kachelaanjager

Alle technische vragen waarmee je niet in de bovenstaande secties terecht kan zet je hier neer

Moderator: pietsky

kachelaanjager

Berichtdoor guido » 09 feb 2014, 10:16

Hallo,
Mijn kachel aanjager ( verwaming ) doet het soms niet , ik vermoed ergens een slecht kontact
heeft er iemand ervaring mee om de moter te demonteren ( lijkt mij een hele klus ) of is er een andere optie ?
mvg guido
guido
Lid 2015

Mijn Niva('s): niva 4x4 groen

Re: waar posten in de sectie 'techniek'?

Berichtdoor drentseniva » 09 feb 2014, 21:10

Het is een beetje prutsen maar is goed te doen.

Maar is het niet de schakelaar die kuren heeft ?

Schakelaar zitten 3 draden achterop
1 met constant stroom.
1 die loopt via een weerstand naar de aanjager, waardoor hij op halve kracht draait.
1 die loopt er direct heen waardoor hij op vol vermogen draait.

Meet of test met lampjes of die schakelaar goed werkt, aanjager uitbouwen kan altijd nog.
Afbeelding
drentseniva
Lid 2015

Mijn Niva('s): NIVA SAVANNE 1987
in herstelling

Re: kachelaanjager

Berichtdoor Walby » 10 feb 2014, 14:39

je kan het motortje eruit halen door de draadjes van de schakelaar af te doen, en dan zijn er 4 klemmen, 2 links en 2 rechts die je aan de zijkant van de unit kan losmaken, dan komt het gedeelte met motor eruit, en blijft de radiator zitten.

Ik heb hier een stuk of 5 van die motortjes liggen, je kan er altijd eentje uit komen zoeken.
Homo Sapiens non urinat in Ventum
Walby
moddereter

Mijn Niva('s): t' zonneke 1,7 mono 79

Berichtdoor guido » 10 feb 2014, 18:28

Alvast bedankt voor de snelle reactie , zal eerst eens beginnen met de schakelaar uit te testen ( ondertussen werkt weer alles zoals het moet )
mvg guido
guido
Lid 2015

Berichtdoor guido » 11 feb 2014, 10:14

Ikke weer , de schakelaar is in orde .
De moter moet deze langs midden console gedemonteerd worden of is het via het moter compartiment.
Heb ook een probleem ( vanaf de eerste dag (nieuw aangekocht) ) met de benzine meter soms werkt deze prefect om er dan later dagen de brui aan te geven
maakt niet uit of de tank leeg of half of vol is , wel indien in de kofferbak gewicht ligt gaat deze meestal wel.
Ik rijd meestal zonder achter zetels maar 1 maal per jaar moeten deze erin om tc te passeren met de zetels erin werkt deze meestal wel ( gewicht).
mvg guido
guido
Lid 2015

Berichtdoor Walby » 11 feb 2014, 11:45

guido schreef:De moter moet deze langs midden console gedemonteerd worden of is het via het moter compartiment.

volg mijn vorige instructies na dat je de midden console eruit hebt gehaald. Sorry was ik vergeten te melden. :oops:
De midden console bij een 1600 heeft 2 lange schroeven bovenaan die in het dash zitten, en 2 kleine boutjes onderaan de zijkanten.
Ook zitten er 2 schroefjes links onder het bakje dat onder het handschoen kastje zit.
Bij een 1700 weet ik het niet.

De 4 klemmetjes zitten ergens onder het dash, rond dat bakje.

En de bak met motor komt er dan lans binnen naar onder uit.

guido schreef:Heb ook een probleem met de benzine, wel indien in de kofferbak gewicht ligt gaat deze meestal wel.

slecht contact op de kabeltjes van de zender, of slechte massa.
Op de plaat boven de benzine tank zit een dekseltje dat je eraf kan nemen om aan de kabeltjes te geraken.
Contactspray, bij plooien of stekkertjes vervangen.

Suc6
Walby
moddereter

Berichtdoor Walby » 11 feb 2014, 12:10

Afbeelding

Dit is het rechter zij aanzicht, de rode ringen zijn de buizen van de verwarming en zitten in het deel dat in het dash blijft zitten.
De groene duiden de klemmen aan die los moeten. De motor zit in dit onderste deel.

Om de motor uit dit deel te krijgen, moet je eerst de kabel van de weerstand los maken (halve snelheid) en dan de 3 kabels naar de motor onderaan door het bakje duwen.
Hierna weer 2 klemmen los maken langs het motortje (exact de zelfde klemmen als op de bak), en nu kan je het motortje er langs boven uit schuiven.
Walby
moddereter

Berichtdoor Ram » 11 feb 2014, 16:59

K geloof dat je aan bestuurderszijde ook nog de kabel moet losmaken die de onderste klep van dat bakje bedient. Langs passagierszijde t bakje er vanonder halen gaat t makkelijkst. Bij mijn niva s (1700 mono) zit de massakabel van t motortje op een lastige plaats, achter t instrumentenpaneel, bij de ene heb ik hem er vanachter gehaald en op een makkelijker te bereiken plaats massa genomen, bij de andere heb ik t kabeltje doorgeknipt en der stekkertjes op gezet. Motortje zelf gaat simpel uit elkaar, kijk of de koolborsteltjes nog goed zijn, nog soepel op hun veertjes bewegen, beetje vet op de glijlagers.
Ram
Lid 2015

Mijn Niva('s): 1.7i, 2001, paars
1.7i ,1996, bordeaux

Berichtdoor guido » 11 feb 2014, 17:32

Het rare is dat de moter de ene moment perfect werkt en de volgende rit wel of niet ?
Heb de benzinemeter/pomp (17i) al gedemonteerd doet het perfect denk eerder dat de stabilator in het huis van de pomp soms blijft hangen.
mvg guido
guido
Lid 2015

Berichtdoor guido » 13 feb 2014, 18:35

Beste,
Wie is er bereid om een motortje van de aanjager eventueel op te sturen ? ( bv via Kiala dat kost maar enkele euros )
Want ik heb de indruk dat er niemand rond de streek van Leuven woonachtig is.
Natuurlijk zal ik de kosten (motor + verzendkosten) eerst betalen (via een overschijving).
Met vriendelijke groeten,
Guido (0497 304 352)
guido
Lid 2015

Berichtdoor Bart Gelan » 13 feb 2014, 21:26

Best even in de 'gezocht' sectie zetten :)
God schept den dag en Bart plukt hem!
Bart Gelan
Lid 2015

Mijn Niva('s): 1700 multi '01
1600' 91

Keer terug naar Diversen