altenator

Ontsteking, starter, laadcircuit, kabelbomen, aansluitingen enz..

Moderator: pietsky

altenator

Berichtdoor tomberkel » 29 nov 2014, 14:57

Goedemiddag,

Het accu lampje blijft branden,dynamo doorgemeten.
Deze geeft maar ongeveer 8 volt,daardoor wordt het relait niet bekrachtticht.
Ik heb de koolborstels vervangen,zonder resultaat.
Wat kan ik nu nog doen.
Vast bedankt voor het meedenken
Tom
tomberkel
 
Berichten: 83
Geregistreerd: 10 maart 2007, 18:15
Woonplaats: frankrijk

Re: altenator

Berichtdoor ladanivabelgium » 30 nov 2014, 09:26

een 1600?
is de regelaar nog goed?
Draco dormiens nunquam titillandus
Avatar gebruiker
ladanivabelgium
Site Admin
 
Berichten: 7368
Geregistreerd: 19 aug 2003, 06:45
Woonplaats: Kessel, België
Mijn Niva('s): Niva 1.9TD
Niva Cabrio restoproject
Niva 1.6 '78 restoproject
Lada 2101

Re: altenator

Berichtdoor tomberkel » 30 nov 2014, 09:46

Het is een 1600,je bedoeld de spannings regelaar.
Hoe kan ik die meten,deze zit toch naast het relais op het spatscherm rechts.
tomberkel
 
Berichten: 83
Geregistreerd: 10 maart 2007, 18:15
Woonplaats: frankrijk

Re: altenator

Berichtdoor A26O4 » 30 nov 2014, 14:32

die zit inderdaad op het spatscherm

https://www.youtube.com/watch?v=3JB63ebFfgU
Zeg maar Pieter als dat makkelijker is.
Avatar gebruiker
A26O4
Lid 2015
 
Berichten: 1880
Geregistreerd: 17 aug 2008, 15:33
Woonplaats: Kaprijke
Mijn Niva('s): 1600 87
1600 94
2105 91
2101 77

Re: altenator

Berichtdoor tomberkel » 30 nov 2014, 22:47

Het relais is goed,maar als ik de gele draad meet die van de dynamo afkomt is 6 volt
Is dit niet te laag?
Ik heb net de koolborstels vervangen,moeten deze nodig ingereden worden.
tomberkel
 
Berichten: 83
Geregistreerd: 10 maart 2007, 18:15
Woonplaats: frankrijk

Re: altenator

Berichtdoor tomberkel » 30 nov 2014, 22:50

Oja,het is een electronische spanningsregelaar.2draads,1 dikke rode,1dikke zwarte draad.
Kan ilk hier nog iets speciaals aan meten
tomberkel
 
Berichten: 83
Geregistreerd: 10 maart 2007, 18:15
Woonplaats: frankrijk

Re: altenator

Berichtdoor A26O4 » 01 dec 2014, 07:07

Meet de massaverbindingen eens door.
Zeg maar Pieter als dat makkelijker is.
Avatar gebruiker
A26O4
Lid 2015
 
Berichten: 1880
Geregistreerd: 17 aug 2008, 15:33
Woonplaats: Kaprijke
Mijn Niva('s): 1600 87
1600 94
2105 91
2101 77

Re: altenator

Berichtdoor tomberkel » 01 dec 2014, 13:37

Nog even wat doorgemeten,op het relais massa is goed,op de gele draad die naar de dynamo gaat 6 volt,op de oranje draad 2 maal 12 volt.
Zijn deze waardes goed?

Tom
tomberkel
 
Berichten: 83
Geregistreerd: 10 maart 2007, 18:15
Woonplaats: frankrijk

Re: altenator

Berichtdoor tomberkel » 12 dec 2014, 09:07

Goedemorgen,

Is er er een van de techneuten die mij een oplossing kan geven?

Tom
tomberkel
 
Berichten: 83
Geregistreerd: 10 maart 2007, 18:15
Woonplaats: frankrijk

Re: altenator

Berichtdoor Buster » 12 dec 2014, 09:39

mijn 1600'tje staat niet bij mij in de buurt anders had ik het gemeten.
Die orange draden kloppen, dat is 1 draad geloof ik die op 2 kabelschoentjes eindigt.

Maar die 6v lijkt me niet in order, maar dan moet effe iemand op schema zien of snel even meten op zijn niva.
Niva under construction
Avatar gebruiker
Buster
Lid 2015
 
Berichten: 2394
Geregistreerd: 26 aug 2005, 17:00
Woonplaats: Helchteren, Limburg
Mijn Niva('s): 1.6 1993
1.9D 1996

Re: altenator

Berichtdoor tomberkel » 23 dec 2014, 09:27

Hallo,zijn alle Lada specialisten op vakantie?
Heeft iemand een idee voor mijn probleem.
tomberkel
 
Berichten: 83
Geregistreerd: 10 maart 2007, 18:15
Woonplaats: frankrijk

Re: altenator

Berichtdoor ladanivabelgium » 23 dec 2014, 11:07

De koolborstels maken goed contact?
de diodes zjjn nog goed?
en vooral: de motor maakt goed massacontact met de kas?
Draco dormiens nunquam titillandus
Avatar gebruiker
ladanivabelgium
Site Admin
 
Berichten: 7368
Geregistreerd: 19 aug 2003, 06:45
Woonplaats: Kessel, België
Mijn Niva('s): Niva 1.9TD
Niva Cabrio restoproject
Niva 1.6 '78 restoproject
Lada 2101

Re: altenator

Berichtdoor BartVoermans » 23 dec 2014, 15:58

Het klinkt als een probleem in de altenator. Even een lijstje met te checken punten. Waarschijnlijk heb je er al een stel van gedaan, maar toch.
- Massa --> Zit de altenator juist gemonteerd? Heeft het motorblok wel goede massa en natuurlijk de accu.
- Accu --> is deze nog goed en is deze vol?
- als de motor loopt, bij stationair de spanning meten op de accu (gewoon plus en min). Deze moet tussen de 12 en de 13 volt liggen. Dan het toeren tal opvoeren ( tot 5000rpm ofzo) het voltage mag niet boven de 13,5 a 14 volt uit komen. --> Doet ie dat wel dan is je regelaar stuk.
- Je altenator heeft een voeding spanning nodig van 12volt. --> haal de rode (dikke +) kabel van de altenator af en zet het contact aan, nu moet je 12 volt meten op de kleine draad naar de altenator --> als je hier 6 volt meet dan is er iets stuk onder je dashboard --> Maak een nood kabel van de accu naar dit punt op de altenator en start de motor. --> het lampje moet nu uit zijn op je dashboard.
- Als je 6 volt meet terwijl de motor loopt dan is het hoogst waarschijnlijk dat er een koolborstel klem zit. --> altenator werkt maar op "halve kracht".
- Het lampje op je dasboard meet n.m. een verschil spanning --> zwak lichtje is een slechte accu of een slecht werkende altenator --> een fel lampje (normaal) is geen accu spanning of geen altenator.
- het lampje is altijd aan als de motor niet loopt omdat de accu spanning 12 volt is. Zodra de motor loopt is ook de altenator 12 volt en dat heft elkaar op zodat er geen stroom meer loopt en het lampje uit gaat.
- Je relais moet je kunnen horen / voelen "klikken".

Succes.

trouwens een nieuwe altenator voor een 1600 kost maar rond de 45,- Eur bij de LADAshop.eu als ik me niet vergis. Altijd handig om een reserve te hebben tijdens het off-roaden.. :-)
Leven is het meervoud van lef..
Avatar gebruiker
BartVoermans
Lid 2015
 
Berichten: 531
Geregistreerd: 07 feb 2012, 14:17
Mijn Niva('s): 1998 MonoPoint

Re: altenator

Berichtdoor tomberkel » 24 dec 2014, 16:54

Bedankt voor de goede uitleg,

Vanmorgen alles nog even nagemeten,massa op de moter is goed,+op de altenator is 12,01 volt
Op de accu 12,01 Volt,met verhoogt stationair komt de spanning niet hoger dan 12,13 volt.
Het accu lampje brand normaal,niet zwak.Maar gaat niet uit als de moter loopt.
Hoor het relais niet klikken.
Wat kan er kapot zijn onder het dashboard?
tomberkel
 
Berichten: 83
Geregistreerd: 10 maart 2007, 18:15
Woonplaats: frankrijk

Re: altenator

Berichtdoor BartVoermans » 24 dec 2014, 19:01

12,13 volt is te weinig. Probeer eens met andere accu. en anders toch nog maar eens de altenator na lopen.. Onder het dashboard kan het een kortsluiting zijn of slechte massa. Maar als je geen andere klachten heb (zoals meters e.d.) gok ik op de accu of de dynamo.

Bart
Leven is het meervoud van lef..
Avatar gebruiker
BartVoermans
Lid 2015
 
Berichten: 531
Geregistreerd: 07 feb 2012, 14:17
Mijn Niva('s): 1998 MonoPoint

Volgende

Keer terug naar Electriciteit & ontsteking

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron