kan niet meer schakelen

Versnellingsbak, tussenbak, diff's, steekassen enz

Moderator: pietsky

kan niet meer schakelen

Berichtdoor keessieb » 29 jul 2015, 15:13

Langzaamaan steeds minder tegendruk op mn koppelingspedaal. Opeens niet meer kunnen schakelen. In z'n 5 naar huis gebold, na de ring in zn 2... Reservoir was leeg dus lekkage. Bijgevuld en ontlucht, mede dankzij deze link: http://www.ladanivabelgium.be/Techniek/ ... er.htm#top

Lekt natuurlijk nog steeds bij induwen pedaal. Maar krijg haar met draaiende motor nog steeds niet in vitesse. Ook nog steeds geen echte tegendruk op de pedaal.

Is dit (voor een lange liefhebber maar nieuwe eigenaar) op te lossen? Heb voor maandag afspraak bij garagist om alles goed na te zien maar moet er wel geraken...
keessieb

Mijn Niva('s): 1.7i, 2002

Re: kan niet meer schakelen

Berichtdoor pietsky » 29 jul 2015, 16:16

Hoi Kees.
Ik heb je vraag verplaatst naar de aandrijflijn.
Even reagerend op het probleem, zie je ergens een lekkage van olie?
Kijk ook eens bij de hoofd koppelings-cylinder of daar een lekkage is!
Dit kun controleren binnen in de auto bij het koppelings-pedaal.
De auto rijdt nog dus de koppeling zelf is in orde.
Kijk ook even naar de speling van het pedaal en bij de koppelings hulp cylinder mag niet teveel zijn.
Helaas Nivaloos op dit moment.
pietsky

Mijn Niva('s): ..

Berichtdoor keessieb » 29 jul 2015, 16:28

Merci voor de verplaatsing, niet gezien. Dacht een lekkage te zien bij de hulpcylinder onderaan. Heb een gebroken olieleiding ergens gehad dus over lijkt het te lekken... De afdichting aan de achterkant van die cylinder is ook voelbaar slecht dus het probleem lijkt daar te zitten. Het lekt bij deze cylinder bij het indrukken van de pedaal.
Zal morgen nog eens opnieuw ontluchten en zien hoe het met het peil in het reservoir staat. Maar zal dan ook eens bij de hoofd cilinder zien.

Het is vooral vreemd dat ik geen tegendruk krijg en dat het tamelijk geleidelijk is gegaan. Wijst toch op een lekkage...

De speling pedaal en koppeling, die kan toch niet opeens te groot zijn lijkt me?

Ik hou je op de hoogte, merci voor de eerste reactie!
keessieb

Berichtdoor keessieb » 29 jul 2015, 20:44

Bij de koppelingspedaal geen lekkage (aan binnenzijde) gezien. Zal morgen eens samen met iemand gaan zien of er speling is en wat er precies gebeurd bij het indrukken van de pedaal
keessieb

Keer terug naar Aandrijflijn