koelschroeven op 1600

Alle technische vragen waarmee je niet in de bovenstaande secties terecht kan zet je hier neer

Moderator: pietsky

Re: koelschroeven op 1600

Berichtdoor ladanivabelgium » 18 jan 2014, 06:09

:bravo:
Draco dormiens nunquam titillandus
Avatar gebruiker
ladanivabelgium
Site Admin
 
Berichten: 7368
Geregistreerd: 19 aug 2003, 06:45
Woonplaats: Kessel, België
Mijn Niva('s): Niva 1.9TD
Niva Cabrio restoproject
Niva 1.6 '78 restoproject
Lada 2101

Re: koelschroeven op 1600

Berichtdoor bornniva » 18 jan 2014, 16:40

en ik me maar afvragen wat een koelschroef is :shock:

in het abn noemen we dat een koelventilator :P

oftewel de radiateurven.
bornniva
Lid 2015
 
Berichten: 312
Geregistreerd: 30 nov 2013, 21:29
Mijn Niva('s): 1600 van 88 5bak

Re: koelschroeven op 1600

Berichtdoor djonieboy » 18 jan 2014, 17:19

Wie snappen dat, maar die belgen niet :lol:

daarom schrijf ik het in hun moeder taal
djonieboy
Lid 2015
 
Berichten: 610
Geregistreerd: 19 okt 2012, 10:46
Woonplaats: Geertruidenberg
Mijn Niva('s): 1600 '85

Re: koelschroeven op 1600

Berichtdoor bornniva » 18 jan 2014, 19:54

:P :Doh:
bornniva
Lid 2015
 
Berichten: 312
Geregistreerd: 30 nov 2013, 21:29
Mijn Niva('s): 1600 van 88 5bak

Re: koelschroeven op 1600

Berichtdoor ladanivabelgium » 19 jan 2014, 06:55

probeer eens http://www.ladanivabelgium.nl, dan kom je nergens uit :lol: , de BE staat echt wel voor België :mrgreen:
een radiateurven bestaat niet, het is radiateurfan, wat dan weer een samenvoegsel is van het Franse radiateur en het Engelse fan. Raar taaltje, dat Nederlands :lol:
Draco dormiens nunquam titillandus
Avatar gebruiker
ladanivabelgium
Site Admin
 
Berichten: 7368
Geregistreerd: 19 aug 2003, 06:45
Woonplaats: Kessel, België
Mijn Niva('s): Niva 1.9TD
Niva Cabrio restoproject
Niva 1.6 '78 restoproject
Lada 2101

Re: koelschroeven op 1600

Berichtdoor bornniva » 19 jan 2014, 18:17

ja dat denken de nederlanders ook van de belgische taal :mrgreen:
bornniva
Lid 2015
 
Berichten: 312
Geregistreerd: 30 nov 2013, 21:29
Mijn Niva('s): 1600 van 88 5bak

Re: koelschroeven op 1600

Berichtdoor djonieboy » 10 maart 2014, 18:40

Met vol vertrouwen weeste rijden van het weekend.
op de snelweg zit de temperatuur rond de 110/120 graden :?
Zodra ik binnendoor rij of ofroad geen problemen meer
netjes 90/95 graden. Op de terug weg werd hij zo heet dat
de kraan van de kachel kapot ging en al het koelwater de auto
inspoot. Auto aan de kant gezet, temperatuur 130graden maar de
radiateur en expansievat waren lang niet zo warm. Misschien
een defecte thermostaat? Of lucht in het systeem?
djonieboy
Lid 2015
 
Berichten: 610
Geregistreerd: 19 okt 2012, 10:46
Woonplaats: Geertruidenberg
Mijn Niva('s): 1600 '85

Re: koelschroeven op 1600

Berichtdoor ladanivabelgium » 11 maart 2014, 05:41

lijkt inderdaad een kapotte thermostaat, op deze manier is de koppakking eraan voor je het goed en wel beseft
Draco dormiens nunquam titillandus
Avatar gebruiker
ladanivabelgium
Site Admin
 
Berichten: 7368
Geregistreerd: 19 aug 2003, 06:45
Woonplaats: Kessel, België
Mijn Niva('s): Niva 1.9TD
Niva Cabrio restoproject
Niva 1.6 '78 restoproject
Lada 2101

Re: koelschroeven op 1600

Berichtdoor djonieboy » 11 maart 2014, 17:57

Als de koppakking naar de maan is dan gaat hij wit roken toch, tenzij
hij extern gaat lekken?
kan de radiateur dop ook nog een boosdoener
zijn? Heb deze namelijk van de week vervangen omdag deze lekte
djonieboy
Lid 2015
 
Berichten: 610
Geregistreerd: 19 okt 2012, 10:46
Woonplaats: Geertruidenberg
Mijn Niva('s): 1600 '85

Re: koelschroeven op 1600

Berichtdoor BartVoermans » 11 maart 2014, 19:42

verkeerde radiateurdop kan ervoor zorgen dat de druk niet het expansie vat in kan. Er zijn normaal gesproken twee soorten doppen die allebei zullen passen. De een zorgt voor een aflaat en de ander ook voor terug stroom naar de radiator.

Check zeker even de thermostaat..... haal hem desnoods even weg om alleen te testen.
Leven is het meervoud van lef..
Avatar gebruiker
BartVoermans
Lid 2015
 
Berichten: 534
Geregistreerd: 07 feb 2012, 14:17
Mijn Niva('s): 1998 MonoPoint

Re: koelschroeven op 1600

Berichtdoor ladanivabelgium » 12 maart 2014, 04:53

Ik zet m'n geld op kapotte thermostaat en als gevolg daarvan kapotte koppakking. Bij de laatste 2 Niva's waarvan ik de koppakking vervangen heb en die allebei kapot waren tussen waterkanaal en cilinderwand was er GEEN witte rook. Een Lada koppakking kan heeeeeel veel hebben, maar als ze er al jaren in zit en verrot is klapt ze er evengoed uit bij veel te hoge druk/temp. Bij de eerste (1600) was de oorzaak een kapotte thermostaat en bij de 2de (17i) een gaatje in de radiator. Allebei de koppakkingen waren verrot door ouderdom. Bij allebei was het zo erg dat ze maar op 2 of 3 cilinders meer liepen.
Als je koppakking nu nog niet kapot is kan je er zeker van zijn dat ze in de nabije toekomst de geest gaat geven. Ik zou ze preventief vervangen. Is gelijk een mooie gelegenheid om de kleppen opnieuw te roderen en de distributie aan te pakken. Elk oud motortje zal zich daar veel beter bij voelen.
BTW: shame on you dat je de temp laat oplopen tot 130°

Bij m'n oldtimer heb ik vorig jaar de koppakking preventief vervangen, en maar goed ook want ze was rot.
Afbeelding
Draco dormiens nunquam titillandus
Avatar gebruiker
ladanivabelgium
Site Admin
 
Berichten: 7368
Geregistreerd: 19 aug 2003, 06:45
Woonplaats: Kessel, België
Mijn Niva('s): Niva 1.9TD
Niva Cabrio restoproject
Niva 1.6 '78 restoproject
Lada 2101

Re: koelschroeven op 1600

Berichtdoor djonieboy » 12 maart 2014, 20:27

De temperatuur liep in een keer zo snel op, denk dat hij al zijn water
verdampt heeft op dat moment.

Dat word dan een klus dagje in kessel voor het duitse niva treffen :lol:
kan er ook gelijk een 1.7 nokkenas in.
djonieboy
Lid 2015
 
Berichten: 610
Geregistreerd: 19 okt 2012, 10:46
Woonplaats: Geertruidenberg
Mijn Niva('s): 1600 '85

Re: koelschroeven op 1600

Berichtdoor ladanivabelgium » 13 maart 2014, 05:29

Djon, klussen in Kessel wordt al sinds een hele tijd alleen nog door mij gedaan. Er is te veel gereedschap verdwenen (onder de kap laten liggen, per ongeluk in zak laten steken enz) en de goeden moeten het met de slechte bekopen. Jammer voor jouw, maar zelf aan je Niva klussen in Kessel zit er dus niet meer in...Dit geldt trouwens voor iedereen
Draco dormiens nunquam titillandus
Avatar gebruiker
ladanivabelgium
Site Admin
 
Berichten: 7368
Geregistreerd: 19 aug 2003, 06:45
Woonplaats: Kessel, België
Mijn Niva('s): Niva 1.9TD
Niva Cabrio restoproject
Niva 1.6 '78 restoproject
Lada 2101

Re: koelschroeven op 1600

Berichtdoor djonieboy » 13 maart 2014, 23:32

Oké :?

Thermostaat vernieuwen was de oplossing, kraan van de kachel was een
kreng om te vervangen. Thermometer is ook niet helemaal zuiver meer,
bij licht aan komt er 5 graden bij en boven de 2000 toeren nog eens 5 graden :lol:
djonieboy
Lid 2015
 
Berichten: 610
Geregistreerd: 19 okt 2012, 10:46
Woonplaats: Geertruidenberg
Mijn Niva('s): 1600 '85

Re: koelschroeven op 1600

Berichtdoor Walby » 14 maart 2014, 12:27

djonieboy schreef:bij licht aan komt er 5 graden bij :lol:

hebben die van mij ook. Ik had opt werk shielded kabel bestelt om de originele kabel mee te vervangen, maar ik ben die vergeten mee te nemen tijdens het faillissement. :(
Homo Sapiens non urinat in Ventum
Avatar gebruiker
Walby
moddereter
 
Berichten: 3950
Geregistreerd: 29 aug 2004, 16:26
Woonplaats: Ramsel
Mijn Niva('s): t' zonneke 1,7 mono 79

VorigeVolgende

Keer terug naar Diversen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast