'Luie' startmotor?

Ontsteking, starter, laadcircuit, kabelbomen, aansluitingen enz..

Moderator: pietsky

'Luie' startmotor?

Berichtdoor JensCarolien » 30 aug 2018, 19:09

Laatst een oldtimerrit gereden met onze 2105.

'S morgens met de hakken over de sloot kunnen starten (leek op een iets te platte batterij, 2105 stond ook al even stil). Mooi zo dacht, even anderhalf uurtje rijden en dat moest opgelost zijn. Niet dus...

Na, toen ik hem stil legde, startte hij niet meer. Hij tikt aan, en heeft de neiging rond te draaien, maar krijgt de motor gewoon niet rond.
Verdorie, tijdens een meeting kapotte accu! Dan maar startkabels, geen succes, zelfde resultaat. Dan een andere batterij, ook niet.
Heel dag ons kunnen behelpen met in gang te duwen, geen enkel probleem dan. (gene stoef om op een meeting heel de dag een Lada in gang te moeten duwen :D )
Thuis gekomen, een nieuwe batterij er in, niets!

Ik kan besluiten dat het probleem niet aan de accu ligt maar eerder aan de startmotor? Hier en daar opgevangen dat oudere startmotors 'lui' kunnen worden. Is dit zo?
Kwestie van te demonteren, proper te maken en op te schuren en klaar?
Of gewoon een nieuwe er in.

Voor zo ver ik me kan herinneren lijkt het dat onze 1300motor iets schilt met onze 1600 toen...?

Wie weet raad?
2105
JensCarolien
Lid 2015

Mijn Niva('s): Verkocht

Re: 'Luie' startmotor?

Berichtdoor Ram » 31 aug 2018, 17:46

indien ik het zou voorhebben, zou ik beginnen met de cablage na te kijken en het startrelais. Als t een beetje als een niva is ,lopen de kabels dicht bij de uitlaat, misschien ertegen gezeten. De aansluitingen op de alternator,3 draden,nog goed eraan? Misschien is het mogelijk om de +pool van de startmotor rechtstreeks met een startkabel op je accu aan te sluiten ( of gebruik een tijdelijk relais, want t zal ferm vonken als je die erop zet en hij zou werken), als hij dan start ben je zeker dat hij nog werkt. Of de startmotor heeft het simpelweg opgegeven....
Ram
Lid 2015

Mijn Niva('s): 1.7i, 2001, paars
1.7i ,1996, bordeaux

Berichtdoor drentseniva » 03 sep 2018, 21:01

Klinkt eerder als een massa probleem.
Probeer eens met 1 startkabel op een bout van de startmotor en deze naar de min van de accu, probeer dan eens te starten.
Afbeelding
drentseniva
Lid 2015

Mijn Niva('s): NIVA SAVANNE 1987
in herstelling

Berichtdoor JensCarolien » 21 sep 2018, 15:56

gevonden,

bleek dan toch een 'luie' startmotor te zijn.
de startmotor uit elkaar gehaald en opgeschuurd, koolborstels waren nog goed maar vuil. die ook opgeschuurd.

klaar!
2105
JensCarolien
Lid 2015

Mijn Niva('s): Verkocht

Berichtdoor BartVoermans » 24 sep 2018, 07:27

:D
Leven is het meervoud van lef..
BartVoermans
Lid 2015

Mijn Niva('s): 1998 MonoPoint