteren. De lagers zijn met het boogje richting oliekeerring en gelijk met de gleuf in de behuizing gemonteerd. Leek me het meest logische. Resultaat is een merkbaar rustigere tussenbak/aandrijving. Misschien zelfs nog iets beter dan de flenzen met lagers zoals op den johnny zitten. De tussen bak is op de mm op exact dezelfde plaats terug gemonteerd, dus kan de verbetering enkel aan de dubbele lagers liggen en niet aan een betere uitlijning. Aan te raden voor wie zijn aandrijving rustiger wil krijgen, maar zullen uiteraard geen slecht uitgelijnde tussenbak compenseren.
Ram
Lid 2015

1.7i ,1996, bordeaux

Berichtdoor pietsky » 10 sep 2014, 11:28

Is goed nieuws, werkt dus daadwerkelijk ook bij een oudere Niva.

Even iets terzijde op de foto's van het Niva treffen in Duitsland, (van de Urban) is de speciale rol te zien die ik een tijd geleden al eens aangemerkt had.
Deze is ook voor het opheffen van trillingen.
Als ik de rol in mijn bezit heb en gemonteerd, zal ik laten weten of het toegevoegde waarde heeft.
Helaas Nivaloos op dit moment.
pietsky
moddereter

Mijn Niva('s): ..

Keer terug naar Aandrijflijn