17i start niet; Probleem met startonderbreker en of ecu

Ontsteking, starter, laadcircuit, kabelbomen, aansluitingen enz..

Moderator: pietsky

17i start niet; Probleem met startonderbreker en of ecu

Berichtdoor Marcolijn » 25 feb 2014, 22:00

Mijn 17i multipoint wil nog altijd niet starten. De motor is van 2008 in een kas van 2001 (toen monopoint). Vorige eigenaar zag het niet meer zitten denk ik. Na wat rondvragen toevallig terecht gekomen bij de Lada-dealer die geprobeerd heeft om hem draaiend te krijgen. Heeft m echter onverrichterzake terug gegeven. Zag blijkbaar door de bomen het bos niet meer. Hij dacht probleem met startonderbreker. Ik heb een set fop's (1 rood en 2 zwarten) maar of ze bij de onderbreker horen weet ik dus ook niet. Is er een manier om dit uit te zoeken? Mijn bevindingen als leek en volledig nieuw in deze materie zijn de volgende :
1 : geen ontsteking (daarvoor dient natuurlijk ook de startonderbreker)
2 : benzinepomp draait dus ook niet veronderstel ik
3 : bij het sensortje voor de fop werkt de led niet, dus is misschien wel defect. Heeft de Lada-dealer dit over het hoofd gezien (lijkt me toch sterk) , maar zou kunnen zelfs bij de beste techniekers. Er is wel spanning op een van de draadjes die naar
dit sensortje gaan. Die procedure om de onderbreker te programmeren hoef ik dus niet eens te proberen.
Waar kan ik zo een sensor verkrijgen? Dit lijkt me het logische om eerst met dit te beginnen.
Alvast dank voor reacties en suggesties. Marco
Marcolijn
Lid 2015

Mijn Niva('s): Lada niva van t jaar 2001 (motor 17i uit 2008)

Re: 17i start niet; Probleem met startonderbreker en of ecu

Berichtdoor ladanivabelgium » 26 feb 2014, 05:58

zo'n dingetje heb ik nog wel liggen, maar als ze van een mono een multi hebben gemaakt hebben ze wel heel veel kabelboom en ecu-toestanden moeten overbouwen. is alles correct gebeurd? Was het echt een mono toen? In 2001 werden er zowel multi's als mono's geleverd
Draco dormiens nunquam titillandus
ladanivabelgium
Site Admin

Mijn Niva('s): Niva 1.9TD
Niva Cabrio restoproject
Niva 1.6 '78 restoproject
Lada 2101

Berichtdoor Marcolijn » 26 feb 2014, 11:38

Volgens de persoon die ze verkocht heeft zou de kabelboom mee vervangen zijn. Of de ecu mee vervangen is weet ik niet. Ik heb trouwens de andere kabels er nog bij. Dus dat zou al wel waar kunnen zijn. Of het natuurlijk correct is gebeurd kan ik niet beoordelen. De ecu die er nu in staat is ene Bosch met nr 21214-1411020-20. Waar en wanneer kan ik dat contaktje eens komen halen? Zal daar alvast eens mee beginnen. Alvast bedankt. Grtn Marco
Marcolijn
Lid 2015

Mijn Niva('s): Lada niva van t jaar 2001 (motor 17i uit 2008)

Berichtdoor Buster » 27 feb 2014, 08:25

ofwel moet je eens kijken en proberen te onderscheiden of de kabelboom die je erbij hebt van een multi is of mono point.
Indien mogelijk deze kabelboom eens aansluiten op de motor en op de niva en eens proberen.

Het is een zoektocht maar probeer eens het kabelboomschema te lezen en zo kleuren en/of kabels te herkennen in het motorcompartiment.
Zo kan je ook nagaan of de juiste kabels terechtkomen bij de juiste sensoren. Normaal gezien past enkel de juiste stekker (man-vrouw) op elkaar maar in praktijk heb ik al narigheden gezien!

Heb je ook een goede procedure voor het inleren van de FOB's?
Ik ben hier ook eens mee bezig geweest en uiteindelijk bleek dat ik 'een verkeerde' methode bezig was. Dit had vooral te maken met vertaal fouten van russisch naar nederlands.
Niva under construction
Buster
Lid 2015

Mijn Niva('s): 1.6 1993
1.9D 1996

Keer terug naar Electriciteit & ontsteking