Kabeltje motorkap kapot

Alle technische vragen waarmee je niet in de bovenstaande secties terecht kan zet je hier neer

Moderator: pietsky

Kabeltje motorkap kapot

Berichtdoor hades » 24 mei 2008, 16:51

Het kabeltje waarmee de motorkap opengaat is gebroken van mn 2001 niva, ik heb er een fiets remkabel doorgetrokken voor tijdelijk maar nu krijg ik hem helemaal niet meer open... :cry: heeft er iemand tips hoe ik dat kabeltje het beste kan vervangen en hoe ik de motorkap natuurlijk open kan krijgen!
Winner lifetime award most annoying avatar
hades
Lid 2015

Mijn Niva('s): Niva 1.6 1986

Re: Kabeltje motorkap kapot

Berichtdoor Walby » 24 mei 2008, 19:36

open krijgen moet je doen langs de grill van de verluchting in de motorkap met een platte schroevendraaier.
Ik zal straks foto's nemen van het slotje, en zal ik u ook zeggen waar ge moet porren met uwe schroevendraaier, en hoe.

Permanente oplossing moet je een nieuw of 2de hands kabeltje steken, maar als je dat van die fiets rem kabel eens opnieuw bekijkt, moet je toch zo ook een oplossing vinden die blijft werken.
Ik heb hier nog ergens zo een kabeltje liggen, maar ga daar nu niet achter zoeken, dan moet je wachten tot na de 23ste juni, dan zijn mijn examens gedaan. (maar ik denk dat je tegen dan al een andere oplossing hebt)
Homo Sapiens non urinat in Ventum
Walby
moddereter

Mijn Niva('s): t' zonneke 1,7 mono 79

Berichtdoor stefaan » 25 mei 2008, 07:30

hoe je het open krijgt weet ik niet maar je kan ook een systeempje maken dat je ze kan dicht doen van buitenaf met twee haken aan de buitenkant van de motorkap ik geloof dat er op de rus zaliger zoiets op stond
4WD and not afraid to use it
stefaan
Lid 2015

Mijn Niva('s): 1600

Berichtdoor hades » 25 mei 2008, 15:51

Walby schreef:open krijgen moet je doen langs de grill van de verluchting in de motorkap met een platte schroevendraaier.
Ik zal straks foto's nemen van het slotje, en zal ik u ook zeggen waar ge moet porren met uwe schroevendraaier, en hoe.

Permanente oplossing moet je een nieuw of 2de hands kabeltje steken, maar als je dat van die fiets rem kabel eens opnieuw bekijkt, moet je toch zo ook een oplossing vinden die blijft werken.
Ik heb hier nog ergens zo een kabeltje liggen, maar ga daar nu niet achter zoeken, dan moet je wachten tot na de 23ste juni, dan zijn mijn examens gedaan. (maar ik denk dat je tegen dan al een andere oplossing hebt)

super! ik wacht op je foto's dan kan ik aan de slag, heb zelf geen idee waar ik moet duwen :? ikzelf denk trouwens dat de fietskabel te flexibel is en dat ie aanloopt ergens waar hij de hoek omgaat, het originele is toch een stuk stijver
hades
Lid 2015

Berichtdoor Walby » 25 mei 2008, 19:53

sorry foto's zijn grandioos mislukt, dan maar tekening van het handboek genomen, nu weigert foto-emmer alle diens.

Zal het dan hier maar uploaden

Als je motor kap dicht is is klep 3 naar beneden en klep 4 is dan meer naar links.
Je moet naar het rode pinnetje vissen door de gril vanuit de bestuurders kant, en naar je toe trekken.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Walby
moddereter

Berichtdoor raf » 25 mei 2008, 21:44

inderdaad, met een goeie lange (30 cm) platte schroevendraaier lukt dat vlotjes. Eventueel wel een stukje stof of rubber tussen je schroevendraaier en dat roostertje steken om de lak niet te fel te beschadigen.
Zo van die rubber klemmen om je motorkap buitenaf aan de zijkant vast te maken vind je in iedere degelijke autozaak (misschien zelfs wel in auto 5, al valt dat missch niet onder "degelijke" autozaken). Je moet dan een soort beugeltje op de zijkant van de motorkap vast maken (rivetteren denk ik eigenlijk) en een rubber flexibel T-stuk (dat in de beugel past om te sluiten) op je flank vast zetten. Ik weet alleen niet of het volgens de technische controle voldoende is als je alleen maar van die klemmen hebt. Mogelijk is een echt slotje verplicht.
Helaas, helaas: een Nivaloos bestaan...
raf

Mijn Niva('s): Voormalig 1600 en 1700 monopoint

Berichtdoor Walby » 26 mei 2008, 06:41

raf schreef:Eventueel wel een stukje stof of rubber tussen je schroevendraaier en dat roostertje steken om de lak niet te fel te beschadigen.

Ja was ik nog vergeten te zeggen, ik draai elektriciteits plakband rond de schroevendraaier, da blijft wat beter zitten.

raf schreef:Ik weet alleen niet of het volgens de technische controle voldoende is als je alleen maar van die klemmen hebt. Mogelijk is een echt slotje verplicht.

Ik dacht ook dat dit niet toegestaan was, vraag het dus zeker eens na.
Walby
moddereter

Berichtdoor hades » 26 mei 2008, 18:40

ik heb het oude remkabeltje via het rooster omhoog weten te vissen, en zo open kunnen krijgen. Vooralsnog hangt ie aan de zijkant van de auto en gaat ie goed open... het lag echt aan de hoek en dat die draad te flexibel was! Bedankt voor de hulp! (ik zie het als een warm onthaal :)) :bedankt:

Walby.. ik heb nogsteeds interesse in dat kabeltje, ik hoor het wel als je klaar bent met examens en tijd hebt om te zoeken
hades
Lid 2015

Berichtdoor hades » 30 jun 2008, 23:02

is dat kabeltje hetzelfde bij een 1600 als bij een 1700?
hades
Lid 2015

Berichtdoor elizabeth » 18 jul 2008, 16:01

Kan iemand me vertellen wáár ik precies dat rode pinnetje moet zoeken? Door het rooster heen zie ik wel het kabeltje:

motorkapkabeltje.jpg

Daar kan ik (met een verbogen kleerhangertje) wel net omheen haken, maar ik kan trekken zo hard ik wil, het zit muurvast :(
Ik heb geprobeerd met een lange schroevendraaier dat pinnetje te vinden, maar omdat ik het niet zie zit ik maar wat in het duister te tasten. Lukt dus van geen kanten... :x

Het leukste van alles is dat de batterij afgekoppeld is omdat ik bezig was mijn engine check lampje in het dashboard te vervangen... kan dus ook niet even ergens naar toe rijden om het op te laten lossen :smilie_help:
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
(ik heet gewoon Els)
elizabeth

Mijn Niva('s): Nivaloos...

Berichtdoor Walby » 18 jul 2008, 18:15

Zit mss achter het bakje van de verwarming.

Wat je ook kan proberen, id dat 1 persoon het hendeltje langs binnen volledig uit trekt, en dat er dan een 2de persoon langs de gril met een haakje, het kabeltje zelf vast grijpt, en omhoog trekt. (of met een dikke platte schroevendraaier naar beneden duwt) (in beide gevallen met je met je haak of schroevendraaier zijn net waar jou geel pijltje naar wijst)
Dit kan helpen als die kabel te slap is afgesteld, maar nog steeds aan de beide uiteinde vast hangt.

Als hij aan het hendeltje onder het dash los is gekomen, kan het zijn dat je dat kabeltje er dan volledig uit trekt, maar dan kan je er ook via de motor kap gemakkelijker aan trekken als dat zo is.
Als het kabeltje los is aan het klik mechanisme, zal je het met een schroevendraaier of een haakje moeten doen.
Walby
moddereter

Berichtdoor elizabeth » 18 jul 2008, 19:06

Walby schreef:Zit mss achter het bakje van de verwarming.

Ja dat snap ik :wink: en ik kan met de schroevendraaier net achter dat bakje langs, maar zie dan niet wat ik doe. Ik had eigenlijk gehoopt dat iemand kon zeggen 'het zit exact onder de zoveelste opening van het rooster'...

Wat je ook kan proberen, id dat 1 persoon het hendeltje langs binnen volledig uit trekt, en dat er dan een 2de persoon langs de gril met een haakje, het kabeltje zelf vast grijpt, en omhoog trekt. (of met een dikke platte schroevendraaier naar beneden duwt) (in beide gevallen met je met je haak of schroevendraaier zijn net waar jou geel pijltje naar wijst)

Hebben we al geprobeerd. Het hendeltje is niet meer naar voren te trekken, het zit helemaal naar achteren met ongeveer 1 cm speling, voor de rest zit het gewoon vast. Er is geen beweging in te krijgen. Ook het kabeltje via het rooster naar boven trekken of naar beneden duwen maakt niet uit, er zit wel wat speling op maar het zit verder muurvast.
Met mijn lekenverstand denk ik dan dat het kabeltje ergens vast is blijven steken, maar waar zoek ik dat? Zou ik bij het hendeltje iets open kunnen maken zodat ik kan zien hoe het kabeltje van daaruit loopt?

O ja, misschien zegt dit iets? Normaal als ik met het hendeltje de motorkap openmaak, trek ik het naar voren en duw ik het gelijk weer naar achteren. Deze laatste keer sprong de motorkap gelijk een stukje open toen ik het hendeltje naar achter duwde, wat anders niet het geval is.

Gatver wat een gedoe. Als de batterij niet afgekoppeld was :evil: kon ik gewoon naar een ladagarage rijden...
(ik heet gewoon Els)
elizabeth

Berichtdoor Walby » 18 jul 2008, 20:18

Ik weet niet of dit gaat helpen, maar dat pinnetje zit ter hoogte van de sigaretten peuk.
Afbeelding
Walby
moddereter

Berichtdoor elizabeth » 18 jul 2008, 20:52

Walby schreef:Ik weet niet of dit gaat helpen, maar dat pinnetje zit ter hoogte van de sigaretten peuk.

Zoiets bedoelde ik ja, bedankt :) Maar helaas lukt het me ook met deze informatie nog niet... ik zal het maar even laten rusten tot morgen.
De roestplekjes die er al zaten (het is duidelijk al eerder gebeurd :wink: ) zijn door al dat gepulk al mooi aan het verdwijnen :o
En alle leuke lada-grapjes van de buren ben ik ook intussen een beetje zat...
(ik heet gewoon Els)
elizabeth

Berichtdoor elizabeth » 19 jul 2008, 15:56

Vannacht om half 3 (donker en alle buren hopelijk naar bed :wink: ) ben ik er ook nog op gaan staan, in de hoop dat er iets los zou schieten. Maar niks...
Ik krijg al visioenen van opengezaagde motorkap :cry:

(@Walby: PM beantwoord)
(ik heet gewoon Els)
elizabeth

Volgende

Keer terug naar Diversen