21214 multipoint setup

Ontsteking, starter, laadcircuit, kabelbomen, aansluitingen enz..

Moderator: pietsky

21214 multipoint setup

Berichtdoor ladanivabelgium » 03 aug 2011, 13:43

De laatste tijd zijn er redelijk wat problemen (geweest) met de sturing van injectie en ontsteking van de multipoints. Daarom hieronder een woordje uitleg over de verschillende codes en componenten van het systeem en hoe het uit te lezen.

De componenten

De ECU of het regelapparaat

De ECU bevindt zich achter het linker voetenpaneel. Hij stuurt aan de hand van de gegevens die hij krijgt van de verschillende sensoren de injectie en de ontsteking. Als de ECU een waarde ontvangt die niet aan de verwachtingen voldoet gaat de MIL (Malfunction Indicator lamp) branden, ofwel 'check engine' lamp. Met een OBDII interface en een laptop met de nodige software kan dan de foutcode uitgelezen en de MIL gereset worden. later hierover meer.

Afbeelding

De luchtmassameter of LMM en de lucht temperatuursensor

Deze bevinden zich beide net achter het luchtfilterhuis. Met de gegevens van de luchttemperatuursensor en de koelvloeistoftemperatuursensor berekent de ECU de pulsduur van de injectoren voor het starten van de motor. De luchtmassameter geeft informatie over de hoeveelheid lucht die aangezogen wordt tijdens het stationair draaien en het rijden.

Afbeelding

De gaskleppositiesensor

De gaskleppositiesensor zit zijdelings gemonteerd op het gasklephuis. Hij geeft de ECU informatie over de stand van de gasklep, maw hoe diep de bestuurder het gaspedaal intrapt. Aan de hand van de informatie die de ECU ontvangt berekent hij de pulsduur van de injectoren. Hoe verder de gasklep open staat, hoe langer de pulsduur, en dus recht evenredig hoe groter de hoeveelheid ingespoten brandstof, zal zijn.

Afbeelding

De koelvloeistoftemperatuursensor

Deze zit gemonteerd in de koelvloeistof-uitlaatpoort van de cilinderkop. De temperatuur van de koelvloeistof is nodig om de meeste functies van de motor te controleren.

Afbeelding

De klopsensor of anti-pingelsensor

Deze geeft info aan de ECU aan de hand van de frequenties van het trillen van de motor op een bepaald toerental of er een bepaalde cilinder al dan niet pingelt. Pingelen is het te vroeg ontsteken van de brandstof. Te vroeg wil zeggen: nog voordat de bougie een vonk afgeeft. Een ongecontroleerde ontploffing van het brandstofmengsel kan grote schade toebrengen aan de kleppen, de cilinderkop en de zuigers. Met de gekregen info gaat de ECU de voorontsteking aanpassen. Dit kan per cilinder apart. De klopsensor bevindt zich onder het inlaatspruitstuk en is in het blok geschroefd.

Afbeelding

De krukassensor of Bovenste Dode Punt (BDP)sensor

De BDP-sensor bevindt zich vlak naast de krukaspoelie en geeft aan de ECU aan wanneer de eerste en de derde cilinder zich op hun bovenste dode punt bevinden. Dit is de belangrijkste informatie die de ECU krijgt, hij kan geen berekeningen maken als hij niet de stand van de zuigers weet.

Afbeelding

De zuurstofsensor of lambdasonde

De multipoint heeft 2 lambdasondes, eentje voor en eentje achter de katalysator. De eerste meet de zuurstof in de uitlaat voor de kat en de tweede na de kat. De ECU corrigeert aan de hand van die gegevens de informatie die van de andere sensoren komt om een zo groot mogelijke efficiëntie van de katalysator te garanderen.

Afbeelding

Afbeelding

Voorbeeld van een kat die aan het dichtslippen is. Deze is ook al gedeeltelijk gescheurd. Er wordt van uit gegaan dat een Kat 160 000 km meegaat.

Afbeelding

De snelheidsensor

Deze bevindt zich op de voorkant van de tussenbak, naast de kilometertellerkabel

De nokkensassensor

De nokkenassensor bevindt zich vooraan op de cilinderkop, net onder de radiatorslang. Hij geeft de ECU informatie over de positie van de eerste zuiger. Aan de hand daarvan stuurt de ECU gegevens naar de sequentiële brandstofinspuiting.

Afbeelding

De Rough road sensor

Deze sensor dient eigenlijk voor niks. Al wat hij doet is een 'misfire detection' (= even een slechte verbranding, de BDP detecteert dan heel even een niet verwachtte daling in toeren) niet doorgeven aan de ECU wanneer de sensor slechte wegen detecteert. Dat doet hij aan de hand van trillingen. Blijkbaar detecteert de BDP soms een 'misfire' die er geen is als je op slechte weg rijdt. De rough road sensor houdt die informatie dan tegen zodat de MIL niet onnodig zal aangaan

Afbeelding

De brandstofpomp
Deze bevindt zich, samen met de vlotter, in de benzinetank

De brandstof drukregelaar

Deze dient om de brandstofdruk (en dus hoeveelheid brandstof) gelijk te houden per injectorpuls. De regelaar is eigenlijk niet veel meer dan een membraam met een veer. Het teveel aan brandstof wordt via de retourleiding terug naar de tank afgevoerd.

Afbeelding

De injectoren

Deze staan gemonteerd op de brandstofrail. Elke cilinder heeft één injector. Daarvan komt ook de term 'multipoint'. De mono heeft één centrale injector voor de 4 cilinders. Een injector is eigenlijk niet veel meer dan een klepje dat door de ECU op het gepaste moment geopend en gesloten wordt. De brandstof komt dan via de inlaatklep in de verbrandingsruimte terecht, waar hij door de bougie kan ontstoken worden.

De ECU uitlezen

Dit kan op 2 manieren: met de DST-2, het diagnose-apparaat dat Lada zelf gebruikt of met een OBDII interface. Deze laatste zijn vrij goedkoop verkrijgbaar op het internet. De laatste versie is uitgerust met de ELM327 chip. Zorg er in ieder geval voor dat je interface het ISO9141-2 protocol ondersteunt. Verder heb je ook een laptop nodig en de nodige software. De software is vrij te downloaden op internet. Ik gebruik zelf het programma Scantool, wat erg gebruiksvriendelijk is. Je kan ermee de foutcodes uitlezen en resetten. Ook kan je live alle gegevens uitlezen tijdens een rit. Aan de hand van de foutcodes kan je bepalen wat er mis is. DE MIL in het dashboard zal gaan branden zodra er een foutcode gegenereerd wordt.
De interface plug je aan de ene kant in de diagnosestekker (bevindt zich achter het klepje op het linker voetenpaneel) en de andere kant in een USB-poort van je laptop. Lees de handleiding van je softwareprogramma om verder te gaan, maar meestal is het inpluggen, contact aanzetten en programma opstarten.

voorbeeld van een OBDII interface:

Afbeelding

Schema's

het bedradingsschema van de 21214 multipoint Euro III:

Afbeelding

de pinbezetting van de ECU 21214-1411020 Euro III:

Afbeelding

de ECU componenten:

Afbeelding

Beschrijving van de pinbezetting van de ECU 21214-1411020 Euro III

Afbeelding
Afbeelding

wordt vervolgd
Draco dormiens nunquam titillandus
ladanivabelgium
Site Admin

Mijn Niva('s): Niva 1.9TD
Niva Cabrio restoproject
Niva 1.6 '78 restoproject
Lada 2101

Re: 21214 multipoint setup

Berichtdoor hades » 07 aug 2011, 14:14

het allermooiste is als iemand de hand weet te leggen op "Ladascan" de officiële uitlees apparatuur van avtovaz in dealer koffertje

Afbeelding
Winner lifetime award most annoying avatar
hades
Lid 2015

Mijn Niva('s): Niva 1.6 1986

Berichtdoor ladanivabelgium » 07 nov 2011, 08:11

De laatste tijd redelijk veel multipoints binnen gehad met problemen. Meestal worden die veroorzaakt door een slechte of kapotte sensor. DE ECU uitlezen kan iedereen, daar is niks aan. Maakt niet uit welk programma je gebruikt, het vertelt je netjes de foutcode en wat die foutcode betekent. Desbetreffende sensor vervangen en klaar? Neeeeeeee, lang niet. Slechts in heel weinig gevallen is het zo simpel, meestal komt er veel meer bij kijken. Iedereen met een beetje gezond verstand en een beetje kennis van elektronica kan het probleem zelf lokaliseren. Mits in de meeste gevallen heeeeeeeeeeeeeel veel geduld en doorzettingsvermogen.
Wat je in elk geval nodig hebt om zelf aan de slag te gaan:

een laptop: moet geen state of the art nieuw toestel zijn. Ik werk zelf met een ouwe P4 en die doet het prima.

Afbeelding

Een interface om tussen de laptop en de diagnosestekker te pluggen. Zo'n beetje overal op internet verkrijgbaar. DE ELM327 is de nieuwste versie. Verkrijgbaar zowel met kabel als met bluetooth

Afbeelding

En dan wordt het al veel minder flashy: een goeie ouwe stomme multimeter.

Afbeelding

en een spanningzoeker. Spanning zoeken kan ook met een multimeter, maar soms is de spanningzoeker gewoon handiger.

Afbeelding

en dan nog een thermometer om de temperatuursensor uit te meten. Ik kocht van 't weekend eentje met lasertechnologie omdat dat een stuk handiger en accurater werkt. Als je echter maar heel weinig zo'n ding nodig hebt is het de investering van bijna 100€ niet waard. Tot nu toe deed ik het ook met een gewone thermometer in het potje water waar de sensor in lag te broebelen. Maar ik ben zo'n beetje een gereedschapsfreak en zodoende:

tadaaa:

Afbeelding

Zoals gezegd zitten de problemen meestal veel dieper dan de uitslag van de uitlezing doen vermoeden. Dan is de manual met foutcodekaarten die in de downloads staat onmisbaar. Jammer dat het een Franse versie is, ik heb er zelf ook moeite mee. Ik doe al een paar maanden m'n uiterste best om eentje in het Engels te pakken te krijgen.
In die foutcodekaarten staat precies beschreven hoe je met de multimeter te werk moet gaan.

Ik schrijf dit niet omdat ik die mulipoints nu wel zo'n beetje gehad heb, integendeel: het is altijd een uitdaging om het probleem te vinden en ik hou daar wel van. Je bent nog altijd welkom in Kessel als je multi rare kuren vertoont. Maar in sommige gevallen wil de eigenaar er zelf wel eens gaan voor zitten. Daarom deze reminder over onder meer de manual. In feite heb je zelfs genoeg aan een multimeter en heb je de interface zelfs niet nodig. Ik gebruik hem in feite alleen maar als hulpmiddel om de start van de zoektocht te bepalen.

Uit ervaring weet ik ondertussen dat de meeste problemen beginnen bij een slecht functionerende gaskleppositiesensor of een kapotte temperatuursensor.

En zoals Hades al zei: het allermooiste om te hebben is inderdaad de officiële LadaScan, maar die zijn zo goed als onvindbaar.
ladanivabelgium
Site Admin

Niva Cabrio restoproject
Lada 2101

Berichtdoor Rolduc » 14 sep 2012, 03:07

Zeer interessant onderwerp !!! Ik leer hier iedere keer dat ik inlog iets bij en daar ben ik zeer blij om.
Ik heb iets gevonden om te verbinden met mijn Garmin.
Je kan het via deze link bestuderen : http://gbr.garmin.com/ecoroute-hd/
Dit kost 100 € maar bvb bij Conrad kan het voor 80€
Persoonlijk vind ik dit zeer interessant. De software wordt gedownload op de Garmin en de stekker gaat in de OBD II en stuurt via bluetooth alles door naar de Garmin. Kan 40 foutcodes melden en nog veel meer.
Ik vraag me alleen af of mijn LPG installatie geen hindernis zal zijn voor de goede werking van dit toestel.

Mvg,
Roland
Rolduc

Mijn Niva('s): Bordeaux,1.7i,multipoint,LPG,Trekhaak,Roofrack, winch, verstalers, etc ....

Berichtdoor Maaike » 02 mei 2014, 15:12

Wat ongelooflijk goed uitgelegd, want ik had toen het probleem ook en nog steeds hapert de auto nog wel eens, maar door deze complete uitleg is gemakkelijker te begrijpen en te achterhalen waar het euvel zit. Super bedankt! Maaike :bedankt:
Maaike

Mijn Niva('s): LADA NIVA 1.7 2008

Berichtdoor Johan » 26 okt 2015, 11:18

Ik heb de ECU vandaag uitgelezen en heb drie meldingen:
1.Knock sensor signal too low
2.Camshaft position sensor circuit incorrect
3.Catalytic converter efficiency below limit value
Ook bleek te koelwater temp sensor -40 aan te geven die ga ik dus nakijken. Als gevolg hiervan een te rijk benzine mengsel? En daardoor de katalysator fout?

Na resetten kwam alleen melding 2. terug.

Tips anyone?
Johan

Mijn Niva('s): 2121 1.7i 2006

Berichtdoor ladanivabelgium » 27 okt 2015, 06:19

nokkenaspositiesensor, een klassieker. Met een goed werkende zal de motor soepeler lopen
ladanivabelgium
Site Admin

Niva Cabrio restoproject
Lada 2101

Berichtdoor Johan » 29 okt 2015, 15:50

Dankjewel!
Johan

Mijn Niva('s): 2121 1.7i 2006

Berichtdoor retro2002 » 06 dec 2015, 14:01

Op mijn raket is de nokkenaspositiesensor ook overleden, als iemand een adresje heeft om er 1tje op de kop te tikken (liefst een goeike en geen e-bay rommel) en dit adresje ook aan mij wil doorspelen die heeft mijn relatief eeuwige dank.
Tien weesmariagroetjesheilegvaderdinges of iets dergelijks ten uwentwege zijn bespreekbaar ;-)

Bosch heeft een soortgelijke sensor in zijn gamma zitten, is die niet eventueel in te bouwen???
https://www.boschautoparts.com/auto/eng ... on-sensors
Все, что действительно здорово и вдохновляющее создается человеком, который мог работать свободно.
retro2002
Lid 2015

Mijn Niva('s): Nivaloos.

Berichtdoor bornniva » 06 dec 2015, 16:45

onze huisleverancier die zal het vast hebben . en origineel
bornniva
Lid 2015

Mijn Niva('s): 1600 van 88 5bak

Berichtdoor retro2002 » 06 dec 2015, 17:59

Ok Bornniva, ik zal is horen. Merci!
Все, что действительно здорово и вдохновляющее создается человеком, который мог работать свободно.
retro2002
Lid 2015

Berichtdoor retro2002 » 10 dec 2015, 19:00

Hey Bornniva,
Ik heb nog geen antwoord gekregen van "onze vriend" duurt dit altijd wat langer? Is lada power eventueel een optie voor sensoren?
retro2002
Lid 2015

Berichtdoor bornniva » 10 dec 2015, 19:10

dat is ladapower , gewoon de mail afwachten anders nog een keer mailen. suc6
bornniva
Lid 2015

Mijn Niva('s): 1600 van 88 5bak

Berichtdoor retro2002 » 10 dec 2015, 19:20

Ah ok, toch ladapower, ik heb Hongarije proberen contacteren :oops: nogmaals bedankt :D
retro2002
Lid 2015

Berichtdoor retro2002 » 08 jan 2016, 17:38

Nokkenaspositiesensor vervangen en........................................nope, nog wat verderzoeken :lol:
Wel ontdekt dat de stekker voor de nokkenassensor vervangen is door drie losse pennetjes :roll: dus het zou natuurlijk kunnen dat de volgorde van de drie pinnetjes niet goed aangesloten is en zoek maar is uit welk draadje wat is (1 rood kabeltje bij maar twee zwarte zo te zien) :evil:

Morgen in't licht nog wa prutsen dus maar eerst het weekend inzetten :1bier:
retro2002
Lid 2015

Keer terug naar Electriciteit & ontsteking