Versnellingsbak steun

Versnellingsbak, tussenbak, diff's, steekassen enz

Moderator: pietsky

Versnellingsbak steun

Berichtdoor Walby » 13 dec 2015, 22:35

Er zijn blijkbaar regelmatig problemen met de aandrijflijn die moeilijk te vinden zijn.
Soms is de oorzaak gewoon een verkeerde versnellingsbak steun. Hier een post die ik een tijdje geleden op het Engelse forum gezet heb.
Ik heb ooit een versnellingsbak gewisseld waar de steun er niet bij was. Toen heb ik van de steun die onder de oude bak zat alleen de rubber vervangen en er onder gestoken.
Ik had wel wat trillingen maar dat viel mee. Toen ik in Duitsland mijn homokineet kapot gereden had (meer dan een jaar na het wisselen van de bak), en vervangen door een kruisje was er niet meer mee te rijden.
Na lang zoeken en veel raadsels bleek het in de steun te zitten.
Je mag NOOIT een rubber in een steun wisselen!!!

Er zijn 3 verschillende versnellingsbaken. 4-bak, oude 5-bak en nieuwe 5-bak.
Elk met zijn eigen steun die niet uitwisselbaar is!

Het stuk met ronde rubber in:
Bij 4-bak en oude 5-bak staat de linkse bout hoger dan de rechtse met afstand center-center 66mm. Bij de nieuwe 5-bak staat de rechtse bout hoger en is de center afstand groter: 76mm.
Er is ook nog een verschil tussen tussen de 4-bak en 5-bak steunen. Bij de 4-bak licht het plat stuk met boutgaten achter de aslijn van het gat in de rubber. Bij een 5-bak (oud en nieuw) ligt dit vlak voor de aslijn. Zie rode lijn op de foto. Een 4-bak rubber herken je direct aan een ontbrekend lipje boven aan de linkse bout, blauw op de foto.

Afbeelding

Verschil in stalen beugel:
De 4 gaten waar de boutjes van de carrosserie door komen.
Bij een 5 bak (oud en nieuw) staan deze verder naar voor ten opzichte van de aslijn van het gat in de rubber.
Bij een 4 bak staan ze verder naar achter.
Het verschil tussen de 5-bakken:
Bij de nieuwe ligt de aslijn van het gat door de rubber lager (ten opzichte van de carrosserie) dan de oude. De rubber zit ook meer naar links in de steun bij de nieuwe.

De 3 verschillende steunen:
Afbeelding

De 4-bak heeft 2 gebogen kanten, voor en achter.
De beide 5-bakken hebben aan de voorste zijde een rechte kant.
De nieuwe 5-bak heeft op de achterste kromme zijde een verstevigingsplaatje. (rood in de foto)

De steun van een oude 5 bak is het moeilijks te vinden, deze is blijkbaar maar beperkt gemaakt.
De 4 bak steun past niet op een oude 5 bak want deze raakt de aluminium behuizing waar de 5de versnelling bij aan geknutseld is.
Afbeelding

Een oude 5 bak rubber op een 4 bak beugel past ook niet op een oude 5 bak want dan staan de gaatjes waar hij tegen de carrosserie zit te ver naar achter.
En combinaties proberen met een nieuwe 5 bak steun werkt ook niet want dan komt je bak meer naar links, en lager te hangen.

Volgens mij past een oude 5 bak steun wel op een 4 bak, maar heb geen steun meer los liggen om dit na te meten.

Nog een foto ter verduidelijking hoe je een 4 bak rubber herkent:
Afbeelding
Homo Sapiens non urinat in Ventum
Walby
moddereter

Mijn Niva('s): t' zonneke 1,7 mono 79

Re: Versnellingsbak steun

Berichtdoor djonieboy » 14 dec 2015, 10:44

Dat er zoveel verschil in die beugels kan zitten. Hoe kom je erachter
Of je een nieuw of oud model 5 bak hebt?
djonieboy
Lid 2015

Mijn Niva('s): 1600 '85

Berichtdoor Walby » 15 dec 2015, 07:46

djonieboy schreef:Hoe kom je erachter of je een nieuw of oud model 5 bak hebt?

Heel simpel, je kruipt onder de niva, en kijkt naar de bouten tussen de rubber en de bak.
Als je tegen het achterste van de bak kijkt en de linkste bout staat hoger dan de rechtse, heb je een oude 5 ban.
Dan kijk je naar de steun, en deze moet 1 rechte kant hebben, en op het kromme deel mag er geen verstevigingsplaat zitten.
De linkse bout moet ook een lipje hebben dat helemaal rond het moertje gaat.

Bij een nieuwe 5 bak staat de rechtse bout hoger, de center gaten staan ook verder uit elkaar (dus er past maar 1 rubber op de nieuwe 5 bak).
De steun moet ook 1 recht stuk hebben en op het kromme stuk moet wel een verstevigingsplaat zitten.

Hier een foto van de juiste rubber en foute steun:
Afbeelding
Het rode deel: linkste bout hoger, en het lipje loopt helemaal rond de moer. (heel slecht te zien op de foto)
Dus het is een oude 5 bak.
Groende deel: er zit een extra plaatje tegen het kromme deel van de beugel, dus die is van een nieuwe 5 bak. Het rechte deel van de steun zie je niet dat is rechts weg gevallen op de foto.

Het resultaat is dat de bak 15 tot 20mm te laag hangt en meer naar links. Onmogelijk voor een goede uitlijning met tussenbak.
Ik had dit ook en er stak een homokineet tussen die dat allemaal wonderbaarlijk goed op ving. Maar toen deze stuk was (uit elkaar geschoven omdat de uitlijning niet klopte) en ik hem vervangen had met een kruisje, viel er boven de 15km/uur niet meer te rijden. Kloppen schudden rammelen gelijk zot.

Als je meer duidelijkheid wil moet je dat zeggen, dan probeer ik nog foto's te nemen.

Er is mij al gevraagd achter de bouwjaren van de verschillende bakken, dit heb ik helaas niet.
Al mijn zoekwerk is gedaan in de berg onderdelen die ik hier heb en fysiek na gemeten.
Dus geen internet af handleiding zoek werk.
Homo Sapiens non urinat in Ventum
Walby
moddereter

Mijn Niva('s): t' zonneke 1,7 mono 79

Berichtdoor niva-man » 10 jan 2016, 08:56

Bedankt voor de herhaling tom. We hebben het onlangs nog nodig gehad. En de afgaan op onderdeel nr's in de boek was niet duidelijk.

Nog even meegeven voor wie een nieuwe v'snelbak koopt en plaatst let op want over de uitgaande as zit een metalen ring die dezelfde diameter heeft als de kleinste rubber ring in de homokineet. Je kan de boel perfect monteren met beide erop. Maar 1 van beide moet eruit omdat er anders niet met te rijden valt.
Wat je niet hebt kan niet stuk
niva-man
Lid 2015

Mijn Niva('s): Niva 1.6 1991

Berichtdoor Ram » 18 apr 2016, 19:08

Enigszins verwant, maar dan voor de tussenbaksteunen.
Afbeelding
Afbeelding
Der zit 7mm verschil tussen de gaten. De linkse is dezelfde als op mijn beide monopoints, de rechtse komt van een 1600 tussenbak.
Dus waarschijnlijk houdt de oudere versnellingsbaksteun de bak wat hoger dan de nieuwere, anders heb je een berg spacers nodig om met de lagere tussenbaksteunen de boel uitgelijnd te krijgen.
Ram
Lid 2015

Mijn Niva('s): 1.7i, 2001, paars
1.7i ,1996, bordeaux

Berichtdoor ladanivabelgium » 19 apr 2016, 06:15

Bij een 1600 zitten er spacers tussen
Draco dormiens nunquam titillandus
ladanivabelgium
Site Admin

Mijn Niva('s): Niva 1.9TD
Niva Cabrio restoproject