mogelijkheden voor aandrijf assen van 1600

Versnellingsbak, tussenbak, diff's, steekassen enz

Moderator: pietsky

mogelijkheden voor aandrijf assen van 1600

Berichtdoor BartVoermans » 23 nov 2014, 15:56

De aandrijfas tussen de bakken en de as naar het voor differentieel van de 1600 NoordkaapNiva hebben versleten kruiskoppelingen. De rubber donut is goed, maar met de grote schroevedraaier er tussen zie ik zeker speling in het kruis die er bij de aandrijf as naar achter niet zit. Hetzelfde geld voor het kruis van de vooras aan de bak zijde.

Volgens mij kan dit heel goed oorzaak zijn van het bokken bij lage snelheid en en opschakelen. (het is echt niet het torretje wat hapt, die loopt lekker en de koppeling lijkt me ook nog prima)

Nu is eigenlijk mijn vraag: Wat is het meest verstandige om te doen?
- kruisjes repareren?
- homokineet verbinding tussen de bakken zoals de 1700 heeft (geloof ik), maar past dat ook?
- aandrijfas van een 1700 ipv een 1600 tussen de bak en voordiff.?
- misschien gelijk alles vervangen voor de nieuwste types (alles homokineten)?

Vorig jaar de as naar achteren vervangen voor en versie van de 1700.

Graag een beetje advies :-) thanks :bedankt:
Leven is het meervoud van lef..
BartVoermans
Lid 2015

Mijn Niva('s): 1998 MonoPoint

Re: mogelijkheden voor aandrijf assen van 1600

Berichtdoor Ram » 23 nov 2014, 18:46

De kruisjes vervangen zal t goedkoopst uitkomen. Een homokineetversie tussen de bakken past, ook als je nu een versie met een kruisje hebt. Je kan eigenlijk elke combinatie maken die je wil. Hoe meer homokineten, hoe "rustiger" de aandrijving, maar ook veel duurder ten opzichte van de kruisjes. Alle kruisjes vervangen, 5 stuks dus, kleine 100€, alles vervangen door homokineetversie s , kleine 500€. Als je t zelf doet natuurlijk.
Ram
Lid 2015

Mijn Niva('s): 1.7i, 2001, paars
1.7i ,1996, bordeaux

Berichtdoor stefaan » 23 nov 2014, 19:11

met speling in de aandrijflijn kan hij wel beginnen schokken dus dat kan de oorzaak zijn.

voor een offroader zou ik kruisjes houden in de aandrijfassen, maar wel geregeld smeren.
de rubbers van die homokineten lijken me kwetsbaar.(kan enkel het gedacht zijn :? )
de aandrijfas tussen bak en tussenbak heb ik wel een homokineet deze zit hoger en meer beschermd.
en deze is moeilijk te smeren als het een kruisje is...
4WD and not afraid to use it
stefaan
Event team

Mijn Niva('s): 1600

Berichtdoor Buster » 24 nov 2014, 08:02

stefaan schreef:met speling in de aandrijflijn kan hij wel beginnen schokken dus dat kan de oorzaak zijn.

voor een offroader zou ik kruisjes houden in de aandrijfassen, maar wel geregeld smeren.
de rubbers van die homokineten lijken me kwetsbaar.(kan enkel het gedacht zijn :? )
de aandrijfas tussen bak en tussenbak heb ik wel een homokineet deze zit hoger en meer beschermd.
en deze is moeilijk te smeren als het een kruisje is...

zo heb ik het ook, bolt goed!
Niva under construction
Buster
Lid 2015

Mijn Niva('s): 1.6 1993
1.9D 1996

Berichtdoor pietsky » 24 nov 2014, 08:53

Bart
Gewoon voor de upgrade tussenassen gaan, ook hier is iedereen lovend over de verschillen tussen de oude kruisjes en de nieuwe homokineten.
Scheelt zeer zeker in aandrijvings noise. Zie mijn posting dit is 100% verbetering.
Geen onderhouds perikelen.
De andere voordelen waar ik over sprak in mijn posting zoals minder verlies in de aandrijftrein en minder benzine verbruik, zijn nog niet getest door iemand op een echte testbank.
Dus dat item laten we voor wat het is.
Vwb de rubber of silicone hoezen, zij kunnen echt tegen een stootje dat kan ik ook beamen want ik had dezelfde silicone rubbers op de voorste aandrijfassen tijdens de china trip en zijn heel gebleven.
Ze zitten er nu meer dan 40.000 km onder en zijn nog steeds 100% in orde.
De gemonteerde silicone rubbers op de nieuwe tussenassen zijn volgens de fabrikant nog iets beter dan de eerdere versies.
Dus met offroaden zal het wal mevallen vwb problemen.
Afsluitend investeer gewoon in twee homokineet tussenassen het zal vooral in een 1600 een wereld van verschil zijn!!
Helaas Nivaloos op dit moment.
pietsky
moddereter

Mijn Niva('s): ..

Berichtdoor BartVoermans » 14 dec 2014, 22:32

De aandrijf as naar achteren was al van een 1700 (dikkere en te smeren kruisjes). De as naar voren is nu gereviseerd met nieuwe kruisjes (is nog wel een 1600 as, dus met kruisjes die je niet kunt smeren). De as tussen de bakken heb ik nu vervangen door een homokineet.

Resultaat. De NoordkaapNiva rijdt zo goed al trilling vrij (voor een Niva dan met off-road banden). Wat een verschil. Check op facebook "NoordkaapNiva" voor foto's van de as. Helemaal nieuwe assen, met allemaal homokineten zou het mooist geweest zijn, maar nu ben ik in totaal nog net geen 110,-Euro kwijt.

Bart
BartVoermans
Lid 2015

Berichtdoor djonieboy » 15 dec 2014, 21:30

He bart,

Onder mijn 1600 zitten ook kruisje met smeernippels ?
Zal wel vervangen zijn toe de 5 bak eronder ging. Hoe
ging de installatie van de homokeneet?
djonieboy
Lid 2015

Mijn Niva('s): 1600 '85

Berichtdoor BartVoermans » 15 dec 2014, 22:27

Heb jij nippels in de kruisjes? hmmm, mijn oude had het niet en de nieuwe ook niet. Misschien heb jij al 1700 assen? De installatie van de homokineet is simpel.

as naar achteren los, as naar voren los, km teller kabel los, bouten van de oude as met kruiskoppeling los (4x aan de tussenbak zijde), rubbere donut los (3 bouten) kunnen er net uit als ze links boven de bak zitten (1 voor 1, steeds een stukje de as draaien), baksteunen (4x M8 in de bodem van de carroserie) aftekenen, krik onder de tussenbak, bak laten zakken (let op want de poken zitten nog klem). Je hebt nu genoeg ruimte om de as met donut te vervangen. Alles hooguit 2 uurtjes werk (ik heb de Niva wel op bokken staan voor om er fatsoenlijk onder te liggen. sleutel 13, 2x 19 en een waterpomptang.

succes
BartVoermans
Lid 2015

Berichtdoor Buster » 16 dec 2014, 08:38

Mijn kardanassen, de kruisjes hebben ook allemaal nippels op mijn 1600.
Niva under construction
Buster
Lid 2015

Mijn Niva('s): 1.6 1993
1.9D 1996

Berichtdoor stefaan » 18 dec 2014, 17:22

idem hier, bij de mijn onderdelen liggen ook enkel assen met smeernippels.
4WD and not afraid to use it
stefaan
Event team

Mijn Niva('s): 1600

Keer terug naar Aandrijflijn