Versnellingsbak

Versnellingsbak, tussenbak, diff's, steekassen enz

Moderator: pietsky

Versnellingsbak

Berichtdoor notDefix » 18 aug 2015, 13:12

We hebben onze Niva naar Garage Luys, St Huibrechts Lille gebracht vanwege het schurend geluid van de koppeling in z'n vrij. De beste man geeft aan dat het waarschijnlijk de lagers van de versnellingsbak zijn (hoewel het me niet zou verbazen als de druklager van de koppeling ook versleten is).

Nu biedt hij de opties om er een nieuwe versnellingsbak in te steken (duur) of de versnellingsbak te laten reviseren (bijna net zo duur). Hij geeft ook aan dat "ge rijdt hem niet stuk hè, maar het is wel vervelend rijden." Hoelang gaat dat verhaal op (het wordt al steeds erger)? Als ik doorrijd totdat de bak echt stuk is, dan is de schade waarschijnlijk alleen maar groter?

Nu las ik dat Jan maart 2014 van plan was om 2 bakken te reviseren, waarvan er één op stok zou komen. Is die (of een andere) nog beschikbaar?
Wij hebben namelijk het idee dat doorrijden tot het helemaal stuk is, niet zo slim is (tenzij jullie zeggen dat dat nog prima kan voor een paar duizend kilometer).

Groeten,
Jacco
Terug van een reis door Europa.
Reiswebsite bijhouden? probeer TravelJournal.net: uw eigen reisblog, inclusief fotoalbums, kaarten, gps-logs, enz.
notDefix

Mijn Niva('s): Niva 1.7i, 21214

Re: Versnellingsbak

Berichtdoor ladanivabelgium » 18 aug 2015, 14:52

een paar 1000 kan nog wel, mits er voldoende olie in is/blijft. Ik heb geen bak meer op stock, de eerste revisie zal pas eind september/begin oktober zijn. Dat het de lagers van de bak zijn die lawaai maken is heel erg waarschijnlijk.
Draco dormiens nunquam titillandus
ladanivabelgium
Site Admin

Mijn Niva('s): Niva 1.9TD
Niva Cabrio restoproject
Niva 1.6 '78 restoproject
Lada 2101

Re: Versnellingsbak

Berichtdoor notDefix » 18 aug 2015, 15:01

Jan,

<Doorgestreept>Kunnen we een keer bij jou langs komen rijden zodat jij eens kunt luisteren naar het geluid en dan zeggen wat jij denkt dat het is?
We weten het namelijk echt niet meer :(
</Doorgestreept>

Oh wacht, ik had je bericht fout gelezen :oops:. Ik dacht dat je schreef 'onwaarschijnlijk', maar daar stond 'waarschijnlijk'. Met andere woorden, we snappen het wel, de koppeling is dus waarschijnlijk gewoon ok, en we kunnen nog een paar 1000 km doorrijden met de lawaai versnellingsbak.

groeten,
Jacco
Terug van een reis door Europa.
Reiswebsite bijhouden? probeer TravelJournal.net: uw eigen reisblog, inclusief fotoalbums, kaarten, gps-logs, enz.
notDefix

Mijn Niva('s): Niva 1.7i, 21214

Keer terug naar Aandrijflijn