'Schurend' geluid versnellingsbak in z'n vrij

Versnellingsbak, tussenbak, diff's, steekassen enz

Moderator: pietsky

'Schurend' geluid versnellingsbak in z'n vrij

Berichtdoor notDefix » 31 jul 2015, 12:49

Hi,

Onze Lada maakt al een tijd lang een schurend geluid als ik in z'n vrij de koppeling op laat komen (warm of koud maakt geen verschil). Ik weet niet precies hoe lang dit al is, maar al een flink aantal maanden geleden hield ik bij douane controles liever mijn koppeling ingedrukt om geen rare blikken van de douanebeambten te solliciteren.

Inmiddels ben ik er vrij zeker van dat het erger is geworden, het maakt nu genoeg lawaai om mij duidelijk te maken dat ik er iets aan moet gaan doen.
Ik heb op het forum gezocht (1, 2) en het zou dus de druk lager kunnen zijn. Wat is hier aan te doen? Ik ben bang dat de versnellingsbak er onder uit moet om dit te kunnen repareren?

groeten,
Jacco
Terug van een reis door Europa.
Reiswebsite bijhouden? probeer TravelJournal.net: uw eigen reisblog, inclusief fotoalbums, kaarten, gps-logs, enz.
notDefix

Mijn Niva('s): Niva 1.7i, 21214

Re: 'Schurend' geluid versnellingsbak in z'n vrij

Berichtdoor hades » 31 jul 2015, 13:23

Dat geluid herken ik volgens mij wel! Kan alleen niet meer herinneren wat het was (tot zo ver mijn nutteloze reactie)

Pietsky weet denk ik wel wat ik bedoel want die wees me er destijds op! Iets met lagers.
Winner lifetime award most annoying avatar
hades
Lid 2015

Mijn Niva('s): Niva 1.6 1986

Berichtdoor pietsky » 03 aug 2015, 06:18

Druklager van de koppeling, gaat de geest geven.
Dus binnenkort koppeling controleren en evt vervangen maar druklager zeker vervangen.
Daarvoor moet de versnellingsbak gedemonteerd worden.
Helaas Nivaloos op dit moment.
pietsky

Mijn Niva('s): ..

Berichtdoor notDefix » 03 aug 2015, 11:38

pietsky schreef:Druklager van de koppeling, gaat de geest geven.
Dus binnenkort koppeling controleren en evt vervangen maar druklager zeker vervangen.

Juist, ik was er al bang voor, het klinkt als een behoorlijke operatie.

Dit betekent dan denk ik dat we terug richting Nederland gaan komen (we zitten nu bij Rouen in Frankrijk) en gaan zoeken waar we dit kunnen later repareren.

Jacco
Reiswebsite bijhouden? probeer TravelJournal.net: uw eigen reisblog, inclusief fotoalbums, kaarten, gps-logs, enz.
notDefix

Berichtdoor hades » 03 aug 2015, 14:24

notDefix schreef:
pietsky schreef:Druklager van de koppeling, gaat de geest geven.

Juist, ik was er al bang voor, het klinkt als een behoorlijke operatie.

Dit betekent dan denk ik dat we terug richting Nederland gaan komen (we zitten nu bij Rouen in Frankrijk) en gaan zoeken waar we dit kunnen later repareren.

Jacco

Mocht het echt niet gaan, vlak bij Dieppe zit een Lada-garage (aldus Lada France site) http://www.lada.fr/Nos-reseaux/Annuaire ... tributeurs

76 Bac Automobiles
ZI L'octroi Rue de L'ancien Port

76370
MARTIN EGLISE
Winner lifetime award most annoying avatar
hades
Lid 2015

Mijn Niva('s): Niva 1.6 1986

Berichtdoor BartVoermans » 03 aug 2015, 14:45

druklagertje kan elk klein beetje zelf respecterend garage bedrijfje vervangen, is voor iemand die het al eens gedaan heeft niet meer dan en paar uurtjes werk (met een brug en juist gereedschap). Dus als je aan een lager kunt komen.....

success
Leven is het meervoud van lef..
BartVoermans
Lid 2015

Mijn Niva('s): 1998 MonoPoint

Berichtdoor steveh » 03 aug 2015, 20:24

BartVoermans schreef:druklagertje kan elk klein beetje zelf respecterend garage bedrijfje vervangen, is voor iemand die het al eens gedaan heeft niet meer dan en paar uurtjes werk (met een brug en juist gereedschap). Dus als je aan een lager kunt komen.....

success

Met een iets of wat redelijke rakiak setje een krik en 4pootjes of wielen geraak je al een heel eind hoor :D . Heb het zo ook moeten doen in Duitsland :oops:
pietsky schreef:Rijden in en met een Lada Niva is een levensstijl die je niet verloochent, daar ben je als Niva rijder gewoon trots op.
steveh
Event team

Mijn Niva('s): 1.7i '88
1900 D '95
2001 rollende kas !

Berichtdoor notDefix » 04 aug 2015, 18:22

We zijn bij een 4x4 garage langs geweest in het dorp waar we nu op de camping staan. (De 2 Lada garages in de buurt zijn dicht i.v.m. met vakantie). Deze garage heeft met name landrovers in het onderhoud en kende de Niva alleen van reputatie.

Ze zijn het met me eens dat er 'iets rondom de versnellingsbak' niet lekker klinkt. steveh laat het vervangen van een druklager niet heel ingewikkeld klinken, maar helaas klinkt het door hen voorgestelde plan van aanpak een stuk ingewikkelder. Om uit te zoeken wat er mis is + het oplossen van het probleem zouden ze waarschijnlijk veel uren moeten maken. (Hij gaf al aan dat in sommige gevallen een nieuwe versnellingsbak goedkoper kan zijn :-() We hebben dit dus nog maar even uitgesteld en om te gaan verzinnen wat nu te doen.

groeten,
Jacco
notDefix

Berichtdoor stefaan » 04 aug 2015, 20:33

dat is toch geen officieele land rover garage?

er kruipen wel wat werkuren in om de lager te controleren (en die zijn meestal duur)

cardans ,tussenbak (eerst nog de bekleding rond de pookjes) en versnellingsbak er vanonder halen.
dan kan je pas het druklager controleren en lagertje in het vliegwiel en ineens ook de koppellingplaat nu het toch uit elkaar ligt :wink:

bij het monteren moet dan wel de versnellingbak en de tussenbak uitgelijnd worden, de oude stand van de beugels aftekenen op de bodemplaat wil ook al eens helpen. (info vind je wel als je zoekt op uitlijning tussenbak)

is niet zo moeilijk maar er kruipt wel wat tijd in
4WD and not afraid to use it
stefaan
Lid 2015

Mijn Niva('s): 1600

Berichtdoor ladanivabelgium » 05 aug 2015, 06:50

4-5 uur als je het een beetje gewend bent

btw: waar zitten jullie nu?
Draco dormiens nunquam titillandus
ladanivabelgium
Site Admin

Mijn Niva('s): Niva 1.9TD
Niva Cabrio restoproject
Niva 1.6 '78 restoproject
Lada 2101

Berichtdoor notDefix » 05 aug 2015, 11:01

stefaan schreef:dat is toch geen officieele land rover garage?

Volgens mij wel. Althans, ze hebben een hoop marketing rommel. Maar ze hebben ook een x-aantal oude defenders staan waar aan gewerkt wordt.

ladanivabelgium schreef:4-5 uur als je het een beetje gewend bent

btw: waar zitten jullie nu?

We zitten nu in Les Andelys, +/- 30km zuid-oost van Rouen. We staan hier in ieder geval tot vrijdag of maandag, want dan komen (als het goed is) de nieuwe voorwiel lagers aan.

Jacco
notDefix

Berichtdoor notDefix » 12 aug 2015, 18:03

Goed, nu we nieuwe voorwiellagers hebben, kunnen we weer bewegen. We gaan maar naar Maastricht rijden en dan kijken of we iemand kunnen vinden die naar de druklager kan kijken.

Weet iemand een garagist die wel ervaring met de Niva heeft (we zijn even een beetje klaar met de moderne garagisten :?), liefst ergens in Zuid-Nederland of Noord-België, die dit kan repareren?

Groeten,
Mariken (en Jacco)
notDefix

Berichtdoor notDefix » 15 aug 2015, 09:57

Ah, ik zie dat we die vraag een paar jaar geleden ook al gesteld hebben, en toen hebben we nuttige antwoorden gekregen. :oops: Thanks in retrospect!

Groeten,
Mariken
notDefix

Keer terug naar Aandrijflijn