Pagina 1 van 1

Startonderbreker kapot, wat nu?

BerichtGeplaatst: 13 sep 2019, 16:39
door Marjolein
Hallo iedereen,

Ik heb een Lada Niva 1.7 uit 2004, tweedehands gekocht in Polen en zonder rood staafje geleverd, enkel met 1 zwart staafje. Die is ongemerkt beschadigd geraakt en de inhoud van het staafje is verloren ergens op straat. Niet meer terug te vinden, ellende! Ik heb wat gelezen over dit probleem op het forum en vraag me af of iemand hier een goede oplossing voor heeft. Reviseren bij een bedrijf en de startonderbreking laten verwijderen, zo ja, welk bedrijf kunnen jullie me aanbevelen? Ik heb gehoord dat ACtronics in Almelo het doet voor 250 euro (is dat veel?). Of een nieuwe ECU erin zetten met nieuwe staafjes? Wat zou een goede optie zijn volgens jullie? Ik hoop dat jullie wat tips voor me hebben.

Hartelijke groet,
Marjolein

Re: Startonderbreker kapot, wat nu?

BerichtGeplaatst: 13 sep 2019, 21:01
door hades
Een nieuwe ecu is 2x zo duur. en daar zijn veel verschillende versies van.

Zoek eens op 'immo off' icm je regio of woonplaats in Google.

http://ecudiagnose.nl/index.php

vanuit duitsland hoor ik goede verhalen over deze mannen:

https://www.lada-tuning.de/wegfahrsperre.html

Re: Startonderbreker kapot, wat nu?

BerichtGeplaatst: 17 sep 2019, 11:26
door Marjolein
Dankjewel! Goede tips. Ik had al gebeld met ACtronics uit Almelo (die kreeg ik door van Snippe uit Nieuwlande), en een revisie bedrijf uit Eindhoven, maar die riepen allebei meteen NEE toen ik zei dat ik een Lada Niva had. Ik wacht even op een reactie van ECUdiagnose uit Geleen en anders ga ik het in Duitsland proberen. Nooit geweten dat dit zo'n probleem kon zijn.

Re: Startonderbreker kapot, wat nu?

BerichtGeplaatst: 18 sep 2019, 15:32
door Sebastiaan
Gewoon aan een nieuw contactslot (compleet) lijkt me de beste oplossing.

Goed dat je de sleutel nog hebt, anders werd het breek en kapwerk om die oude eruit te krijgen

Re: Startonderbreker kapot, wat nu?

BerichtGeplaatst: 18 sep 2019, 17:29
door hades
Marjolein schreef:Dankjewel! Goede tips. Ik had al gebeld met ACtronics uit Almelo (die kreeg ik door van Snippe uit Nieuwlande), en een revisie bedrijf uit Eindhoven, maar die riepen allebei meteen NEE toen ik zei dat ik een Lada Niva had.


Het systeem dat in de Lada zit is van Bosch, als je dat als eerste erbij vermeldt schrikken ze misschien minder snel af. Op de ECU staat welk type je hebt

21214-14411020-10 bosch nr. 0261 207 828
21214-14411020-20 bosch nr. 0261 206 208
21214-14411020-30 bosch nr. 0261 206 986

en dan zijn er nog verschillende software van de Bosch eprom/chip "MP7.9.7" en de andere met "MP7.0"

Re: Startonderbreker kapot, wat nu?

BerichtGeplaatst: 28 sep 2019, 09:48
door Marjolein
Het is ondertussen opgelost! Ik heb een e-mail gestuurd naar lada-tuning.de, een Duits bedrijfje wat gespecialiseerd is in het uitprogrammeren van de startonderbreker uit de ECU. Ik had direct dezelfde dag reactie, fijn persoonlijk contact en uitleg. Ik heb vervolgens de ECU zelf uit mn Niva gehaald (heel makkelijk, zit onder de kap linksonder bij de bestuurderskant) en opgestuurd naar Duitsland met DHL. Daniel Vehlow van lada-tuning.de reageerde direct na ontvangst en had de ECU al binnen een dag weer retour gestuurd. Kosten: 85 euro (+ 15 euro verzenden). Bij het pakketje zat een handleiding (in het Duits en Engels) van hoe het ECU terug te plaatsen en hoe de startonderbreker (klein zwart kastje vlakbij de koppeling) te ontkoppelen. Er zat ook een metalen connector (brug?) bij die je in de ontkoppelde stekker van de startonderbreker kan steken voor als de computer uitgelezen moet worden (anders krijg je een error).

Al met al was het zo gefixt en nu rijdt mijn Niva weer zonder gedoe met de startonderbreker. Er kan nog eens een nieuwe ingebouwd worden, maar ik denk dat ik het zo laat. En bovendien voor echt een goede prijs. Ik had contact gehad met garage Snippe uit Nieuwlande die Niva specialist is, hij gaf aan dat het bij Actronics uit Almelo 250 euro zou gaan kosten. Ik ben heel blij met deze uitkomst en wou dit hier nog even delen voor de volgende die tegen dit probleem aanloopt.

Dank voor de tips en het meedenken Hades, ik denk inderdaad dat ik misschien een andere reactie had gekregen bij die Nederlandse en Belgische bedrijven als ik had uitgelegd dat de ECU van Bosch is.

Re: Startonderbreker kapot, wat nu?

BerichtGeplaatst: 28 sep 2019, 09:50
door Marjolein
Sebastiaan schreef:Gewoon aan een nieuw contactslot (compleet) lijkt me de beste oplossing.

Goed dat je de sleutel nog hebt, anders werd het breek en kapwerk om die oude eruit te krijgen


Hoi Sebastiaan, een nieuw contactslot zou dit probleem niet oplossen, dat staat los van de startonderbreker die eigenlijk gewoon de computer van de auto op slot zet als je het toegangssleuteltje niet meer hebt. Dan doet ie dus niks meer. Groetjes

Re: Startonderbreker kapot, wat nu?

BerichtGeplaatst: 19 jan 2020, 09:47
door Flourpower
Marjolein schreef: ik denk inderdaad dat ik misschien een andere reactie had gekregen bij die Nederlandse en Belgische bedrijven als ik had uitgelegd dat de ECU van Bosch is.


Oww, nee.. wij hebben een UAZ (en recent nu ook een Lada). Bij het horen dat het een Rus is krijg ik in 99% van de gevallen altijd al een njet. ;-)

"Uitlezen van een ECU? Zit die er dan op?"
"Ja meneer, ene van Bosch.."
"sorry... uh... ja...uh.. geen tijd" :blah:

(Gelukkig kan ik het meeste zelf)